Lieve mensen
Ik ben een scratchbuilt vrachtschip aan het bouwen .
Het moet een vrije interpretatie worden van een typische vrachtvaarder uit de ""interbellum"periode , zo medio 30ér jaren.maar gesitueerd in de oorlogsjaren konvooivaart . Schaal 1:72 (dus l.o.a. 167cms met een breedte van 21 cms ) Als deklading zet ik er een stuk of 20 gmc -truckjes(Heller) op.Behalve die truckjes en de bemanning ( ex-Revell U-boat, aangepast natuurlijk) is het sport om alles zelf te maken ipv naar de winkel te rennen.
Zoals je op 1 van de foto's ziet heb ik al een 1:72 model , in het verleden bouwde ik een Fletscher class (schaal 1:100) , werkend model, met rookgenerator, draaiende kanons etc. Was prachtig totdat een accu plof zei. Nooit meer varen , klein behuisd dus eindigde het verhaal onder de slopershamer.
Totdat je in een hobbyshop tegen een U boot aanloopt 1:72 en je hebt zelf een korvet. Wat hoort daar dan bij: Juist!
Kopen kan je het niet ,dus moet je het zelf maken. Tekeningen zijn verkrijgbaar maar nu weer net niet wat ik wilde maken
Het www medium biedt uitkomst en is een ongelooflijke bron van informatie . je bent wel even bezig maar dat mag de pret niet drukken
Ierse duikvereniging zoeken deze schepen op, en zijn zo vriendelijk diagrams te publiceren op het net.
(waar is m'n vergrootglas?Triest slachtoffer
Gewapend met lineaal, rekenmachine en passer een 1 op 1 tekening gemaakt en vervolgens weer weken op www. fotos zoeken van liberties, victories en meer .Dan vormt zich een plan en dan moet het gebeuren.
De keuze van 1:72 kwam omdat ik, zoals al gezegd en kunt zien een beschermeling klaar heb staan ( werkend model) van de , toen nog Monogram HMS Bluebell (kun je nagaan hoe oud het ding al is )
Hij is nu nr 3 van 'm'n scheepswerf, waar het een en ander ter reparatie ligt
Na veel gezaag met spanten en kiel ligt daar dan eindelijk het geraamte in haar volle lengte , 167cms
De huidplaten , uit 1,8 mm triplex in vorm gesneden , met de bekende waterdamp behandeling krommen en dat vastplakken
Plamuren, schuren, plamuren, schuren, Enfin niks nieuws voor de lezers, neem ik aan
Ik neem nu even een sprong in de tijd want ik neem aan dat het aanbrengen van huidplaten voor de meesten gesneden koek is
Hier zie je een plaatje van de ""machinekamer. Boven een bed van ballast
(totaal heb ik 18 kg!!! nodig) liggen de e motor, electronische versnellingsbak( lekker gedateerd zoals je ziet, maar ... hij doet het nog steeds) roerservo.
Vervolgens de twee losse delen middels lijmklemmen en pen gat verbinding samenvoegen ( ivm met opslag en transport problemen de schuit in 2 delen opbouwen want anders komt hij nooit van de zolder af )
Nadeel is wel dat als ik wil gaan varen ik eerst een en ander moet openen en vastklemmen.
Dan de hoofddekken aangebracht en de verschansing gemaakt. Dat was wat gepuzzel want hoe je het ook doet, er is geeneen steun dezelfde lengte. Wellicht dat de bovenkant van de verschansing niet 100% recht is, of het dek misschien iets scheef ligt, maar 1 mm is al een zichtbaar
probleem. Dus alles steuntjes nalopen en zonodig opgevuld met mastiek
Elke steun staat 3.5cm van elkaar en elk is 2,5mm breed.
Het voordek
Ankerlier, ..................Probleem.
Als gezegd, 1:72. De lier is over het algemeen een blikvanger op elk modelschip, dus gekeken of dat ding te koop was. Nou niet dus, Ja ..liertjes genoeg, te groot, te klein of te lelijk. Dus maar weer het www op en fotos bestuderen .
Aangezien ik niet zo thuis ben in metaalbewerking is messing geen optie voor mij
Van 1.8 mm en 3 mm plastic platen , moertjes, spelden en een ""gestolen stuurtje van een oud modelbouwdoosje aan de gang.De tandwielen komen uit het loopwerk van printer typlinten en een gesloopt opwind autootje
Van rondhout 2 windlassen gefreesd ( ik heb er in totaal 32 nodig van verschillende diameters, voor de winches op dek )
Eerst een basis maken en gaten voor de ketting
Dan op basis van fotos het navolgende gefabriceerd. Een oude koekoeksklok geplunderd voor de ketting en ziehier het resultaat. Ik ben er tevreden over, 'k weet natuurlijk niet MEN ervan vindt
De lier met bedieningshendels en stoomcylinders voor de aandrijving
Ruimen
Het feit dat het schip van binnen bereikbaar moet zijn deed mij besluiten om de ruimte voor de luiken alswel dekhuizen te gebruiken door een uitneembaar deel in het dek te zagen.
Als afdichting voor de overgang( zo'n vervelend naadje) bedacht ik dat de luiken hier mooi voor konden dienen. In eerste aanleg had ik een groter uitneembaar deel in gedachten ,zoals je wellicht ziet in de bovenligggende fotos, maar die bleek niet echt mooi af te dichten.
Dus de dekken maar weer opnieuw uitegezaagd, passend gemaakt en nu met een uitsparing ter grote van de luiken. Goed idee blijkt
De ruimen zijn 1 cm hoog, met steunbeertjes en spanbanden. De luiken 0.4, dus totaal 1 mter ( in real life) 14 cms lang en 8 cms breed . De overblijvende naden worden afgedekt met lieropstellingen voor de hefbomen ( 4 per mast opstelling )
dus als het goed is zien we straks nog maar een cm of 2-3 aan naad, van de 35 cms die het uitneembare deel lang is
Het dilemma. Wat te kiezen/ Eind jaren dertig kwamen de metalen luiken in zwang, ter vervanging van houten planken met dwarsliggers.
Ik koos voor de weg van de minste weerstand. De dekluiken afgedekt met dekzeilen .
De kunst is nu het een uiterlijk mee te geven van een geoliede lap textiel. Echt textiel is veels te grof, daarbuiten niet echt verwerkbaar.
Ik heb de oplossing gezocht in het behandelen van kunststof met thinner, zodat de weekmakers in de kunstof weer geactiveerd werden. Toen met een oude kwast krachtig slagen aangebracht., waardoor het oppervlak rommelig onregelmatig wordt, en wat ""vouwen"" aangebracht .
De zaak met Revell bruin 84 bewerkt zodat het een canvasachtig uiterlijk kreeg. De presenningen moet je er maar bij denken, dat werd te klein om te imiteren. De spanners werden uit plastic gesneden , 2 -3mm breed
Het resultaat is acceptabel
foto van luiken in ruwe vorm
[/img]
Volgende keer zal ik uitleggen hoe ik de fans gemaakt heb die je al op het dek ziet staan.
Aangezien ik nog net aan halverwege ben met de bouw zijn suggesties, op en of aanmerkingen altijd welkom. Ik hoor graag van jullie reacties, positief hoop ik!!
tot zover
mvg kapitein Haddock
15 juli 2009
't is zomertijd dus alleen wat hobby-en als het beestenweer is. Inmiddels bijna klaar met het voorkasteel. Relinkjes gepoogd te maken van gedraaid draad, zoals getipt dor Ron, maar dat heb ik maar opgegeven. Toch rozendraadjes geprobeerd en waarempel, het gaat. Ooglassen aangebracht op het dek om de deklading straks op vast te zetten. Helaas, in verhouding net even te groot. Bijgaand nog wat plaatjes. Mochten er mensen zijn met op aanmerkingen. laat horen alle advies is welkom
,
,
.
Inmiddels zijn we 1.5 jaar verder en ik dacht, laat ik er weer eens een paar regels aan wijden. Maar aangezien fotootjes meer zeggen dan woorden, ziehier.
,
,
,
Ooit zal hij eens varen. Ik woon in omgeving Lisse en vraag me af of er in de direkte omgeving nog meer modelbrouwers zijn die met bootjes bezig zijn.? 'k hoor graag !!