Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 13:36 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 20 aug, 2011 9:54 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 20 aug, 2011 8:46 am
Berichten: 4
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Hallo ik ben Rieske, nieuw op dit forum. 52 Jaar oud en hou me bezig met modeltreinen schaal H0. Omdat auto's niet misstaan op modelbanen en we bij MSG 's-Hertogenbosch auto's digitaal gaan laten rijden. Heb ik onlangs de stoute schoenen maar eens aangetrokken. Dus 'n Massey Furguson met frontlader 1:87 via marktplaats aangeschaft, met de bedoeling om deze om te bouwen naar digitaal, door middel van 'n MCCdec02 (decoder). Heb er een foto verslag van gemaakt en er wat tekst en uitleg erbij gezet.

Afbeelding
Zo ben ik begonnen

Afbeelding
Hier en daar wat uit elkaar gehaald

Afbeelding
Inmiddels 4 leds 'n plekje gegeven (0603)

Afbeelding
Frontverlichting ingebouwd

Afbeelding
2 SMD 0603 leds aan elkaar gesoldeerd ( oranje/rood)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
'n Stuuras besteld bij Faller, het standaard model kan namelijk niet sturen.

Afbeelding
Het motortje buitenmaat voering 28mm x 8mm x 10mm
Het zilver kleurig gedeelte, de motor zelf, is 6 x 8 mm

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
'n Lipo accu 3,7V 380mAh, is tijdelijk ingebouwd zodat ik de tractor op de digitale baan analoog kan laten rijden.

Inmiddels was de MCCdec2 decoder binnen gekomen, dus kon ik beginnen met het maken van 'n plan de campagne. Hoe alle draden weg te werken in de tractor? Het zijn er ook zoveel, het geluk is wel dat ik diverse draden aan elkaar kan koppelen. (gelijke functies en alle massa draden)

Afbeelding

Afbeelding
Le(t)(d) op mijn wijsvinger, vind dat ik behoorlijke handen heb overigens.

Afbeelding
Onder de kleine penlight batterij AAA, zo'n (0603) ledje

Afbeelding
Stoeltje van de boer met led en lakdraad.
En zo 29 van die draadjes. Nu maar hopen dat het goed komt.

Afbeelding
Aan beide zijde moet nog 'n led gemonteerd worden voor de knipperlichten.
Onderdeel komt van 'n andere tractor en pas gemaakt voor deze.


Alle draden, via de cabine/motorgedeelte/allerlei wegen over zelf gevreesde gleufjes, door de tractor richting de aanhanger getrokken. Niet langer dan 'n half uurtje anders vliegt de tractor misschien wel door het raam naar buiten.
Man wat 'n leuk werkje is dat !! Ik kon geen draad meer zien, de boer ook niet trouwens, het wegwerken van de draden in de cabine is aardig gelukt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Omdat de MCCdec02 decoder diverse mogelijkheden heeft ( qua lichtschakelingen) heb ik de boer maar binnenverlichting gegeven in de cabine.

Bezig geweest met het dak definitief te monteren op de tractor. Omdat er 7 leds op zitten snap je wel dat daar ook 'n aantal draden bij horen. Alles van te voren getest en gelukkig werkte ze allemaal.
Alle massa kabeltjes bij elkaar gesoldeerd. Nog steeds werkt alles, kom je goed weg zou je denken.
Totdat, ik het dak vast klikte aan de glazen cabine. En dan werkt er ineens in knipperlicht niet meer.
Chips, hij moet het weer open, lastig klusje want alle massa kabeltjes zitten nu inmiddels gesoldeerd en het dak heeft maar 4 mm ruimte om los te komen van de "glazen" cabine. Blijkt de aansluiting aan de anode zijde los geraakt te zijn van het SMD ledje. Na heel veel PRIEGELWERK zit alles weer op zijn plaats maar het scheelde maar weinig of 'n team van air crash investigation kon aanrukken.

Gelukkig werkte het dus weer, nog zo'n geintje want dan de tractor wel eens gaat vliegen.

Afbeelding
Om je een indruk te geven heb er maar eens bij gezet waar de draden allemaal voor dienen.
Zoveel als het maar kan de draden al in de tractor gekoppeld om zo min mogelijk draden richting de aanhanger te krijgen. 2x 3draden voor de knipperlichten moeten nog gekoppeld worden en dan werd 'n volgend klusje om de aanhanger koppelen aan de tractor en de decoder aan sluiten. Maar de uitkomst komt steeds dichterbij.

