Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 20:18 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 21 aug, 2009 23:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 24 maart, 2009 1:02 am
Berichten: 481
Woonplaats: Leiden
Ronald,
Je zal hier echt niet uitgelachen worden hoor ! :D Iedereen hier heeft bij zijn eerste bootje ontzettend veel fouten gemaakt, en daar hopelijk ook ontzettend veel van geleerd. En we maken nog steeds continu foutjes :wink:

Om de eerste beplanking moet je je, zeker in het begin, niet te veel zorgen maken. Zo als je ziet kun je later nog veel corrigeren.

Maar ik moet je toch een punt van kritiek leveren: Je werkt veel te snel ! In 4 dagen tijd doe je de eerste EN tweede beplanking. Dat is een klus waar je toch minstens 2 weken voor uit moet trekken. Per plankje moet je passen, meten en schuren totdat het goed past. Ik weet het, je bent enthousiast en wil je schip het liefst in 1 dag bouwen, maar geduld en discipline zijn erg belangrijk in deze sport :)

Als je een versnelling terugschakelt en zorgvuldig werkt dan kun je hier nog best iets moois van maken !

Je zou trouwens kunnen overwegen om de tweede beplanking opnieuw te doen. Iedere goede modelbouwshop heeft fineerlatjes in verschillende houtsoorten en breedtes.

Arjan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 22 aug, 2009 0:12 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 15 aug, 2009 13:19 pm
Berichten: 185
met de beits erop lijkt het nog wel aardig, ten slotte blijft het me eerste bootje. bij de volgende gaat alles ook anders, heb tot hier al bakken met kennis opgedaan en dat zal ook toegepast worden op een vervolg.

zoals ik al zei, ik was duf in mijn hoofd en zat niet op te letten, dus het ging wat anders dan ik zelf wou. (eigenwijs als ik ben nam ik geen pauze) en ging ik aan 1 stuk door. (wat tevens bij de volgende niet gebeurd)

ik zat ook eerst te denken zal ik het posten of niet, uiteindelijk wel gedaan. want als anderen willen beginnen met een hout brouwsel kunnen ze hoop ik ook van mijn fouten leren. want niet iedereen is gelijk een genie met hout.

toch bedankt voor je reactie ;)
gr ronald.

ps, weet je ook antw op het ringetjes probleem


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 22 aug, 2009 7:35 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 11 apr, 2009 20:54 pm
Berichten: 103
Woonplaats: Vaals
hoi Ronald

Wow dit is jouw eerste scheepje en al meteen het snelheidsrecord scheepsbeplanken verbroken :shock: :D . Er is nog niks verloren, ik zou toch zoals Arjan al schreef toch eens kijken voor fineer latjes en de tutorial van Petr( Beagle gaf deze al eerder aan) nog eens doorlezen en een derde beplanking proberen. Op dit punt waar je bent aangekomen kan het nog. Zelf ben ik ook nog met mijn tweede beplanking bezig (ondertussen al een maand :oops: :oops: :oops: ) maar zal hem deze week af krijgen. Ik probeer het zo goed mogelijk te doen maar zelfs hier sluipen fouten erin en moet ik ze proberen eruit te halen zodat ze niet opvallen. Wat betreft de ringetjes, hier heb ik nog geen ervaring mee daar het ook mijn eerste scheepje is. misschien kun je een fotootje posten van het exacte probleem want zoals beschreven is het voor mij niet helemaal duidelijk.

greetz Henk


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 22 aug, 2009 8:20 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug, 2008 17:42 pm
Berichten: 506
ik kan het niet helemaal goed zien op de fotos. Maar zo slecht is die beplanking echt niet, zeker voor een eerste keer

Ik zou zeggen: goed schuren die hap. Eventuele kiertjes kan je opvullen met wat splinters of een mengsel van zaagsel/lijm. Nog een keer schuren, tot ie zo zacht is als een babyhuidje, en voila

Als je echt niet tevreden bent, kun je natuurlijk een 3e beplanking doen


Laatst bijgewerkt door mr. mark op za 22 aug, 2009 8:22 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 22 aug, 2009 10:24 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 15 aug, 2009 13:19 pm
Berichten: 185
even snel een update voor de vraag, dan kan ik zo snel naar mijn werk.

hier een foto van mossel overgenomen,
Afbeelding

het gaat om de ringetjes die in de stellage van het kanon zitten en in het dek.
met een hamer buigen ze te veel namelijk.

mvg ronald en alweer bedankt voor de reacties.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 22 aug, 2009 10:42 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 jul, 2008 23:50 pm
Berichten: 1314
Woonplaats: Alphen a/d Rijn
Heb me kostelijk vermaakt met je bouwverslag :D , dat doe ik bij elk bouwverslag trouwens. Als er al brouwers zijn die je uitlachen zijn ze hun eigen eerste brouwsels vergeten.

Voor de beplanking heb je al tips gekregen.
Die ringetjes ken ik wel, maar daar heb ik geen hamer voor gebruikt.
Zelf heb ik gaatjes met een handboortje voorgeboord van ongeveer dezelfde diameter als het pennetje dat aan het ringetje zit, maar niet te groot natuurlijk. Klein beetje Uhu Hart aan het pennetje en dan het hout in mbv van je vingers of een tangetje (maar niet met een hamer). Direct overtollige lijm verwijderen.

_________________
Op de werkbank: Wasa Gundeck 1:24

In de vitrine:
King of the Mississippi
Bon Retour
Chinese Pirate Junk
Nave Egizia
Korean Turtle Warship


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 22 aug, 2009 21:03 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 15 aug, 2009 13:19 pm
Berichten: 185
bedankt voor de uitleg ;) zo zal ik het dan ook toepassen,

maar vandaag niet meer, heb wel genoeg geklust voor vandaag ik pak een biertje,

fijn weekend ronald


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 23 aug, 2009 0:06 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 04 sep, 2007 18:12 pm
Berichten: 358
Woonplaats: Middelburg
Geweldig!! :D Iemand die mijn schoenertje ook doet. Ik ben blij dat ik es ben wezen neuzen hier anders had ik het hele feest misschien gemist :roll: (druk druk met andere projecten en heb ervoor gekozen dat niet hier kenbaar te maken maar ben nog wel degelijk aanwezig hoor!)

Ronald, je gaat superlekker! De virginia was ook mijn eerste houtbootje en zo te zien deed ik het echt niet beter of slechter dan jou :wink: . Zoals je uit mijn eerste post kunt opmaken was ik zelf nogal benauwd om mijn werk te posten hier. Ik ben echt zeer vereerd om een voorbeeld voor jouw brouw te zijn :brouw:

De oogjes,

Ik heb zelf indertijd de gaatjes voorgeboord met een artesania latina handboortje en de oogjes nadien vastgezet met een druppeltje secondenlijm. Hoop dat het voor jou ook werkt. Wel oppassen dat je de overtollige lijm DIREKT weer weghaalt met en doekje want anders krijg je witte lijmvlekken :wink:

Enige vragen die je op dit punt in je brouw zou kunnen hebben zal ik graag beantwoorden naar beste kunnen. Post het hier maar of stuur een PM, wat je wilt...

Suc6!
Richard

_________________
______________________


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 23 aug, 2009 18:26 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 15 aug, 2009 13:19 pm
Berichten: 185
haha ja mossel jou brouwverslag heeft me in principe over de lijn getrokken om dit bootje te kopen, aangezien ik uit jou brouwverslag tips vandaan kan toveren en een soort extra handleiding heb.

verder moet ik morgen eerst naar de modelbouw winkel in de stad, wat extra materiaal halen, tevens heb ik niet zulke kleine boortjes dus moet ik die ook halen.
gelijk even neuzen naar een eventuele opvolger van dit schoonertje.

verder heb ik wat voorbereidingen gedaan voor het dek en wat gebeitst. foto's volgen in de rest van de week.

Mvg ronald


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 23 aug, 2009 18:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 04 sep, 2007 18:12 pm
Berichten: 358
Woonplaats: Middelburg
Bijdewee, misschien heb je hier iets aan: Nu ik er zo over denk geloof ik dat ik voor de oogjes een 0,75mm boortje nodig had. Hoef je geen setje te halen... :wink:

Oh en laat ik je gelijk maar even waarschuwen voor het hout dat AL heeft gebruikt voor het onderstel van de carronade. Als je er ook maar verkeerd naar keek spleet het al. Voorboren is hier absoluut aan te raden. Ook moest ik sommige blokken een beetje voorboren met een 0,5 mm boortje.

Richard

_________________
______________________


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement