Hallo ik ben Rieske, nieuw op dit forum. 52 Jaar oud en hou me bezig met modeltreinen schaal H0. Omdat auto's niet misstaan op modelbanen en we bij MSG 's-Hertogenbosch auto's digitaal gaan laten rijden. Heb ik onlangs de stoute schoenen maar eens aangetrokken. Dus 'n Massey Furguson met frontlader 1:87 via marktplaats aangeschaft, met de bedoeling om deze om te bouwen naar digitaal, door middel van 'n MCCdec02 (decoder). Heb er een foto verslag van gemaakt en er wat tekst en uitleg erbij gezet.
Zo ben ik begonnen
Hier en daar wat uit elkaar gehaald
Inmiddels 4 leds 'n plekje gegeven (0603)
Frontverlichting ingebouwd
2 SMD 0603 leds aan elkaar gesoldeerd ( oranje/rood)
'n Stuuras besteld bij Faller, het standaard model kan namelijk niet sturen.
Het motortje buitenmaat voering 28mm x 8mm x 10mm
Het zilver kleurig gedeelte, de motor zelf, is 6 x 8 mm
'n Lipo accu 3,7V 380mAh, is tijdelijk ingebouwd zodat ik de tractor op de digitale baan analoog kan laten rijden.
Inmiddels was de MCCdec2 decoder binnen gekomen, dus kon ik beginnen met het maken van 'n plan de campagne. Hoe alle draden weg te werken in de tractor? Het zijn er ook zoveel, het geluk is wel dat ik diverse draden aan elkaar kan koppelen. (gelijke functies en alle massa draden)
Le(t)(d) op mijn wijsvinger, vind dat ik behoorlijke handen heb overigens.
Onder de kleine penlight batterij AAA, zo'n (0603) ledje
Stoeltje van de boer met led en lakdraad.
En zo 29 van die draadjes. Nu maar hopen dat het goed komt.
Aan beide zijde moet nog 'n led gemonteerd worden voor de knipperlichten.
Onderdeel komt van 'n andere tractor en pas gemaakt voor deze.
Alle draden, via de cabine/motorgedeelte/allerlei wegen over zelf gevreesde gleufjes, door de tractor richting de aanhanger getrokken. Niet langer dan 'n half uurtje anders vliegt de tractor misschien wel door het raam naar buiten.
Man wat 'n leuk werkje is dat !! Ik kon geen draad meer zien, de boer ook niet trouwens, het wegwerken van de draden in de cabine is aardig gelukt.
Omdat de MCCdec02 decoder diverse mogelijkheden heeft ( qua lichtschakelingen) heb ik de boer maar binnenverlichting gegeven in de cabine.
Bezig geweest met het dak definitief te monteren op de tractor. Omdat er 7 leds op zitten snap je wel dat daar ook 'n aantal draden bij horen. Alles van te voren getest en gelukkig werkte ze allemaal.
Alle massa kabeltjes bij elkaar gesoldeerd. Nog steeds werkt alles, kom je goed weg zou je denken.
Totdat, ik het dak vast klikte aan de glazen cabine. En dan werkt er ineens in knipperlicht niet meer.
Chips, hij moet het weer open, lastig klusje want alle massa kabeltjes zitten nu inmiddels gesoldeerd en het dak heeft maar 4 mm ruimte om los te komen van de "glazen" cabine. Blijkt de aansluiting aan de anode zijde los geraakt te zijn van het SMD ledje. Na heel veel PRIEGELWERK zit alles weer op zijn plaats maar het scheelde maar weinig of 'n team van air crash investigation kon aanrukken.
Gelukkig werkte het dus weer, nog zo'n geintje want dan de tractor wel eens gaat vliegen.
Om je een indruk te geven heb er maar eens bij gezet waar de draden allemaal voor dienen.
Zoveel als het maar kan de draden al in de tractor gekoppeld om zo min mogelijk draden richting de aanhanger te krijgen. 2x 3draden voor de knipperlichten moeten nog gekoppeld worden en dan werd 'n volgend klusje om de aanhanger koppelen aan de tractor en de decoder aan sluiten. Maar de uitkomst komt steeds dichterbij.
Na al dat priegelwerk moet het wel gaaf zijn als dat ding straks over m'n of de club baan rijdt.
Niet te gehaast werken, dat merkte ik wel.
Na de nodige koffie breaks kon ik verder te gaan met de tractor.
De draden zitten er "eindelijk" in, dat ging niet zonder slag of stoot.
Omdat diverse lakdraden bij elkaar gebonden/gedraaid en gesoldeerd zijn, zat er toch weer 'n massa draad bij die niet goed mee gesoldeerd was.
Omdat de bedrading onder de motor moet komen en er daar ruimtegebrek heerst. Is het daar een beetje "duwen en trekken" geblazen. Daarbij zijn alle plus lakdraden geïsoleerd met krimpkous 0,8mm wat ze tevens wat stugger maakt.
Kort en goed de draden zitten erin !!!!!! EINDELIJK !!!
Draden komen ter hoogte van de trekhaak voor de aanhanger achter uit de tractor
Van links naar rechts: lakdraad 0,2mm, decoderdraad 0,03mm2, krimpkous 0,8mm, krimpkous 1,5mm enz tot/met 15mm
'n Eerste aanzet is gemaakt om de decoder van draden en tin te voorzien. Alle draden zijn de aanhanger binnengebracht, die moeten allemaal aan de decoder gesoldeerd worden. 't Was goed kijken waar welk draadje hoort. Ik hield de draden speciaal nog even aan de lange kant. In dit stadium heb je graag wat speelruimte over, ik heb ze later natuurlijk ingekort zodat het wat netter oogt..
Van boven naar beneden eerst 'n groene draad, dan de koplampen, rem/achterlichten en dan de contour verlichting deze zijn inmiddels op de weerstanden aangesloten.
De onderste 2 weerstanden zijn voor knipper links en rechts.
Alle overige draden aangesloten en de schakelaar op rijden gezet.
De MCCdec02 laat dan alle lampen branden, dat is 'n test mode.
En wat denk je, .......... het werkte !!!!!!
Kwam er wel achter dat ik de cabine verlichting vergeten ben aan te sluiten, dus die moest ik zo nog wel even solderen.
Nou hier rijdt hij dan.
beelden zijn gemaakt met 'n GSM door 'n mede MSG clublid. Waarvoor dank.
http://www.youtube.com/watch?v=RsW9mAK5FrIhttp://www.youtube.com/watch?v=5kOcCSIyls4Hier is de aanhanger even onder handen genomen en de draadjes weggewerkt/ingekort.
In de aanhanger zitten de MCC decoder en de lipo accu verstopt onder 'n dun laagje foam.
Dat wordt mogelijk 'n berg zand, mest, appels of aardappelen ?
In totaal zijn er 19 leds, lees 36 draden, verwerkt in de tractor plus 2 draden van de ontvangstspoel en 2 draden van de motor.
De plaats waar alle draden verwerkt zijn is onder het stoeltje van de boer 9x9x3mm.
Op de aanhanger is een laadpunt gemaakt voor de Lipo accu en zit 'n schakelaar weggewerkt om te kunnen switchen tussen laden of rijden.
Groet Rieske