Een goeiemiddag!
Ik had me al lange tijd voorgenomen om ooit ook eens deel te nemen aan een BCC, en deze leek me wel eens een uitdaging! (daar ik me nog nooit aan volwaardige verwering gewaagd heb.)
Na een blik op mijn bescheiden stapeltje bouwkits geworpen te hebben viel mijn oog op de Volkswagen T3 Westfalia Joker van Revell, heruitgebracht in 2010. Waarom? In dit model kunnen kofferklep en schuifdeur naar keuze open of gesloten gebouwd worden. Ook het interieur met keukenunit en dergelijke laat veel aan eigen inbreng toe. Ook las ik in verschillende brouwverslagen hier op het forum dat deze kit geen (grote) pasproblemen met zich meebrengt, echter wel een hele hoop gietnaden, skinmarks en flash, wat natuurlijk eenvoudig te verwijderen is.
Wat zijn nu mijn concrete plannen met dit busje?
-1 platte band met defecte ophanging die negatieve camber veroorzaakt (rechtsvoor)
-ontbrekend wiel met zicht op ophanging en trommelrem (rechtsachter)
-aantal losse kabels in motorruimte
-1 of meerdere kastdeuren verwijderen en kast laten openstaan
-zicht op gasvuur en gootsteen
-'verdwenen' radio uit dashboard
-(eventueel) zicht op batterij, gepositioneerd onder passagiersstoel
-'gaten' in zetels met uitstekende materie
-deuken en krassen in carrosserie
-gebarsten ramen
-loshangende bekabeling op plaats van stopcontact (linkerbuitenzijde)
-loshangend tentzeil
-wat me nog invalt tijdens het brouwen
In het algemeen wil ik dit alles op het volgende laten neerkomen: dit busje werd een groot aantal jaren geleden aan zijn lot overgelaten en blootgesteld aan zowel natuurelementen als mensen die de technologie en de VW in het algemeen uiterst interessant vinden (op een negatieve manier dan...).
Uiteraard ben ik er al aan begonnen!
Hier was het chassis nog niet helemaal verroest:
Hier wel, maar er moet nog eens een laagje opgelegd worden door het frequente vastnemen.
Hier wordt de roestkleur en -effect het beste weergegeven:
Motorruimte met een groot deel van de bekabeling:
De basis van het interieur:
De keukenunit met uitgesneden deur en wat een beetje later de nieuwe deur zou moeten worden. (Rechts heb ik geprobeerd lichte beschadiging aan te brengen.)
Afgewerkt deurtje:
Ook de afdekkap voor het gasfornuis en de gootsteen werd uitgesneden:
Waaruit de gootsteen gemaakt werd, een ongebruikte velg van een Tamiya Austin Cooper:
De bodem van de gootsteen met uitgeholde velg. Ook was ik van plan een stopsel voor de afvoer te maken, maar dat ben ik nog niet zeker:
Gootsteen en begin aan gasfornuis:
Grill voor boven het fornuis:
Zoals het er ongeveer zal uitzien in het interieur, het rechtse deel van het fornuis werd vervangen door een 'gasleiding':
De deuken en scharten in de carrosserie:
Hier ging het even mis, maar dat gat wordt nog gedicht met plamuur.
En bij deze VW zal een klein diotje horen, waar weliswaar niet al te veel zal opstaan, dit zal ik alvast gebruiken:
De houtschilfers zal ik ook gaan gebruiken in de wagen zelf.
Wat betreft kleuren: het interieur zal er gaan uitzien als in de handleiding, vooral grijs dus. De carrosserie wordt hoogstwaarschijnlijk wit (ook zoals in de handleiding), dit is nogal standaard, maar eenvoudig mat te laten uitschijnen en ook het roest komt daar goed op uit (denk ik...). Verder ga ik proberen op de schuifdeur een deel rood te laten uitkomen vanonder het wit, wat wijst op het feit 'dat die deur al eens overspoten werd'.
Hopelijk vinden jullie dit wat.
Groeten, guus