Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 19:32 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 20 feb, 2012 22:46 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Mijn tweede bijdrage aan deze groepsbouw: een bijzonder drijvervliegtuig waarvan er maar 1 gebouwd is: de Wildcatfish.

Afbeelding

Geïnspireerd door het succes van de Japanse Rufe en Rex bij de verovering van de vele eilanden in de Stille Oceaan (waar immers geen vliegvelden waren) besloot de Amerikaanse marine bij wijze van proef een drijverversie van de Wildcat te laten ontwikkelen. Idee was dat bij herovering van deze eilanden onvoldoende vliegvelden konden worden aangelegd en een jager op drijvers goed van pas zou komen. De Edo Aircraft Corporation ontwierp de drijvers voor de Wildcat en maakte 100 paar.

Afbeelding

In de praktijk werd alleen een protoptype gebouwd, omdat de Amerikaanse genietroepen intussen in staat bleken heel snel landingsstrips aan te leggen. Dit gegeven, plus alle aanwezige vliegdekschepen maakten het inzetten van drijverjagers overbodig.

Afbeelding

Om de overlangsstabiliteit te vergroten werden werden kleine verticale vinnen aan de staartvlakken toegevoegd. Dat bleek onvoldoende om de instabiliteit, veroorzaakt door de grote drijvers, te compenseren, waardoor toevoeging van een buikvin nodig bleek. De F4F-3S maakte haar eerste vlucht op 28 februari 1943. Maar het gewicht en de "drag" van de drijvers reduceerden de snelheid echter tot 390 km/u, waarmee het de mindere zou zijn van alle Japanse jagers. Het project werd afgelast en de gereserveerde Wildcats werden afgebouwd als landjagers.

Morgen een korte bespreking van het bouwpakket.
vrGr,
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Laatst bijgewerkt door Trajanus op zo 01 apr, 2012 20:23 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 feb, 2012 10:11 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 aug, 2011 11:13 am
Berichten: 1828
Woonplaats: Delft
Hmmm.... interessant model hoor. deze ga ik zeker volgen :brouw:


Gr,
Karel

_________________
Haastige spoed is zelden goed (dus ook voor je modellen)

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 feb, 2012 16:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 jul, 2007 19:18 pm
Berichten: 1602
Woonplaats: Puttershoek
Mooi onderwerp! Nooit geweten dat er daar 1 van was. Wildcatfish, geweldige naam ook. Succes!

mvg erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 feb, 2012 16:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 06 mei, 2009 12:19 pm
Berichten: 564
Inderdaad een vliegtuig waar ik ook het bestaan niet van wist. Zo zie je toch met enige regelmaat dingen voorbijzeilen die weer nieuw zijn!

Zou je misschien eens een paar foto's van de doosinhoud willen maken en posten? Ben wel benieuwd naar dit kitje!!

_________________
Take a look to sky, just before you die. It's the last time you will!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 feb, 2012 19:24 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 0:48 am
Berichten: 5507
Woonplaats: Ede
Erg leuk orgineel ding, zo zie ja maar wat voor vreemde waterdingen en rondgefladderd heben.
Ik kwam laatst foto's tegen van een C-47 op floats...

Dave


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 feb, 2012 20:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 feb, 2007 15:59 pm
Berichten: 3111
Woonplaats: venlo
Mooi model Jan en zeker omdat er maar 1 van gebouwd is ,
zeker een mooie aanwinst voor de groepsbouw en natuurlijk voor jou vitrine als hij af is.

Groet Henny

_________________
Modelbouwen is geen hobby, het is een verslaving


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 feb, 2012 21:49 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Ik zou nog wat informatie geven over deze bouwdoos.

Het is een shortrun kit, die ik bij de LVS voor 15,95 Euro kocht. Het geheel zit in een stevige doos met mooi en duidelijk artwork. Zo op het eerste gezicht lijkt het een kitje uit de jaren zeventig. Het plastic is van redelijk goede kwaliteit met een minimum aan flash. Wel voelen sommige oppervlakken wat "korrelig" aan en die zal ik eerst onder handen nemen met heel fijn schuurpapier. De cockpit biedt niet meer dan een vloer, stoel, console en stick en is dus vrij basic. De pannellines zijn fijntjes en ingegraveerd, maar de drijvers vertonen daarentegen geen oppervlaktedetails. Er zijn weinig foto's van deze vogel te vinden, maar misschien zijn daar details van af te kijken. Het cockpitglas bestaat uit één stuk, is vrij dik en de stijlen zijn bijna niet te zien. Leuk is wel dat er ook een 'mooring set' is bijgeleverd: wieltjes om het apparaat op de kant te trekken. De decals zijn simpel: 6 USAAF-sterren. Het bureaunumber 4038 ontbreekt als decal, maar ik heb ook nog niet één foto gevonden waarop dat vermeld staat.

Voor het kleurenschema raadt men aan: intermediate blue (Humbrol 144) voor de bovenzijde en Mat wit (Humbrol 34) voor de onderzijde. Maar dat gaan we natuurlijk anders doen: voor de bovenzijde ga ik Mid Blue Matt (Humbrol 89) gebruiken. De onderzijde hoort niet wit te zijn maar USN-grey. De kleur die daar het dichtste bij komt is Sky Grey van Tamya (XF-19), die ik verdun met wat mat wit (Tamya XF-2).

Deze week maak ik eerst mijn Macchi Folgore af en ga dan aan deze jongen beginnen.
VrGr,
Jan

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 feb, 2012 19:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 jul, 2007 19:18 pm
Berichten: 1602
Woonplaats: Puttershoek
Jammer dat er zo weinig decals bij zitten. Kan je niet kijken voor een decalsetje voor een Wildcat? Ik neem aan dat de stenciling bij de wildcatfish bijna hetzelfde was als bij de wildcat.

mvg erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 feb, 2012 12:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 aug, 2011 11:13 am
Berichten: 1828
Woonplaats: Delft
best veel onderdelen voor 1:72
en die cockpitkap lijkt erg dik :cry: jammer zie je geen F**k meer van de cocpit

_________________
Haastige spoed is zelden goed (dus ook voor je modellen)

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 09 maart, 2012 12:49 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Zo, de kop is eraf. Gisteren begonnen met schuren en schilderen.

Raampjes uit de romp gezaagd, waarbij bleek dat het plastic erg bros en zacht is. Weet iemand of dat een kenmerk is van Amodels en of dat vaker zo is bij shortrun kits? De cockpit is vrij basaal en er zijn geen decals voor de instrumenten. De raampjes heb ik zelf gemaakt omdat die uit de doos te plat waren en niet de gebogen lijn van de romp volgden.

Omdat je er straks niets meer van ziet (de canopy is erg dik en de raampjes erg klein) beperk ik me tot het maken van stoelriemen en een simpel instrumentenpaneel. Het zal vooral een RUDD-brouwsel worden, omdat er te weinig referentiefoto's te vinden zijn met details. Jammer, dat wel. Gelukkig heb ik wel de goede verfkleuren te pakken kunnen krijgen.

Afbeelding

VrGr,
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Laatst bijgewerkt door Trajanus op za 10 maart, 2012 0:02 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement