Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 12:19 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 24 nov, 2010 21:35 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 26 okt, 2005 11:43 am
Berichten: 127
ETG schreef:
Als ik me niet vergis heeft Jan die tekeningen aan Peter L. gegeven. Via hem (ik noem zijn naam
wel in een privemailtje aan jouw) en daarna weer via mij zijn ze bij de Sterrenwacht gekomen.
Volkomen legaal en eerlijk, dat is zeker, hoor ! ;-)


En het zijn niet de originele tekeningen maar kopieën. Wel net zo groot als de originele. En ook de
delen van de ANS zelf staan er - soms - op ware grootte op.


Ik ga er ook vanuit dat ze legaal in Middelburg terecht zijn gekomen. Ik koppel alleen maar twee stukjes informatie: tekeningen kwijt in Leiden, tekeningen aanwezig in Middelburg. Overigens is er geen man overboord dat de tekeningen kwijt zijn, ze hebben de microfiches nog. Zo heb ik tenslotte tekeningen aan Jeff beschikbaar kunnen stellen voor zijn IRAS model.

_________________
My God, it's full of stars! - Dave Bowman (2001)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 nov, 2010 22:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 dec, 2006 22:51 pm
Berichten: 2618
Woonplaats: gelderland
Ja ik heb um gevonden ,, :
Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding



Toch vergist in de maat ik dacht dat het een 1/144 was inplv 1/24 ,,, maar zo te zien aan de styreen opbouw niet zo moeilijk model .. bestaat uit ziet zoveel onderdelen ... dat kapton en folie is ook mooi erop ..

_________________
http://bubblespacemodels.blogspot.com/2011/09/models-dioramas-from-past.html


Laatst bijgewerkt door bubblegum op do 25 nov, 2010 18:59 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 nov, 2010 23:05 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 26 okt, 2005 11:43 am
Berichten: 127
bubblegum schreef:
Ja ik heb um gevonden ,, :

<knipper de knip>

Toch vergist in de maat ik dacht dat het een 1/144 was inplv 1/24 ,,, maar zo te zien aan de styreen opbouw niet zo moeilijk model .. bestaat uit ziet zoveel onderdelen ... dat kapton en folie is ook mooi erop ..


Yep, het is ook niet echt een moeilijk model. Wel eentje met veel uitsteeksels. Bij schaal 1/24 wordt hij exact 15 centimeter lang. Daarom is schaal 1/12 leuker om mee te werken. Ben je meteen mooi in schaal met de ANS van Erik.

_________________
My God, it's full of stars! - Dave Bowman (2001)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 25 nov, 2010 18:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 26 jun, 2010 13:26 pm
Berichten: 202
Woonplaats: Grunn
Leuk dingetje, die IRAS. Dat is nou, samen met ANS (heerlijk, die oud-Nederlandse naam voor een satelliet) eigenlijk het enige dat ik op satellietgebied zou willen bouwen. In papier, uiteraard.
Trouwens jammer dat IRAS hier op haar ruggetje ligt. Ik was wel benieuwd naar hoe de zonnepanelen er uit zouden zien op dat model. Het ziet er goed uit. Ik kan me herinneren dat er eind jaren '70 een overzichtstentoonstelling was in Groningen waarbij naast een supergroot model (ik was klein) van de shuttle ook IRAS en ANS getoond werden als schaalmodellen. Toen was ik ook al gek op ruimtevaart en vond ik de vormen van IRAS esthetisch gezien erg mooi. Ik ontmoette er toen ook nog een bekende:
Afbeelding

MIsschien is een papiermodel van de jaren 70 druipsnor van Wubbo Ockels ook nog wel een mooie bouwplaat waard. :lol:

_________________
PK - Dij t dut mout t waiten!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 25 nov, 2010 19:42 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 26 okt, 2005 11:43 am
Berichten: 127
Paper Kosmonaut schreef:
Ik ontmoette er toen ook nog een bekende:
<knipper de knip>
MIsschien is een papiermodel van de jaren 70 druipsnor van Wubbo Ockels ook nog wel een mooie bouwplaat waard. :lol:


Mazzelaar! Ik heb Wubbo ook ontmoet, maar niet van zo dichtbij, en al helemaal niet met die aandacht. Op Space 86, destijds georganiseerd in de Jaarbeurs in Utrecht. Then again, ik heb op een aantal bestuursvergaderingen van het NRM wel de nodige keren kunnen babbelen met Andre Kuipers, ere-bestuurslid van het NRM. Hele aardige man. Kwam voor de vergaderingen gewoon invliegen naar vliegveld Lelystad met z'n eigen kist. Bel ik 'm jaren geleden een keer op voor een bestuursvergadering, blijkt hij op dat moment in Moskou te zitten in Sterrenstad. Dat werd een duur telefoontje... :)

_________________
My God, it's full of stars! - Dave Bowman (2001)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 25 nov, 2010 21:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 15 jun, 2008 12:53 pm
Berichten: 1617
Geweldig, die modellen van ANS en IRAS! Mijn dank is groot voor dit zijspoor :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 27 nov, 2010 9:20 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 26 okt, 2005 11:43 am
Berichten: 127
ETG schreef:
Als ik me niet vergis heeft Jan die tekeningen aan Peter L. gegeven. Via hem (ik noem zijn naam
wel in een privemailtje aan jouw) en daarna weer via mij zijn ze bij de Sterrenwacht gekomen.
Volkomen legaal en eerlijk, dat is zeker, hoor ! ;-)

En het zijn niet de originele tekeningen maar kopieën. Wel net zo groot als de originele. En ook de
delen van de ANS zelf staan er - soms - op ware grootte op.


DutchSpace heeft zijn archief flink uitgedund. Voor tekeningen vinden ze het formaat van de microfiches een stuk handiger dan de originele A0 afdrukken. Ze blijken geen behoefte te hebben om de tekeningen weer in hun bezit te krijgen. Met dank aan Jan die dit uitgezocht heeft.

_________________
My God, it's full of stars! - Dave Bowman (2001)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement