Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 3:14 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: douglas c47 dday BoB
BerichtGeplaatst: di 16 maart, 2010 23:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 16 maart, 2010 23:36 pm
Berichten: 2
Hey

Ik ben na een kleine p51 mustang begonnen aan een douglas c47.

Ik heb de binnen kant al zo goed als in elkaar steken en geschilderd (zal morgen even foto's plaatsen.)
Het is de bedoeling dat het ongeveer dezelfde word als de gene waar de easy company op dday (band of brothers) mee opsteeg.

Ik heb alleen nogal wat vragen.

-zet ik eerst de ramen erin en plak ik die dan af om te spuiten of spuit ik eerst alles en dan ramen plakken?
-Spuit ik alle onderdelen los of zet ik het vliegtuig eerst in elkaar.
-Ik heb een bus plastic primer staan is deze goed als ondergrond?
-Tips betrekkende afplakken en spuiten invasiestrepen.
-En voor op laatst heb ik tips nodig over washen en vervuilen van het toestel.(heb toch wel wat bang dat ik hiermee iets fout doe en de boel verkl**t)

Alvast bedankt en foto's zullen volgen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: douglas c47 dday BoB
BerichtGeplaatst: wo 17 maart, 2010 0:35 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:45 pm
Berichten: 2568
Woonplaats: Hildifridishaim
Hoi seels,

welkom op dit forum

Ik ben ook een dakota aan het bouwen alleen ik maak er een burger versie van en geen brouwverslag.( maar dat even terzijde :wink: )

-zet ik eerst de ramen erin en plak ik die dan af om te spuiten of spuit ik eerst alles en dan ramen plakken?
Het is denk ik verstandiger om de kist helemaal in elkaar te zetten en dan te spuiten.
-Spuit ik alle onderdelen los of zet ik het vliegtuig eerst in elkaar.
Zie eerste vraag :wink:
-Ik heb een bus plastic primer staan is deze goed als ondergrond?
Waarom niet?
-Tips betrekkende afplakken en spuiten invasiestrepen.
afplakken met tape, en de zoekfunctie van het forum gebruiken :wink:
-En voor op laatst heb ik tips nodig over washen en vervuilen van het toestel.(heb toch wel wat bang dat ik hiermee iets fout doe en de boel verkl**t)

Gewoon de zoekfunctie gebruiken van het forum staat heeeeeeeel veel informatie en kijk ook even bij de rubriek tips en techniek :wink:
( bijvoorbeeld deze http://www.modelbrouwers.nl/docs/modelb ... gewash.pdf )


Succes met het bouwen en ben benieuwd naar de foto's
Groeten,
Eddy

_________________
Mijn modelbouw website (update 10-02-2022)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: douglas c47 dday BoB
BerichtGeplaatst: wo 17 maart, 2010 9:03 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 28 jul, 2007 14:40 pm
Berichten: 5238
@ Seels..

Je moet even een middenweg vinden in de onderdelen die je kunt kwasten (heel kleine dingetjes) onderdelen die je vooraf moet spuiten (waar je later absoluut niet bij kunt, binnenkant vliegtuigen en zo. en onderdelen die je na samenstellen kunt/moet spuiten (zo'n 90% van het geheel)
Na wat ervaring zul je erachter komen wat voor jou het lekkerst werkt.

Tipje mijnerzijds. ga eens een dagje het forum af en bekijk verslagen van vliegtuigen die qua onderwerp in jou straatje liggen.
Er staan van een aantal mensen goeie "how-to's" met betrekking tot invasiekisten.
Ook kun je hier voor goeie tips terecht. Ook op dit forum staan een aantal goeie tips, boven aan deze site bij tips en trucs..

Succes met bouwen

Arjen

_________________
LEKKER VOOR MEZELF BOUWEN


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: douglas c47 dday BoB
BerichtGeplaatst: wo 17 maart, 2010 15:55 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 20 aug, 2009 20:57 pm
Berichten: 935
Woonplaats: nijverdal
leuk toestel!

tja aan de eerdere post kan ik weinig mee aan toevoegen!
maar welke schaal is dit? en welk merk?

Alex

_________________
Revell

bezig met
-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: douglas c47 dday BoB
BerichtGeplaatst: wo 17 maart, 2010 16:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 19 feb, 2010 15:40 pm
Berichten: 1140
Hey Seels welkom hier.

Ik ben zelf ook een beginnende bouwer, dus mijn tips zijn gebaseerd op persoonlijke missers, of een kopie van dingen die tegen mij gezegd zijn. :D

Iets lager op het forum is een deel tips en technieken, onderaan dat deel is een hoofdstuk tips en technieken in pdf. Hier heb ik behoorlijk wat tips weg weten te trekken.
Zowiezo is dat deel leuk leesvoer. Het staat ook ons eens onderverdeeld in handige subhoofdstukken, absolute aanrader dus.

In mijn bouw heb ik inderdaad gemerkt dat het , in het algemeen, makkelijker is eerst te bouwen en daarna te spuiten. Precies zoals mijn ervarener collega's zeggen. Het probleem is dat de lijm niet goed hecht op delen die al geverfd zijn. Bij delen die ik wel moest verfen omdat ik er achteraf niet goed bijkon, (cockpit, landingsgestel) had ik niet goed opgelet..en de aanhechtinspunten meegeverfd. Dat heb ik achteraf geweten. Dat was een hoop krabben en schuren extra.

ik heb een klein beetje gewashed en vervuild.Gewoon om het te proberen. Mij was aangeraden om eerst de gewone laklaag te doen, daarna aflakken met een glanzend transparante lak. (moest ik ook gelijk doen tegen het glanzen van de decals, staat ook uitgelegd in één van die pdf's) op oliebasis. Daarna heb ik de vervuiling gedaan op waterbasis. Dit is redelijk makkelijk weer weg te halen, omdat het eigenlijk niet best hecht. Dus je kan fouten weer herstellen. Ik geloof dat ik bepaalde stukken er wel 4 keer afgewassen heb :) .Toen ik tevreden was is er een matte lak overheen gegaan om 'm af te werken. Beviel eigenlijk best.

Cliff

_________________
Wouldn't it be great if there was a war....and nobody came......!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: douglas c47 dday BoB
BerichtGeplaatst: wo 17 maart, 2010 17:02 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 16 maart, 2010 23:36 pm
Berichten: 2
Het is een revell 1/48 eigenlijk is het de berlin airlift versie maar maakt niet veel verschil denk ik (hoop ik) :P .

Deze heeft wel allemaal raampjes aan de zijkant dus ik zal eerst de binnen kant spuiten en dan de raampjes inplakken. daarna alles in elkaar lijmen en dan de raampjes afplakken en spuiten. word dit zo gedaan.

Ook zitten er verschillende decals bij maar hadden de invasiedakotas eigenlijk wel al die opschriften (zowel de amerikaanse ster en de opschriften zoals fuel en dergelijke).

Heeft er iemand ervaring met zelf decals maken want ik zou de serie nummer de zelfde willen maken als de dakota van de easy companie uit band of brothers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: douglas c47 dday BoB
BerichtGeplaatst: wo 17 maart, 2010 17:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:45 pm
Berichten: 2568
Woonplaats: Hildifridishaim
Hoi seels,

decals is een zorg voor later. :wink:
Als je een goed brouwverslag gaat maken begin je met foto's van de inhoud van de doos bijvoorbeeld.
En als je niet weet hoe je foto's op het forum moet plaatsen er is een speciaaldraadje dat tekst en uitleg geeft om foto's te uploaden.
klikker de klik
Succes verder,
Eddy

_________________
Mijn modelbouw website (update 10-02-2022)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: douglas c47 dday BoB
BerichtGeplaatst: do 18 maart, 2010 18:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 19 jan, 2008 22:23 pm
Berichten: 1263
Ik denk dat je teveel in 1 keer wil kijk eerst goed rondt en oefen op een klein flut vliegtuigje van 3 euro bij de blokker en daar alles op testen.

Ron


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: douglas c47 dday BoB
BerichtGeplaatst: wo 24 maart, 2010 11:07 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 mei, 2009 13:41 pm
Berichten: 1200
Woonplaats: Almelo
hoi seels,
Ik sluit mij aan met wat Ron zegt ,zou ook eerst gaan oefenen en testen op een goedkoop kitje zodat je bepaalde technieken beter onder de knie krijgt ,denk ook als je het bouwen rustig opbouwd je nog lang plezier in modelbouw blijft houden ,meestal als je de lat te hoog legt is de lol er snel af door de tegenslagen waar je dan mee te maken krijgt.

Gerald


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement