Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 3:47 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 23 feb, 2011 18:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 11 nov, 2006 14:00 pm
Berichten: 298
Woonplaats: Roermond
Ik had mijn bevindingen ook op ARC tentoongespreid. Goed nieuws! Er komt ook een S-2A kit ("soon"), en een C-1 Trader. Da's nog eens mooi om te lezen.

Ik ga stug door met mijn S-2E doormidden te zagen :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 feb, 2011 21:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 11 nov, 2006 14:00 pm
Berichten: 298
Woonplaats: Roermond
Hier nog wat foto's van de eerste indrukken. De passing is zeer goed te noemen tot nu toe.

Vleugelranden (zijn hier alleen gelijmd, meer niet, dus nog niet geschuurd):
Afbeelding

Motorgondel...waanzinnig goede pasvorm (dit zijn vijf onderdelen):
Afbeelding
Afbeelding

Bovenaanzicht: veel hoeft er niet af om er een S-2A van te maken. De motorkap zit er los op (niet gelijmd), evenals de vleugelwortel op de romp. Werkelijk zeer goed!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 feb, 2011 22:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Helaas heb ik geen aanvullende info in de vorm van schaaltekeningen, maar ik vond nog wel deze link op Britmodeller. Misschien heb je er iets aan.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 25 feb, 2011 21:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 11 nov, 2006 14:00 pm
Berichten: 298
Woonplaats: Roermond
Het is geschied....het viel trouwens wel mee, al brak het zweet me uit bij de gedachte. Ik heb er net geen 5mm afgehaald (na een uur turen naar foto's voor de juiste postitie van de propline). De achterste romphelft is al gelijmd. Nu het bommenruim op maat maken, de cockpit maken, en dan de romp sluiten. Ik zal een paar korte stukje paneelijn moeten vullen en opnieuw krassen, maar het lijkt erop dat je met "recht zagen!" het belangrijkste over deze conversie hebt gezegd (in de bovenste foto zie een kleine step omdat het los aan elkaar ligt).

Ik wil nog wat kwijt: tot nu toe was Tamiya's A-1 Skyraider het best ontworpen model dat ik ooit gebouwd heb. Tot nu. Deze Kinetic Tracker is b-e-t-e-r.... Het past allemaal als gegoten, het is werkelijk een droom kit tot nu toe.

Afbeelding
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 26 feb, 2011 18:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 11 nov, 2006 14:00 pm
Berichten: 298
Woonplaats: Roermond
Het inkorten van de romp is klaar. Nadat de zaagvlakken nog eens zorgvuldig recht en glad gemaakt waren en het droog-passen hoopvol uitzag ben ik begonnen de voorkant stukje bij beetje met dunvloeibare lijm aan elkaar te zetten (hierdoor 'smelt' het plastic snel, maar droogt ook snel, waardoor snel een stevige las ontstaat). Zo ben ik met tussenpozen tbv het drogen rond gegaan. Ook het bommenruim heeft nu de juiste afmetingen, en valt in de originele uitsparing van het neusgedeelte.

Afbeelding

Het is eigenlijk niet veel wat er tussen uit moet, maar is wel heel zichtbaar op het eindresultaat:
Afbeelding
Afbeelding

Morgen wordt de naad opgeknapt, en een paar paneellijnen moeten opnieuw worden gemaakt.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 26 feb, 2011 19:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18523
Woonplaats: Hurdegaryp
grunt schreef:
Het inkorten van de romp is klaar. Nadat de zaagvlakken nog eens zorgvuldig recht en glad gemaakt waren en het droog-passen hoopvol uitzag ben ik begonnen de voorkant stukje bij beetje met dunvloeibare lijm aan elkaar te zetten (hierdoor 'smelt' het plastic snel, maar droogt ook snel, waardoor snel een stevige las ontstaat).


Begrijp ik hieruit dat je de delen 'koud' tegen elkaar houdt en dan de dunne lijm op de naad smeert of smeer je de te lijmen delen in (traditionele manier) met lijm? Welke lijm gebruik je hier dan voor?

Wel strak gedaan, je operatie. Kan me voorstellen dat het erg spannend was. Ben met de S-12 ook van die dingen tegen gekomen waarvan ik heel erg heb getwijfeld of ik het wel of niet zou doen. Maar op naar een beter eindresultaat heeft me over de streep getrokken om het wel te doen.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 26 feb, 2011 21:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 11 nov, 2006 14:00 pm
Berichten: 298
Woonplaats: Roermond
tsjopper bob schreef:
grunt schreef:
Het inkorten van de romp is klaar. Nadat de zaagvlakken nog eens zorgvuldig recht en glad gemaakt waren en het droog-passen hoopvol uitzag ben ik begonnen de voorkant stukje bij beetje met dunvloeibare lijm aan elkaar te zetten (hierdoor 'smelt' het plastic snel, maar droogt ook snel, waardoor snel een stevige las ontstaat).


Begrijp ik hieruit dat je de delen 'koud' tegen elkaar houdt en dan de dunne lijm op de naad smeert of smeer je de te lijmen delen in (traditionele manier) met lijm? Welke lijm gebruik je hier dan voor?

Wel strak gedaan, je operatie. Kan me voorstellen dat het erg spannend was. Ben met de S-12 ook van die dingen tegen gekomen waarvan ik heel erg heb getwijfeld of ik het wel of niet zou doen. Maar op naar een beter eindresultaat heeft me over de streep getrokken om het wel te doen.

René


Ja, koud tegen elkaar houden, dan dun vloeibare lijm met een penseeltje in de naad laten trekken (capillaire werking), en dan tegen elkaar drukken, en je krijgt een las. Droogt super-sterk op. Ik maak deze lijm zelf: 40% Ethylacetaat, 40% aceton, 20% revell lijm. Het spul dat je koopt zal wel net zo goed werken.

Hieronder nog een indicatie van de pasvorm van dit model. De vleugels zitten hier los tegen de romp, zonder lijm.

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 26 feb, 2011 22:38 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 28 jul, 2007 14:40 pm
Berichten: 5238
goed bezig. Het verbaast me dat de lijn bijna onaangetast blijft. Meestal ben je uren aan het plamuren om er toch iets van een vloeiende lijn in terug te krijgen. Wellicht dat je ook daarom juist die 7 mm er tussen uit hebt gezaagd.

Ethylacetaat... Waar vind ik dat? De rest heb ik wel, kan wel eens handig zijn om die lijm zelf aan te maken. Soms zit ik met een puntje waarvan ik denk.. heul vloeibare lijm zou nu even heel handig zijn.

_________________
LEKKER VOOR MEZELF BOUWEN


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 26 feb, 2011 22:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 11 nov, 2006 14:00 pm
Berichten: 298
Woonplaats: Roermond
darka schreef:
goed bezig. Het verbaast me dat de lijn bijna onaangetast blijft. Meestal ben je uren aan het plamuren om er toch iets van een vloeiende lijn in terug te krijgen. Wellicht dat je ook daarom juist die 7 mm er tussen uit hebt gezaagd.

Ethylacetaat... Waar vind ik dat? De rest heb ik wel, kan wel eens handig zijn om die lijm zelf aan te maken. Soms zit ik met een puntje waarvan ik denk.. heul vloeibare lijm zou nu even heel handig zijn.


De lijn was ook mijn grootste zorg, maar die is inderdaad onaangetast gebleven. Je vraagt je bijna af waarom ze de S-2E en S-2A kit niet als combi-kit ontworpen hebben (goedkoper te maken en breder publiek bereikt). Met een tussenring, losse vleugeltips, en kleinere stabilo's voor de -A, en twee maten bommenruimen ben je klaar. Die 1 of 2 mm extra lengte in de staart ziet echt niemand. Nou ja, er komt een echte S-2A van Kinetic aan, wanneer is nog onduidelijk.

Ethylacetaat vinden zal niet makkelijk zijn, Google vindt er 1-2-3 twee:

deze

en deze

Vraag het eens bij een drogist, verfwinkel, of stomerij. Mijn potje met eigen brouwsel (100cc) gaat al 7 jaar mee.

Gr,

Leon


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 feb, 2011 2:21 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 31 okt, 2008 18:08 pm
Berichten: 904
Woonplaats: Lelystad
Hey Leon, let effe op met het opnieuw maken van de bombbay, las op Zone Five forum (Waar ze dus ook over de lengte zaten te discussiëren) dat de bombbay te ver door loopt, verder ben je al aardig op weg.

_________________
Groeten
Björn Dol

Flevo Aviation Hobby
Flevo Decals
Voor lopende projecten clicky :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement