Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 12:32 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 29 jul, 2010 12:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 19 aug, 2007 0:43 am
Berichten: 1676
Woonplaats: Almere
Je kan ook eens langs een plaatselijke garage lopen en vragen of je wat oud balanceer lood kunt krijgen. Of wat ik vaak doe is wat plaklood vragen / kopen, dit is zelfklevend en plakt verschrikkelijk goed, aangezien het bij een auto die 200 rijd moet blijven zitten.

_________________
Greetz, Daniël
To design a flying machine is nothing. To build one is something. But to fly is everything.
(By Ferdinand Ferber dedicated to Otto Lilienthal 1898)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 aug, 2010 18:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 aug, 2009 16:56 pm
Berichten: 33
Woonplaats: Tielt
Hallo

De tijd vliegt. We zijn alweer meer dan een week verder.

Na het lijmen van de romp, hadden we die geplamuurd. Twee dagen laten drogen en dan schuren.
Ik was bang dat je het verschil goed ging zien tussen plamuur en plastic daarom heb ik hem glad geschuurd tot het plamuur weg was.
Er zijn op sommige plekken wel nog wat resten die voor opvulling zorgen. Maar over het algemeen is de romp vrij glad als je er met een vinger over wrijft. Op de foto is de naad nog goed zichtbaar, maar als je erover wrijft, voel je geen echte overgang. Ik hoop wanneer ik hem schilder dat de naad onzichtbaar wordt.

Afbeelding

De grondplaat kreeg ik er met een beetje buigen en duwen in. Deze werd ook geplamuurd en geschuurd en hier is er iets meer plamuur in de groeven overgebleven.
Afbeelding

Natuurlijk wanneer we een laag geschilderd hebben, kunnen we hem niet op het gevoelige landingsgestel laten rusten. ( Het neuswiel is nu al een 5-tal keer afgebroken). Daarom heb ik een kleine droogbasis gemaakt van enkele doosjes. Via een kartonnetje door de vleugelopeningen steunt hij op de dozen zonder de grond te raken. En om het stof wat tegen te houden zetten we er een grote plstic box over.

Afbeelding

Hier een foto van het vliegtuig voor het raam. Je kunt de raampjes bijna allemaal zien.
Afbeelding

Ook de motorbehuizing werd geschilderd. Wanneer de rotorbladen geschilderd zijn, gaan we de gele spiraaltjes op de rotor kleven en lijmen we de hele boel. Nadien zal de behuizing nog een laag of 2-3 krijgen
Afbeelding

Hier zie je het resultaat van het donkere gedeelte van de vleugels. Er werd al wat afgeplakt om druppels van de onderkant tegen te houden.
Afbeelding

De onderkant wordt geschilderd met de kleurmengeling van Revell. Het was niet makkelijk om de verhoudingen goed te krijgen, maar moeilijk gaat ook. Eerst leek het kleur goed totdat het opgedroogd was. Het was te donker naar mijn mening. Daarom nog wat 371 van Revell toegevoegd en het was direct veel beter. De foto is van de eerste laag en is ook niet totaal dekkend. De foto toont het kleur ook donkerder dan het was. Ondertussen zijn ook de achtervleugels geschilderd in het betere kleur. Die wachten op nog enkele lagen.
Afbeelding

Wanneer ik aan de romp begin weet ik nog niet. In ieder geval ga ik de open raampjes van het decalvel gebruiken.

Tot de volgende
Niels

_________________
lopende projecten:
A380 New Livery

Volgend project:
International Space Station: ISS


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 aug, 2010 19:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
nielsn_ schreef:
In ieder geval ga ik de open raampjes van het decalvel gebruiken.


Welke zijn dat nu? De open of de dichte?

Hoe dan ook, je bent lekker bezig zo te zien. De vaart zit er goed in. Om de naad te controleren gebruik ik zelf altijd een laagje primer. Als je die erover spuit zul je zien aan de schaduw of het goed is. Pas trouwens bij het wegwerken van de naad op dat je de bovenkant niet te vlak maakt.

Waarom laat je het neuswiel er trouwens niet af als die weer afgebroken is? Het heeft toch weinig nut om 'm erop te laten?

Succes verder.

Groetjes, Ingmar

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 11 aug, 2010 14:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 aug, 2009 16:56 pm
Berichten: 33
Woonplaats: Tielt
Hallo Ingmar

Ik ga de open raampjes van het decalvel gebruiken dus die met enkel een zilveren rand.
Het neuswiel is er nooit volledig af. Het is slecht 3/4 afgekraakt en hangt nog met 1 stukje vast en veel zin om het er af te trekken heb ik niet.
De primer moet ik nog even over nadenken. Ik heb nog nooit met een primer gewerkt. Ik heb er zelfs geen staan..
Groeten

Niels

_________________
lopende projecten:
A380 New Livery

Volgend project:
International Space Station: ISS


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 14 aug, 2010 16:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 aug, 2009 16:56 pm
Berichten: 33
Woonplaats: Tielt
Hallo

Ik ben bezig met de decals aan de rotorbladen. Ik bouw de Rolls Royce Trent 900 en die hebben het gele spiraaltje van het decalvel van Revell (nr 66).

:?: Nu blijft deze decal niet zitten aangezien de punt schuin afloopt en de decal recht opdraaid. Met als gevolg dat er steeds één helft van de decal los zit?

Weet iemand raad?

Alvast bedankt :!:

Niels

_________________
lopende projecten:
A380 New Livery

Volgend project:
International Space Station: ISS


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 14 aug, 2010 18:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 27 jan, 2007 18:39 pm
Berichten: 2657
Woonplaats: Breda
Wat Microsol van Microscale erop doen, de sol doet de rest van het werk. Als je het erop heb gedaan, gaat het altijd wat kreukelen, dat is normaal. Als je een halfuurtje wacht dan zit 'ie er mooi strak op :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 14 aug, 2010 20:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 aug, 2009 16:56 pm
Berichten: 33
Woonplaats: Tielt
markjobse schreef:
Wat Microsol van Microscale erop doen, de sol doet de rest van het werk. Als je het erop heb gedaan, gaat het altijd wat kreukelen, dat is normaal. Als je een halfuurtje wacht dan zit 'ie er mooi strak op :wink:



Hallo

Bedankt, ik ga een flesje kopen. Dus de gewone Micro sol van microscale. €4.99 is een normale prijs zeker? Moet ik eerst de decal of eerst de micro sol aanbrengen?
Ik kan dit voor alle decals gebruiken zeker? vooral de staart decals?


Alvast bedankt voor de info.

Groeten
Niels

_________________
lopende projecten:
A380 New Livery

Volgend project:
International Space Station: ISS


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 14 aug, 2010 20:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Je smeert het met een kwastje over de decal. De sol kruipt vanzelf onder de decal en maakt het zacht. Bij grotere decals is het lastiger: daar is het aan te raden eerst wat sol op het oppervlak te smeren en daar de decal overheen te doen.
Pas wel op: omdat sol de decal zacht maakt, zal deze ook sneller breken of anderszins beschadigen.

Voor wat betreft de spinner-decals kun je er ook voorzichtig een beetje blanke lak onder schilderen en daar de decal in wrijven met een kwastje. Dat doe ik meestal met die krengen (al schilder ik ze er liever zelf op)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 aug, 2010 18:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 aug, 2009 16:56 pm
Berichten: 33
Woonplaats: Tielt
TheFlyingDutchman schreef:
Je smeert het met een kwastje over de decal. De sol kruipt vanzelf onder de decal en maakt het zacht. Bij grotere decals is het lastiger: daar is het aan te raden eerst wat sol op het oppervlak te smeren en daar de decal overheen te doen.
Pas wel op: omdat sol de decal zacht maakt, zal deze ook sneller breken of anderszins beschadigen.

Voor wat betreft de spinner-decals kun je er ook voorzichtig een beetje blanke lak onder schilderen en daar de decal in wrijven met een kwastje. Dat doe ik meestal met die krengen (al schilder ik ze er liever zelf op)


Ik ga gewoon een flesje sol kopen aangezien ik geen blanke lak heb. Tegen woensdag zou ik het moeten hebben en dan kunnen we weer verder bouwen. Mag ik dat ook op decals smeren die al even op mijn model hangen(half jaar geleden gebouwd)?

In tussentijd ga ik de vleugels nog een extra laagje geven. Het resultaat vind ik al goed, maar het kan altijd beter.
Ik heb ook de romp nog eens opnieuw geplamuurd en die zullen we weer schuren zodat de naad niet meer te zien is

Bedankt.

Niels

_________________
lopende projecten:
A380 New Livery

Volgend project:
International Space Station: ISS


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 31 okt, 2010 12:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 aug, 2009 16:56 pm
Berichten: 33
Woonplaats: Tielt
Dag iedereen

Eindelijk heb ik nog eens tijd gehad om verder te werken aan mijn A380. De komende 2 weken heb ik wat meer tijd dus ga ik proberen de meeste schilderwerken af te krijgen.
De randen van de bovenkant van de vleugels hebben een tweede laag gekregen, maar die is verre van volledig dekkend
Afbeelding

Het ophangsysteem van de motoren kregen ook nog een laagje verf.
Afbeelding
Afbeelding

Wellicht kan ik de motor morgen verder assembleren.

En ook de romp kreeg zijn eerste witte laag. Om één laag aan te brengen heb ik een goed half uur nodig. De staart is droog als ik de neus geschilderd heb. Natuurlijk had ik net niet genoeg met mijn klikje verf dat nog in het potje zat.
Afbeelding
Afbeelding

Ondertussen heb ik ook mijn volgende project voor een prikje aangeschaft: het ISS. Heb het gekocht op eBay. Er zit een groot lijmvarkentje bij en ook een medisch scalpel.

Zo een volgende update volgt over enkele dagen.

Groetjes

Niels

_________________
lopende projecten:
A380 New Livery

Volgend project:
International Space Station: ISS


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement