Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 2:47 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Constructo Halifax
BerichtGeplaatst: do 04 maart, 2010 23:59 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 24 maart, 2009 1:02 am
Berichten: 481
Woonplaats: Leiden
Na mijn vroegtijdig gesneuvelde projekt met de Roter Lowe ga ik nu alweer fris van start met een nieuwe :D

Mijn broer had deze kit nog in de kast liggen door een korte uitstap in de houtmodelbouw. Wegens tijdgebrek en een andere tijdrovende hobby (restauratie van flipperkasten) is hij daar al snel weer mee gestopt. Ik heb dus even voorzichtig geinformeerd of hij er afstand van wilde doen, met voorspelbaar resultaat mrgreen

Ik zou deze kit zelf nooit gekozen hebben omdat Constructo vooral bekend staat als maker van beginnerskits die wat minder gedetailleerd en authentiek zijn. Dit gold zeker voor mijn eerste scheepje, de Carmen van Constructo. Maar nu ik deze kit eens goed bekeken heb moet ik dat toch gaan bijstellen. Het ziet er allemaal best goed uit en het is een mooi scheepje om te zien. Lijkt me echt leuk om hieraan te gaan knutselen schip

Laat ik beginnen met wat foto's omdat ik weet hoe erg de houtbrouw-nerds daar op gesteld zijn:
Doos:
Afbeelding

Deze noem ik "Stilleven met aansteker" :mrgreen: Dit om een idee te krijgen van de afmetingen. Hier is aardig te zien dat de Halifax (1:35) nog een stukje kleiner is dan de Rattlesnake (1:64). In werkelijkheid was de lengte over de stevens slechts een meter of 14 ! (En voordat jullie gaan zeuren: Ja, die Rattlesnake maak ik echt nog af !! :evil: :wink: )
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Constructo Halifax
BerichtGeplaatst: vr 05 maart, 2010 0:00 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 24 maart, 2009 1:02 am
Berichten: 481
Woonplaats: Leiden
Ik ben al een paar dagen aan het brouwen, dus de eerste vorderingen zijn ook al meteen te melden. De valse kiel en spanten heb ik bijgevijld tot alles nu netjes past. Alle sleuven waren net iets te krap, maar dat is beter dan te wijd ;)
Ik heb alvast een dry-fit gedaan en alles ziet er redelijk haaks en recht uit:
Afbeelding
Ik gebruik nu even deze kielklem omdat ik nog geen tijd heb gehad om hout te halen voor een goede bouwplank. Dat komt het weekend aan de beurt.

Afbeelding

Op de tweede foto lijkt het alsof de valse kiel flink krom is. Dat is weer eens de beruchte vertekening van de camera want in werkelijkheid valt dit heel erg mee. Het is ook een verademing om weer eens goed gezaagde en passende spanten te hebben :D Toch jammer dat een oud, gevestigd merk als Mamoli hier een achterstand oploopt door zijn productie niet te moderniseren.

Arjan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Constructo Halifax
BerichtGeplaatst: vr 05 maart, 2010 0:11 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 jul, 2008 23:50 pm
Berichten: 1314
Woonplaats: Alphen a/d Rijn
Arjan, met de ervaring van de rode leeuw ga je hier vast en zeker iets moois van brouwen...
Veel plezier.

_________________
Op de werkbank: Wasa Gundeck 1:24

In de vitrine:
King of the Mississippi
Bon Retour
Chinese Pirate Junk
Nave Egizia
Korean Turtle Warship


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Constructo Halifax
BerichtGeplaatst: vr 05 maart, 2010 17:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 nov, 2009 19:51 pm
Berichten: 775
Woonplaats: Bergen op Zoom
De rode Leeuw is verdronken :(

Lang leve de Halifax 8)

Fred

_________________
We can not do great things in this world.
We can only do smal things with great love.
(Mother Theresa)

http://papiermodelbouw.forum2go.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Constructo Halifax
BerichtGeplaatst: vr 05 maart, 2010 23:35 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 24 maart, 2009 1:02 am
Berichten: 481
Woonplaats: Leiden
De onderdelen van de spiegel zitten voorgestanst op een plaatje triplex van 1mm dik. Dat is dus zo krom als een hoepel :? Die ga ik dus even weken in water en dan dan goed vlak geklemd laten drogen. Het hoeft niet kaarsrecht te worden, maar dit is te veel:

Afbeelding

Afbeelding

Verder heb ik alle tekeningen en onderdelen nog eens goed bestudeerd. Ik moet zeggen dat de kwaliteit van het metaalbeslag en de voorgemaakte houten delen echt heel goed is ! En dat voor een relatief goedkoop merk. Echt een wereld van verschil vergeleken met de Mamoli kits die ik onder handen heb gehad. De houten latjes en bouwbeschrijving zijn dan weer wat minder goed, maar je kunt niet alles hebben ;)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Constructo Halifax
BerichtGeplaatst: za 06 maart, 2010 0:18 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 26 apr, 2009 17:34 pm
Berichten: 184
Woonplaats: almere
mooie schooner arjan
constructo valt best mee en maakt mooie kits.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Constructo Halifax
BerichtGeplaatst: do 11 maart, 2010 22:01 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 24 maart, 2009 1:02 am
Berichten: 481
Woonplaats: Leiden
Hoogste tijd voor een update:
De valse kiel, spanten en dekken zitten ondertussen in elkaar. Deze kit is tot nu toe een plezier om te bouwen, want alles past echt perfekt ! De volgende stap wordt het in vorm vijlen & schuren van de fillerblokjes aan de stevens. Daar ga ik goed de tijd voor nemen want het bepaalt de uiteindelijke vorm van de romp.

Plaatjes ! :lol:

Afbeelding

Alles netjes recht
Afbeelding

De lijn zit er tot nu toe ook goed in
Afbeelding

Dat stukje dek dat er uitziet als een speldenkussen is net gelijmd. Vandaar. :mrgreen:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Constructo Halifax
BerichtGeplaatst: do 11 maart, 2010 22:30 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 01 aug, 2007 16:51 pm
Berichten: 486
Woonplaats: ridderkerk
Hallo Arjan,ik heb zelf ook de Halifax gebouwd,dat was mijn eerste houten bouwpakket en daarna heeft het virus ook mij getroffen.Ik heb alleen foto`s van voor aanmelding op de site,maar dat is nu geheel anders met alle reportages van mijn boten.
Ik heb een foto van mijn brouwsel hier bij gedaan en wil je wat weten over handleiding dan kan je het beste de ,,duitse..handleiding lezen,daar staan minder beschrijvings fouten in.
Ik zal eens in mijn archief spitten,want alle correcties heb ik genoteerd.
succes met het bouwen
Afbeelding
Afbeelding

_________________
op de helling: Lancia Armato 1803
Galerij:Stademaeght,Grandbanks,DDR raderboot Württemberg ,Radarboot Hohentwiel,Aeronaut Forelle,HMS Sovereign of the Seas,Riva Ariston RC 1,25 mtr., WASA 1820,Riva Aquarama .,2x Bounty van Del Prado,Dannebrog,1x Riva model Ferrari,Galjoen De Eendracht van D`Aegostini 3x, Danmark ,Bluenose 2,Cutty Sark,3 x Amerigo Vespucci[2x zeilen en 1x zonder],Zuiderzeebotter,2xChris Craft RunaBout, Silhouet,WASA,Halifax,Enterprise,Radarboot de Dresden, ss Rotterdam


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Constructo Halifax
BerichtGeplaatst: do 11 maart, 2010 23:58 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 24 maart, 2009 1:02 am
Berichten: 481
Woonplaats: Leiden
@seppl:
Jouw Halifax ziet er ook prima uit ! :brouw: Maar zo te zien had je wel wat problemen bij de boeg (rare knik) :wink:

Ik heb ondertussen al wel gemerkt dat de tekst van de bouwbeschrijving erg slecht is. Ik ga dus vooral af op de foto's en tekeningen, en op mijn reeds opgedane bouw-ervaring. En natuurlijk het advies van mijn mede-brouwers :D
Verder heb ik al besloten dat ik op een aantal punten ga afwijken van de standaard kit. Er gaat bijvoorbeeld een dubbele beplanking opkomen van het hout dat ik over heb van de Roter Lowe. De reden is dat er bij deze kit 2mm dikke latjes zitten die enorm moeilijk te buigen zijn. Dat wordt vervangen door 1,5mm zacht, buigbaar hout, gevolgd door een 0,5mm fineer.
De kiel ga ik ook anders doen, maar dat moet ik nog verder uitwerken.

Arjan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Constructo Halifax
BerichtGeplaatst: wo 24 maart, 2010 23:20 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 24 maart, 2009 1:02 am
Berichten: 481
Woonplaats: Leiden
De spanten en vulblokjes zijn eindelijk in vorm geschuurd. Dat heeft even geduurd doordat ik de afgelopen weken niet zo veel tijd had. En ik ben ook nogal een pietje precies :wink: Even wat plaatjes van de stand van zaken:

Afbeelding

Het is weer het beruchte foto-effekt in combinatie met lamplicht waardoor de blokjes bij de boeg niet mooi vloeiend lijken te zijn. Uiteraard zijn ze dat wel :mrgreen: Verder heb ik bij de boeg nog twee extra blokjes geplaatst om het mijzelf straks wat makkelijker te maken.

Afbeelding

De volgende stap is volgens de beschrijving de rompbeplanking. Maar vanaf nu ga ik daar flink van afwijken. Het probleem is dat de valse kiel niet onder de spanten uitsteekt. Daardoor is er niets waar ik de zandstrook tegen kan laten eindigen. Onderstaande foto laat zien wat ik bedoel:

Afbeelding

De beschrijving zegt dat ik de valse kiel dicht moet beplanken zodat de latjes van stuur- en bakboord tegen elkaar aan komen. Daarna moet ik er een plat vlak op schuren waar dan een kielbalk op gelijmd moet worden. Zo ga ik het dus NIET doen ! Ik ga mooi eerst de kielbalk plaatsen en dan pas beplanken. Dat betekent wel dat ik er eerst nog een filler latje tussen moet doen om de kiel op de juiste afstand te krijgen. Even lekker prutsen dus :D

Op de laatste foto zie je bij de spanten verstevigingsblokjes van donker hout. Die zijn om te zorgen dat alles op zijn plek blijft zitten tijdens het beplanken. Ik merkte namelijk tijdens het schuren dat een paar spanten niet helemaal muurvast zaten aan de onderkant. Blijkbaar net iets te weinig lijm gebruikt. Helaas kwam ik er pas later achter dat de romp nu niet meer in de bouwplank past :oops: Maar nu het dek er op zit moet de kielklem ook voldoende steun kunnen bieden.

Arjan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement