Terwijl de romp in de glans staat te drogen voor het aanbrengen van de decals, heb ik wat klein spul gemaakt, wat niet in de H-B W.12 kit zit, en voor het grootste deel ook specifiek Van Berkel WA is.
Te beginnen op 1 uur met de klok mee:
Bijna alle WA's hadden een generator (vermoed ik) rechts op de bovenvleugel staan. Het ding staat aan de vleugelvoorrand en er komen twee leidingen uit, waarvan er eentje naar het motorcompartiment loopt en de ander naar de cockpit fairing. Gemaakt van het puntje van een sate stokje (wel fors geschuurd), 0,25 en 0,4 mm metaaldraad en gealuminiseerde folie, alles gelijmd met secondenlijm.
Onder de brandstoftank in de bovenvleugel loopt aan de onderkant van de vleugel de brandstogleiding naar de motor, soms met vier, soms met drie aanslutingen op de tank. Ik heb hem met drie aanslutingen (al genoeg prutswerk) gesoldeerd van 0,4 mm messing draad. Hier hielp de ervaring met de Spin 1912.
De snelheidsmeter van de WA was zo'n windmeter met halve bolletjes (anemometer heet dat geloof ik), die aan de rechter vleugelstijl zit. Bolletjes gemaakt van 0,6 mm plastic profiel waarvan de eindjes platgeknepen zijn en wat ander profiel spul. Waarschijnlijk maak ik de leiding naar de vleugel van vissnoer.
Als echt marinevliegtuig had de WA natuurlijk een anker aan boord (rechterkant van de romp). Ik heb geprobeerd dat in de modelbouwwinkel te kopen, maar de kleinste maat was 20 mm, terwijl ik 10 mm nodig had. Gesoldeerd van 0,25 en 0,4 mm metaaldraad, en de haken van 0,25 mm plastic sheet.
De radiator had een vulpijp met dop bovenop. Restjes strip deed de job.
Vooraan de neus zitten een trede om bij de motor te komen. Gesoldeerd van 0,4 mm messing draad.
Ter illustratie een foto uit de collectie van het Tropenmuseum. Hoewel dit een Indische WA was (dus met een grote radiator) en het detail beperkt is, zijn een aantal dingen goed te zien. In het boek van Kees Aarssen staan een aantal betere foto's, maar helaas mag ik die niet laten zien.
Nu wachten tot de romp droog is, de decals er op plakken, en dan romp en vleugels in de zijdeglans vernis zetten. Daarna inbouwen in de Aeroclub tweedekker samenbouw mal.
Rob
_________________
----------------
Bouwverslagen op
http://www.hollandaircraft.nl/De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.