Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 14:46 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Constructo Halifax
BerichtGeplaatst: do 25 maart, 2010 0:43 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 maart, 2010 22:41 pm
Berichten: 294
Woonplaats: Emmen
dat ziet er goed uit; ga de verdere ontwikkelingen goed volgen. Succes met de brouw :brouw:

Peter

_________________
Op de helling voor zeer groot onderhoud:
Royal Albert en Zuiderzee botter MK80
Afgemeerd: Statenjacht "Stadt von Bremen" (Amati);
Fluit als walvisvaarder (Sergal);
Vollenhovense schokker (scratchbouw)
Aan de horizon: Friesland (Mamoli)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Constructo Halifax
BerichtGeplaatst: zo 28 maart, 2010 13:33 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 24 maart, 2009 1:02 am
Berichten: 481
Woonplaats: Leiden
Ondertussen heb ik de kielbalk geplaatst. Hier wijk ik dus flink af van de beschrijving, want die wil me eerst laten beplanken voordat de kiel er op komt.

Afbeelding

Gelukkig had ik net op tijd door dat ik aan de achterkant een stuk moest laten uitsteken waar later de achtersteven nog op komt. Omdat de kiel goed vast moet zitten ga ik er nog een paar schroeven in draaien. Daarom heb ik die triplex blokjes tegen de valse kiel geplakt ter versteviging.

Afbeelding

Volgende stap wordt de zantstrook. Die ga ik vanmiddag eens even maken en wet-fitten :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Constructo Halifax
BerichtGeplaatst: wo 31 maart, 2010 21:02 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 24 maart, 2009 1:02 am
Berichten: 481
Woonplaats: Leiden
De eerste plankjes zitten er op. Hier onder komen er nog 4 die niet verjongd worden (tot aan het berghout). Die doe ik dus eerst zodat ik daarna de juiste verjonging kan bepalen voor de resterende beplanking.

Afbeelding

Een close-up van de zandstrook. Het uiteinde loopt een stukje omhoog. Dat kon niet anders door de vorm van de boeg. Maar het volgende latje sluit perfekt aan dus ik hou het zo.

Afbeelding

En ik ben weer eens eigenwijs geweest door niet eerst de valse kiel af te schuinen bij de achtersteven. Ik voel me er lekkerder bij om de vorm er in te schuren als de eerste laag er op zit. Dan kun je de precieze lijnen van de romp veel beter zien en dus zorgen voor een vloeiend verloop naar de achtersteven.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Constructo Halifax
BerichtGeplaatst: zo 04 apr, 2010 8:09 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 20 jul, 2008 15:09 pm
Berichten: 430
Woonplaats: Roeselare (West-Vlaanderen)
Braindead schreef:
De eerste plankjes zitten er op. Hier onder komen er nog 4 die niet verjongd worden (tot aan het berghout). Die doe ik dus eerst zodat ik daarna de juiste verjonging kan bepalen voor de resterende beplanking.


Een close-up van de zandstrook. Het uiteinde loopt een stukje omhoog. Dat kon niet anders door de vorm van de boeg. Maar het volgende latje sluit perfekt aan dus ik hou het zo.


En ik ben weer eens eigenwijs geweest door niet eerst de valse kiel af te schuinen bij de achtersteven. Ik voel me er lekkerder bij om de vorm er in te schuren als de eerste laag er op zit. Dan kun je de precieze lijnen van de romp veel beter zien en dus zorgen voor een vloeiend verloop naar de achtersteven.


Dat is in mijn ogen niet eigenwijs zijn, hoor :)
Met het berghoutgangen zal ik ook eerst beginnen, daarna de vloeing van de zandstreek is volledig normaal dat die die vorm aanneemt aan de boeg.
Nu is het aansluiten van de volgende gangen en verjongen, verdelen over de ruimte naar je berghout toe.
Het achterschip, elk zijn manier van werken natuurlijk.
Maar het is eveneens een zeer goede en uiteindelijk een stevige konstruktie
groetjes
ward

_________________
wat je ook maak of doe,
voeg steeds je ziel aan toe


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Constructo Halifax
BerichtGeplaatst: za 10 apr, 2010 23:09 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 24 maart, 2009 1:02 am
Berichten: 481
Woonplaats: Leiden
De hoogste tijd voor een foto update :grin: De eerste beplanking vordert gestaag. Ik werk vanaf de kiel naarboven omdat ik anders niet weet hoe het bovenaan gaat lopen. Op de eerste foto is te zien dat de beplanking bij de boeg ineens sterk omhoog loopt. De vorm van de spanten is nou eenmaal zo, en ik heb het nog enigzins kunnen beperken door de verjonging. De buiging omhoog begint ook vrij abrupt, en ik had er een hele uitdaging aan om daar geen knik in de planken te laten onstaan. Dat is me redelijk goed gelukt, en de rest is weg te schuren.

Afbeelding

Aan de achterkant heb ik het kunnen beperken tot een enkele filler en ziet het er verder strak uit :cool: Ik begin nu net aan het moeilijkste stuk waar de planken scherp omhoog buigen richting de holle wulf. Ik denk dat ik daar een soldeerbout nodig ga hebben, of ammoniakwater om het de bocht om te krijgen.

Afbeelding

En omdat het beplanken van de romp nogal eentonig is ben ik ondertussen ook al aan de dekken begonnen. Zo als je ziet heb ik niet op ieder dekje een patroon liggen. Het dekje links op de foto is in werkelijkheid net twee meter lang, dus zullen ze daar vast wel enkele planken hebben gebruikt. Het andere dek heeft een variatie op het 3-planken patroon waarbij de derde plank steeds over de volle lengte loopt.

Afbeelding

En tot slot nog een vooraanzicht. Misschien had ik aan de boeg iets meer moeten verjongen, maar dat is moeilijk in te schatten omdat er zowiezo een aantal planken tegen het berghout gaan eindigen. Daardoor kan ik geen exacte berekening maken. We zien wel hoe het eindigt. Er komt tenslotte nog fineer over :wink:

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Constructo Halifax
BerichtGeplaatst: zo 11 apr, 2010 0:27 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 13 jan, 2007 22:18 pm
Berichten: 295
Woonplaats: Tiel
Hai braindead.

Na het bekijken van je foto's en opmerking over verjongen.... waar heb je verjongt ? Althans als kijk naar de allerlaatste foto (de voorsteven) dan zie ik aan de onderkant nergens een duidelijke verjonging.

De planken zijn te breed voor de onderste romp beplanking waardoor je dus die soort van knik krijgt in je beplanking bij de boeg. Doch zie ik bijv. ook dat je in halve plankjes werkt. De romp zal misschien daardoor knikken en/of deuken krijgen door deze methode.

De eerste beplanking (indien deze kit 2 beplankingen kent) zal een goede (lees) "vlakke" basis moeten hebben wil je de tweede beplanking op de goede wijze toe kunnen passen :wink: .

Wat de stealers (driehoekige latten) betreft aan je achtersteven, daar heb ik niets op aan te merken, sommige kits en zelfs echte schepen dienen deze methode te hebben. Britten gebruikten bijv. deze methode.

Wellicht heb je iets aan dit advies: Sowiezo altijd vanaf de onderste berghoutenverjongen (mede brouwers corrigeer me als ik het verkeerd heb). Afhankelijk van waar jouw laatste berghout zich bevind (op je bb) pas daar vanaf verjongen.

Is een spant iets te smal (zoals je zelf volgens mij denkt over je 2e spant van voor) vul deze dan op doormiddel van een latje die met de kromming van je spant meeloopt. Deze geeft de romp een wat bollere look en zal dus de huid wat meer naar buiten duwen als je die onder de latjes doorschuift.

Hoop dat hier nog iets aan hebt :D :brouw: Succes met je brouwproces, ik blijf je volgen!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Constructo Halifax
BerichtGeplaatst: zo 11 apr, 2010 11:12 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 24 maart, 2009 1:02 am
Berichten: 481
Woonplaats: Leiden
Hoi Stephan,
Die knik heeft helemaal niets te maken met het verjongen. Dat komt door de vorm van de spanten zo als ik al zei. De breedte van een plank bepaalt toch niet of er een knik komt ?

Er hoeft bij dit schip maar weinig verjongd te worden. Het probleem is dat ik de exacte mate van verjonging moeilijk kan bepalen omdat niet alle latjes tot de boeg zullen doorlopen. Een aantal zal sterk omhoog buigen en daardoor al eerder eindigen. Het aantal latjes bij de boeg is dus minder dan bij het grootspant.

Ik werk inderdaad soms met halve plankjes. Daar is ook niets mis mee, mits je dit doet op een punt waar er weinig kromming in de romp zit.

Arjan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Constructo Halifax
BerichtGeplaatst: zo 11 apr, 2010 13:21 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 26 apr, 2009 17:34 pm
Berichten: 184
Woonplaats: almere
ziet er goed uit arjan, als er toch een tweede beplanking overheen komt is het niet zo erg dat het verjongen minder goed lukt :wink:
vooral het dek vind ik erg mooi


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Constructo Halifax
BerichtGeplaatst: zo 25 apr, 2010 11:12 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 24 maart, 2009 1:02 am
Berichten: 481
Woonplaats: Leiden
Zo, de romp is dicht :cool: Ik ben redelijk tevreden over de 1e beplanking. Het zit er glad op met slechts een paar kiertjes. En bij de boeg loopt het zelfs bijna zo als Constructo voorschrijft. Ik had vooraf niet gedacht dat dat zou lukken :wink:
Genoeg geluld, het gaat jullie natuurlijk om de foto's :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding

(gaatje aan bakboord boeg wordt nog gevuld met stukje hout)

Afbeelding

Nu moet ik alles mooi glad en strak gaan schuren. Een stoffig klusje dat me wel een paar dagen zal kosten. Daarna het dek afbeplanken zodat de verschansing er op kan. :brouw:

Arjan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Constructo Halifax
BerichtGeplaatst: zo 25 apr, 2010 11:17 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 nov, 2009 19:51 pm
Berichten: 775
Woonplaats: Bergen op Zoom
Ziet er netjes uit Arjan. :D

Fred

_________________
We can not do great things in this world.
We can only do smal things with great love.
(Mother Theresa)

http://papiermodelbouw.forum2go.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement