Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 16:34 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: scania r730
BerichtGeplaatst: di 04 jan, 2011 21:19 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 30 jun, 2010 11:41 am
Berichten: 51
een hele goeieavond!

als eerste wens ik iedereen nog de beste wensen voor 2011 :D
na een hele tijd geen onderwerp geplaatst te hebben, vond ik het nu maar eens tijd worden voor de scania r620 Dark Diamond
omdat ik een 6x4 wilde maken dacht ik daar moet wel een beetje power in zitten, dus ga ik er een r730 van bouwen

de kleuren zijn die van de welbekende A-team van, dat vond ik wel geschikte kleuren voor zo'n truckie.
en omdat italeri weer eens verzuimd heeft om het interieur op te frissen ga ik dat ook maar zelf doen
nou nu genoeg gekletst nu foto's

de doos:
Afbeelding

het verbouwde chassis
Afbeelding

en de verbouwde cilinderkoppen
Afbeelding

reacties en commentaar altijd welkom

gr Arjen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: scania r730
BerichtGeplaatst: di 04 jan, 2011 22:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
Hey Arjen, ook voor jou de beste wensen :D
Wordt een vette truck, een 730! Maarreh, probeer eens je foto's iets groter te posten, 800x600 is wel zo interessant :wink:
Kunnen wij ook wat zien.....

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: scania r730
BerichtGeplaatst: vr 14 jan, 2011 11:04 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 30 jun, 2010 11:41 am
Berichten: 51
goeiedag

hier weer een update
het begint nu al aardig op te schieten het spuitwerk is al grotendeels gedaan,
er moet nog een blanke lak laag overheen en de chassis afdekking moet nog gespoten worden
het is de eerste keer dat ik zelf met airbrush gespoten heb en dat is me volgens mij aardig gelukt

het spuitwerk
Afbeelding

de nieuwe en ingekorte zijkant
Afbeelding

gr Arjen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: scania r730
BerichtGeplaatst: vr 14 jan, 2011 11:10 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 16 mei, 2007 16:43 pm
Berichten: 343
Het chassis is mooi verlengd, en het spuitwerk is ook goed.
Alleen misschien kan je nog even de binnenkant van de spatborden doen, want die zijn nu nog dat lelijke plastic-blauw ;)

Succes !

_________________
Nieuw project gestart: Scania R730 'The White Viking' viewtopic.php?f=32&t=37205&p=733400#p733400
Ook bezig met: Scania T620 + Tanktrailer viewtopic.php?f=32&t=28617

Voor mijn overige foto´s: http://www.modelbrouwers.nl/albums/copp ... ?cat=11109


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: scania r730
BerichtGeplaatst: vr 14 jan, 2011 11:29 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
Ziet er goed uit Arjen :)
Nog een paar tips; welk afplaktape gebruik je, want het lijkt wel of de verf er onderdoor is gelekt. Tamiya tape is bv erg goed en trekt geen verf mee, als je het eraf haalt!
Die naad van de ingekorte sideskirt, zou ik nog even plamuren. Die naad blijf je zien en das jammer.
En inderdaad de binnenkant van spatborden zwart maken.

Succes met de afwerking :brouw:

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: scania r730
BerichtGeplaatst: vr 14 jan, 2011 12:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 05 aug, 2007 13:23 pm
Berichten: 2827
@Arjen

Ziet er goed uit waarmee je bezig ben.
Erg gave kleurstelling alleen zou ik hem weer in de MrMuschle goeien.
Dit omdat ik het idee heb dat je iets te hard van stapel loopt met je spuit werk.
Zoals @Onne al zegt, zijn er een aantal puntjes kwa afwerking die stukken beter kunnen.
Tevens zou ik de rode streep de helft dunner doen omdat deze nu te veel overheest.
Verder zou ik de streep op de zelfde plek laten beginnen.
Dan mooi met de vloeing van het achterraampje naar boven laten lopen en dan net iets onder het bovenste punt van de zijspoiler laten eindigen.

Als ik het goed zie heb je de cabine in de primer gezet daarna het onderstuk zwart gespoten en toen de rode streep.
De volgende volgorde is beter.
De cabine in de primer spuiten, dan de de cabine, gril enz. grijs spuiten, daar afplakken waar je de scheiding wilt hebben tussen het grijs en rood. Het onderste gedeelte van de cabine gril enz rood pruiten. Vervolgens het rode gedeelte zover afplakken van wat je nog van het rode wilt zien. Daarna het overige zwart spuiten.

Nu zie ik dat je mat zwart gebruikt.
Een trukje die ik en nog een paar jongens gebruiken met de airbrush is om het matzwarte half om half te menning met glanzen blanke lak.
Ik gebruik over het algemeen alleen maar matte of satijn kleuren meer en die meng ik dan met glanzend blankelak om vervolgens als alles netjes in de verf zit met nog 1 of 2 lagen blanke lak af te werken.

Een goeie vervanging van tamiya tape is TESA tape bij de gamma weg. Dan moet je wel de gele rol hebben. Heeft de zelfde werking als Tamiya tape. Ideaal

Ik hoop dat je hier wat aan hebt en er wat mee doet.
Want ik weet zeker dat het je model alleen maar ten goede komt.

_________________
:brouw: Remon

Alle modellen die ik tot nu toe heb gebouwd: https://modelbrouwers.nl/albums/album/11621/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: scania r730
BerichtGeplaatst: ma 17 jan, 2011 15:17 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 30 jun, 2010 11:41 am
Berichten: 51
goeiedag,

@Onne
ik weet niet meer precies wat voor tape ik gebruikt heb maar heb inmiddels betere tape aangeschaft, ook heb ik de sideskirts geplamuurt en de spatborden afgewerkt

@Remon
wat betreft de volgorde van spuiten heb ik het zo gedaan
eerst de rode streep gespoten, toen met tape de contouren van de streep afgeplakt,toen
het zwarte gedeelte eb daarna het grijze gedeelte

heb nu ook de randen van het spuitwerk afgewerkt (was trouwens aan de bestuurderskant nog erger :( )
de rode streep laat ik zo dik, dat was ook mijn bedoeling

ik ben nu trouwens bezig om een spuitcabine te fabriceren want mn opa (bij wie ik hem gespoten heb) heeft er ook een echt superhandig :D

ik ga nu het interieur afwerken (is op het dashboard na klaar) en onder tussen de spuitcabine afmaken

gr Arjen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: scania r730
BerichtGeplaatst: vr 04 maart, 2011 21:38 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 30 jun, 2010 11:41 am
Berichten: 51
goeieavond

na een hele tijd wat minder gebouwd te hebbenis de scania bijna af
de hoekschildjes moeten nog afgewerkt worden en aan de achterkant moet nog het een en ander gebeuren

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

het spuiten met de spuitcabine is aardig gelukt
ook de spatborden moeten nog aan de binnenkant gedaan worden

gr Arjen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: scania r730
BerichtGeplaatst: za 05 maart, 2011 0:32 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 15 feb, 2009 11:20 am
Berichten: 595
Woonplaats: Huizen
hey hey


ziet er al goed uit die zweeed van jou mooie dikke auto, je zit niet beaald stil, maaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaar
een puntje van kritiek heb ik wel,
en dat is je zonneklep, erg leuk dat je deze mooi aangepast heb alleen erg jammer dat je je lampen er schots en scheef in heb zitten, als ik jou was zou ik de hele zonneklep overnieuw doen, dat is denk ik makkerlijker dan aanpassen, want zon mooi model verdiend ook een mooie zonneklep...

gr gerard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: scania r730
BerichtGeplaatst: za 05 maart, 2011 9:49 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 13 apr, 2009 20:27 pm
Berichten: 759
Woonplaats: Zierikzee
Elk nieuw te bouwen model is een leerproces, ook bij mij nog steeds na ruim 35 jaar modelbouwen. Zo te zien heb je voor het grijs op de bovenste helft van de cabine matte of zijdematte verf gebruikt. Dat geeft natuurlijke een mooie gure uitstraling aan je Scania, maar wanneer je decals over matte lak zet, zie je de zogenaamde "silvering", oftewel de decalfilm die rond de afbeelding of tekst zit. Dat is bij je V8 Classic decal ook duidelijk het geval. Daar komt bij dat decals de neiging hebben om niet te willen hechten op matte lak, en dus snel los kunnen laten. Wil je dit voorkomen, spuit dan je model gewoon met glansverf, plaats daarna je decals, en werk vervolgens de laklaag weer af met een laag matte of zijdematte blanke lak. Meesters in het hanteren van deze techniek zijn hier op het forum met name de bouwers van militaire vliegtuigen, kijk eens in de topics van die jongens voor meer informatie.

Verder een hele mooie Scania zo, leuk kleurenschema, en net voldoende chromen details om het geen druk geheel te maken.

Jan :wink:

_________________
I know YOU believe YOU understand what YOU think I said, but I am not sure YOU realise that what YOU heard… is not what I meant...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement