Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 17:58 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 08 maart, 2012 20:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 feb, 2007 15:59 pm
Berichten: 3111
Woonplaats: venlo
Ziet er goed uit Erik , ik heb hetzelfde probleem gehad met de drijvers onder de Piper
het is inderdaad een nogal onstabiel geheel ,ook al zijn ze aan de romp gelijmt .
De stevigheid komt pas als de spandraden ertussen zitten , die hebben ook bij je model
dus een functie .
Tot dan is het heel erg oppassen om de drijvers niet af te breken .

Henny

_________________
Modelbouwen is geen hobby, het is een verslaving


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 apr, 2012 16:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 jul, 2007 19:18 pm
Berichten: 1603
Woonplaats: Puttershoek
Na een tijdje van het weer genoten te hebben eindelijk weer eens verder gegaan met mijn 196, heb eindelijk de moed gehad om de rigging te realiseren en ik klaag niet over het resultaat! Dit was de eerste keer dat ik echt rigging ging maken, heb tot nog toe alleen maar wat antenne kabels gespannen maar nog nooit spankabels tussen vleugels of drijvers. Ik heb eerst eens goed gekeken hoe ik dit ging oplossen op een voor mij makkelijke manier. Ik wilde zo min mogelijk stukken visdraad gebruiken dus ben begonnen met gaatjes van 0,4mm te boren op zo'n manier dat ik voor de complete rigging maar 2 stukken draad nodig had.
Afbeelding
Afbeelding
een in -en uitgang voor 1 draad zodat ik een verticale en een horizontale kabel kan spannen in 1 keer

Als spankabel heb ik zwart 0,3mm visdraad gebruikt, misschien iets te dik maar heb werkt wel lekkerder dan de 0,1mm die ik altijd voor antennekabel gebruik.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
aanspannen met een 3ehandje en dan een drupje secondelijm erop het vast zit ie.

Afbeelding
Afbeelding
en zo zag het er uiteindelijk uit na de overbodige eindjes afgeknipt te hebben.

Nu wel oppassen geblazen dat ik de boel niet sloop tijdens de verdere bouw.. Ik ga de drijvers ook pas ná het spuitwerk monteren aan de romp en dan nog even een gloeiend voorwerp bij de kabels houden zodat ze net wat strakker komen te staan(heb ik gelezen..)


mvg erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 apr, 2012 21:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Passen de steunen nu nog wel op de romp? Want enige correctie lijkt me nu niet meer mogelijk.

Persoonlijk? Ik had toch voor dunner visdraad gegaan. Ongetwijfeld zit er veel werk in, maar je ziet toch dat het niet megastrak is geworden. Net of er niet genoeg spanning op staat. Maar te veel spanning is nu ook niet mogelijk, omdat je dan de steunen makkelijk naar elkaar toe trekt. Je had dit beter in een later stadium kunnen doen (na bevestiging aan de romp), waardoor je iets meer spanning had aan kunnen brengen en de draden strakker in het model zitten.

Je ziet ook dat enkele draden pas een knik/buiging maken net voorbij de plaats waar ze het plastic uitgaan, terwijl de knik echt bij het verlaten van het plastic hoort te zitten.

Maar goed, ik ben ook geen rigging-expert. Ik vind het wel knap, want het blijft een kl*te-klusje.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 apr, 2012 12:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 jul, 2007 19:18 pm
Berichten: 1603
Woonplaats: Puttershoek
hoi rene, hij past nog redelijk goed onder de romp gelukkig, ik moet er wel iets aan trekken maar dat geeft niet dat trekt de draden weer wat strakker zullen we maar denken. Alleen de aansluiting romp- voorste steunen is beroerd. Daar ga ik nog plamuur nodig hebben helaas. Mijn plan was juist om de drijvers en de romp apart af te werken omdat dat dat handiger is qua afwerken en omdat draden trekken dan zo lastig zou gaan. Het zit inderdaad niet rete strak maar ik hoop dat een gloeiend voorwerp nog wonderen doet.. Achteraf had ik zeker weten wat dunner draad moeten nemen, maarja dit is voor mij ook de 1e keer dat ik rigging maak en ik zie het maar als een leer moment. Voortaan dunner draad gebruiken en erop letten dat de knik direct vanuit het gat begint.

erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 apr, 2012 13:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 feb, 2009 9:39 am
Berichten: 2125
Woonplaats: Heist o/d Berg
Je visdraad lijkt me toch wel vrij dik, twijfel eraan dat dit nog goed strak te trekken is door verwarmen.

_________________
mama wipe the blood off of my face

http://www.myspace.com/goodsonsb
http://www.attich.be/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 apr, 2012 17:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 14 apr, 2009 17:11 pm
Berichten: 1067
Woonplaats: Zelzate-België
Knetterik schreef:
maarja dit is voor mij ook de 1e keer dat ik rigging maak en ik zie het maar als een leer moment.


Ik zit wat dat betreft in het zelfde schuitje met mijn 1/32 versie maar ik ga pas op het einde mij aan de rigging wagen.

Voor je 'eerste keer' ziet het er toch niet slecht uit.
Misschien de draden iets te dik maar volgens mij zal dat veel minder opvallen als de body er bovenop staat.

Grtz.

Luc 8)

_________________
Op tafel: King Tiger 1/16
In de wachtrij: ?????


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 21 apr, 2012 21:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 jul, 2007 19:18 pm
Berichten: 1603
Woonplaats: Puttershoek
Weer eens een update na veel te lang stil gezeten te hebben! Kom een beetje weinig aan bouwen toe de laatste tijd.. heb de drijvers toch maar alvast aan de romp gelijmd omdat de aansluiting minder mooi zou worden denk ik als alles al in de verf staat. Gelukkig past het gewoon goed ondanks dat er al spandraden tussen de drijvers zitten. Ook weer eens poging tot pre shaden gedaan, en het blijkt dat een vastere hand wel fijn zou zijn..

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
alvast wat rlm4 op de wingtips.


Morgen hoop ik de onderzijde te spuiten en van de week de bovenkant, en dan komt het toch nog in zicht!

mvg erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 21 apr, 2012 21:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 feb, 2009 9:39 am
Berichten: 2125
Woonplaats: Heist o/d Berg
Je had denk ik beter in subs kunnen spuiten, nu wordt het moeilijk om overal goed aan te komen

_________________
mama wipe the blood off of my face

http://www.myspace.com/goodsonsb
http://www.attich.be/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 21 apr, 2012 22:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 jul, 2007 19:18 pm
Berichten: 1603
Woonplaats: Puttershoek
Waarschijnlijk wel maar ik denk dat aansluitingen nu mooier worden dan wanneer ik alles al in de verf heb staan. Het spuiten gaat me vast wel lukken, hoop ik ;-)

Mvg erik!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 21 apr, 2012 22:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 feb, 2007 15:59 pm
Berichten: 3111
Woonplaats: venlo
dit zal inderdaad erg moeilijk spuiten worden maar de bouw ziet er wel goed uit
succes met het spuitwerk .

Henny

_________________
Modelbouwen is geen hobby, het is een verslaving


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement