Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 11:32 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 26 mei, 2010 19:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 dec, 2006 22:51 pm
Berichten: 2618
Woonplaats: gelderland
Hallo Brouwers ,,, de anderen projeckten op twee langdurige na zijn bijna ten einde ,,, ik heb hier in mijn schuurtje nogal een junk yard aan plastic liggen ..... en Ik wou nog steeds al heel lang een model maken van een bepaald projeckt ,, het is ver achter ons vandaan maar ligt bij vele nog steeds gevoelig .... thema : broken wings in one of thousandth second ..... zal meer een brouwsel worden naar eigen hand worden en kijken of het me lukt om dit tragisch thema te realiseren ..... het zal niet makkelijk worden ...... veel contruktie werkjes

een hint voor ik erop vooruit borduur ( 1986 ) ..................

Tot zover .....

_________________
http://bubblespacemodels.blogspot.com/2011/09/models-dioramas-from-past.html


Laatst bijgewerkt door bubblegum op za 06 nov, 2010 20:02 pm, in totaal 5 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 mei, 2010 13:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 30 apr, 2010 0:03 am
Berichten: 111
Klinkt als een uitdagend project, ik ben benieuwd.

Voor het geval je nog van plan was om de tekst van het onderwerp in iets van een naamkaartje te verwerken, het moet zijn: one thousandth of one second


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 mei, 2010 13:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 dec, 2006 22:51 pm
Berichten: 2618
Woonplaats: gelderland
Dankje johnny_7713

_________________
http://bubblespacemodels.blogspot.com/2011/09/models-dioramas-from-past.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 29 mei, 2010 22:10 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 26 okt, 2005 11:43 am
Berichten: 127
bubblegum schreef:
Hallo Brouwers ,,, de anderen projeckten op twee langdurige na zijn bijna ten einde ,,, ik heb hier in mijn schuurtje nogal een junk yard aan plastic liggen ..... en Ik wou nog steeds al heel lang een model maken van een bepaald projeckt ,, het is ver achter ons vandaan maar ligt bij vele nog steeds gevoelig .... thema : broken wings in one of thousandth second ..... zal meer een brouwsel worden naar eigen hand worden en kijken of het me lukt om dit tragisch thema te realiseren ..... het zal niet makkelijk worden ...... veel contruktie werkjes

een hint voor ik erop vooruit borduur ( 1986 ) ..................

Tot zover .....


Klinkt als: 'STS-51L was deadly'. Kortom: de ramp met de Challenger?

_________________
My God, it's full of stars! - Dave Bowman (2001)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 01 jun, 2010 15:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 dec, 2006 22:51 pm
Berichten: 2618
Woonplaats: gelderland
Ja Klopt woods170...

Afbeelding Afbeelding

http://www.youtube.com/watch?v=j4JOjcDFtBE

_________________
http://bubblespacemodels.blogspot.com/2011/09/models-dioramas-from-past.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 01 jun, 2010 20:16 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 26 okt, 2005 11:43 am
Berichten: 127
bubblegum schreef:
Ja Klopt woods170...
<image snip>

http://www.youtube.com/watch?v=j4JOjcDFtBE


Welk moment van de desintegratie van de shuttle-stack wil je gaan uitbeelden?

_________________
My God, it's full of stars! - Dave Bowman (2001)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 01 jun, 2010 20:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 dec, 2006 22:51 pm
Berichten: 2618
Woonplaats: gelderland
Ik wil het gaan uitbeelden ... op het moment dat net ( een duizende ) de lox tank uitelkaar klapt ... de crewcabin los komt , de linker vleugel afbreekt , een motor eraf wordt gerukt , in iedergeval alsof of ie uit zijn naatjes gedruk wordt ... ben al dagen aan het kijken naar referentie foto,s filmpjes ... lijkt me een puzzel on in elkaar te zetten ...
Ik ben nu bezig met de external tank bezig explosie scheuren van binnenuit te maken ... de linker booster komt onderaan los naar de external tank gericht .... alles met draden ... ik zie wel hoe het verloopt ..

in iedergeval net voor deze finale klap ...

http://www.youtube.com/watch?v=u0V-ZRNz ... re=related

_________________
http://bubblespacemodels.blogspot.com/2011/09/models-dioramas-from-past.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 02 jun, 2010 15:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 dec, 2006 22:51 pm
Berichten: 2618
Woonplaats: gelderland
Het laten uitstralen van de explosie vanuit binnen van de external tank gaat zijn gangetje ... voorzichtig een gat maken en dan voorzichtig stukjes eruit breken en dan omsmelten qua randen ... ... ik ben begonnen met de linker external tank onderaan waar de ook het lek van de solid rocket booster zat ,net iets boven de aanhechtings punten ...
De linker solid rocket booster zal wegdraaient naar de external tank gemonteerd worden en worden geborgt door een pin ...waardoor hij in die stand blijft staan ....


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tot zover ........

_________________
http://bubblespacemodels.blogspot.com/2011/09/models-dioramas-from-past.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 02 jun, 2010 20:06 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 26 okt, 2005 11:43 am
Berichten: 127
bubblegum schreef:
Het laten uitstralen van de explosie vanuit binnen van de external tank gaat zijn gangetje ... voorzichtig een gat maken en dan voorzichtig stukjes eruit breken en dan omsmelten qua randen ... ... ik ben begonnen met de linker external tank onderaan waar de ook het lek van de solid rocket booster zat ,net iets boven de aanhechtings punten ...
De linker solid rocket booster zal wegdraaient naar de external tank gemonteerd worden en worden geborgt door een pin ...waardoor hij in die stand blijft staan ....

<image snip>

Tot zover ........


OK, Bubble. Ter aanvulling: de desintegratie van de shuttle stack verliep als volgt:

- Het gloeiend hete gas uit de scheur in de rechter Solid Rocket Booster (SRB) werd door de airflow afgebogen en vrat de bevestiging tussen de SRB en de External Tank (ET) aan. Tegelijktijd werd een gat in de wand van de ET gebrand waardoor deze Liquid Hydrogen (LH2) begon te lekken.

- Toen de onderste bevestiging tussen de rechter SRB en de ET het begaf gebeurde er twee dingen tegelijk:
1. De rechter booster draaide weg over het bovenste bevestigingspunt en doorboorde op die plek de bodem van de Liquid Oxygen (LOX) tank. Deze begon dus LOX te lekken.
2. De onderzijde van de ET begaf het en viel weg. Daarmee viel letterlijk de bodem uit de Liquid Hydrogen (LH2) tank.

- Het wegvallen van de bodem van de LH2 tank zorgde ervoor dat de enorme massa LH2 vrij viel uit de bodem van de ET. Newton's wet van actie = reactie zorgde er vervolgens voor dat de structuur van de LH2 tank met enorme kracht naar voren (naar boven) werd geduwd.

- De voorwaartse beweging van de LH2 tank verfrommelde de intertank (dat is het gedeelte met ribben tussen de LH2 tank en de LOX tank) en daarna boorde de LH2 tank zich in de al lekkende LOX tank.

- De LOX tank desintegreerde volledig en de vernietiging van de ET was een feit. Overgebleven LH2 en LOX spatte aan alle kanten uit de volledig verwoeste ET. Een enorme wolk van half vloeibaar, half gasvormig LH2 en LOX omhult nu de restanten van de ET en de orbiter.

- Door het in elkaar drukken van de ET werd de orbiter (Challenger) losgescheurd van zijn drie bevestigingspunten.

- De neus van Challenger werd door een combinatie van uitstromend LOX en de airflow gegrepen en draaide met hoge snelheid haaks op de vluchtrichting. Challenger werd hierdoor blootgesteld aan een vertragingskracht van meer dan 20 G, vele malen hoger dan haar ontwerp specificatie toestond.

- Gevolg was dat Challenger in haar grote sub-assemblies uit elkaar werd gerukt. Beide vleugels werden vrijwel intact losgescheurd van de romp. De linker vleugel bijvoorbeeld is korte tijd zichtbaar nadat hij uit de dampwolk valt. De drie hoofdmotoren werden letterlijk uit het achtereind (thrust structure) van de orbiter gerukt door de hoge rotatiekracht. Het verticale staartvlak werd losgerukt van de thrust structure en is ook korte tijd zichtbaar bij het verlaten van de dampwolk

- De thrust structure en de gehele neus werden losgescheurd van de romp (de laadruimte).

- De crew cabin is een zeer sterke constructie die ingebouwd is in het neusgedeelte. De crew cabin scheidde zich korte tijd later van de complete neus, wederom door hoge rotatiekrachten. Daarbij bleef de crew cabin min of meer intact. Een bundel leidingen en bedradingen die naar het vrachtruim liepen bleef verbonden met de crew cabin en vormde een soort 'staart'.

- De Forward Reaction Control System Unit (FRCS unit) scheurde uit elkaar waarbij de hypergolische brandstoffen tot ontbranding kwamen. Hetzelfde gebeurde met de beide OMS units die van de staart waren losgerukt. De typerende oranje kleur van deze ontbrandingen is op de slow-motion beelden van het ongeluk goed te zien.

- De crew cabin viel in min-of-meer intacte staat van ruim 16 kilometer hoogte naar beneden en spatte op het oppervlak van de Atlantische Oceaan uit elkaar. De daarbij ontstane vertragingskrachten bedroegen meer dan 200 G.

- Na het uit elkaar vallen van de ET hield niets de twee SRB's meer bij elkaar. Beiden gingen hun eigen weg en werden een 15-tal seconden later radiografisch vernietigd door een signaal van de Range Safety Officer (RSO).

Nadrukkelijk dient vermeld te worden dat het vrijgekomen LOX en LH2 niet explodeerden. Binnen de dampwolk was wel sprake van een zeer snelle verbranding van de twee gassen, maar er was geen sprake van een echte explosie.

_________________
My God, it's full of stars! - Dave Bowman (2001)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 02 jun, 2010 20:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 dec, 2006 22:51 pm
Berichten: 2618
Woonplaats: gelderland
Bedank voor de info woods170 en dat wil ik dus maken ... maar met de rechter booster bedoel je zeker deze ik noemde um links .. :

Afbeelding

maar de veugel er dan net niet helemaal eraf en de crewcabine ... dat ie net eruit komt .... dan snapje wat ik bedoel ...

Gr Bubble

_________________
http://bubblespacemodels.blogspot.com/2011/09/models-dioramas-from-past.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement