Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 12:26 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 53 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 12 aug, 2008 17:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 jul, 2008 21:26 pm
Berichten: 75
Woonplaats: Rotterdam
Beste brouwers,

Ik heb het eindelijk binnen, mijn bouwpakket. Het is veel kleiner dan ik had verwacht maar eigenlijk ben ik daar ook weer blij mee omdat ik een tijd ben gestopt en niet zo super veel ervaring heb, met verfen en met brouwen.

Hierbij dan de 737 Ryanair, besteld op de brouwers site en vandaag binnen gekregen. Ik ben van plan om vanavond te beginnen. Ik hoop dat jullie me willen helpen en dat jullie kunnen genieten.

De Ryanair:

Afbeelding

Afbeelding

Foto's van wat er vandaag binnen gekomen is:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb er erg zin in en ik heb nog een vraag:

Hoe moet dat precies met het cockpit raampje? moet ik het lijmen en dan helemaal dicht plamuren? Of gewoon verfen zonder te plamuren?

Extra:

- Ik ga alles schilderen
- De flaps blijven recht, niet uitgeklapt.

dank,

IPPOWER


Laatst bijgewerkt door IPPOWER op ma 18 aug, 2008 15:16 pm, in totaal 3 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 12 aug, 2008 18:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 jul, 2008 21:26 pm
Berichten: 75
Woonplaats: Rotterdam
Ik ben maar alvast begonnen, ik heb dit even gedaan ik weet niet of het nodig is maar ik heb het toch gedaan :)

Afbeelding

Vragen:

Hoe moet ik de cockpit doen? Helemaal dicht plmuren?

Later moet ik dus het blauw en het wit schilderen, maar het loopt in een soort golf lijn. Hoe moet ik dat aftekenen?

Moet ik ''glanzend'' wit gebruiken, of ''mat'' wit?

En hoe maken jullie je kwasten schoon? het ligt nu in een glas water te weken maar ik weet niet wat ik er precies mee moet doen...

En ik heb dus een gewichtje van 15 gram nodig, is dit echt genoeg en wat raden jullie me aan om te gebruiken?

Dank,

IPPOWER


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 12 aug, 2008 19:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Toevallig zat ik hier gistermiddag in van Dublin naar Charleroi in Belgie. Lekker toestel die 737-800 alleen het was alsof je in een stadsbus zat met goedkope gele plastic stoelen bij Ryanair. De KLM-uitvoering was een stuk beter vond ik.

Anyway, even antwoord geven op je vragen:

-Hoe je de cockpit doet is een kwestie van smaak. Ikzelf vind open, transparante ramen het mooist, de ander plakt er gewoon een decal op.
Ik zou hem er zelf gewoon opzetten en de naad tussen het transparante onderdeel en de romp dichtplamuren.
Je kunt plakband of afplaktape gebruiken om te voorkomen dat de plamuur op plekken komt waar je het niet wilt. Vervolgens plak je de raampjes af. Of, als je goede kwastbeheersing hebt schilder je eromheen. (voor spuiten moet je ze wel afplakken). Dan doe je de decal van de omlijsting erop of je schildert dit erop.

-De golflijn is lastig inderdaad. Ik zou zelf het decalvel inscannen en de decals van de gele golflijn strak uit de kopie knippen. Hierlangs zet je een potloodlijn op het model en daarlangs plak je af.

-Ik zou glanzend wit gebruiken omdat dan de decals het beste hechten. Hou er wel rekening mee dat wit heel erg lastig te kwasten is, dus als je een spuitbusje of airbrush kunt gebruiken is dat een voordeel.

-Ik zie dat je met enamel schildert, in dat geval moet je ze uitspoelen in een hersluitbaar potje (jampotje oid) met terpentine of wasbenzine. Met water begin je niets tegen enamelverf. Doe het wel snel want als de verf uitdroogt in je kwast kun je hem weggooien.

-Neem gerust twee keer zoveel gewicht als Revell aangeeft, beter teveel dan te weinig. Zet het vast met houtlijm of secondelijm. Gebruik geen gewone modelbouwlijm want als je daar te veel van gebruikt wordt het plastic zacht en vallen er deuken in de romp.


Ik hoop dat je nu op weg kunt, succes :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 12 aug, 2008 20:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Hoi,

Ik denk dat de 737 een mooi formaat model is om weer mee te beginnen, niet te groot en niet klein i.v.m. te veel gepiel.

Het is niet echt nodig om de binnenkant te schilderen met deze kleine raampjes, maar als je het doet dan moet je het wel helemaal doen. Dit moet omdat de romp deels wit wordt en dat is een kleur die moeilijk dekt. Dus ik raad je aan de stukjes die nu aan de binnenkant nog wit zijn ook zwart te maken. Let daarbij op dat je niet de randen (dus waar de twee romphelften aan elkaar geplakt worden) mee schildert. De Revelllijm werkt namelijk door het laten samensmelten van de rompdelen en als er verf opzit dan werkt dat niet. Ook nog even een tip voor als de naald van je lijm verstopt raakt; door de naald in een brandende aansteker te houden verbrandt de lijm en kan je weer verder plakken.

Nadat je de binnenkant hebt geschilderd kan je het beste de romp aanelkaar lijmen. Daarna doe je wat gewicht zo ver mogelijk de neus in. Zelf gebruik ik meestal visloodjes. Met een beetje secondelijm lijm ik er een aantal aan elkaar en lijm dat daarna met dezelfde secondelijm in de neus. Anderen gebruiken een schroef, bout of moer. Ook dat werkt vast goed, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Als dat droog is en je getest hebt dat het goed vastzit, zou ik het cockpitraampje erop lijmen en daarna plamuren. Als je ervoor kiest om de ramen open te houden, wat mijn keuze zou zijn, dan raad ik je aan om op een stuk masking tape de ruitjes van het decalvel over te trekken. Deze knip je uit en plak je op de ruitjes. Zo kan je er gewoon overheen schilderen en wanneer het hele model klaar is, kan je het er weer afhalen en heb je mooie ruiten over. Let er overigens even op dat sommige 737-800's van Ryanair geen "eye brows" hebben. Dat zijn de kleine ruitjes boven de standaard rij ruiten. Kijk maar eens naar je foto en de afbeelding op de doos. Dus bedenk van te voren welke registratie je model krijgt en kijk of ze daar wel of niet op zitten.

Wanneer je je model gaat schilderen, dan zou ik eerst de witte laag doen afplakken wat wit moet blijven en daarna de blauwe laag schilderen, dit heeft ook weer met het feit te maken dat de witte laag moeilijk dekt. Ik zou sowieso geen matte verf gebruiken voor je model afgezien van het zwart voor je wielen. Gebruik minimaal semi-matte verf voor airliners.

Je hebt voor een goed resultaat zeker thinner of terpentine nodig. Ik gebruik het niet alleen voor het reinigen van mijn kwasten, maar ook om te verdunnen. Het beste kan je de verf altijd een beetje verdunnen, ook als het nieuwe verf is. Maar pas op, niet te veel!!!

Als laatste wil ik je nog even meegeven dat je nog even naar het decalvel moet kijken. Je kan namelijk twee verschillende versies van Ryanair brouwen als je dat nog niet wist. Het huidige en het vorige kleurenschema. Kijk ook even naar de handleiding voor de decals en besluit dan welke versie je gaat maken. Het vorige schema is denk ik iets makkelijker i.v.m. het afplakken, want dat is een grotere rechte lijn. Als tape kan ik je tamiya 6mm tape aanraden of een groene doosje Scotch tape. De laatste moet alleen wel even in dunne slierten knippen wanneer je bochten gaat maken en zoals ik afgelopen weekend heb ondervonden niet langer dan een jaar op je model laten zitten, want dan laat het resten achter die er nogal moeilijk af te halen zijn.

Nou, ik hoop dat wat hebt aan dit opstel. Veel succes met je model. En als je nog vragen hebt dan horen we het wel. We blijven je vooruitgang volgen.

Ciao!

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 12 aug, 2008 21:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 jul, 2008 21:26 pm
Berichten: 75
Woonplaats: Rotterdam
Ik dacht dat het zwarte was zodat het er wat beter uitzag van binnen en niet zo saai wit :)

Maar zeker 70% van wat je hebt gezegd wist ik wel zoals: de naald met aansteker, terpentine enz enz. Ook heb ik natuurlijk wel nut van dat stukje van je FokkerFan :wink: thanx

Ik heb de rest zwart gemaakt en ik heb twee 20 eurocentjes gebruikt als gewicht. Ik heb het vast gelijmt met houtlijm. Ik heb overige verfrestjes weggehaald met terpentine ik weet niet of dat erg is voor het plastic maar het is nu al gebeurd.

Ik wacht totdat het gewichtje aan de voorkant goed vast zit dan zet ik de twee romp helften aan elkaar.

En zo zag het er uit na een uurtje: :o

Afbeelding

Maar nu is het al weer netjes,

Mvg,

IPPOWER


Laatst bijgewerkt door IPPOWER op di 12 aug, 2008 22:00 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 12 aug, 2008 21:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 jul, 2008 21:26 pm
Berichten: 75
Woonplaats: Rotterdam
Zo,

Nu eerst een Bavaria,

Ik vond het toch wel vermoeiend en voor vandaag is het genoeg geweest. Morgen middag of tegen de avond ga ik verder eerst ga ik namelijk de olympische spelen kijken.

Ik heb de twee romp helften aan elkaar gelijmd, ik heb eerst met schilderstape de boel bij me kaar gehouden en daarna voor de zekerheid nog een stuk zwarte tape er omheen gedaan.Ook de knijpers doen hun werk. Het plamuren word een rot werk want er zitten delen bovenop het vliegtuig die er zo af kunnen breken tijdens het schuren.

ik vond het leuk maar nu ga ik uitrusten :wink:

dan toch maar een laatste foto van de rompdelen aan elkaar (ik ben echt verslaafd aan foto's plaatsen :D )

Afbeelding

Tot morgen en Tips zijn welkom, of als je kritiek hebt mag je het gerust zeggen!

Mvg,

IPPOWER


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 13 aug, 2008 13:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 jul, 2008 21:26 pm
Berichten: 75
Woonplaats: Rotterdam
Ik kon het niet stil laten liggen, dus ben ik maar begonnen met plamuren.Het droogt best snel maar ik wacht totdat het goed hard is.

Gelijk een vraag over het schuren:

Ik schuur het eerst met 280 maar dan zie ik nog niet eens grote krassen. Is dit schein? Ik wil niet dalijk nog de krassen zien na het verfen. Dus wat raden jullie me aan met het schuren? ik heb wel gelezen dat je van grof naar minder grof moet schuren en dan als laatst 1200. Maar ik zag helemaal niet zulke erge krassen bij het schuren met 280 maar mischien is dit schein. Voordat ik ga verfen wil ik wel alles goed doen.

Als dat echt zo is kan ik dan losse vellen kopen bij de karwei? ik heb hier ook een doe het zelf zaakje maar niet echt een schilderzaak in de buurt.

Hier een foto van het plamuren, ik heb op sommige plekken nog wel iets te veel gebruikt maar dat is niet zo heel erg:

Afbeelding

Extra:

Ik ga denk ik wel het oude model maken, want dan is het schilderwerk makkelijker. Alleen dan zijn de motoren wel helemaal blauw en je gebruikt niet de mooiste decals maar dat is niet zo heel erg vind ik.


bedankt!

mvg,

IPPOWER


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 13 aug, 2008 20:34 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 mei, 2005 9:19 am
Berichten: 3209
Een goed begin. Ik zou alleen voor je driftig aan de schuur gaat wel het cockpitraam plaatsen (zit er al wat lood in de neus?). Dan kun je deze namelijk meteen meenemen. Anders ben je straks deze naad kwijt, en kun je vervolgens opnieuw beginnen met schuren etc als het cockpitraam geplaatst is. Hier is ook wel wat werk nodig nl.

_________________
Una salus victis nullam sperare salutem.

Plastic Scale modeling


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 13 aug, 2008 20:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 jul, 2008 21:26 pm
Berichten: 75
Woonplaats: Rotterdam
Er zitten twee twintig eurocentmuntjes in maar niet helemaal vooraan, maar wel ver genoeg dat hij niet achterover kantelt.

Het schuren valt wel mee hoor als je het een beetje nat maakt. Alleen het hoogste wat ik thuis heb is 360 maar dat is zeker te laag? Ik moet snel weten welke schuurpapier ik nodig heb.

Hoe moet ik nou het cockpit raampje doen? gewoon vastlijmen en naden dichplamuren? En daarna schuren en er gewoon later er overheen verfen?

En nog een vraagje:

Ik heb een aantal keren proberen de banden te verfen maar het is niet gelukt. Hoe doen jullie dit netjes zodat het midden rond en wit blijft?

Edit: Ik zie net dat er decals bij zitten voor de wielen.

bedankt,

IPPOWER


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 14 aug, 2008 10:23 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 jul, 2008 21:26 pm
Berichten: 75
Woonplaats: Rotterdam
Oke nu even alles voor de duidelijkheid:

Ik ben net langs een doe het zelf zaakje geweest en ik heb wat schuurpapier mee kunnen nemen. Schuurpapier 400,1000,1200.
Drie verschillende. En thuis heb ik nog 280 en 360.

De wielen zijn gelukt nadat ik er achter kwam dat er decals voor bij zaten.

Het cockpit-raampje gaat er straks op: dan plamuur ik die naden en kan ik heel de romp later schuren. Dan schuur ik het eerst wat grof en daarna steeds fijner.

Dit ga ik eerst allemaal doen daarna ga ik aan de vleugels beginnen en de motoren.

Mvg,

IPPOWER


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 53 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement