Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 16:51 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 13 sep, 2011 22:18 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 17:40 pm
Berichten: 2108
Woonplaats: ede
Hieronder kunnen tips en technieken worden besproken op het gebied van het verweren van voertuigen.
Stel je vraag en help elkaar, zo leert iedereen weer nieuwe technieken die ook op andere projecten kunnen worden toegepast.

De zouttechniek.

Afbeelding

1 van de manieren om overtuigend roest te maken is de zouttechniek. door het gebruiken van goedkope materialen kan je een goede grondlaag voor roest neerzetten.

- het model is opgebouwd. begin met het spuiten van een mooie grondkleur voor roest.

Afbeelding

- je kan er nu voor kiezen om het egale bruin met extra kleuren meer afwisseling te geven. doe dit door met een sponsje oranjebruin, donkerbruin en bijna zwart aan te brengen(tamponeren).

- Je pakt nu keukenzout en een bakje water. breng nu zout aan op elke plek waar je roest door de originele lak heen wilt laten komen. Dit zout blijft plakken als je het oppervlak een heel klein beetje vochtig maakt, NIET TE. Als het zout smelt, zal het de verf op een manier aantasten waarvan de tranen in je ogen springen.
spuit vervolgens de verflaag die het voertuig moet krijgen over het model en het zout heen.

Afbeelding

Laat dit geheel goed drogen en borstel met een tandenborstel(een oude graag) al het zout van je model af. Als het goed is komt er zoiets tevoorschijn(als je een kv 1 maakt dan)

Afbeelding

Vervolgens is het zaak dat je de kleuren gaat aanpassen zodat je een levendig geheel krijgt. Je kan dit erg goed doen met olieverf. in dit voorbeeld is zwarte burnt umber en raw umber gebruikt. De algenaanslag komt van groene olieverf.

Afbeelding

Ik hoop dat jullie iets aan deze techniek hebben en schroom niet om zelf technieken neer te zetten.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 15 sep, 2011 12:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 nov, 2010 20:56 pm
Berichten: 319
Woonplaats: Lendelede (W-vlaanderen)
Ik gebruik gewoon verschillende lagen verf over elkaar en dan gedeeltelijk wegschuren. Of gewoon roestige tinten verf erop schilderen.
Of gewoon echt roest (stof) gebruiken en mbv wat lijm erop strooien en terug afkloppen :brouw:

verschillende lagen en dan lichtjes met nat schuurpapier opschuren.

Afbeelding

roest erop schilderen/deppen

Afbeelding

Afbeelding

en dan nog een volledige wagen met echt roest bewerkt

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 15 sep, 2011 12:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 nov, 2010 20:56 pm
Berichten: 319
Woonplaats: Lendelede (W-vlaanderen)
@ robin: Waar haal je die plantjes en mos etc vandaan (zie laatste foto)? Lijkt me altijd handig zo'n dingetjes te hebben.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 15 sep, 2011 14:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 21 apr, 2007 0:42 am
Berichten: 1420
Woonplaats: Hoofddorp
Als roestliefhebber :mrgreen: vindt ik dit natuurlijk een erg leuk onderwerp.

Om roest te maken gebruik ik meerdere tinten pigmentpoeders in combinatie met olieverf, lijkt een vreemde combinatie maar het resultaat is in mijn ogen altijd erg goed.

Hier een fotootje van het anker van mn U-995 die ik op de deze manier bewerkt heb.

Afbeelding




Karel

_________________
Huidig project (VOLTOOID): Revell 1/72 Type VII/41 U-boot

Vorig project: Protar 1/9 `85 BMW R80GS Paris-Dakar


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 15 sep, 2011 20:01 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Goed, ik zal ook wat laten zien dan wat mogelijk is

Vervuilingsstrepen, regenstrepen of hoe je het ook moge noemen. De meeste kennen dat aftandse schip van mij wel, dus daar haal ik wat techniekjes vanaf.

Regenstrepen dus

Afbeelding

Niets anders dan stipjes bruin, zwart of/en rood (dat laatste om roestsporen te trekken, blauw (olievervuiling) op een logische plek zetten, een richeltje, een randje, bovenzijde van iets en dan met een penseel wat vochtig is van de wasbenzine of white spirit, lijntjes naar beneden trekken, desnoods een beetje uitwassen aan de onderzijde. Varieer wel in lengte

Zoals op de romp een zware vervuiling

Afbeelding

Niet alleen vervuiling maar ook chipping is een techniek om afgebladerd (werk dan met redelijk scherpe lijnen en wat meer kleur verschil, of schuurplekken, vaak 1 kleur, maar wat softere randen

Afbeelding

Let wel, dit is een 4 inch gun wat ongeveer 2 bij 2 cm is

en met een beetje geluk kan je middels fotoshop ook testen of het wat wordt

Afbeelding

Maar de beste voorbeelden vind je dus op straat, kijk eens goed bij een sloop, achter op een boerenerf of bij een fabriek, met name metaalbedrijven. Kijk goed wat je ziet en probeer te ontdekken, welke kleuren er te zien zijn en hoe de opbouw is.

Werk zoals de natuur, dat is vaak het best, dus begin vanuit een mint conditie als je weinig ervaring heb. Heb je meer ervaring dan weet je vaak al hoe iets gaat uitpakken (al is het voor mij ook al weer even geleden)

Filteren helpt ook, maar dat is moeilijk op een foto te vangen. breng kleurvariatie in panelen, dat geeft ook al een ouder effect, dus bleek de kleuren wat op, gooi een blauw filter of metaalvlakken, rood over aangetaste filters. Gewoon lol hebben in het spelen met keluren en experimenteer gerust, dat geeft soms de mooiste effecten. Met chippen kleine stukken doen, dan even wat anders doen, zo blijf je subtiel bezig. Denk aan het logische, hoe ontstaat chipping, niet zomaar omdat die dat leuk vindt

(oei, begint een heel Bob Ross toontje te krijgen)

ongelukjes bestaan niet, wel variaties

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 sep, 2011 17:04 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 30 okt, 2007 20:15 pm
Berichten: 21
Woonplaats: Vriezenveen
Mooie manieren om roest te simuleren,zou het alleen niet gebruiken op een Trabant,de carrosserie is gemaakt van een soort polyester.

Groet Fred


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 okt, 2011 10:38 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 feb, 2010 23:00 pm
Berichten: 631
Woonplaats: stavoren
http://forum.autowereld.be/showthread.p ... 71f&t=9623
ik denk dat jullie hier wel veel aan hebben
meer dan 250 paginas met barels en wraken

_________________
revell voor de professionals
tamiya voor de amateurs


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 12 apr, 2012 18:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 22 nov, 2009 22:42 pm
Berichten: 616
Woonplaats: Oudenaarde (B)
Een goeie avond allen!
Kiwi haalde eerder al een verweringstechniek aan die eruit bestaat echt roest mbv lijm aan te brengen op een model, wat goed werkt.
Wat ook werkt, is het roest mengen met een beetje white spirit, totdat het een 'brij' wordt:
Afbeelding
Dit kan je simpelweg met een verfborsteltje aanbrengen op het model, echter pas je best wel op dat de onderliggende verflaag
genoeg tijd heeft gehad om te drogen vooraleer het roest wordt aangebracht. Als resultaat verkrijg je dan het volgende:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Een negatieve kant van dit proces is dan wel dat je het model best niet te veel meer aanraakt op de plekken waar je roest gesmeerd hebt, maar normaalgezien blijft die wel hangen in de hoekjes en kan je, wanneer het model af is, opnieuw een (aantal) laagje(s) roest aanbrengen.
Hopelijk was dit een beetje nuttig. :wink:

Groeten, guus

_________________
Afbeelding
| Chevrolet Monte Carlo Landau Coupé | Volkswagen Karmann Ghia Coupé | Fiat Abarth 695 SS |


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 18 mei, 2012 10:28 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 30 nov, 2011 14:10 pm
Berichten: 3
Het is misschien een beetje laat maar voor mensen die inspiratie zoeken.
Iets meer dan 700 pagina's vol 8)

http://www.forum-auto.com/automobile-pr ... ujet43.htm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement