Ben begin dit jaar begonnen met de bouw van deze kist en doe ook mee aan een model contest op Swanny's waar je leuke prijzen mee kunt winnen.
Het is wederom weer een kit van WNW wat weer perfect inelkaar valt en super veel detailles in te verwerken zijn.
Ik heb van Wojtek die op het Aerodrome actiev is een home made PE set gekocht wat deze kit nog mooier maakt vooral de motor is gewldig met de PE erop.
Als eerste begonnen met de cockpit voorzien van de nodige controle cabels en andere detailles, deze vervolgens in de romp gelijmt en de romp naadloos gemaakt met een klein beetje primer.
Een tijdje lopen te piekeren over het kleuren schema wat ik van plan ben, de keuze is op dit schema gevallen omdat ik deze nog niet tegen ben gekomen op de WNW site.
Ik wil meestal niet standaard maar juist de moeilijkste dat heb ik ook geweten aangezien ik 2 weken aan het expirimenteren ben geweest met verf om het gewenste resultaat te krijgen.
De LVG in winter cammo weer eens wat anders
Uiteindlijk heb ik een methode gevonden om dit na te maken als eerste de wings dus voorzien van de Logenze en ribtapes, vervolgens een laag P+ over het geheel en goed laten drogen.
Daarna met tandpasta onregelmatige strepen zetten om daar vervolgens Tamiya flat white overheen te spuiten wat ongeveer 50% verdunt is met Tamiya Thinner.
Daarna voorzichtig met een kwast en water de tanpasta verwijderen en dan krijg je dit als resultaat:
Uiteraard heb ik dit niet zelf ontdekt maar afgekeken bij de tank boys
De vlekken op de romp zelf zijn niet al te moeilijk, deze heb ik gedaan doormiddel van Olie verf en zit er ook prima uit op deze manier.
Voordeel dat bij de echte kist het ook niet geheel dekkend was.
Dit waren allemaal testen nou maar hopen dat het voor echie ook goed gaat de wings zijn nogal groot en ik zal 8 zijden moeten doen met de tandpasta methode.
Vervolgens de uitlaat licht verbouwd doordat het uit een masiev stuk styreen bestaat zit aan de boven kant geen gaten.
Uitboren is een optie maar word meestal net niet wat je wil zoals de wand dikte 1 verkeerde beweging en je zit door de wand heen dus heb ik dit zo opgelost.
Zaag door het midden en vervolgens de onderdelen schoongemaakt zoals de banden die ik later weer met lood van 0.2 dik vervang.
Stukje messing van 0.3 dik verhit en op maat gesneden, het verhitten doe ik zodat het messing zachter word en beter buigt.
Mal gemaakt van een staaf styreen en daar vervolgens het messing omheen gebogen, daarna de naad solderen en glad schren.
Dit geheel daarna vast lijmen met sec lijm op beide kit parts waarna deze weer bijelkaar gelijmt zijn met als resultaat mooie gaaten in de bovenkant.
Daarna laagje metalprimer en gewone primer zodat de gunze goed hecht.
Gunze H453 aangebracht met de kwast gemengd met een beetje podlood poeder.
Daarna verschillende merken verf aangebracht met een spons (allemaal roest kleuren.)
Moet nog een beetje metal doorheen maar ben wel tevreden zo.
Na een paar dagen pielen zit het er zo uit :S eerst maar weer opruimen voordat ik met de PE begin voor de motor.
De Engine:
Deze PE set die ik van Wojtek heb gekocht is geweldig het is alleen wel een klusje die je niet te gehaast moet doen de onderdelen zijn super klein en teer!
Als eerste de PE plaatjes met daarin 6 gaatjes van 0.4 op zijn plek gelijmt om vervolgens 36 gaatjes te boren zodat de 0.4 tubes in de bovenkant gelijmt kunnen worden.
De gaatjes heb ik allemaal op een diepte van 1.5 geboort door een simpel tooltje als dit.
Messing buisje van 0.8 uitgeboord naar 0.4 zodat de boor er in zijn geheel doorheen kan, vervolgens meten hoever de boor uitsteekt en hopla je kunt zonder bang te zijn dat je te diep boort.
Deze methode gebruik ik ook bij geverfde wings zodat je niet door en door boord.
Alle 36 tubes van 0.4 op hun plek gelijmt met CA en alles licht geschuurt zodat alles pecies even lang is.
De korte buisjes zijn pecies 0.8 mm korten dan de lange buisjes dit omdat er later weer een 0.8 buisje op die kleintjes komt te liggen snappen we het nog lol
PS zit geen tekening bij de PE
24 veertjes gemaakt van 0.2 koperdraad deze om een staafje messing van 0.32 dik gewonden en op maat geknipt.
Daarna PE plakken todat je scheel kijkt met uiteindlijk dit als resultaat:
Dit is allemaal een dryfit volgende is nieuwe bougies maken en de bedrading daarvoor aanleggen.
Ron