Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 14:13 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 16 maart, 2012 21:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 maart, 2012 20:41 pm
Berichten: 51
Woonplaats: Mechelen
Voila hier is men projectje waar ik op dit moment mee bezig ben.

De B-29, ik heb gekozen voor de never hoppen na te bouwen.

Afbeelding

bouwer: Boeing

Versie: A

Type: Bomber
Specifications
lengte: 99' 0" 30.17 M
hoogte: 27' 9" 8.46 M
vleugelbreedte: 141' 3" 43.05 M
Wingarea: 1739.00 Sq Ft 161.54 Sq M
gewicht leeg: 69610.0 lbs 31569.0 Kg

max gewicht: 141100lbs 63990.0 Kg
Propulsion
aantal motoren: 4
Powerplant: Wright R-3350-57
paardenkracht (per motor): 2200

Afbeelding

hij zou 90 missies gevlogen hebben, de laatste missie was een brug bombarderen in zuid korea.

de meeste geschiedenis die ik gevonden heb, is dat hij zou vermist zijn, bij de laatste missie was hij plotseling verdwenen, nadat hij zijn lading had gelost.
na verder opzoek werk, had ik gevonden dat hij wel was terug gekeerd, en een noodlanding moest maken, maar daar was niemand zeker van, want de staartnummer kwam niet overeen met de b29 die de noodlanding had gemaakt.

Ik ben juist begonnen, met het eerste gedeelte, met de tips die ik gekregen heb bij mijn heli, kan ik die nu toepassen hier bij de b29.
Hier alvast enkele foto's van de cockpit.

Afbeelding
de grondplaat van de cockpit
Afbeelding
hetgene waar ze hun doel zien.
Afbeelding
hier is de echte cockpit binnenin en in het midden staat dit toestelletje opgesteld.
Afbeelding
de stuurknuppels
Afbeelding
links de tafel van de navigator, een elektriciteitskast die achteraan rechts in de cockpit staat en een aantal zetels.
Afbeelding
dit is de bodemplaat waar de ruimte komt van de gunner die in het dak zit iets voorbij de helft van de romp en daar achter is ook een ruimte voorzien zodat de manschappen konden rusten, alleen in mijn bouw doos is de ingang anders voorzien. bij mij bevind er zich een gewone deur op de echte foto hieronder is het blijkbaar een soort mangat.
Afbeelding
Afbeelding
hier zien je de hooggeplaatste stoel voor de gunner en daarachter komt de ruimte voor de manschappen die willen rusten, en links zie je een soort deur, die is nog helemaal dicht, ik heb gezien dat uiteindelijk ook boven die ruimte een glazen koepel komt, maar omdat ik zeker de lichtinval in de ruimte wil verzekeren heb ik de deur uitgesneden zodat misschien het licht van bij de gunner ook in de andere ruimte kan komen.
Afbeelding
hier de bedden
Afbeelding
de details van de klinknagels vond ik schitterend.
Afbeelding
Hier heb ik alles gespoten met chrome van valleyo en de rest beschilderd.en de deur die eruit is. :wink:
Afbeelding
Hier zijn we terug bij de cockpit, hier zie je de instrumenten panelen.
Afbeelding
de navigatie hoek en radio hoek etc...
Afbeelding
Hier is de rest van de cockpit te zien, volledig afgewerkt.
Afbeelding
nog eens inzoemen.
Afbeelding
de andere kant bekeken.
Afbeelding
Hier heb ik de overloop klaargezet om te airbrushen die komt tussen de cockpit ruimte en de ruimte van de gunner en de rustruimte.
Afbeelding
voila gespoten in olive drab van valleyo.
Afbeelding
hier ben ik de ijzeren beugels aan het schilderen met de hand, om de vaste hand te testen.
Afbeelding
dit komt samen en word gemonteerd in de romp waarna als de romp ineen staat de vleugels opgemonteerd worden. dit ter voorbereiding om de rest doen harden.
Afbeelding
voila, kheb er een flesje lijm bijgezet om de ware grootte nog eens te bekijken.
Afbeelding
dit is hetgene wat in de bommenruimte komt en waar de bommen op gemonteerd worden.


Voila dit is het tot dusver, het volgende wat ik normaal deze zondag ga doen, is de romp vanbinnen een kleur geven en zien wat er nog kan gebeuren om ervoor te zorgen dat ik de romp kan dichtmaken met alles erin en dat ik dan ook enkele tips kan toepassen, zoals de naad volledig wegwerken, en ben ondertussen aan het bedenken waar ik hem op ga plaatsen.

grtz Mampie

_________________
momenteel mee bezig: Honda S2000 1:24ste (bouwdoos Tamiya + ets sets); AH-64 Apache longbow 1/32ste (Revell);Sherman M4A1 1/72 (Revell); P51 Mustang 1/72 (Revell)

Afgewerkte projecten: B29 Super Fortress 1:72ste (bouwdoos Academy)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 16 maart, 2012 22:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 nov, 2011 23:07 pm
Berichten: 205
Woonplaats: Leiderdorp
Whoouw, wat een leuke keuze en je bent goed bezig!

mampie schreef:
in mijn bouw doos is de ingang anders voorzien. bij mij bevind er zich een gewone deur op de echte foto hieronder is het blijkbaar een soort mangat.


Wat je op deze foto ziet is een deur die tegen onderdruk bestand is. De reden daarvoor is dat deze zo bommenwerper zeer hoog kon vliegen (gelijk de huidige passagierstoestellen), veel hoger dan andere bommenwerpers in zijn tijd en voor zover ik weet een van de eerste die zo hoog kon vliegen.
De B17 bijvoorbeeld vloog veel lager en had deze voorzieningen niet (kon ook niet want de schutters aan de zijkanten hadden open schietgaten.
De bemanning van de B-29 moest dus van zuurstof en klimaatbeheersing worden voorzien. De rest van de romp heeft deze klimaat beheersing niet (vandaar de tunnel voor de staartschutter) en heeft dus een ander klimaat (zeer koud) en lage luchtdruk, waarin mensen niet kunnen overleven.

Hopelijk heb ik het duidelijk gemaakt?

Veel bouwplezier, Ronald


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 16 maart, 2012 22:42 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5061
Woonplaats: IJsselstein UT
Een mooi begin van een interessant vliegtuig. Maar welke kit is dit? Schaal? Foto's van doos, sprues en decals? Dat willen wij 'volgers' graag weten.
vrgr,
jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 16 maart, 2012 23:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 maart, 2012 20:41 pm
Berichten: 51
Woonplaats: Mechelen
voor de volgers heb ik dan het volgende:

Afbeelding
De bouwdoos van academy

schaal 1:72 ste

Afbeelding
Met super Decal sheet.

Afbeelding
de inhoud

Afbeelding
de bouwschema's

voor meer vragen, altijd welkom. Of tips wat jullie nog graag zien :)

@ Ronald: Bedankt voor de extra info, nu heb ik ook wat meer bijgeleerd.
Ik dacht ook eerder dat het iets te maken had, met dat ze de b29 ombouwden naar de b50.

_________________
momenteel mee bezig: Honda S2000 1:24ste (bouwdoos Tamiya + ets sets); AH-64 Apache longbow 1/32ste (Revell);Sherman M4A1 1/72 (Revell); P51 Mustang 1/72 (Revell)

Afgewerkte projecten: B29 Super Fortress 1:72ste (bouwdoos Academy)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 16 maart, 2012 23:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 nov, 2011 23:07 pm
Berichten: 205
Woonplaats: Leiderdorp
mampie schreef:
@ Ronald: Bedankt voor de extra info, nu heb ik ook wat meer bijgeleerd.

Graag gedaan, uiteraard bedoelde ik dat deze deur bestand is tegen het luchtdruk verschil (bemanningsverblijven en de rest van de romp).

Bedankt voor de extra foto's, altijd leuk de inhoud van een bouwdoos!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17 maart, 2012 0:00 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5061
Woonplaats: IJsselstein UT
Wat een pracht van een bouwdoos! Laat Academy maar schuiven: of het nou om kleine jagers gaat of om bakbeesten als deze: het ziet er prachtig uit. Weet je al welk kleurenschema je gaat gebruiken? Ben benieuwd. Ik blijf je volgen want ik wil deze ook een keer maken.

Succes,
jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17 maart, 2012 0:31 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 maart, 2012 20:41 pm
Berichten: 51
Woonplaats: Mechelen
wel men kleurenschema is vrij gemakkelijk, de "never hoppen" was bijna helemaal chrome of silver.

hier is hij helemaal uitgetekend.

Afbeelding

_________________
momenteel mee bezig: Honda S2000 1:24ste (bouwdoos Tamiya + ets sets); AH-64 Apache longbow 1/32ste (Revell);Sherman M4A1 1/72 (Revell); P51 Mustang 1/72 (Revell)

Afgewerkte projecten: B29 Super Fortress 1:72ste (bouwdoos Academy)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17 maart, 2012 11:16 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Een van mijn favorieten, de B-29. Qua techniek een reuze stap vooruit ten opzichte van de in gebruik zijnde toestellen.
Nu ben ik nogal een klinknagelteller en het valt me op dat je het interieur aluminiumkleurig hebt gemaakt. Als het je niet kan schelen moet je het gewoon zo laten, maar het 1:1 model heeft een groen interieur;

Afbeelding
(Bron:Flickr)

Succes met deze mooie kist!

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17 maart, 2012 13:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 maart, 2012 20:41 pm
Berichten: 51
Woonplaats: Mechelen
Citaat:
Nu ben ik nogal een klinknagelteller en het valt me op dat je het interieur aluminiumkleurig hebt gemaakt. Als het je niet kan schelen moet je het gewoon zo laten, maar het 1:1 model heeft een groen interieur;


Euhm ja, het kan mij eigenlijk wel schelen, ik verschiet ervan zelfs dat je een foto gevonden had in kleur. degene die ik had gevonden waren zwart wit , maar ik kan het nog aanpassen, nu ik heb gezien op andere foto's waar de tunnelbuis zit dat die ik denk ook groen is ( ben kleurenblind dus wel beetje moeilijk voor mij), ik heb die nu in Olive drab gedaan, zou dat dan ook de kleur zijn zoals in de cockpit.
op de bouwschema's van academy zeggen ze chrome te gebruiken. het is nu wel zo dat ik het inderdaad wel raar vind dat de tunnelbuis in een andere kleur is. zou het een fout zijn in de bouwschema's?

http://www.aeropedia.info/web/content.php?article.1002865 hier is de link naar een website waar de tunnelbuis opstaat.
in de 1:1 versie zouden ook 4bedden voorzien zijn in mijn model heb ik er maar 2. klopt eigenlijk ook niet.

Ik kan het nog altijd aanpassen natuurlijk.

bedankt voor de opmerking.

_________________
momenteel mee bezig: Honda S2000 1:24ste (bouwdoos Tamiya + ets sets); AH-64 Apache longbow 1/32ste (Revell);Sherman M4A1 1/72 (Revell); P51 Mustang 1/72 (Revell)

Afgewerkte projecten: B29 Super Fortress 1:72ste (bouwdoos Academy)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17 maart, 2012 14:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 nov, 2011 23:07 pm
Berichten: 205
Woonplaats: Leiderdorp
Ook wat rond gesurft en met resultaat.

http://www.genebenson.com/history/neam/neam.htm
De beste foto's die ik tot nu toe kon vinden

http://www.philcrowther.com/6thBG/6bgcrewm07.html
Belangrijke informatie over de lay-out

http://www.philcrowther.com/6thBG/6bgcrewm00.html
Toch vier slaapplaatsen

http://www.flickr.com/photos/7782231@N0 ... 177504796/
vanaf 3775

http://pano.mosscreekmedia.com/2011/11/b-29-interior/
360 graden zicht in het vliegtuig

Succes, Ronald


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement