Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 19:37 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 21 dec, 2011 17:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Hoi iedereen,

momenteel zit ik in het 3de jaar van de opleiding Aviation Engineering aan de Hogeschool van Amsterdam. In dit jaar wordt er een zelfgekozen minor (soort mini-opleiding die aansluit bij je interesses) gevolgd die een half studiejaar in beslag neemt. Eén van de door de opleiding aangeboden minors is Design, Build & Fly. In de eerste helft van de minor wordt een motorzweefvliegtuig ontworpen met een maximale spanwijdte van 2 meter. Dit gebeurt in een projectgroep bestaande uit 8 studenten. Van de ontwerpfase moet een verslag worden geschreven. Het bouwen gebeurt in de tweede helft. De projectgroep krijgt 5 minuten de tijd om het vliegtuig zo hoog mogelijk te laten klimmen waarna de motor moet worden uitgeschakeld. Voor elke zweefminuut wordt het cijfer opgehoogd met één punt (op de schaal van 1 tot 10). Het vliegtuig moet een veilige landing kunnen maken, maar het starten mag gebeuren vanuit de hand (werpstart). De vleugelsterkte moet voldoen aan de eisen gesteld in EASA CS-22.
De zender, ontvanger, accu en motor worden in bruikleen gegeven door de school, de rest moet door de projectgroep zelf worden aangeschaft.

Het fotoverslag bestrijkt een periode van zo'n 7 weken, met gemiddeld 2 volle bouwdagen per week.

Het ontwerp dat wij hadden na de ontwerpfase ziet er zo uit. Aan dit ontwerp is tijdens de bouw nog wel het e.e.a. versleuteld. De propeller is niet weergegeven. De ontwerptekeningen zijn gemaakt in Solidworks (maar niet door mij).
Afbeelding
Afbeelding

Voor het uitsnijden van de ribben gebruiken we een computergestuurde lasersnijder. Het gebruikte materiaal is 2,5 mm berkentriplex. Balsa zou te zwak zijn geweest voor deze onderdelen.
Afbeelding

En dan hou je dit over:
Afbeelding
Afbeelding

Vleugelconstructie in volle gang..
Afbeelding

Het elektromotortje past mooi in de romp
Afbeelding

Nog een artistiek plaatje van de romp, die als een bouwpakket in elkaar viel:
Afbeelding

In de tussentijd schiet de vleugelconstructie ook al op. De servo's zitten erin en ook de ailerons (rolroeren) kunnen soepel bewegen.
Afbeelding
Afbeelding

De vleugel is bespannen met Oracover. Dit is plastic folie dat wordt aangebracht met een strijkijzer en hetelucht-fohn. Het krimpt en trekt goed strak. Het is speciaal gemaakt voor het bespannen van modelvliegtuigen. Gelukkig zijn beschadigingen goed op te lappen: na het bespannen van de vleugel begaf één van de servo's het en moest dus vervangen worden.
Afbeelding

Ik vond de winglets wat saai, en besloot die mee naar huis te nemen om ze op te fleuren. Aangezien we nogal wat verschillende nationaliteiten in de projectgroep hebben zitten heb ik alle kanten van een andere vlag voorzien. De Estse vlag voor een uitwisselingsstudent uit Estland, de vlag van het eiland Sint-Maarten voor een hieruit afkomstige jongen en de Molukse vlag voor een half-molukse groepsgenoot.

Het ontwerp:
Afbeelding
Afbeelding

Eerst een laagje plamuur (gewoon Revell plasto) om de ergste houtnerf structuur eruit te krijgen:
Afbeelding

Voor het wapen op de Sint Maartense vlag heb ik een decal geprint:
Afbeelding

En na wat airbrush-beurten ziet het geheel er zo uit:
Afbeelding

..wat gemonteerd op de vleugel toch wel een leuk aanzien geeft:
Afbeelding


Nu moet ik naar m'n werk, zal vanavond de rest van het verslag laten zien :oops: . We zijn van plan om in de eerste week van januari de eerste testvlucht uit te voeren!


Laatst bijgewerkt door TheFlyingDutchman op ma 12 maart, 2012 14:08 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 dec, 2011 22:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Toen was het tijd voor de vleugel sterktetest. De vleugel moest zo worden neergelegd dat een meter vrij in de lucht hing, waarna wordt getest of hij de benodigde vleugelbelasting kan weerstaan. Deze belasting wordt bepaald door het gewicht van de vleugel. Aangezien wij een vrij lichte vleugel hebben gebouwd kwam dit bij ons neer op ca. 3,5 kg (de vleugel is 300 gram). Een andere groep had maar liefst 6 kg nodig!
Het was spannend maar de vleugel hield het met gemak.
Afbeelding

Ik heb ook de ailerons wat opgefleurd met oranje plakfolie. Hiermee wordt het oppervlak van de aileron meteen gladder en dus aerodynamischer. Ik heb onze namen op decalpapier uitgeprint en er vier per aileron opgeplakt (die van mij staat dus op de rechter :wink: )
Afbeelding
Afbeelding

Met de staartvlakken erbij
Afbeelding

Op de vleugel kwam vervolgens een grote Nederlandse leeuw, geinspireerd door de Nederlandse F-16 die vliegdemonstraties geeft. Hiervoor is gebruik gemaakt van een computergestuurde stickersnijder.
Afbeelding

Op de staart een kroontje gebaseerd op het HvA-logo:
Afbeelding

De propeller die we gebruiken is een carbon fiber klappropeller. Als de motor draait staan de bladen wijduit door de centrifugale kracht. Zodra de motor stilstaat, zullen de bladen door de luchtweerstand langs de romp worden gevouwen. In de eerste plaats vermindert dit de luchtweerstand en ten tweede zal de propeller zo niet beschadigen tijdens de landing.

Zoals te zien is, hebben we gewicht rondom de neus moeten plakken. Helaas is het niet helemaal gelukt om het vliegtuig goed te balanceren, dus was dit noodzakelijk. De balans is nog steeds niet echt goed dus het wordt heel spannend of het vliegen straks goed gaat.
Afbeelding


En dan het eindresultaat tot dusver.. tussen de vleugeltips, romp en staart zitten dunne spandraden die niet te zien zijn op de foto. Dit was nodig omdat de staart wat flexibeler uitviel dan we hadden voorzien.
Afbeelding

Zoals gezegd, willen we in de eerste week van januari de eerste testvlucht uitvoeren, afhankelijk van het weer. De vliegwedstrijd zal in week 3 zijn. Uiteraard komen er foto's/filmpjes van!

groeten,
Jelle


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 dec, 2011 8:55 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 aug, 2011 11:13 am
Berichten: 1828
Woonplaats: Delft
ziet er erg mooi uit maar ik heb het gevoel dat het zwaartepunt boven het drukpunt ligt vanwege de T-staart en dat ie daardoor nogal 'wendbaar' (instabiel) wordt.
is het niet handiger om iets V stelling te geven voor de stabiliteit.
en is er nog een reden dat de roerhorentjes aan de bovenkant van de vleugel zitten recht in de snelle luchtstroom? sorry moest er even uit :D
maar verder ziet ie er prachtig uit.
en die Hollandse leeuw is ook erg gaaf


Gr,
Karel

_________________
Haastige spoed is zelden goed (dus ook voor je modellen)

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 dec, 2011 9:47 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
uhhh Jelle, als ik jouw nou wat bouwplannen stuur, zou jij die dan kunnen uitsnijden, jullie hebben dus heel mooi gereedschap tot je beschikking

Gaaf project en al een mooi model, veel rekenen en tekenen geweest bij ontwerp zeker

Ben heel benieuwd of jullie project goed verloopt met de testvlucht..........ennne, als het goed vliegt, waarom de tekeningen of bouwkit doorzetten naar vliegclubs, verdienen jullie er ook iets mee en misschien zelfs als economie-project (marketing)

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 dec, 2011 16:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 21 apr, 2007 0:42 am
Berichten: 1420
Woonplaats: Hoofddorp
Hoi Jelle,

ik heb net even je topic doorgenomen, een interessant project.
Als voormalig modelvlieger (voornamelijk met zwevers), heb ik een aantal punten;


Als eerste is het jammer dat jullie de neus niet wat langer gehouden hebben, nu moeten jullie ballast gebruiken wat niet bevordelijk is voor de glijhoek.
Om de staart zo licht mogelijk te houden (zodat er minder ballast in de neus nodig is) hadden jullie kunnen overwegen om een V-staart te maken, dat scheelt behoorlijk in gewicht.
Jullie hebben geen V-stelling in de vleugel gebouwd, opzich is dat voor de lift gunstig want hoe meer v-stelling hoe meer liftverlies, nadeel is alleen dat hij nu wat minder stabiel zal vliegen.
Wat me opvalt is dat jullie de ailerons halverwege de vleugel hebben geplaatst in plaats van wat meer bij de vleugeltips, hierdoor zal je grotere uitslagen moeten hebben om de zwever op de ailerons te laten reageren, en grotere uitslagen betekent meer luchtweerstand, wat weer een mindere glijhoek als gevolg heeft.
Wat me ook opvalt is de overgang van spinner naar romp, daar zit een opstaande rand die luchtweerstand veroorzaakt, is daar nog wat aan te doen?
Ook het wieltje zou ik persoonlijk weglaten; extra gewicht en luchtweerstand, het is een optelsom bij elkaar.

Waar ligt het zwaartepunt nu?
Als stelregel kan je 1/3 deel van de koorde van de vleugel nemen, gemeten vanaf de voorlijst van de vleugel, maar aangezien de vleugeluiteinden iets taps naar achteren weglopen zal je het zwaartepunt nog een paar mm naar achteren kunnen leggen.
Bij geval van twijfel liever iets te ver naar voren als naar achteren, een vliegtuig met het zwaartepunt te ver naar voren is beter te vliegen als dat het te ver naar achteren zou liggen, als je nu 1/3 van de voorkant van de vleugel aanhoud zit je altijd safe.
Het vleugelprofiel wat jullie gebruiken is een echt zweefvliegtuigprofiel wat veel lift zal geven bij lagere snelheden, hebben jullie de vleugel een kleine instelhoek gegeven van 1 of 2 graden ten opzichte van de romp?


Een hoop op en aanmerkingen, maar niettemin een erg leuk project dit, ik ben benieuwd naar de eerste testvluchten :wink:




Karel

_________________
Huidig project (VOLTOOID): Revell 1/72 Type VII/41 U-boot

Vorig project: Protar 1/9 `85 BMW R80GS Paris-Dakar


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 dec, 2011 1:07 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Bedankt voor de reacties en suggesties! Het klopt dat er hier en daar wel wat ongunstige ontwerpfoutjes in zitten (en die control horns hadden inderdaad onderop gemoeten :mrgreen: ) maar met z'n achten een vliegtuig ontwerpen gaat gewoon niet zo super efficient.
De zwaartepuntsligging wordt wel echt een probleem want die ligt toch wel een paar cm achter het drukpunt van de vleugel en de stabilizer heeft een kleine negatieve instelhoek. Het vliegtuig zal dus behoorlijk een pitch up neiging gaan hebben, al hoop ik dat dat op te heffen is met elevator uitslag. Wel ongunstig natuurlijk, want constant de elevator omhoog houden betekent best wel wat luchtweerstand.

We gaan 't allemaal zien volgend jaar :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 19 jan, 2012 12:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Nou de eerste testvlucht was niet zo'n succes zoals al verwacht. Het zwaartepuntsprobleem zorgde ervoor dat het ding als een raket omhoog ging hangend aan de propeller, resulterend in een pijnlijke crash :mrgreen: Ook het opgooien ging niet zo goed maar gelukkig was ik dat niet!
http://www.youtube.com/watch?v=vNIEY0v0 ... ature=plcp

De romp hebben we compleet herbouwd met langere neus en verder naar achteren geplaatste vleugel zodat het zwaartepunt nu perfect uitkomt. Hopelijk gaat het nu beter!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 19 jan, 2012 20:30 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
dus de opmerkingen van karel sneden hout? Nou ja, de trail en error methode werkt soms het best, zolang het maar geen echte is

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 jan, 2012 17:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Bert Takken schreef:
dus de opmerkingen van karel sneden hout? Nou ja, de trail en error methode werkt soms het best, zolang het maar geen echte is


Ze sneden het niet maar braken het :lol: Gelukkig fungeerde de romp als kreukelzone en is de schade beperkt gebleven bij de propeller (toch zonde), de romp en de staartboom. De romp is opnieuw uitgesneden met langere neus en verder naar achteren geplaatste vleugel. De staart was eerst een carbon fiber buisje en is nu vervangen door een iets dikker en steviger aluminium buisje waardoor de staart ook veel stijver is en we geen spandraadjes meer nodig hebben.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 jan, 2012 22:48 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
En als je nou gewoon doet wat in het filmpje al geoppert werd; een stok eronder en wegphotoshoppen? :lol:


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement