Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 15:32 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 01 mei, 2011 19:43 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Bij deze dan ook maar mijn inbreng in de groepsbouw.
Zoals al in de titel te lezen is gaat het om de Focke Wulf Ta-183 van AMTech. De kit heeft niet zoveel onderdelen als een Eduard of Tamiya kit, maar ze zijn wel mooi gedetailleerd en ik zal er ongetwijfeld veel plezier aan beleven.

Zo, tijd voor de obligoi....obli....gebruikelijke geschiedenisles.

Focke Wulf Ta-183 Hückebein
Captured by the Russians, became the MiG-15

Afbeelding

Eind 1942, gaf Focke Wulf-ingenieur Hans Multhopp leiding aan een ontwerpteam dat aërodynamische die een studie waren gestart voor een nieuwe turbojet jager. Dit culmineerde in 1945 als een jager project bekend als "Huckebein" (een cartoon raaf die traditioneel problemen maakte voor anderen), ook wel bekend als Project V (Project VI in sommige referenties) of (intern bij Focke-Wulf) Ontwerp II en later Ta 183. De Ta 183 had een korte, gedrongen romp met de luchtinlaat die onder de cockpit door naar de achterkant liep waar de He S 011 straalmotor was gevestigd, al waren de eerste drie prototypes aangedreven door Jumo 004B straalmotoren. In het beginstadium van het ontwerp was een voorziening aangebracht om een raketmotor met een stuwkracht van 1000 kg (2205 lbs) te installeren om zo de onderscheppingscapaciteiten te verbeteren, waarbij de brandstoftanks, welke onder de vleugels waren gemonteerd, genoeg brandstof bevatte om de raketmotor een brandtijd van 200 seconden te geven. De vleugels waren zeer dun, en hadden een pijlstelling van 40° en waren gemonteerd in het midden van de romp (middendekker). De 2 taps toelopende vleugelliggers welke bestonden uit duraluminium I-balken met stalen flenzen vormden de 'torque box'. De bevestiging op de romp bestond uit een enkele bout. De vleugelribben waren van hout waarop triplex was verlijmt. Elke vleugel bevatte zes brandstofcellen welke in totaal 1565 liter brandstof bevatten. De enorme staartvin had een pijlstelling van 60°, met het stabilo gemonteerd op de top van de vin. Het stabilo had een aanzienlijke posotieve V-stelling. De elevons en het rudder zorgden voor de besturing, het stabilo werd alleen gebruikt voor het trimmen. De flaps en het landingsgestel werden hydraulisch bediend. De piloot zat in een onder druk staande cockpit met een zeepbel canopy waardoor de piloot een uitstekend zicht rondom had. Vier 30mm Mk 108 kanonnen waren gepland voor het productiemodel van de Ta 183, ook een bommenlading van 500 kg (1100 lbs) kon worden meegenomen. Dit kan bestaan ​​uit een SD-of SC 500 bom, een BT 200 bom, vijf SD of SC bommen of (bij de verkenner varianten) een Rb 20/30 camera. Op 27 en 28 februari, 1945, werd door de OKL (opperbevel van de Luftwaffe) een Emergency Fighter competitie conferentie gehouden, waar de Ta 183 werd gekozen te worden ontwikkeld en geproduceerd. Er waren zestien Versuchs (experimentele test serie) vliegtuigen: de Ta 183 V1-V3 te worden aangedreven door de Jumo 004B turbojet, in afwachting van de levering van de S 011 Hij straalmotor, de Ta 183 V4-V14 als 0-serie prototypen vliegtuigen en V15-V16 als statische testtoestellen. De eerste vlucht van het eerste vliegtuig was gepland voor mei / juni van 1945, en was om zowel de Design II en III Design staart configuratie te testen. De eerste productie toestellen moesten afgerond zijn tegen oktober 1945, maar geen exemplaren van de Ta 183 waren afgerond, want op 08 april 1945 veroverden Britse troepen de Focke-Wulf faciliteiten.

Ta-183 met Jumo 004 motor:
Afbeelding

Ta-183 met He S 011 motor:
Afbeelding

Technische gegevens:
Spanwijdte: 10m
Lengte 9,2m
Topsnelheid (met de He S 011 motor): 962km/u

Zo, weten we dat ook weer.

Nu dan maar de foto's!

De doos:
Afbeelding

Ut boekie:
Afbeelding

De decals:
Afbeelding

De sprue's:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De camouflage opties:
Afbeelding
Afbeelding

Zo...tot zover,

Als de Ki-45 af is ga ik me helemaal op deze kist storten! :brouw:


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 mei, 2011 21:22 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 mei, 2005 9:19 am
Berichten: 3209
Rest er maar een vraag: doe je als ik of niet (aka: kies je het makkelijke schema, of kies je voor het koppijn schema) :)

_________________
Una salus victis nullam sperare salutem.

Plastic Scale modeling


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 mei, 2011 21:39 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Dat weet ik nog niet helemaal zeker, ik heb er 2 liggen in totaal, en ik wilde er één in het gebruikelijke RLM 81/83/76 schema hijsen, en de andere in een 'apart' schema, allen nog kijken welk schema dat wordt, al moet ik zeggen dat schema '4' me wel aanspreekt.


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 mei, 2011 22:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 30 aug, 2010 15:29 pm
Berichten: 369
Woonplaats: veenendaal
Hmm als deze de Mig 15 werd vind ik de Russen lekker orgineel. Maar goed


Leuke kit met mooie detaillering. De decals voor de swastika's vind ik slim bedacht want zo kan het niet verboden worden bij onze oosterburen.

Veel suczeven verder


Mvg

Thomas

_________________
The only easy day, was yesterday
Eurofighter typhoon 1/48 (revell)
Bae Hawk t.1 Red arrows (1/32 revell)
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=32588


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 mei, 2011 7:18 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
@ Thomas, de Russen waren niet de enige, dat dacht je van de B-2? Duits ontwerp...(Ho IX/Go 229)
Tevens hebben de F-84, F-86 e.a. allemaal Ta 183 invloeden.


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 mei, 2011 22:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 jul, 2007 19:18 pm
Berichten: 1602
Woonplaats: Puttershoek
Hey Danny leuke kit heb je daar! Ziet er goed zo op het eerste gezicht, ik ken het merk verder niet. Ik vind de TA183 nog het meest weg hebben van een Saab 26 Tunnan dan van een Mig15 of Sabre eerlijk gezegd.

Succes ermee!


erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 mei, 2011 22:36 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
@ Knetterik, Tamiya heeft deze kit ook uitgegeven, maar dat is dezelfde kit als deze.
Tamiya's extraatje is een kettenrad als sleepvoertuig.
Maar inderdaad, het is een leuk (en vaag) apparaatje. 8)
Ik ben alvast begonnen een beetje te plakken, maar daar heb ik nog geen foto's van.
Om jullie alvast in de stemming te krijgen heb ik een paar screenshots van Il-2 1946. :twisted:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gewone screenshots gingen niet, dus vandaar dat ik wat foto's heb moeten maken.


Danny
PS: het exemplaar op de plaatjes hierboven heeft ook een gaaf schema, misschien doe ik die wel...

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 mei, 2011 20:53 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Zo, fototijd.
De Hückebein is een kit die redelijk basic is, dat wil zeggen dat er geen tientallen onderdelen in zitten, maar gezien de details die de onderdelen hebben is dat eerder een voordeel dan een nadeel. Na een klein uurtje plakken heb je dit al in elkaar zitten:
Afbeelding
Wielbakdetail:
Afbeelding
De pasvorm is goed, tot nu toe is er maar één plek waar je een beetje moet schrapen of schuren, en dat is bij de verbinding van de vin met het stabilo.
Afbeelding

Zoals jullie kunnen zien...
Afbeelding
...zit de cockpit er nog niet in. Ben ik die vergeten? Nee, die schuif je er via de neus in:
Afbeelding
Afbeelding
De cockpit komt pas op z'n plek te zitten als deze gespoten en verweerd is.
Het toestel is voor zover ik heb kunnen uitvinden net geen staartzitter, maar aangezien de romp eigenlijk helemaal leeg is:
Afbeelding
...lijkt het me niet onverstandig om er toch wat lood in te doen.
Zoals jullie ook kunnen zien heb ik de uitlaat er nog niet in gedaan. In m'n intropost gaf ik aan dat deze kisten met 2 verschillende motoren kon worden uitgerust, de Jumo 004 en de He S 011. De kit voorziet dan ook in 2 verschillende uitlaten. De versies waar ik tussen zit te twijfelen hebben allen de He S 011 motor, dus die uitlaat had ik er alvast op kunnen zetten. Dit heb ik nog niet gedaan om de volgende reden:
Afbeelding
De in- en uitlaat zijn helemaal blanco, er zitten geen schoepen in (tot zover het enige wat ik jammer vind aan deze kit). Bij de uitlaat wil ik deze nog wel aanbrengen, bij de inlaat is dat minder handig aangezien de motor erg ver naar achter zit mij deze kist. Voor de inlaat heb ik een ander idee, die ziet er nu zo uit:
Afbeelding
Ik wil de uitlaat open maken, er een buis achter plakken van een bepaalde lengte, en aan het eind van die buis wil ik evt. compressor schoepen maken. De voorkant van de motor zit vlak achter de voorkant van de wielbakken, dus daar moet wel wat op te bedenken zijn.

Wel, dat was het voor nu, meer volgt.


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 mei, 2011 12:38 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Wel, de in- en uitlaat zijn open gemaakt, dus nu kan ik me concentreren op de inlaat buis en de turbine.
En omdat de uitlaat 'conus' van de He S 011 er in de kit niet uitzag mag ik deze zelf gaan maken. De uitlaatconus van het origineel ziet er zo uit:
Afbeelding
Nu zit er in de kit ook een Jumo 004 uitlaat welke ik met een beetje hakken en zagen wel op een Hirth uitlaat kan laten lijken, dus dat ga ik proberen.
De inlaat wordt iets lastiger omdat de neuswielbak er vlak achter zit, dus daar mag ik ook nog wat op verzinnen...


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 12 mei, 2011 0:47 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
En een paar dagen later hadden we de cockpit alweer af.
Het begon allemaal met een badkuip...
Afbeelding
...daar kwam een plofstoel in (waarvan ik het 'leer' wel mooi van vind geworden)...
Afbeelding
...en een paneeltje om de diverse gegevens mooi af te kunnen lezen...
Afbeelding
Afbeelding
...een knuppel voor de knuppel (maar daar zat weinig interessants aan om te laten zien)...
Deze hele zooi donderstralen we in elkaar, en voila:
Afbeelding
Afbeelding
Eén cockpit voor mesjeu (ofzoiets, mijn Frans is niet echt bepaald wat je noemt 'goed' ofzo... :roll: ).
De meeste mensen zal het niet opvallen, maar een *kuch* purist *kuch* als ik let er natuurlijk wel op, in de badkuip zit geen fatsoenlijke gashendel, deze heb ik geskretst (ofzo) van een restje PE en wat stretched sprue. Verders ontbrak er een gunsight in de kit, of preciezer, het glazen vizier van een gunsight, deze heb ik met transparant plastic sheet zelf gereproduceerd, omdat je die op het eind gaat missen als de canopy erop zit. Als laatste, en zekers niet de minste heb ik nog een toevoeging gedaan wat met de bewapening te maken heeft.
De Ta-183 krijgt vier van deze jongens mee:
Afbeelding
Afbeelding
De Ruhrstahl-Kramer X-4 Air-to-Air missile
Zoals jullie kunnen zien zijn deze raketten draadgeleid, de draden zaten op 2 spoelen welke in de druppelvormige behuizing op 2 van de 4 vleugels zaten. Nu moet het signaal ergens vandaan komen... Dat klopt, daar was onderstaand kastje voor:
Afbeelding
Deze 'joystick' was voor het besturen van de X-4 nabij het doelwit, waarna de akoestische ontsteking...
Afbeelding
...dat ding dus...z'n werk deed en de boel deed ontploderen.
De werking van de akoestische ontsteker is als volgt:
www.luft46.com schreef:
The Plastic Diaphragm is centered in the missile, and is connected by means of a lever arrangement to a needle-like pointer whose mass is much smaller than that of the diaphragm. Two opposing openings (covered by a fine mesh screen) in the missiles body allow sound to enter to the diaphragm, and when the missile passes through the the transition region of the Doppler frequency shift, the vibrations of the diaphragm excite resonances in the needle, the needle touches an electric contact, completes the circuit and fires the igniter.

Op de twee foto's van de voltooide badkuip kunnen jullie de alu-kleurige 'joystick' zien, vond toch wel dat die erbij moest zeg maar.
Tot zover de cockpit, nu verder met de uitlaat conus welke ik zou bewerken. De conus voor een Jumo 004 motor ziet er zo uit:
Afbeelding
Na een hoop gehak, gezaag, gemilimeuk en geschuurd te hebben ziet het kreng er zo uit:
Afbeelding
En met een kledder zwarte verf er tegen an:
Afbeelding
En als we dat met het origineel vergelijken:
Afbeelding
Vind ik toch dat ik er dicht bij zit. De 4 vinnen komen er nog op, maar omdat ik zo makkelijk de turbine kan bewerken met grafietpoeder, om zo de boel een mooie metalige look te geven, wacht ik daar nog even mee.

Om af te sluiten heb ik nog één foto van de cockpit in de romp:
Afbeelding
En een foto van het complete toestel zoals het er nu bij ligt:
Afbeelding
Zo dit was het voor nu, meer later.


Danny
Met dank aan: http://www.luft46.com/missile/x-4.html

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement