En een paar dagen later hadden we de cockpit alweer af.
Het begon allemaal met een badkuip...

...daar kwam een plofstoel in (waarvan ik het 'leer' wel mooi van vind geworden)...

...en een paneeltje om de diverse gegevens mooi af te kunnen lezen...

...een knuppel voor de knuppel (maar daar zat weinig interessants aan om te laten zien)...
Deze hele zooi donderstralen we in elkaar, en voila:

Eén cockpit voor mesjeu (ofzoiets, mijn Frans is niet echt bepaald wat je noemt 'goed' ofzo...

).
De meeste mensen zal het niet opvallen, maar een *kuch* purist *kuch* als ik let er natuurlijk wel op, in de badkuip zit geen fatsoenlijke gashendel, deze heb ik geskretst (ofzo) van een restje PE en wat stretched sprue. Verders ontbrak er een gunsight in de kit, of preciezer, het glazen vizier van een gunsight, deze heb ik met transparant plastic sheet zelf gereproduceerd, omdat je die op het eind gaat missen als de canopy erop zit. Als laatste, en zekers niet de minste heb ik nog een toevoeging gedaan wat met de bewapening te maken heeft.
De Ta-183 krijgt vier van deze jongens mee:

De Ruhrstahl-Kramer X-4 Air-to-Air missile
Zoals jullie kunnen zien zijn deze raketten draadgeleid, de draden zaten op 2 spoelen welke in de druppelvormige behuizing op 2 van de 4 vleugels zaten. Nu moet het signaal ergens vandaan komen... Dat klopt, daar was onderstaand kastje voor:

Deze 'joystick' was voor het besturen van de X-4 nabij het doelwit, waarna de akoestische ontsteking...
...dat ding dus...z'n werk deed en de boel deed ontploderen.
De werking van de akoestische ontsteker is als volgt:
www.luft46.com schreef:
The Plastic Diaphragm is centered in the missile, and is connected by means of a lever arrangement to a needle-like pointer whose mass is much smaller than that of the diaphragm. Two opposing openings (covered by a fine mesh screen) in the missiles body allow sound to enter to the diaphragm, and when the missile passes through the the transition region of the Doppler frequency shift, the vibrations of the diaphragm excite resonances in the needle, the needle touches an electric contact, completes the circuit and fires the igniter.
Op de twee foto's van de voltooide badkuip kunnen jullie de alu-kleurige 'joystick' zien, vond toch wel dat die erbij moest zeg maar.
Tot zover de cockpit, nu verder met de uitlaat conus welke ik zou bewerken. De conus voor een Jumo 004 motor ziet er zo uit:

Na een hoop gehak, gezaag, gemilimeuk en geschuurd te hebben ziet het kreng er zo uit:

En met een kledder zwarte verf er tegen an:

En als we dat met het origineel vergelijken:

Vind ik toch dat ik er dicht bij zit. De 4 vinnen komen er nog op, maar omdat ik zo makkelijk de turbine kan bewerken met grafietpoeder, om zo de boel een mooie metalige look te geven, wacht ik daar nog even mee.
Om af te sluiten heb ik nog één foto van de cockpit in de romp:

En een foto van het complete toestel zoals het er nu bij ligt:

Zo dit was het voor nu, meer later.
Danny
Met dank aan:
http://www.luft46.com/missile/x-4.html