Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 9:27 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 07 jun, 2012 22:29 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Ja, ik weet het, Henny. ik doe mijn best
:D
Gisteren en vandaag een stuk verdergekomen. Eerst moest ik al het glaswerk, dat ik al 3 keer gedaan had overdoen, omdat ik de verkeerde kleur donkergroen had gebruikt, je weet wel, die voor RAF-vliegtuigen.... Dus dat moest over met XF-61 van Tamya. Daar kwam ik pas achter toen ik het wandmeubel ging verven. Inmiddels zitten er 3 dunne laagjes op.

verder alle raampjes en stijlen met de cocktailprikker bijgewerkt. Morgen de P+ erop.

Toen toch maar het moeilijkste klusje na de neussectie aangepakt: de drijvers. Het is altijd een crime om die goed uitgelijnd en parallel te krijgen. Lastig waren ook de struts, omdat ik er niet meer zo goed bij kon. Nu staat alles uit te harden. De bverfpotjes zorgen voor de fixering
:lol:

Morgen de laddertjes erop en dan de splintercamo aanbrengen met RLM 73. Met de motoren en de antennes wacht ik tot het eind. En ja hoor, natuurlijk brak de MG in de neus af.... :twisted:

Overigens is me ook duidelijk geworden dat dat vislood in de drijvers zinloos is...
Het lijkt erop dat ik de deadline ga halen :brouw:

VrGr
Jan

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 08 jun, 2012 8:57 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 jul, 2007 19:18 pm
Berichten: 1602
Woonplaats: Puttershoek
Ik volg dit stilletjes maar ben wel zeer benieuwd naar het eindresultaat! Zet hem op Jan! :brouw:

erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 08 jun, 2012 9:59 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 feb, 2009 9:39 am
Berichten: 2125
Woonplaats: Heist o/d Berg
Ik volg ook voorlopig in stilte :wink: alleen vraag ik me nu af of hij niet eerst nog een laagje verf nodig heeft alvorens de camo te doen. Hier en daar lijkt de laag me nogal kaal, of is dat lichtreflectering ??

_________________
mama wipe the blood off of my face

http://www.myspace.com/goodsonsb
http://www.attich.be/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 08 jun, 2012 10:27 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Bedankt mannen.

Over de verflaag: klopt: het ligt aan de opname: 's avonds bij lamplicht. Hij ziet er strak uit, wel wat streperig, maar dat pak ik vandaag aan met heel fijn schuurpapier. VCandaag vrij, dus lekker bouwen.
Groetje,
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 08 jun, 2012 20:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 feb, 2007 15:59 pm
Berichten: 3111
Woonplaats: venlo
Citaat:
Overigens is me ook duidelijk geworden dat dat vislood in de drijvers zinloos is

Je kist hangt dan wel iets achterover maar staat teminste niet helemaal op zn staart ,
zo zinloos was dat vislood dus niet , het is gewoon net niet genoeg geweest.
Jammer dat je zo een kist niet eerst uit kan balanceren voordat je het allemaal dichtlijmt .

Goed bezig Jan ,hij wordt mooi

Henny

_________________
Modelbouwen is geen hobby, het is een verslaving


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 09 jun, 2012 13:55 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Hier de opbrengst van een vrije vrijdag:

Afbeelding

Nauwkeurig meten en afplakken met Tamya tape. Wat is dat spul toch een zegen.

Afbeelding

Daarna RLM 73 erop, waarvoor ik Panzergrau 78 van Revell gebruik. Het dekte in één keer.

Afbeelding

Een paar uurtjes drogen en dan de tape eraf. Daarna de laatste onderdelen installeren. Helaas brak de neus MG af.

Afbeelding

Zo, en nu alle kleurtjes afwerken, laten drogen en dan in de glansvernis. Het glaswerk krijgt nog een extra laagje P+.

vrGr,
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 09 jun, 2012 15:46 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
Je vordert lekker, Jan. ik heb twee vraagjes.Waarom heb je R78 Panzergrau gebruikt? Daar ben ik wel benieuwd naar omdat je een stukkie terug schrijft over een combinatie van donkergroen en zwartgroen.
En wat is de reden dat de motoren niet voor het schilderen aan de vleugels gemonteerd worden? Ik zou b.v. eerder de propellers als laatste monteren om afbreken te voorkomen.

Groet,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 09 jun, 2012 16:58 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Hallo Paul, het was inderdaad mijn bedoeling om zwart groen met donkergroen te combineren, want dat is de standaardcamouflage voor de Luftwaffe. Maar op het Airfix Tribute Forum maakte iemand mij erop attent dat dat niet klopt. Die fout wordt veel gemaakt bij kleurenschema's en op de boxart van veel kits. Jammer dat ik dit niet eerder wist, anders had ik mijn Bv 138 ook in die kleuren geschilderd.

De "zeevliegtuigen' hadden van 1939 tot 1945 de combinatie RLM 72/73/65. Niet zo gek dat het groen van de landcamouflage gecombineerd werd met het grijs van de zee. De Engelsen deden iets vergelijkbaars, maar kenden meer varianten.

Dat wordt bevestigd door Michael Ullmann in zijn boek Luftwaffe Colours 1935-1945. De kleuren die daar het dichtst bijkomen zijn (in acryl tenminste) Tamya XF-61 Dark Green en Revell 78 Panzergrau.

Ik begreep dat White Ensign Models wel RLM 72 en 73 als standaardkleur levert.

VrGr
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 jun, 2012 7:32 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Wat is dit een prachtig slank toestel.
Toch ook maar eens ergens op de kop proberen te tikken.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 jun, 2012 11:38 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 mei, 2011 12:15 pm
Berichten: 308
Woonplaats: Vorden
Erg mooi resultaat alleen mij valt toch gelijk 1 ding op. En dat is de overgang van kleuren aan de voorkant van de vleugels. Een moeilijk stuk om goed te schilderen maar zeker de moeite waard om goed het mooi af te ronden.

_________________
Momenteel in de werf en in de hangar:
Bismarck 1:350 en Panther V 1/35


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement