... vervolg ...
Allereerst...
Ben zeer benieuwd hoe die pe buiger bevalt. Tot op heden gebruik ik nog steeds 2 stanleymesjes en ronde metalen pijpjes om een en ander te vouwen en te buigen. Gaat ook prima, maar toch.
Kijk al uit naar je volgende update.
Ciao AndrewHey Andrew,
Als ik ermee aan de gang ga, laat ik je mijn ervaringen weten. Ben zelf ook erg benieuwd naar het PE gebeuren
Hey Karel,
Tja, jij bent toch wel een van de redenen dat dit project wat meer uit zijn verband is getrokken.
Heb hier lectuur liggen om van te smullen, teminste als je je erin verdiept en het leuk vind is het om te smullen (dit voor de niet u-boot dwazen
).
Ondertussen zijn de twee helften verlijmd, eerst had ik dit nog niet gedaan van wege PE geloof ik. Nu zie ik eigenlijk geen reden het samenvoegen van de delen niet te doen nadat ik de voorbereiding op de motoren had getroffen.
Heel wat ideeën had ik tav de motoren, ik dacht dat ik met 1 motor wel kon volstaan. Maar de aandrijving bracht mij in de problemen.
Even wat proberen met tandwieltjes was mijn eerste optie. Dus met een plaatje perspex de hartafstanden van de assen uitmeten.
Om zo met wat tandwielen een overbrenging te verkrijgen
Op deze manier kan ik ook met 2 motoren een gelijke aandrijving krijgen, waarbij de assen hetzelfde toerental houden.
Wat ruimte betreft is het niet verkeerd, maar ik ben bang voor storingen bij de tandwielen als het varen in vervuild water gaat gebeuren, bij het minste geringste loopt de boel vast, lijkt mij.
Dus valt de keuze op 2 motoren die direct de assen aandrijven, later kan ik altijd nog kijken of ik deze motoren paralel of in serie moet schakelen voor een mooie aandrijving (iets wat ik juist wil testen!!!)
Nu het idee om de motoren waterdicht te krijgen, was nogal een klus. Eerst flink ingepakt, maar dat koste veel te veel ruimte.
Een mof 19mm voor elektra pvc bracht uitkomst. Door 2 schijven te maken van perspex zag ik al een mooie afdichting ontstaan.
Zo'n motortje past precies in zo'n mof 19mm.
Omdat dit constructief nogal ingewikkeld was, had ik eigenlijk een hele simpele oplossing...... plasti dip.
Spannend dit, had al op youtube gezien wat het deed en nu zelf ermee aan het werk, even het motortje onderdompelen en tja, dat spul leek wel veel te dik. Een grote dikke massa zat om mijn motortje en ik was bang dat ik heel wat weg te snijden had.
Maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit, bij het drogen is het ideale resultaat behaalt!!!
Een mooie strakke film om de motoren, het enige wat ik vergeten ben is het ontstoren van de motoren
Nu het plaatsen van de motoren in de romp was nogal een gepas en gemeet, ik wil namelijk zo min mogelijk ruimte verliezen!
Door 3mm messing pijp door te voeren met daarin de 2mm dikke schroefas weet ik de positie te bepalen van de motor.
De ringen die ik gemaakt had voor het systeem met de 19mm mof kon ik mooi als calibratie ringen gebruiken, de motoren kan ik zo op minimale afstand van de achterkant tegen de romp krijgen zonder spanning op de schroefassen.
Door de ringen/schijven met ms-polymeer kit aan de romp te lijmen, kan ik later heel makkelijk de motor in 1 lijn met de schroefas krijgen.
Nu de positie bekend is kan ik montage plaatjes voor de motoren maken.
Gaatjes boren in de plaatjes voor motor met bevestigingen 2mm
Deze met motor in positie brengen en uitmeten, vervolgens het montage plaatje met bouwpakketlijm wat druppeltjes gegeven.
Daarna is het zeer eenvoudig de "calibratie ringen/schijven" weg te halen, dit omdat de ms-polymeer kit goed hecht, maar ook makkelijk weer te verwijderen is.
Het geheel zit nu gelijmd op de juiste plek onder de juiste hoek, alleen vertrouw ik niet op de lijmverbinding en doe er dus een flinke dot kit tegenaan.
Aan de andere zijde van de romp was het nu eenvoudig om het montage plaatje van de motor te plaatsen. Afstand en maatvoering waren van de eerste al bekend dus moest ik alleen zorgen dat ik de spullen in de juiste positie had en kon ik verder gaan als bij de vorige montage plaat.
En zo krijg je dan de positie van de motoren als eerste in de boot.
Een dot (speciale) vet moet straks voorkomen dat de motoren in aanraking komen bij het draaiende gedeelte met water.
De schroefas wordt verbonden met de motor door middel van een siliconeslang. Dit geeft hopelijk ook het voordeel dat er bijna geen trillingen kunnen ontstaan.
Nu is het zaak de aandrijving te testen en een eerste proefvaart te gaan maken.
Hierbij is het alleen van belang dat de snelheid een beetje waarheidsgetrouw zal zijn.
Ik ben benieuwd hoe dit gaat uitpakken....
...wordt vervolgd...
U-34_Type_VIIA