Na al dat priegelwerk moet het wel gaaf zijn als dat ding straks over m'n of de club baan rijdt.
Niet te gehaast werken, dat merkte ik wel.

Na de nodige koffie breaks kon ik verder te gaan met de tractor.
De draden zitten er "eindelijk" in, dat ging niet zonder slag of stoot.
Omdat diverse lakdraden bij elkaar gebonden/gedraaid en gesoldeerd zijn, zat er toch weer 'n massa draad bij die niet goed mee gesoldeerd was.
Omdat de bedrading onder de motor moet komen en er daar ruimtegebrek heerst. Is het daar een beetje "duwen en trekken" geblazen. Daarbij zijn alle plus lakdraden geïsoleerd met krimpkous 0,8mm wat ze tevens wat stugger maakt.
Kort en goed de draden zitten erin !!!!!! EINDELIJK !!!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Draden komen ter hoogte van de trekhaak voor de aanhanger achter uit de tractor

Afbeelding
Van links naar rechts: lakdraad 0,2mm, decoderdraad 0,03mm2, krimpkous 0,8mm, krimpkous 1,5mm enz tot/met 15mm

'n Eerste aanzet is gemaakt om de decoder van draden en tin te voorzien. Alle draden zijn de aanhanger binnengebracht, die moeten allemaal aan de decoder gesoldeerd worden. 't Was goed kijken waar welk draadje hoort. Ik hield de draden speciaal nog even aan de lange kant. In dit stadium heb je graag wat speelruimte over, ik heb ze later natuurlijk ingekort zodat het wat netter oogt..
Van boven naar beneden eerst 'n groene draad, dan de koplampen, rem/achterlichten en dan de contour verlichting deze zijn inmiddels op de weerstanden aangesloten.
De onderste 2 weerstanden zijn voor knipper links en rechts.

Afbeelding

Alle overige draden aangesloten en de schakelaar op rijden gezet.
De MCCdec02 laat dan alle lampen branden, dat is 'n test mode.
En wat denk je, .......... het werkte !!!!!!
Kwam er wel achter dat ik de cabine verlichting vergeten ben aan te sluiten, dus die moest ik zo nog wel even solderen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nou hier rijdt hij dan.
beelden zijn gemaakt met 'n GSM door 'n mede MSG clublid. Waarvoor dank.

http://www.youtube.com/watch?v=RsW9mAK5FrI

http://www.youtube.com/watch?v=5kOcCSIyls4

Hier is de aanhanger even onder handen genomen en de draadjes weggewerkt/ingekort.
In de aanhanger zitten de MCC decoder en de lipo accu verstopt onder 'n dun laagje foam.
Dat wordt mogelijk 'n berg zand, mest, appels of aardappelen ?

Afbeelding

In totaal zijn er 19 leds, lees 36 draden, verwerkt in de tractor plus 2 draden van de ontvangstspoel en 2 draden van de motor.
De plaats waar alle draden verwerkt zijn is onder het stoeltje van de boer 9x9x3mm.
Op de aanhanger is een laadpunt gemaakt voor de Lipo accu en zit 'n schakelaar weggewerkt om te kunnen switchen tussen laden of rijden.

Groet Rieske


Laatst bijgewerkt door Rieske op ma 22 aug, 2011 20:15 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 aug, 2011 12:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 16 jan, 2007 20:38 pm
Berichten: 848
Woonplaats: Drachten
Hé Rieske,

Welkom op dit forum.

Een erg leuke afwisseling tussen het 1:24/25 geweld dit kleine spul. Het lijkt meer op elektronica dan modelbouw maar hoort er zeker bij. Magnifiek zoals je dat kleine spul allemaal weet te monteren en ik denk dat vele modelbouwers bij je te rade zullen gaan om ook iets aan verlichting, wellicht in een groter schaalmodel, te gaan/kunnen bouwen. Ik hou het maar bij m'n grote jongens.

Hessel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 aug, 2011 12:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 19 nov, 2008 20:18 pm
Berichten: 1790
Woonplaats: Zutendaal, Belgium
wauw! mooi zo met al die lampjes.

dat je dit klaar krijgt op deze schaal :shock: :shock:

_________________
Groeten, Danny
under construction:
Vanhool Tankoplegger / DAF 95XF
Klaar:
Volvo FH12 Hermans & Co / Volvo FM Hermans & Co / DAF XF Alfred Talke


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 aug, 2011 12:46 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 24 jul, 2007 14:59 pm
Berichten: 154
Woonplaats: Achterhoek
Waanzinnig knap gemaakt. Maar eh... moet de aanhanger dan niet ook voorzien worden van verlichting? :?

Koen

_________________
Bescheiden modelbouwer en Togi verzamelaar: www.toginsieme.info en www.mijnalbum.nl/Album=7TPXMNRZ

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 aug, 2011 13:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
Nou Rieske, indrukwekkend wat je op deze schaal laat zien!
Je ogen moeten erg goed zijn en je handen trillingsvrij :mrgreen:
Succes verder :brouw:

Nog wel 1 vraag; je wilt de trekker digitaal laten rijden........ Ben ik de enige die niet snapt wat je daarmee bedoeld :oops:

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 aug, 2011 13:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 mei, 2008 0:31 am
Berichten: 1527
Woonplaats: De Far West in de Belgiek
Korrelexpress schreef:
Nog wel 1 vraag; je wilt de trekker digitaal laten rijden........ Ben ik de enige die niet snapt wat je daarmee bedoeld :oops:

Ik denk dat jij niet de enige bent Onne, de tractor heeft zelfs al analoog op de digitale baan gereden....
Rieske schreef:
'n Lipo accu 3,7V 380mAh, is tijdelijk ingebouwd zodat ik de tractor op de digitale baan analoog kan laten rijden.

Vraag me niet meer, maar 1 ding weet ik wel zeker, om al die draden in zo'n klein ding te frutselen en dan nog te doen werken, chapeau !!! (spreek uit: sjappoo, in het noordnederlands: hoed af!)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 aug, 2011 15:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 sep, 2009 18:15 pm
Berichten: 900
Woonplaats: Assen
Heb even een redelijk simpele uitleg via Google geleend.
In dit voorbeeld gaat het om een trein maar ditzelfde principe geldt voor de tractor.

Analoog
De analoge modelspoortrein krijgt zijn (gelijk)stroom via een transformator die met twee draden met de rails is verbonden. Deze stroom wordt via de rails en de metalen wielen van de locomotief naar de motor gestuurd. Door de draairegelaar op de transformator naar rechts te draaien rijdt de trein vooruit. Draai je naar links dan rijdt de trein achteruit. In de middenstand staat de trein stil.

Digitaal
De digitale trein krijgt zijn stroom via een digitale centrale die ook met de rails is verbonden en op dezelfde manier de locmotor aanstuurt. Het gaat hier echter om een zogenaamde hoogfrequente wisselspanning waarmee het technisch mogelijk is verschillende locomotieven aan te sturen. Hiervoor moet deze locomotief dan wel van een zogenaamde decoder zijn voorzien. Het is dan mogelijk om iedere decoder zijn eigen adres te geven. Dit adres wordt eveneens in de centrale geprogrammeerd. Hierna kun je iedere loc, met een eigen decoderadres apart regelen en zo meerdere locomotieven op hetzelfde spoor door elkaar laten rijden.

_________________
Kenworth wrecker/Over den top Daf's met dieplader/Scania 142 truck met aanhanger/Western Star met Beall tanktrailer/R620 LZV


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 aug, 2011 16:46 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 20 aug, 2011 8:46 am
Berichten: 4
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Allereerst, allemaal bedankt voor de leuke reacties.
Je doet het er niet voor maar leuke reacties zijn altijd welkom.

Corrado schreef:
Waanzinnig knap gemaakt. Maar eh... moet de aanhanger dan niet ook voorzien worden van verlichting? :?

Koen, als je op de en na laatste foto kijkt zie je de verlichting op de aanhanger.
Op boeren trekkers zit geen contour verlichting. Het ziet er wat kaal uit, dat vind ik zelf ook.

Korrelexpress schreef:
Nou Rieske, indrukwekkend wat je op deze schaal laat zien!
Je ogen moeten erg goed zijn en je handen trillingsvrij
Succes verder:

Nog wel 1 vraag; je wilt de trekker digitaal laten rijden........ Ben ik de enige die niet snapt wat je daarmee bedoeld :oops:


Ik zal trachten uit te leggen wat het verschil is tussen digitaal en analoog rijden.
Analoog rijden:
Je neemt een plaat hout en daar frees je een gleuf/parcours in. Die gleuf is ±0,5mm en daar stop je rijdraad, lees ijzerdraad in, van dezelfde dikte. Onder de standaard auto's ( gemaakt door Faller) zit een slepertje op dit slepertje zit 'n magneet geplakt. tevens zit er in 'n standaard auto van Faller een motor en een batterij. Zet je nu die auto met de sleper op de rijdraad/ijzerdraad dan zal de motor de auto vooruit laten rijden. De sleper met magneet zorgt ervoor dat de auto de route blijft volgen die je gefreesd hebt.
Er is niets mogelijk qua rijgedrag, je neemt de auto van je baan en zet de schakelaar uit. Thats all, niet echt spannend te noemen.

Dinamo Digitaal:
Je neemt 'n auto bouwt deze om. Alle draden knip je eruit en bouwt er een MCC decoder in. Je sluit alles net even anders aan. Zet je nu de schakelaar op rijden dan blijft hij staan. Er is geen beweging in te krijgen. Hij wacht op 'n commando maar laat alleen zijn lichten branden.
Je neemt nu dezelfde plaatje hout en daar leg je naast de rijdraad/ijzerdraad 2 koperdraden. Die noemen we zenddraden, deze draden bestaan uit een geheel/lengte je legt ze dus als het ware in een lus om je rijdraad/ijzerdraad. Onder of net naast de rijdraad plaats je een reed relais. Wat gebeurd er als die sleper met magneet over dat reed relais gaat. Die maakt dus contact. Dit contact signaal gaat naar een UCCI. Dat is een centrale controller. Deze bediend als het ware via de zenddraden je auto. Dat doe je in combinatie met 'n computer. Er zijn diverse programma's op de markt die besturen de UCCI, op hetgeen door de gebruiker is geprogrammeerd. Iedere auto krijgt een decoder adres. Je kunt kiezen uit 999 adressen. Of je ook met zoveel auto's tegelijk kunt rijden????????
Kun je het nog volgen? Hoop van wel.
Rijdt nu de auto over een reed relais dan weet de computer waar de auto rijdt, in het programma heeft de gebruiker zijn baan op tekening dus ook waar de reed relais zitten zijn daarin vermeld. Kort en goed. De computer zorgt dat de auto's, vele auto's zijn mogelijk, rijden zonder te botsen, hij weet/ziet wanneer een auto's. De eerste maal geef je dus aan welke auto het is en waar hij zich bevindt op de baan. Vanaf hier bepaald de computer waar deze auto kan en mag rijden. Laat de remlichten aangaan als hij remt, zet de verlichting aan en activeert de knipperlichten ga zo maar door.
Vanaf de houten plaat wordt de auto niet van stroom voorzien. De auto heeft een eigen accu, die de motor en de decoder van stroom voorziet, volgt alleen de rijdraad en krijgt commando's via de zenddraden.

Hoop dat het voor iedereen, die er niet mee bekend is, een beetje duidelijk is uitgelegd?
Anders moet je eens zoeken op dinamo.vanperlo.net.


Grt Rieske

P.s. in de tractor zat helemaal niets alles is er ingemaakt.
Motor , decoder, accu, verlichting, stuuras met sleper


Edit:

Om je een beeld te geven hoe zoiets er nu uitziet en waar ik of beter gezegd de club mee bezig is qua baanbouw auto's.

Afbeelding
De kruizen geven aan waar de reed relais zitten
De zwarte draad is de rijdraad/ijzerdraad
De poltoodlijnen die met de rijdraad meelopen zijn voor de zenddraden.
Overigens kijk je hier naar wissels, de bus zal een andere weg rijden dan al het andere verkeer.
Op de volgende foto zie je dat die wissels gestuurd worden door twee servo's

Afbeelding
Tussen de servo's kan nog net een trein rijden, dat is zo bemeten.
De draden die je ziet zijn van de reedrelais en servo's


Laatst bijgewerkt door Rieske op za 20 aug, 2011 18:01 pm, in totaal 3 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 aug, 2011 17:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 29 maart, 2008 13:55 pm
Berichten: 535
Woonplaats: Westfriesland
Diep respect Rieske Afbeelding
Ik gooi mijn pet in het water en ik ga er onder zitten.

_________________
Ervaring krijg je pas, net nadat je het nodig hebt gehad!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 aug, 2011 18:21 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5691
Woonplaats: Flevoland
Hoi Rieske,

Welkom op Modelbrouwers en je laat gelijk een mooi project zien zeg!!
Ik heb 'm alleen wel moeten verplaatsen omdat wij op Modelbrouwers onzelf focussen op statische modelbouw en we hebben voor 'gemotoriseerd' vervoer een aparte sectie gecreeërd 'functionele modelbouw'.....hier hoort dit topic eigenlijk thuis.

Gr. Arjan

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement