Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 17:00 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 21 okt, 2010 19:21 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 04 dec, 2004 20:28 pm
Berichten: 12617
Woonplaats: kerkrade
Mooie update Martin. Al zou ik het middelste spant (de 5e van rechts) ook een afgeronde hoek geven. Mijn ervaring is dat deze hoek je romp een rare vorm gaat geven later na de beplanking. Net alsof er dan een punt inzit.Beter hier iets mee afwijken en daar ook dezelfde ronding ingeven als het 4e en de 6e spant.

Ron.

_________________
www.homeghost.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 okt, 2010 21:28 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 24 mei, 2009 11:39 am
Berichten: 94
Woonplaats: Spijkenisse
Hallo Ron,

Ik had er ook al naar gekeken naar deze korte ronding maar dezelfde ronding als spant 4 en 6 zal niet gaan daar deze nog al verschillend zijn. Eigenlijk hoort tussen spant 5 en 6 nog een spant te zitten voor een vloeiendere lijn, deze had ik in eerste weggelaten omdat hier de voith units tussen komen. Maar hier ben ik op terug gekomen omdat de romp nu een plug wordt, ik zal kijken wat de de vorm van de romp gaat doen als ik de huidlatten ga plaatsen maar ik denk dat je gelijk hebt. In iedergeval dank voor de opmerking :wink:

Ondertussen begonnen met het maken van de huidlatten, een stapeltje rachelwerk bij de boumarkt en dan zagen maar.

Afbeelding Afbeelding

Gr Martin :D


Laatst bijgewerkt door Martin '70 op do 21 okt, 2010 21:59 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 okt, 2010 21:53 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 04 dec, 2004 20:28 pm
Berichten: 12617
Woonplaats: kerkrade
Maar natuurlijk graag gedaan :brouw:

Ron.

_________________
www.homeghost.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 22 okt, 2010 10:56 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 24 mei, 2009 11:39 am
Berichten: 94
Woonplaats: Spijkenisse
Ron,

ik heb nog eens kritisch gekeken naar de tekeningen en op foto's maar ik ga geen consessies doen aan de vorm van de romp, het schip heeft namelijk een hele kleine ronding naar het onderschip toe ter hoogte van de voith units. Wat ik wel ga doen is tussen spant 5 en 6 balken hout maken en die in de vorm schaven van de ronding omdat je dat inderdaad met stroken huidlatten waarschijnlijk niet helemaal voor elkaar krijgt en je dan wat je al aanhaalde rare punten krijgt.

Wordt vervolgd,

Gr Martin :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 okt, 2010 19:11 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 24 mei, 2009 11:39 am
Berichten: 94
Woonplaats: Spijkenisse
Naar aanleiding van een opmerking van Ron een kleine modificatie.
Tussen het groot spant en de eerst volgende ( niet op de bouw tek. maar in mijn situatie ) een tweetal balkjes er tussen gelijmd en de resterende spanten afgetekend met de kromming. Nu moet ik zeggen dat je hier niet heel veel meer aan hebt omdat je het materiaal weg schaaft. Maar des al niet te min is het een vloeiende lijn geworden en verwacht ik geen rare dingen meer.

Afbeelding
Nu moet ik wel zeggen dat de foto een beetje vertekend.


Gr Martin :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 dec, 2010 0:10 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 24 mei, 2009 11:39 am
Berichten: 94
Woonplaats: Spijkenisse
Kleine update,

Ondertussen begonnen om de romp te beplaken en hier de tussen stand. In middels ben ik al wel wat verder de foto is al wat gedateerd.

Afbeelding


Gr Martin :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 jan, 2013 23:38 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 24 mei, 2009 11:39 am
Berichten: 94
Woonplaats: Spijkenisse
Zo ook hier weer eens het topic nieuw leven in blazen.

Ondertussen is er wel wat gebeurd aan de bouw maar is dit uiterlijk nog niet heel erg zichtbaar. Ik heb afgelopen tijd een groot aantal onderdelen opnieuw gemaakt omdat ik er niet tevreden over was. Ik had een proxxon tafel frees die ik heb omgesmurtf tot CNC frees. Wat voor mij inhoudt dat ik onderdelen kan tekenen en kan uitfrezen.

Afbeelding

Afbeelding

Het uitfrezen van de trek en duwarmen.

De bediening van de Pitch-as

Afbeelding

Omdat dit model ook geautomatiseerd gaat worden wil ik in eerste instantie de toerentallen weten van de voith units en deze ga ik uitlezen middels een optische sensor. Voor een accurate uitlezing zou je dit moeten doen met een graycode van 4 rijen. Maar ik ga er maar voor 1, dus dat hield in dat ik een encouder wheel moest maken op de aandrijf pulley van de Voith unit.

Afbeelding

Uitgedraaide sponning in de pulley en twee delen van het encouder wheel.

Afbeelding

Voor zo ver maar weer.

Gr Martin :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 07 jan, 2013 0:39 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 aug, 2005 22:03 pm
Berichten: 10411
Woonplaats: Bakhuuz'n (Frl)
Ooh.. een MF70CNC.. leuk... ik heb er wel meer gezien.. maar eigenlijk nog niet veel mensen die er daadwerkelijk onderdelen mee maken.. jij wel.. Gaaf!..
je kunt er zelfs een aangepaste spil voor kopen voor automatische gereedschapwissel.. maar dan moet je heel wat macrootjes programmeren om dat in Mach3 aan de praat te krijgen..

_________________
Ben je dom ofzo?..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 15 jan, 2013 23:31 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 24 mei, 2009 11:39 am
Berichten: 94
Woonplaats: Spijkenisse
Hallo Arie,

Ik had liever een groter CNC frees gehad maar daarvoor ontbreekt me de ruimte dus dan maar gebruik maken van de al bestaande ruimte en apparatuur :wink:
en het is misschien een eerste stap naar meer.
Je loopt al snel tegen de limieten aan maar goed voorlopig doe ik het er maar mee :D

Gr Martin :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 16 jan, 2013 20:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 aug, 2005 22:03 pm
Berichten: 10411
Woonplaats: Bakhuuz'n (Frl)
ach.. 't mag een klein machientje zijn.. de mijne is nog gewoon op ellebogenstroom.. maar 't is een leuk machientje.. en ik heb er ook de nodige precieze onderdelen mee gemaakt..

zoals ik al eerder zei.. ik heb er meer met CNC gezien.. maar bij de meesten is het "trick for trick's sake" en worden er niet of nauwelijks onderdelen op gemaakt..

en dan dit.. een werkende VSP.. :brouw:

_________________
Ben je dom ofzo?..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement