Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 1:44 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 30 mei, 2010 12:52 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 24 maart, 2009 1:02 am
Berichten: 481
Woonplaats: Leiden
De Halifax gaat even in de koelkast omdat er een "special" tussendoor komt.

Mijn vader wordt in november 75 jaar. Hij is altijd al gek geweest van zeilschepen, en met name de hollandse platbodems. Een jaar of 10 geleden is hij zelf begonnen aan een boeier van Billing Boats. Die is nooit afgemaakt omdat hij het geduld niet had, en te dikke vingers :wink: Bovendien is BB niet echt geschikt voor beginners. Een tijdje terug heb ik dus het plan gevat om als verjaardagskado een scheepje voor hem te maken. Na wat speurwerk viel mijn keuze op de "Zuiderzee Botter" van Artesania Latina. Een leuk scheepje in schaal 1:35 dat niet al te moeilijk is. Ik heb ruim 5 maanden om hem af te krijgen, en dat is zeker haalbaar.

Ondertussen ben ik al bijna 2 weken bezig, dus de hoogste tijd voor een foto-update ! :mrgreen:

Buitenkant doos.
Afbeelding

Binnenkant doos. Alle spant- en dekdelen zijn laser-cut.
Afbeelding

Doordat de valse kiel maar een paar cm hoog is, is de kans op kromtrekken of torderen erg groot. Daarom heb ik wat extra verstevigingen aangebracht tussen de valse spanten. Dit trekt echt nooit meer krom :D

Afbeelding

Afbeelding

En tot slot twee actuele foto's van de situatie van vandaag. Een aantal dekdelen is beplankt en geplaatst. De botter heeft in totaal zo'n 8 aparte stukjes dek. Ook heb ik de gefineerde spantdelen al in de olie gezet omdat ik daar later niet meer bij kan.

Afbeelding

Hieronder nog een close-up van het dek. De beschrijving zegt niets over breeuwnaden, nagels of beplankingspatronen. Dus heb ik zelf maar wat gedaan :wink: Het is een per twee planken herhalend patroon, maar dat lijkt me wel realistisch voor een simpel visserscheepje.

Afbeelding

Zo, nu zijn jullie weer helemaal bij :brouw: Ik zal vanaf nu wat regelmatiger updaten.

Arjan


Laatst bijgewerkt door Braindead op vr 16 jul, 2010 19:58 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 30 mei, 2010 13:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 nov, 2009 19:51 pm
Berichten: 775
Woonplaats: Bergen op Zoom
Kijk dat is een leuk verjaardagscadeau om te maken. ( en voor je vader om te krijgen!)
Succes hiermee Arjan. :brouw:

Fred

_________________
We can not do great things in this world.
We can only do smal things with great love.
(Mother Theresa)

http://papiermodelbouw.forum2go.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 30 mei, 2010 14:29 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 26 apr, 2009 17:34 pm
Berichten: 184
Woonplaats: almere
succes met dit mooie schip.
het dek ziet er zeker al goed uit


ruud


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 30 mei, 2010 14:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 03 apr, 2010 18:48 pm
Berichten: 582
Woonplaats: In de buurt van Rotterdam
Ziet er goed uit! Ik ga dit wel volgen om wat te leren over de kunst van het bouwen van houten scheepjes...!

Ik wil wel vast even claimen dat we toch wel een filmpje te zien krijgen van de overdracht van dit cadeau?

Groeten en succes ermee,

Jesse

_________________
Nu op de brouwtafel:

- Mijn "Brouw-kast" - - - Binnenkort foto's!

- Republic P-47 Thunderbolt


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 30 mei, 2010 20:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 30 apr, 2010 0:03 am
Berichten: 111
Jeej een Botter! Ben zelf betrokken bij de onderhoud van een 1:1 versie die alweer bijna 45 jaar door studenten onderhouden wordt, de BU130 Trui (www.bu130.nl), dus ik ga dit verslag zeker volgen.

Hieronder wat foto's van hoe ons voor- en achterdek eruit zien, wellicht heb je er wat aan. Heb ook wel eens op de doos van deze kit gespiekt en gezien dat er best veel verschillen zitten tussen Trui en de kit, maar in het echt zit er ook redelijk veel verschil tussen botters onderling.

Afbeelding

Afbeelding

Als ik nog kan helpen met informatie ergens over hoor ik het graag. Veel succes met de kit in ieder geval.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 30 mei, 2010 21:20 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 24 maart, 2009 1:02 am
Berichten: 481
Woonplaats: Leiden
@Johnny_7713:
Bedankt voor de foto's en de link ! :brouw: Ik had zelf ook al flink wat info op het internet gevonden, maar deze kende ik nog niet.
Ik zou deze kit graag flink aanpassen en verbeteren, maar helaas kan ik dat door de tijdsdruk niet doen. Op 1 november moet ze af zijn en ik heb daar dus de tijd niet voor :( Het wordt dus grotendeels een "out of the box" build met slechts een paar aanpassingen, zo als de spijkers en breeuwnaden in het dek. En natuurlijk ga ik voor een zo strak mogelijk eindresultaat :D

Arjan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 02 jun, 2010 16:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 29 mei, 2010 16:15 pm
Berichten: 999
Woonplaats: Veenendaal
leuk joh, zo'n scheepje als kadoo voor je vader... :wink: En helemaal van hout, ben benieuwd of hij drijft. Ik blijf je volgen.
veel succes dus!! :brouw: :brouw:

ps; als je vader zo van zijlschepen houdt, waarom maak je hem dan niet als RC. kan hij er ook leuk mee varen, als hij niet al te klein is... :idea:

_________________
Pink Floyd for the win.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 02 jun, 2010 16:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 29 mei, 2010 16:15 pm
Berichten: 999
Woonplaats: Veenendaal
Braindead schreef:
@Johnny_7713:
Bedankt voor de foto's en de link ! :brouw: Ik had zelf ook al flink wat info op het internet gevonden, maar deze kende ik nog niet.
Ik zou deze kit graag flink aanpassen en verbeteren, maar helaas kan ik dat door de tijdsdruk niet doen. Op 1 november moet ze af zijn en ik heb daar dus de tijd niet voor :( Het wordt dus grotendeels een "out of the box" build met slechts een paar aanpassingen, zo als de spijkers en breeuwnaden in het dek. En natuurlijk ga ik voor een zo strak mogelijk eindresultaat :D

Arjan

sorry heb ik niet goed gelezen. RC komt er dus niet van..... :(

_________________
Pink Floyd for the win.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 02 jun, 2010 22:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 17 jan, 2010 14:17 pm
Berichten: 837
Woonplaats: hilversum
dat is een erg leuk kado voor je vader
het dek ziet er mooi uit
een dergelijk project zou mij maar zo kunnen overtuigen om ook eens iets van hout te proberen
succes groet wim


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 jun, 2010 15:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 29 mei, 2010 16:15 pm
Berichten: 999
Woonplaats: Veenendaal
maar toch heeeeeeeel veel succes :brouw: . Ik volg je

_________________
Pink Floyd for the win.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement