Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 15:34 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 21 jun, 2011 17:19 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Nu weet ik niet of je deze geschilderd hebt voor of na je bocage figuur, maar ik denk dat mijn opmerkingen aangaande je technieken eigenlijk hier ook op gaan. Je ondergrondje is netjes, want daar ben ik een kluns in, maar ik mis een beetje interactie tussen ondergrond en figuur
verder, de ogen, het inlijnen, het oplichten en nuances in kleding. Ik geef toe, figuurschilderen is een onderschatte aparte tak van sport, maar als je een voertuig net zo zou schilderen als dit figuur, ik denk dat je dan precies weet waar verbetering mogelijk is

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 22 jun, 2011 7:25 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
dit figuur heb ik geschilderd voor het Bocage figuur, de tijd die tussen deze post zit en de laatste ben ik bezig geweest met het ondegrondje.
Citaat:
het inlijnen, het oplichten en nuances in kleding
? wat is dat mischien kan ik hem daarme een beetje verbeteren.
dj. :brouw:

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 22 jun, 2011 19:36 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Nuances lijkt me duidelijk, geen egale kleur in kelding, maar verschil iets in kleur voor broek en jas, inlijnen is eveneens zat over te vinden, maar zoek eens op de topics van Peter Stoof, Daar zal je zien dat hij diverse naden en overgangen voorziet van een donkerder kleur, vaak een wat dikkere wash om zo een soort schaduwwerking te verkrijgen en daardoor meer "diepte"in je figuur

het oplichten is gewoon de technische term voor drybrush voor figuren
Figuren is Voertuigen
highlights of oplichten is drybrush
Inlijnen is pinwash
Shadowing is wash
Glazing is filter

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 22 jun, 2011 19:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 aug, 2005 22:03 pm
Berichten: 10411
Woonplaats: Bakhuuz'n (Frl)
Om kort te zijn.. FIguren schilderen is heel wat anders dan poppetjes verven..

'k heb mijn eerste figuur, de Rider figure ook een keer opnieuw moeten doen.. 't is niet makkelijk.. maar als je de extra moeite erin stopt.. dan worden het figuurtjes.. geen poppetjes..

_________________
Ben je dom ofzo?..


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 23 jun, 2011 10:31 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Bij het volgende figuurtje ga ik wel een s bezig met deze technieken.
en dit figuurtje heeft ook een dry brush gekregen en dat is wel te zien.
dj. :brouw:

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 23 jun, 2011 15:07 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 10 maart, 2008 8:40 am
Berichten: 192
Woonplaats: Lelystad
wat je jezelf moet afleren is drybrushen, dit is een handige techniek voor als je niet kan schilderen.
Is misschien beetje hard gezegd, maar van drybrushen wordt je model "stoffig", en je wilt juist schaduwen en highlights is je model.
Ipv drybrushen kan je de highlight die je nu drybrushed ook schilderen, als je deze in combinatie doet met inlijnen krijg je mooiere en betere kleur schakeringen in je model.

En ogen schilderen in een 1:35 figuur kan je ook doen dmv een wash, dan wek je de suggestie dat er een oog zit maar je schilderd hem niet, want witte ogen steken nogal af van een donker kleurig model.

Weet niet met wat voor verf je schilderd, maar wat ik je aan kan raden is om met Vallejo te gaan schilderen.
Gewoon op acrylbasis, vele kleuren en heerlijk mee te schilderen

groetjes Manuel


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 23 jun, 2011 15:40 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 18 maart, 2011 9:50 am
Berichten: 202
Woonplaats: Den Hoorn (ZH)
citadel verf werkt ook gewoon prima, gebruik ik ook altijd. kan je mengen en ook verdunnen met water.


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 23 jun, 2011 16:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 10 maart, 2008 8:40 am
Berichten: 192
Woonplaats: Lelystad
Sander K schreef:
Citaat:
citadel verf werkt ook gewoon prima, gebruik ik ook altijd. kan je mengen en ook verdunnen met water.


Nadeel van Citadel verf is dat ze maar een beperkte serie kleuren hebben, tevens willen ze de recepten nog wel eens veranderen waardoor ze niet kleurvast zijn met hun aanbod.
En prijs technisch is citadel veel duurder dan Vallejo, en het kleuren aanbod van Vallejo is vele malen groter.

Groetjes Manuel


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 23 jun, 2011 16:01 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Ja, maar de techniek moet je wel liggen, mij ligt de acrylmethode dus totaal niet en ik blijf dus op olieverf, maar Manuel, je kunt je afvragen, wil ik een echte figuurschilder worden of maak ik figuurtjes voor mijn dio, in het eerste geval ben ik het helemaal met je eens, drybrushen is niet echt mooi, in het tweede geval kan drybrush prima, maar je moet dan ook in laagjes werken, dus steeds een graadje lichter werken en subtiel werken. Ik heb figuren gedaan met alleen drybrush en geloof me, het kan prima, ik weet niet meer precies wie deze techniek toepasste, Jogy heeft hem geloof ik, ook geprobeerd, maar de man was in ieder geval niet de eerste de beste

Verder is het helemaal afhankelijk van de stijl die je schildert of prefereert, kijk eens naar figuren van bijv Chris Mosko, heel er contrastrijk, en van dichtbij een mengelmoes, maar op een beetje afstand heel mooi

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 23 jun, 2011 16:07 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 10 maart, 2008 8:40 am
Berichten: 192
Woonplaats: Lelystad
@ Bertus

Ben het helemaal met je eens, de tecnhiek die jij noemde is door Jogy ook gebruikt.
Is zeker geen verkeerde methode, mits goed gebruikt en zoals je aangeeft in meerdere laagjes.
Vaak zie je met een drybrush dat er 1 laag wordt gebruikt die te sterk in contrast staat met de basislaag.

ben zelf bezig met echt figuur schilderen (zal snel wat posten) en ben er achter dat als je alles echt schilderd en niet drybrushed je mooiere overgangen krijgt.
Het is alleen wat he al aangaf "Verf je Poppetjes" of "Schilder je Figuren", beide manieren van benaderen zijn prima vanuit mijn visie.
Alleen zullen er dan mensen zijn die bepaalde technieken afraden omdat er andere/betere manieren zijn.

Groetjes Manuel


Omhoog
  Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement