Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 6:42 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Lady Nelson (Victory)
BerichtGeplaatst: zo 04 jul, 2010 16:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 20 mei, 2010 12:31 pm
Berichten: 10
Woonplaats: Leiden
Hallo,

Ik had me al eerder voorgesteld op het forum om je voor te stellen. Sindsdien ben ik bezig geweest, langzaam aan met de bouw van mijn eerste schip. Ik heb de Lady Nelson van Victory Models gekozen. Het leek me een leuk schip en goed voor een beginner.

Ik was toen ik jong was vaak gewoon aan het knutselen, en het leek me nu ineens leuk om deze hobby op te pakken. Ik heb toen een aantal boeken aangeschaft en ben gaan lezen. Vervolgens heb ik een aantal gereedschappen gekocht, en heb voor mezelf een werkplank gemaakt.

Ondertussen ben ik lekker aan de slag geweest, al gaat de voortgang langzaam. Dat vind ik echter niet erg. Ik denk dat het beter is als ik me niet haast en rustig, logisch kijk, of ik dit schip in elkaar kan zetten.

Ik ben bezig geweest met de valse kiel en de bulkheads die daar op moeten. De voorste en achterste drie delen moesten worden geveild zodat de beplanking daar later mooi op past.

Hieronder een aantal foto's van mijn voortgang
de doos:
Afbeelding

de boeg, na het veilen:
Afbeelding

de achtersteven, na het veilen:
Afbeelding

mijn bankschroef, die me goed van dienst is geweest bij het veilen van de verschillende bulkheads:
Afbeelding

de eerste etappe. Het geheel is nu gelijmd, en nu ben ik klaar om verder te gaan met de gunport rand, het valse dek, en de kiel onderdelen:
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 jul, 2010 16:37 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 30 aug, 2007 18:40 pm
Berichten: 2247
Woonplaats: Groningen
Hoi Soesah,

Welkom op het forum :wink:
Ik heb bijna geen verstand van houtbouw, ik kan je alleen maar volgen.

Misschien zou je je foto's wat kleiner kunnen maken?

Heel veel succes met deze boot!

Marc


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 jul, 2010 16:47 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 20 okt, 2008 12:01 pm
Berichten: 268
Woonplaats: Soesterberg
Hallo,

Leuk bootje om mee te beginnen. Als ik je vast wat tips mee mag geven voordat je met de beplanking begint. Zorg ervoor dat de valse kiel recht is en dat de spanten goed zijn uitgelijnd. Dat zijn 2 dingen die ik nu ervaar met mijn Mayflower.

Succes,

Gr.

Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 jul, 2010 16:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 20 mei, 2010 12:31 pm
Berichten: 10
Woonplaats: Leiden
Ik heb nu een vraag over het passen van de kiel op de valse kiel.

Het boeg deel heeft een 'haak' deel aan de boven kant. Hier passen straks de bulwark delen in (de randen van het dek). Tot dusver begrijp ik hoe het zou moeten passen. Een deel van deze 'haak' kan boven op de valse kiel. Als ik het onderdeel op die manier pas, dan is er een opening tussen de curve van het boegdeel en de curve van de valse kiel. Als ik het boegdeel echter op de curve van de valse kiel laat passen, is een opening tussen de top van de valse kiel, en de 'haak'. Vreemd genoeg lijkt deze laatste manier beter te passen, maar het valse dek heeft juist een uitkeping voor het boegdeel.

Hier een foto van de eerste situatie. Het boegdeel rust met de haak op de bovenkant van de valse kiel. Hierdoor onderstaat een opening tussen de curve van het deel en de curve van de valse kiel.
Afbeelding

En een foto van de tweede situatie, waarbij de curves beter aansluiten maar er een gat is tussen de top en de haak. De uitsparing in het valse dek is vreemd in dit geval.
Afbeelding

Is het slimmer om de valse kiel af te veilen om het boegdeel compleet te passen, of zal ik de opening tussen de haak en de top van de valse kiel voor lief nemen?

Marc. Ik zal de foto's wat kleiner maken nog. Het was me ook opgevallen dat ze wat groot uitvallen? 800x600 is goed?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 jul, 2010 16:52 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 20 okt, 2008 12:01 pm
Berichten: 268
Woonplaats: Soesterberg
Als ik zo je tweede foto bekijk, zou ik denken dat het valse dek onder die opening moet komen. Ik weet niet of dit zo is, maar het is het eerste wat in me opkomt.

Gr

Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 jul, 2010 16:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 20 mei, 2010 12:31 pm
Berichten: 10
Woonplaats: Leiden
Hoi Peter,

In al de boeken wordt dat steeds opnieuw gezegd. Ik let er goed op. Tot nu toe lijkt het allemaal mooi recht. Zijn er nog slimme trucks om dat te controleren? Zijn er huis-tuin-en-keuken maniertjes voor om de zaak rechte krijgen en houden? Ik heb het nu met mijn klemmen opgelost, en steeds bij het lijmen van een bulkhead daarmee te zaak recht gehouden tijdens het drogen.

[edit]: Het valse dek heeft juist een uitsparing voor het boegdeel, alsof het moet rusten op de valse kiel... maar ik denk dat ik het met je eens ben.

Groeten,

Carl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 jul, 2010 16:59 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 20 okt, 2008 12:01 pm
Berichten: 268
Woonplaats: Soesterberg
Om de spanten haaks op de valse kiel te krijgen wordt hier wel eens gesproken over de "legoblokjes methode" Door legoblokjes in de 4 hoeken te stapelen en te fixeren met een lijmtang krijg je de spanten haaks op de valse kiel.

Als je het verslag van "De Friesland" leest staat op 1 van de eerste pagina's een goede uitleg. Pas wel op als je dat verslag leest, want het werkt erg aanstekelijk..

Gr.

Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 jul, 2010 17:02 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 20 okt, 2008 12:01 pm
Berichten: 268
Woonplaats: Soesterberg
Vanaf pag 6,

ter aanvulling.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 jul, 2010 17:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 jul, 2008 23:50 pm
Berichten: 1314
Woonplaats: Alphen a/d Rijn
Leuk schip!!
Welkom op het forum.

Voor de Lego-methode kun je ook het topic van Pter er bij halen: http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=75&t=13471&p=260526&hilit=lego#p260526
Jack maakt er een heel Lego-feestje van :mrgreen:

Bij houtbouw past nooit alles altijd precies :wink:
Als je eerst het dek eens plaatst en daarna nogmaals kijkt of de kiel past, wellicht is dan je probleem al opgelost.
Is het trouwens de bedoeling dat je eerst de kiel plaatst en daarna gaat beplanken?

Succes verder met de bouw.

_________________
Op de werkbank: Wasa Gundeck 1:24

In de vitrine:
King of the Mississippi
Bon Retour
Chinese Pirate Junk
Nave Egizia
Korean Turtle Warship


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 jul, 2010 20:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 17 jan, 2010 14:17 pm
Berichten: 837
Woonplaats: hilversum
hallo soesah
leuk dat je d'r bij bent op dit forum
ik weet niks van houtbouw- anderen gelukkig wel maar ik vind je foto's prima
helder en de (wat mij betreft) goeie afmeting
succes met de bouw
groet wim


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement