Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 20:47 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: ss ongeveer brouwverslag
BerichtGeplaatst: di 06 jan, 2009 17:30 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 17:01 pm
Berichten: 16
Lieve mensen


Ik ben een scratchbuilt vrachtschip aan het bouwen .
Het moet een vrije interpretatie worden van een typische vrachtvaarder uit de ""interbellum"periode , zo medio 30ér jaren.maar gesitueerd in de oorlogsjaren konvooivaart . Schaal 1:72 (dus l.o.a. 167cms met een breedte van 21 cms ) Als deklading zet ik er een stuk of 20 gmc -truckjes(Heller) op.Behalve die truckjes en de bemanning ( ex-Revell U-boat, aangepast natuurlijk) is het sport om alles zelf te maken ipv naar de winkel te rennen.


Zoals je op 1 van de foto's ziet heb ik al een 1:72 model , in het verleden bouwde ik een Fletscher class (schaal 1:100) , werkend model, met rookgenerator, draaiende kanons etc. Was prachtig totdat een accu plof zei. Nooit meer varen , klein behuisd dus eindigde het verhaal onder de slopershamer.
Totdat je in een hobbyshop tegen een U boot aanloopt 1:72 en je hebt zelf een korvet. Wat hoort daar dan bij: Juist!


Kopen kan je het niet ,dus moet je het zelf maken. Tekeningen zijn verkrijgbaar maar nu weer net niet wat ik wilde maken
Het www medium biedt uitkomst en is een ongelooflijke bron van informatie . je bent wel even bezig maar dat mag de pret niet drukken
Ierse duikvereniging zoeken deze schepen op, en zijn zo vriendelijk diagrams te publiceren op het net.
AfbeeldingAfbeelding
(waar is m'n vergrootglas?Triest slachtoffer
Gewapend met lineaal, rekenmachine en passer een 1 op 1 tekening gemaakt en vervolgens weer weken op www. fotos zoeken van liberties, victories en meer .Dan vormt zich een plan en dan moet het gebeuren.

De keuze van 1:72 kwam omdat ik, zoals al gezegd en kunt zien een beschermeling klaar heb staan ( werkend model) van de , toen nog Monogram HMS Bluebell (kun je nagaan hoe oud het ding al is )
AfbeeldingAfbeelding

Hij is nu nr 3 van 'm'n scheepswerf, waar het een en ander ter reparatie ligt

Na veel gezaag met spanten en kiel ligt daar dan eindelijk het geraamte in haar volle lengte , 167cms
AfbeeldingAfbeelding
De huidplaten , uit 1,8 mm triplex in vorm gesneden , met de bekende waterdamp behandeling krommen en dat vastplakken

Plamuren, schuren, plamuren, schuren, Enfin niks nieuws voor de lezers, neem ik aan
Afbeelding

Ik neem nu even een sprong in de tijd want ik neem aan dat het aanbrengen van huidplaten voor de meesten gesneden koek is
Hier zie je een plaatje van de ""machinekamer. Boven een bed van ballast
(totaal heb ik 18 kg!!! nodig) liggen de e motor, electronische versnellingsbak( lekker gedateerd zoals je ziet, maar ... hij doet het nog steeds) roerservo.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Vervolgens de twee losse delen middels lijmklemmen en pen gat verbinding samenvoegen ( ivm met opslag en transport problemen de schuit in 2 delen opbouwen want anders komt hij nooit van de zolder af )
Nadeel is wel dat als ik wil gaan varen ik eerst een en ander moet openen en vastklemmen.
Afbeelding


Dan de hoofddekken aangebracht en de verschansing gemaakt. Dat was wat gepuzzel want hoe je het ook doet, er is geeneen steun dezelfde lengte. Wellicht dat de bovenkant van de verschansing niet 100% recht is, of het dek misschien iets scheef ligt, maar 1 mm is al een zichtbaar
probleem. Dus alles steuntjes nalopen en zonodig opgevuld met mastiek
Elke steun staat 3.5cm van elkaar en elk is 2,5mm breed. AfbeeldingAfbeelding

Het voordek
Ankerlier, ..................Probleem.
Als gezegd, 1:72. De lier is over het algemeen een blikvanger op elk modelschip, dus gekeken of dat ding te koop was. Nou niet dus, Ja ..liertjes genoeg, te groot, te klein of te lelijk. Dus maar weer het www op en fotos bestuderen .
Aangezien ik niet zo thuis ben in metaalbewerking is messing geen optie voor mij
Van 1.8 mm en 3 mm plastic platen , moertjes, spelden en een ""gestolen stuurtje van een oud modelbouwdoosje aan de gang.De tandwielen komen uit het loopwerk van printer typlinten en een gesloopt opwind autootje
Van rondhout 2 windlassen gefreesd ( ik heb er in totaal 32 nodig van verschillende diameters, voor de winches op dek )
AfbeeldingAfbeeldingEerst een basis maken en gaten voor de ketting
Dan op basis van fotos het navolgende gefabriceerd. Een oude koekoeksklok geplunderd voor de ketting en ziehier het resultaat. Ik ben er tevreden over, 'k weet natuurlijk niet MEN ervan vindt
AfbeeldingAfbeelding
De lier met bedieningshendels en stoomcylinders voor de aandrijving

Ruimen
Het feit dat het schip van binnen bereikbaar moet zijn deed mij besluiten om de ruimte voor de luiken alswel dekhuizen te gebruiken door een uitneembaar deel in het dek te zagen.
Als afdichting voor de overgang( zo'n vervelend naadje) bedacht ik dat de luiken hier mooi voor konden dienen. In eerste aanleg had ik een groter uitneembaar deel in gedachten ,zoals je wellicht ziet in de bovenligggende fotos, maar die bleek niet echt mooi af te dichten.
Dus de dekken maar weer opnieuw uitegezaagd, passend gemaakt en nu met een uitsparing ter grote van de luiken. Goed idee blijkt
De ruimen zijn 1 cm hoog, met steunbeertjes en spanbanden. De luiken 0.4, dus totaal 1 mter ( in real life) 14 cms lang en 8 cms breed . De overblijvende naden worden afgedekt met lieropstellingen voor de hefbomen ( 4 per mast opstelling )
dus als het goed is zien we straks nog maar een cm of 2-3 aan naad, van de 35 cms die het uitneembare deel lang is

Het dilemma. Wat te kiezen/ Eind jaren dertig kwamen de metalen luiken in zwang, ter vervanging van houten planken met dwarsliggers.
Ik koos voor de weg van de minste weerstand. De dekluiken afgedekt met dekzeilen .
De kunst is nu het een uiterlijk mee te geven van een geoliede lap textiel. Echt textiel is veels te grof, daarbuiten niet echt verwerkbaar.
Ik heb de oplossing gezocht in het behandelen van kunststof met thinner, zodat de weekmakers in de kunstof weer geactiveerd werden. Toen met een oude kwast krachtig slagen aangebracht., waardoor het oppervlak rommelig onregelmatig wordt, en wat ""vouwen"" aangebracht .
De zaak met Revell bruin 84 bewerkt zodat het een canvasachtig uiterlijk kreeg. De presenningen moet je er maar bij denken, dat werd te klein om te imiteren. De spanners werden uit plastic gesneden , 2 -3mm breed
Het resultaat is acceptabel

foto van luiken in ruwe vorm
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding[/img]

Volgende keer zal ik uitleggen hoe ik de fans gemaakt heb die je al op het dek ziet staan.

Aangezien ik nog net aan halverwege ben met de bouw zijn suggesties, op en of aanmerkingen altijd welkom. Ik hoor graag van jullie reacties, positief hoop ik!!

tot zover
mvg kapitein Haddock


15 juli 2009
't is zomertijd dus alleen wat hobby-en als het beestenweer is. Inmiddels bijna klaar met het voorkasteel. Relinkjes gepoogd te maken van gedraaid draad, zoals getipt dor Ron, maar dat heb ik maar opgegeven. Toch rozendraadjes geprobeerd en waarempel, het gaat. Ooglassen aangebracht op het dek om de deklading straks op vast te zetten. Helaas, in verhouding net even te groot. Bijgaand nog wat plaatjes. Mochten er mensen zijn met op aanmerkingen. laat horen alle advies is welkom
Afbeelding,Afbeelding,Afbeelding.



Inmiddels zijn we 1.5 jaar verder en ik dacht, laat ik er weer eens een paar regels aan wijden. Maar aangezien fotootjes meer zeggen dan woorden, ziehier.
Afbeelding,Afbeelding,
Afbeelding,Afbeelding

Ooit zal hij eens varen. Ik woon in omgeving Lisse en vraag me af of er in de direkte omgeving nog meer modelbrouwers zijn die met bootjes bezig zijn.? 'k hoor graag !!


Laatst bijgewerkt door gneisenau op vr 24 dec, 2010 14:31 pm, in totaal 16 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 06 jan, 2009 19:50 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 04 dec, 2004 20:28 pm
Berichten: 12617
Woonplaats: kerkrade
Als eerste zou ik je van harte welkom willen heten hier in het scheepsgedeelte.Hopelijk mogen we hier jouwn bouwverslag gaan volgen met mooie foto`s erbij.

Ik zou als eerste niet de rozenbind draadjes gaan gebruiken voor de reling.
Deze zijn erg zwak,waarmee ik wil zeggen,dat je er vlug onregelmatigheden in zult gaan buigen,ongewild.Een reling moet strak zitten,tenzij je er een wrak van wilt maken.Ik ga er eens vanuit dat je dat niet wilt.

Beter kun je naar een modelbouw winkel gaan en daar messing draad kopen.Deze zijn vrij hard,waardoor je altijd een mooie strakke reling zult krijgen.

Ik heb deze messing draden(ca.2-3 mm)al gekocht bij de Hornbach(bouwmarkt).Maar uiteraard is dit maar een suggestie.Zijn verkrijgbaar op 1 meter lengte en kosten ongeveer een euro of 2-3 per stuk.

Goed te buigen en prima te solderen.

Ron.

_________________
www.homeghost.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 06 jan, 2009 20:16 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 06 mei, 2008 16:36 pm
Berichten: 215
Woonplaats: Hoogland
Welkom op het forum. Klinkt als een leuk project dat je hier begint.
Gr. Herman


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: ss ongeveer
BerichtGeplaatst: wo 07 jan, 2009 14:38 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 17:01 pm
Berichten: 16
Hi Ron, Herman

Dank voor tip . Hoewel je wel moet bedenken , 3mm dia 1:72 = een buis van 21 cms dia. Voor een railing is dat wel tikkie aan de forse kant.
Wat dat betreft doe ik geen concessies.anders wordt het geheel ongeloofwaardig. Ik reken conseqent alles terug .
Ik had messingdraad van 1.5 mm maar dat blijkt toch wel zwak ,,dus vandaar dat ik terugviel op rozendraad. Wellicht deed ik het niet goed. Maar rozendraad of messing, dat is nog een open eind. Maar, kun je me wellicht vertellen wat het beste is. pre fabriceren en dan aanbrengen op de dekken of eerst de ""paaltjes"" in het dek vastzetten en dan solderen ?
Zodra ik uitgevogeld heb hoe je fotos kan toevoegen , (dat is nogal een onderneming, zeg)zal ik ze tonen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 07 jan, 2009 16:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 20:45 pm
Berichten: 346
Woonplaats: Alkmaar
Wellicht iets om uit te proberen: messing- / koperdraad "hard" draaien.
- stuk van ca. 1 m aan één kant in de bankschroef
- andere kant in de kop van de (accu)boormachine
- en dan maar flink laten draaien

Het resultaat is een getordeerde draad die kaarsrecht, en prima te solderen is.
Even experimenteren welke draad dikte voor jouw model het beste is.

Suc6,

Eric


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: ss ongeveer
BerichtGeplaatst: wo 07 jan, 2009 18:11 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 17:01 pm
Berichten: 16
Die wegbewijzering voor het uploaden van foto's. Ik kom niet eens voorbij het menu albums, want dan wordt me gevraagd te registreren. Ik vind nergens iets in de trant van nieuw aanmaken o.i.d.
Kortom ik ben de weg kwijt HELP :?:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 07 jan, 2009 18:15 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 06 mei, 2008 16:36 pm
Berichten: 215
Woonplaats: Hoogland
Je moet een apart albumaccount aanmaken voordat je foto's kunt plaatsen.
Herman


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 07 jan, 2009 18:16 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 maart, 2008 13:12 pm
Berichten: 2647
Woonplaats: Houthalen (België)
Welkom hier :D

Info over het aanmaken van een album en uploaden van foto's vind je hier :

http://forum.modelbrouwers.nl/phpBB2/vi ... .php?t=414

Succes

Groeten, Pascal

_________________
KeepFightingMichael


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 07 jan, 2009 23:08 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 01 mei, 2007 11:49 am
Berichten: 115
Woonplaats: putten
foto's...foto's!!

klinkt al interessant!

_________________
Groet'n Arjan

Acti labores iucundi sunt

(gedane zaken zijn aangenaam)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 14 jan, 2009 14:45 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Gneisenau schreef

Goede middag allen
Ik heb , denk ik mijn brouwersverslag ( SS ONGEVEER) in een verkeerde map opgeslagen.
Mijn scheepje is uitgerust om in de plas rond te dobberen, dus eigenlijk hoort m'n verslag hier thuis.
Ik denk, ik zal even een kattebelletje doen ,mocht iemand hem willen lezen, hij staat in de directory brouwerverslag schepen

Trouwens, een geweldig medium , deze site. serieuze reacties en meedenkenden. :wink:

[MOdedit] Ik heb je tekst even hierbij neergezet en zoals je ziet is het verslag verplaatst[ /Modedit]

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement