Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 3:40 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 09 maart, 2012 23:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 feb, 2009 9:39 am
Berichten: 2125
Woonplaats: Heist o/d Berg
Ik weet natuurlijk wel niet hoe het met deze drijverversie zit, maar volgende de wielversie van de wildcat kan je beter de volledige voorkant van de binnenzijde van de fuselage verven, aangezien je er vanonderen kan inkijken.

_________________
mama wipe the blood off of my face

http://www.myspace.com/goodsonsb
http://www.attich.be/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 10 maart, 2012 0:01 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Dacht ik eerst ook, Chris, maar er zijn ronde platen gemonteerd op de plek waar de wielen bij ingetrokken toestand zaten bij de landversie. Heel vaag kan ik op de romphelften de omtrek daarvan zien. Op enkele foto's zag ik dat ook al. Heb vanavond lekker geknutseld aan de cockpit. De instructie van de motoren klopte niet; de volgorde van de onderdelen is anders en niet passend. Gelukkig brengen de kartonnen nagelvijtjes van Kruitvat dan weer uitkomst
:mrgreen:

VrGr,
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 12 maart, 2012 22:09 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Even een klein updeetje.

Afbeelding

De cockpit is klaar nu de stoelriempjes en instrumentenpaneel zijn aangebracht. Het sluiten van de romp leverde problemen op. De cilinders waren te groot om ze voorin de romp te kunnen plaatsen. Dus voorzichtig bijschuren, temeer daar het plastic erg zacht is. Bij de dryfit bleef er spanning op de romp staan. Kwam er toen achter dat de rechterhelft 1 mm te lang en te hoog was. Dat valt me voor een kit van die prijs wel tegen... Dus weer schuren en passen. Het hoogteverschil aan de onderkant kan ik oplossen met schuren en plamuren. De cowling moest dus 1 mm kwijt, met als gevolg dat de uitlaten onder niet recht naast elkaar zitten. Ik schuur die weg en breng zelf de pijpjes aan.

Nadat de romp was gelijmd en gesloten heb ik hem gefixeerd met tape. Alsof ik een soort EHBO-cursus deed: alles zat in het verband. Maar het heeft wel gewerkt. Vandaag de naden afgetaped en de lijmresten weggeschuurd. Vervolgens geplamuurd. Morgen hoop ik het Mr. Color Thinner het overtollige te verwijderen. Even een vraag voor Zimmermaniac: moet ik eest zoveel mogelijk wegschuren en daarna Mr CT gebruiken, of kan dat meteen al met een "dampig" wattenstaafje? Ik hoor het graag.

De vleugels hebben dezelfde behandeling ondergaan. De staartvlakken zijn voorzien van de stabilisatorflapjes.

VrGr,
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 12 maart, 2012 22:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 feb, 2009 9:39 am
Berichten: 2125
Woonplaats: Heist o/d Berg
meteen met de thinner aan de slag maar ( wel even geduld in het begin, de plamuur moet zacht worden ), het zal wat " messy " worden, maar regelmatig eens overwrijven met een bevochtigd keukenpapiertje haald dat wel weg.
succes.
kijk anders het filpje nog even http://www.youtube.com/watch?v=3m2f3w_HKio

btw, je plamuur onmiddelijk na aanbrengen al wat fijnvegen, ook met de thinner, werkt achteraf sneller dan dat je "stapels" moet zachtmaken voor het echt begint te werken.

_________________
mama wipe the blood off of my face

http://www.myspace.com/goodsonsb
http://www.attich.be/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13 maart, 2012 22:39 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Het werkt Chris! :brouw:
Vooral als de plamuur nog niet droog is. Ik heb nog nooit van die gladde vleugelranden gehad en het hoogteverschil van de romphelften is niet meer te zien. Waar de plamuur een beetje dik was heb ik eerst een beetje weggeschuurd. In twee rondes was ik klaar. Morgen bij daglicht even kijken hoe het er dan uit ziet.

Dank & groet,
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 maart, 2012 12:49 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Ha mannen,

Normaal ram ik zo'n klein kitje in een week in elkaar, maar bij deze jongen wordt veel extra werk gevraagd: niet passende of kromme onderdelen, afwijkende maten, beschadigingen, gebrek aan details. Dankzij de "methode Zimmermaniac" zijn alle naden goed weggewerkt. Tijd voor de volgende stap: de drijvers. Ieder detail ontbreekt daar, helaas. Er bestaan maar 10 foto's van de Wildcatfish, dus dat helpt ook al niet. Wel vond ik een tekeningetje van de drijvers en heb een mail gestuurd naar de Edo Corporation voor meer info:

Afbeelding

De assemblage van de drijvers viel niet mee. Toen ik ze los had gemaakt van de sprues bleken de helften zo krom als een hoepel. Eerst alles geschuurd en toen onder de hete kraam bijgebogen, gelijmd en vastgetaped. Dat hielp. Gisteren alles afgewerkt en de ontbrekende gaten voor de struts geboord. Hopelijk kan ik nog wat details toevoegen. De 2 grote en 2 kleine wieltjes van de mooringset moeten er nog aangemaakt worden.

Afbeelding

Het vastmaken aan de romp lukte me niet goed omdat de tekening niet duidelijk is. Na wat gepuzzel kwam ik erachter hoe het moest, maar het ging fout bij het lijmen. Alles er maar weer afgehaald: dat wordt weer schuren, maar het voordeel is wel dat ik de drijvers nu helemaal kan afmaken en schilderen voor de assemblage aan de romp. Eén onderdeel, waar 4 struts centraal samenkomen heb ik aan de romp aangebracht. Dat voorkomt schuiven bij het definitieve lijmen van de drijvers aan het vliegtuig.

Afbeelding

Ik denk dat ik nu eerst de romp helemaal afmaak: canopy verven en dan het geheel in de blauwe en witte verf.

De volgende update zal even duren: het werk komt er steeds tussen :D
Later!

jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 maart, 2012 12:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Overwogen om zo'hele goedkope (en best goede) Wildcat van Hobby Craft op de kop te tikken en daarvan overgrote deel van het vliegtuig te nemen?

Groetjes, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 maart, 2012 14:29 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Niet aan gedacht Nico, maar dat ga ik wel doen met de Spitfire floatplane van PM-models. Ik koop dan een Airfix Spit Vb en zet de drijvers van de andere kit eronder.

VrGr
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 maart, 2012 14:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 feb, 2007 15:59 pm
Berichten: 3111
Woonplaats: venlo
Jammer voor je dat het zo en slechte kit is Jan ,
maar wel bewondering voor je doorzettings vermogen ,ik hoop dat je hem afbouwd .

Henny

_________________
Modelbouwen is geen hobby, het is een verslaving


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 maart, 2012 12:30 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
We vorderen langzaam maar gestaag. Ik ben niet zo tevreden over het gebrek aan details van dit model. Mogelijk ervoer Amodels hetzelfde probleem als ik: er is te weinig referentiemateriaal. Een foto die ik gebruik om extra's toe te voegen is deze:

Afbeelding

De bombracks ontbreken bij deze kit, dus die heb gemaakt van een Matchbox Mosquito uit de scrapbox. Verder gaatjes geboord onderin de cowling en daar inmiddels uitlaten aangebracht. Was wel een heel gepriegel. Dat gold ook voor de sleepogen voor op de struts. Die zijn dan weer van de stuurtjes van een Condor gemaakt :lol: De driehoekjes zijn het frame van de mooringset. De schokbreker die op de foto zichtbaar is ontbreekt en heb ik zelf gemaakt. Met de panelscriber vervolgens de lijnen wat verdiept.

Afbeelding

Omdat ik straks niet overal meer bij kan heb ik het beest afgeplakt en vast een eerste laagje intermediate blue gegeven met sterk verdunde verf. opvallend is dat je op de foto kunt zien hoe de blauwe kleur doorloopt over de vleugelranden, anders dan het kleurenschema van de kit suggereert.
Het was nog een hele toer om de wieltjes en roertjes in de juiste hoeken aan de drijvers te bevestigen. En passant nog wat kiertjes ontdekt en weggewerkt.

Afbeelding

En dat brengt me bij het grote probleem van deze kit: hoe krijg je de drijvers eronder in de juiste hoek? Er zijn 6 lijmpunten per drijver om ze aan de romp te bevestigen. Naast het hoofdframe moeten er nog twee extra struts bij. Gelukkig geen rigging deze keer :lol:

Afbeelding

Dat wordt een mooi klusje voor vanavond, nadat ik de plamuur op de drijvers heb bewerkt.

Tenslotte nog een opmerking over deze groepsbouw. Het valt me op, dat er veel mensen op Henny's initiatief hebben ingetekend om mee te doen. Dat heeft prachtige modellen opgeleverd, maar de meesten hebben na hun aanmelding niets meer laten horen. :evil: jammer, want er zat veel interessants bij. Hoe zit dit? We hebben nog maar 3 maanden....

Later!
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement