Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 15:38 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 59 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Deuken
BerichtGeplaatst: zo 06 apr, 2008 23:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 21 apr, 2007 0:42 am
Berichten: 1420
Woonplaats: Hoofddorp
rob floor schreef:
Foxbat of Karel,

Ik begrijp dat jij ook heel erg mooi kan weatheren, als ik zo die foto's van de winnende WLC zie.
De deuken en beschadigingen zij werelds uitgevoerd. Ik twijfel of ik dat bij dit model moet doen. Ik heb een aantal andere items die kapot zijn of gaan worden en / of gewoon missen. Denk aan (voorlopig) de ketting en het voortandwiel en het leren zadeldek. Waarschijnlijk ga ik ook nog wat doen met de houten delen van de handvatten.

Hoe maak je mooie deuken? Ik heb dat nog nooit gedaan.
Ik zal de topic over de WLC eens goed doornemen. Het is me niet opgevallen dat je uitgelegd hebt hoe je de deuken in de tank en voorspatbord gemaakt hebt.
Ik ga binnenkort beginnen met de Indian Scout en ik weet nog niet precies hoe erg ik hem ga maken. Afgeragd, gewoon netjes opgereden of redelijke schade. Kwenognie.
Voorlopig blijft de HD een soort van vreselijkedeuk loos.

Rob


Rob,

Het klopt dat je niks over deuken heb gelezen in het topic, want dat heb ik verzuimd uit te leggen....
Eigenlijk is het heel simpel; zorg dat je een kaars hebt staan, en probeer het voorwerp waar de deuk in moet komen een beetje gelijkmatig te verwarmen.
Niet te lang op een plek houden want dan brand je zo een gat in het plastic.
Ik zorg altijd dat ik een paar voorwerpen klaar heb liggen met verschillende vormen, van vierkant tot rond.
Als je bijvoorbeeld de tank genoeg verhit hebt, druk je het voorwerp met de gewenste vorm voorzichtig in de tank.
In het begin zal het mischien niet meteen naar je zin zijn, maar je hebt het snel genoeg door.
Ik heb ook gemerkt dat als je niet tevreden bent, je de deuk er weer redelijk uit kan krijgen door het opnieuw te verhitten; de deuk trekt dan weer redelijk weg.
Met een klein vijltje kan je nog wat plooien rondom de deuk vijlen, soms ziet dat er wat natuurlijker uit.
Ik zou zeggen probeer het op een stukje restafval, je zal zien dat het niks voorstelt.
Het belangrijkste is niet te lang op een plek met de vlam maar de omgeving rondom de deuk ook verwarmen.

Als ik je Indian zo zie (erg mooi geweatherd ook), weet ik zeker dat het goed zal komen, ongeacht de staat waarin je hem zal maken 8)

Groeten,

Karel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 07 apr, 2008 8:55 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 15 maart, 2008 15:03 pm
Berichten: 1401
Ik heb nog wel een paar oude tankhelften en spatborden liggen om te proberen. Ga ik zeker doen maar ik denk niet met de Harley.

Bedankt voor de uitleg.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: vorderingen
BerichtGeplaatst: di 08 apr, 2008 10:15 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 15 maart, 2008 15:03 pm
Berichten: 1401
Goedemorgen modelbrouwers,

Het kan snel gaan maar ik ben dan ook nog even hele dagen thuis ivm een onwillende meniscus. Wat is dat gruwelijk moeilijk om banden de juiste (?) kleur te geven. Vooral als het een soort van oud en vies wit moet zijn. Ook wielen zijn niet mijn favoriet maar hieronder een paar plaatjes van het resultaat tot nu toe.

AfbeeldingAfbeelding

Aan de achtervork heb ik nog zo goed als niks gedaan. Wel de spanrol voor de leren aandrijfriem.

Afbeelding

De aandrijf poelie was ook nog niet naar mijn zin maar gelukkig kon ik op de foto's zien hoe deze bevestigd is en ik heb dat proberen in te vullen door een achterwielbout van een Ducati te bewerken en er een gaatje in te boren.

AfbeeldingAfbeelding

Daar is een inbusbout ingedraaid om de poelie te bevestigen aan het linker big-end van de krukas. Zo klein heb ik ze niet. Inbusboutjes dan. Vind ik ook nog wel.

Verder nog wat plaatjes. Hoe ik de band op kleur gekregen heb leg ik de volgende keer wel uit. Ik moet nu foto's laten maken van m'n knie.

Afbeelding

AfbeeldingAfbeelding

Wat knapt zo'n ding op he als je er een nieuw voorwiel en band in zet. En het kost een paar duiten, maar dan hebbie ok wa.

Groeten,
Rob


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 08 apr, 2008 13:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 21 apr, 2007 0:42 am
Berichten: 1420
Woonplaats: Hoofddorp
Nou of je de juiste vieze kleur voor de banden hebt gevonden hoef je je geen zorgen te maken, dit heb je ook weer prima gedaan.

Nog even wat anders; ik heb ondekt dat Sonex ook nog een 8-klepper HD racer heeft gemaakt in de zelfde schaal (zie foto).
Als ik dit model nog eens in handen zou krijgen zou ik op de grond gaan liggen huilen van geluk.....
Afbeelding

Groeten,

Karel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: 8 klepper
BerichtGeplaatst: di 08 apr, 2008 18:27 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 15 maart, 2008 15:03 pm
Berichten: 1401
Ik heb ooit een 8 klepper gezien van redelijk veraf en horen lopen. Dat is een van de mooiste sound's die ik ooit gehoord heb van een motorfiets.

Laten we afspreken dat wie dan ook dit model in handen krijgt even wacht met huilen om dat dan gezamelijk te doen. De een van geluk en de ander van pech.
Ongelofelijk mooi model. Daar mag je niks aan veranderen.

Rob


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: nogmaals 8 kleppert
BerichtGeplaatst: di 08 apr, 2008 20:16 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 15 maart, 2008 15:03 pm
Berichten: 1401
Karel en andere belangstellenden, ik kon het niet laten maar ik heb eea opgezocht over de 8 klepper gebouwd in 1921.
De cylinderinhoud is 1000 cc en de topsnelheid was meer dan 160 km/u. of wel 100 m/u. voor de prijs van, toen, 1500 dollar. Drie keer zo duur als een andere willekeurige racemotor.

Mijn jeugd heb ik doorgebracht in Weert in Limburg en dat betekent dat je dicht bij het circuit van Zolder in Belgie zit. Daar werd een motorrace gereden met (nu) klassieke motoren en er was ook een gare Italiaan met een 8 klepper die samen met nog andere echt klassieke racers een demo gaf. In mijn herinnering zag die er echter anders uit voor wat betreft de tank en deze had 4 lange open uitlaatpijpen. De tank was langer en dat klopt want ik heb hier een foto van die machine.

Er zijn er 12 van gemaakt, en sommige hadden geen uitlaat pijpen en allemaal geen remmen. Het hebben van remmen werd als gevaarlijk gezien voor de andere renners.

De brul die dat ding door die open pijpen liet horen is met geen pen te beschrijven zo mooi. Erg hard ging het allemaal niet want er werd heeeel zuinig mee omgesprongen, wat niet gezegd kon en kan worden van die maffe Engelsen. Die raggen met die ouwe Engelse fietsen alsof het een wereldkampioenschap is en dat doen ze nog steeds.
Wellicht hebden julie geen moer aan deze info maar ik werd getriggerd door die foto van dat model van Sonex.

Rob


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 08 apr, 2008 21:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 21 apr, 2007 0:42 am
Berichten: 1420
Woonplaats: Hoofddorp
Leuk om te lezen, ik heb zelf ook heel wat boeken als voormalig HD bezitter waar een hoop info in staat, de jaren 20 blijven toch wel een van de mooiste tijdperken vindt ik.
Trouwens dat Xonex model van de 8-klepper is een model uit 1927, maar dat terzijde.
Om nog even op Zolder terug te komen; erg mooie baan en mooi gelegen tussen de bossen, ik kom er ook wel eens voor een circuitdag (ik heb een Suzuki SV650 racer die ik alleen op het circuit gebruik).
Het lijkt me super om is naar zo`n echte classic dag te gaan, ik ga wel ieder jaar naar de Ducati clubraces op Assen, daar zie en hoor je ook nog wel eens zeldzame klassiekers, alleen een echte jaren `20 8-klepper heb ik helaas nog nooit gehoord.... :(

Karel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Deuken.
BerichtGeplaatst: vr 11 apr, 2008 20:27 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 15 maart, 2008 15:03 pm
Berichten: 1401
Ik heb me bezig gehouden met het maken van deuken. Om nu direkt een goed spatbord of tank te grazen te nemen Heb ik uit de rotzooidoos een gereedschapkistje van een Pocher Alfa-Romeo model 1/8, het achterste gebogen stuk van de uitlaat van een Jaguar E-type en een dop van het een of ander gered.

Dat bijelkander leek al direkt op een olie kan of zo, dus heb ik mijn best gedaan en dat er dan ook van gemaakt

AfbeeldingAfbeelding

In mijn entousiasme ben ik vergeten foto's te maken van het prille stadium. Is het trouwens geen idee om een scrap building stukje te schrijven met z'n allen?


AfbeeldingAfbeelding

Wat het stukje tabak voorsteld mag iedereen voor zichzelf uitmaken.

Ik vind dit een mooi resultaat en ga het zeker op mijn modellen gebruiken. Of ik in dit stadium deuken ga maken in de Harley-Davidson weet ik niet. Ik denk het niet want het idee (verhaal) wat ik gemaakt heb tijdens het bouwen is deukloos. Grote krassen, kleine deukjes hier en daar zie ik wel zitten. Ik ben aan het broeden want eigenlijk hoef ik alleen nog de trapperts af te maken, het achterframe te bewerken en een steun te fabrieken, of de bestaande steun naar mijn zin aan te passen.
En natuurlijk ook de ketting, het voorblad en de lederen aandrijfriem.

Een sokkel, of beter nog een spiegel? Of een hard aangestampte barn vloer met een grote dakstaander waar tie tegenaan leunt? Wie weet.

Rob

_________________
Ik ben nergens geschikt voor
Maar daar ben ik heel goed in


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 11 apr, 2008 20:54 pm 
Offline
Ferrari Master
Ferrari Master
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jan, 2008 23:21 pm
Berichten: 3026
Woonplaats: Leiden
Rob,

Ziet er fantastisch uit! Heel goed gescrathed en bewerkt...chapeau

_________________
Groet Ton

Promocom Ferrari 126C2 1:8= in ruste op de werkbank
MG Models Ferrari TR250 1958 1:12 = in de ijskast
Pocher/Autograph Ferrari F40 1:8 = klaar
Triumph TR 6 verbouw=op de werkbank


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Big-End rechterkant
BerichtGeplaatst: zo 13 apr, 2008 15:55 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 15 maart, 2008 15:03 pm
Berichten: 1401
Nadat ik aan de linkerkant een bout gefabriceerd heb van een oude Ducati acterwielmoer, kan de rechterkant natuurlijk niet uitblijven. Volgens de foto's moet daar een soort van dopmoer op maar deze kleine maat heb ik niet en daartebij, die doppen zijn te bol naar mijn smaak. Wat nu?
Ik heb een druppel 2k lijm op de moer gelegd.

Afbeelding

Na uitdrogen van de lijm, is deze op de normale manier behandeld met onderstaand resultaat.

AfbeeldingAfbeelding

Ik ben er op de foto nog niet helemaat tevreden over. Het lijkt inderdaad nog op een druppel maar daar kom ik ook nog wel uit.

Verder heb ik de trappers afgemaakt en de achterband aan een kant een laag Humbrol 121 gegeven. Wat duurt dat godsgruwelijk lang voordat dat een beetje droog is op dat plastic/rubber achtig spul.

AfbeeldingAfbeelding

Rest nog het achterframe, voorwiel en aandrijfriem en dan zijn de onderdeeltjes op.

Rob

_________________
Ik ben nergens geschikt voor
Maar daar ben ik heel goed in


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 59 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement