Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 14:37 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2021 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 191, 192, 193, 194, 195, 196, 197 ... 203  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 04 jun, 2016 12:55 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Zo, heb weer eens wat aan de Well Enhancer gebouwd:
Afbeelding
Nadat ik de boegschroeftunnels aan beide kanten tot zo goed als glad met de romp geschuurd had en de 2de ankerkluis geplaatst had heb ik de romp opnieuw in de grijze grondverf gezet om weer wat overzicht te krijgen over de stand van zaken, er is nog steeds genoeg te schuren en te plamuren maar dit keer heb ik de hele romp geverfd omdat ook de andere zijkant nu dusdanig strak is dat de grondverf nu echt helpt om de oneffenheden te kunnen zien.
Afbeelding
Je kunt zo goed zien dat de 2 tunnels niet even hoog zitten net als in het echte schip.
Ik vind dat de vorm er zo veel beter in zit dan bij de vorige poging dus daar ben ik erg blij mee, zo loont het ook om opnieuw te beginnen ook al zijn we inmiddels alweer 2,5 jaar verder.
Afbeelding

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 sep, 2016 12:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hoi allemaal,

De afgelopen maanden heb ik het behoorlijk druk gehad, onder andere met 3 weken vakantie in Italië met mijn verloofde, ik heb haar in Italië op het Comomeer ten huwelijk gevraagd!
Her en der heb ik nog wel wat tijd gehad om te modelbouwen maar niet om updates te posten.
Voor mijn verjaardag heb ik nu een nieuwe Dremel 3000 gekregen ter vervanging van de Dremel Stylus die ik 8 jaar geleden aan het begin van dit project van mijn ouders gekregen heb, best komisch dat mijn ouders ook de Dremel 3000 hebben gegeven.
De Dremel Stylus heeft een overleden accu, vandaar dat ik een nieuwe nodig had.
Any how, hier is de update:
Afbeelding
Het eerste T-stuk heeft de eerste plaat vast gezet gekregen en nu ook helemaal op maat gemaakt.
Ik heb een nieuwe, langere buis aan de binnenkant geplaatst waar het tandwiel tegenaan zal komen zodat deze qua plaatsing precies goed uit zal komen..
Afbeelding
Dit is de boegschroef assemblage.
De kapitein geeft even een indruk van hoe groot de boegschroeven eigenlijk zijn, ik kan in de tunnel staan...
Afbeelding
Close up van de boegschroef assemblage.
Afbeelding

Afbeelding
Nog weer wat verder gekeken naar het voordek en de electronica daaronder.
Omdat de verschansing voorop wat te laag afgezaagd is heb ik besloten om het dek van dun messing te gaan maken omdat dit wel sterk genoeg is maar ook zorgt dat ik de verschansing niet heel veel hoger hoef te maken.
Uiteraard heeft dit invloed op de andere dekken, de hoogtes tussen de dekken waren immers afgestemd op alle dekken dezelfde dikte, daarom gaan de andere dekken ook van messing gemaakt worden.
Afbeelding
The centrale computer is hier maar eens aangesloten om te kijken hoe dat gaat worden.
Ik heb ook nog wat verder nagedacht over de plaatsing van ballast en andere onderdelen voorin en ben tot de conclusie gekomen dat het beter is om de ballast voorin over 2 pakken te verdelen i.p.v. 3 om ruimte te maken voor de bluspompen.
Afbeelding
De zender wordt voorzien van een 10400mAh powerbank die de nodige 5V geeft, er zijn nu 3 analoog naar digitaal converters gekomen die het analoge signaal van de joysticks gaan vertalen naar een digitaal signaal voor de Raspberry Pi en er is een aan/uit knop toegevoegd.
Afbeelding

Afbeelding

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 24 sep, 2016 14:57 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 09 okt, 2014 22:58 pm
Berichten: 367
Woonplaats: vlaardingen
Ik vind het nog steeds een interessante bouw om te volgen.

Gr.
Bram


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 okt, 2016 19:46 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Update:
Afbeelding
Overzicht tijdens het klussen vandaag.
Afbeelding

Afbeelding
De centrale computer begint een echte kast te krijgen en is op deze plaats vast geschroefd na gecontroleerd te hebben of en hoe de ballast en accu's (wordt later 1 12V 12Ah accu) er nog uit kunnen.
De Arduino en Pi hebben een vaste plek gekregen.
Afbeelding
De vaartregelaars, de stappenmotor drivers en de achterste Arduino hebben hun plaats gekregen.
Afbeelding
En van bovenaf, inmiddels met kabelgoten zodat de vele draden straks keurig netjes weggewerkt zijn.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 okt, 2016 16:19 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Update:
Afbeelding
Beetje houtje-touwtje engineering, was aan het kijken voor snellere stappenmotoren maar die zijn veel minder nauwkeurig..
Afbeelding
Even de verschillende mogelijkheden naast elkaar gezet ter vergelijking.
Afbeelding
Vandaag heb ik de stappenmotoren aangesloten op de Arduino en de voeding daarvoor doorgetrokken naar voren, de vaartregelaars zijn aangesloten op de voeding en de Arduino en de aansluitingen naar de motoren zijn klaar gemaakt.
Vervolgens alles even op de accu aangesloten en alles blijkt te werken, de Arduino's krijgen keurig netjes stroom via de Pi over de USB kabels, de Pi krijgt zijn stroom via de UBEC (de universele variant van de BEC op vaartregelaars die ik hier helemaal niet gebruik) en de regelaars en de stappenmotoren zitten direct op de 12V aangesloten via een voedingskabel per soort motor naar voren.
Afbeelding
Onderin beeld is te zien hoe alles aangesloten is op de kroonsteen vanaf de accu.
Afbeelding
En toen maar een begin gemaakt met de topplaat met een LCD scherm met 2 regels van 16 tekens die de status gaat aangeven (boot opgestart bijvoorbeeld en eventuele storingen) en een ontwerp gaan maken voor de zekeringen.
De Pi en Arduino's krijgen een eigen 7,5A groep, dat is meer dan genoeg.
De hoofdmotoren achterin krijgen samen 1 10A groep, dat is voldoende voor 1 blokkerende motor.
De boegschroefmotoren delen ook 1 10A groep.
Dan zijn er nog 2 7,5A groepen gepland waar alle overige apparatuur op komt te zitten, inclusief de stappenmotoren achterin.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 11 okt, 2016 15:07 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Update:
Afbeelding
De topplaat begint vorm te krijgen, de hoofdschakelaar en de LED-jes zijn inmiddels geplaatst.
De LED-jes zijn erbij gekomen om te tonen waar ik wel en waar ik geen spanning heb, ze zullen direct op de - zekering aangesloten worden zodat er geen twijfel kan bestaan.
Gisteren had ik per groep 2 zekeringen bedacht, 1 voor de + en 1 voor de -, de - zekeringen zijn op 1 na allemaal komen te vervallen omdat dit niet echt nodig is.
De enige - zekering is van 30A teruggebracht naar een 7,5A zekering, hier zou immers amper stroom doorheen moeten lopen.
De zekeringen zullen allemaal op 12V aangesloten worden, voor de onderdelen die een lager voltage nodig hebben komen na de zekeringen spanningsregelaars.
Afbeelding
De onderkant van de plaat.
Voor de hoofdschakelaar heb ik een verdieping moeten maken zodat deze goed en wel vastgeschroefd kan worden en voor de LED-jes heb ik van onderaf een groter gat moeten boren wat niet door de hele plaat heen gaat om te zorgen dat LED-jes uitsteken boven de bovenkant van de plaat maar wel goed vast zitten.
Als ik morgen de boel ga bedraden zullen ook de LED-jes beter vastgezet worden waarna de tape verwijderd kan worden.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 12 okt, 2016 20:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Update:
Afbeelding
Het is gelukt om de zekeringen voor de meeste systemen aangesloten te krijgen, hier is alles al aan, het rode licht is overigens van de power lamp van de Arduino.
De groepen voor de boegschroeven en de 2 overige groepen moeten nog aangesloten worden maar dat gaat helemaal goed komen.
Er was een moment waarop ik met metalen gereedschap bezig was een draad van een weerstand goed en wel in een kroonsteen te duwen toen ik ineens een plop hoorde en ineens de lampjes uit zag gaan...
Ik hoopte te kunnen zien wanneer er goed contact was maar in zo'n krappe ruimte was het knap lastig om kortsluiting te voorkomen.
Daarna de hoofdzekering vervangen, eens kijken.
Helemaal niks, ook de LED van de hoofdzekering ging niet aan terwijl die altijd aan blijft ook als de hoofdschakelaar uit staat.
Vreemd, nog eens goed alle aansluitingen testen.
Vreemd, geen slechte aansluiting te zien behalve de parallel uit de kroonsteen komende LED die het probleem veroorzaakte.
Multimeter erbij, na de hoofdzekeringen toch echt geen stroom te meten, dat is vreemd.
Werk een paar uur stil gelegd en ineens schoot de oplossing in mijn hoofd: de - zekering is 7,5A, alle LED's zitten aan de veilige kant van die zekering aangesloten.
Bij kortsluiting zal dus alleen de - zekering smelten, niet de + zekering die ik vervangen heb.
Toen ik de - zekering in mijn handen had zag ik meteen heel duidelijk dat die inderdaad zijn werk heeft gedaan, daarna werkte alles behalve de LED die ik goed probeerde aan te sluiten, die deed het helemaal niet meer maar is inmiddels vervangen.
Afbeelding
Wat meer ingezoomd op de top plaat, ziet er best aardig uit dacht ik zo, gelukkig zie je het zooitje ongeregeld aan de onderkant niet...

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 13 okt, 2016 7:36 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 20 aug, 2015 21:35 pm
Berichten: 2577
Woonplaats: Den Haag
Die elektronica gaat mijn petje te boven, maar ben zeer benieuwd naar het eindresultaat.

_________________
Rob

photo 344155


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 mei, 2017 20:33 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hallo allemaal,

Afgelopen half jaar amper wat kunnen doen, eerst kreeg ik een nieuwe baan, een week voor ik daar ging beginnen kreeg ik ineens een huis waar flink aan geklust moest worden.
Na 1,5 maand klussen besloot ik samen met mijn verloofde om onze bruiloft maar eens serieus vorm te gaan geven met als resultaat dat het deze zomer daadwerkelijk gaat gebeuren!!!!
Dat heeft wel flink wat tijd en aandacht gekost maar de organisatie staat nu behoorlijk!

Koningsdag heb ik kunnen benutten om toch weer een keer wat te knutselen, zie het resultaat hieronder:
Afbeelding
Ik ben het voordek aan het maken, deze blijft afneembaar met behoud van het stuk onder de opbouw wat later weggezaagd zal worden om bij de electronica in de romp te kunnen.
Op die manier heb ik een basis erbij om aan details te kunnen knutselen zonder de verdere bouw in de weg te zitten, als ik in de romp wil zijn leg ik het dek gewoon opzij.
Afbeelding
Het dek op zijn plaats, helemaal passend gemaakt.
Afbeelding
Ik heb een nieuwe accu, een 12V 12Ah accu, deze zal verdiept weggewerkt gaan worden zodat die lekker stevig ligt.
Afbeelding
De tandwielen voor het draaien van de schottels zijn binnen gekomen, lekker groot dus wordt nog een beetje passen en meten.
Voor de stappenmotoren ga ik andere tandwielen zoeken, die maat is makkelijker te krijgen dan de grote maat op de draai as.
Afbeelding
Met de powerbank die straks de accu van de zender gaat worden als voeding weer even met de Raspberry Pi aan het stoeien geweest, nu ik verhuist ben begon dat met het adres van de Pi opzoeken in het netwerk.

Dat was het voor nu.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 02 sep, 2017 12:46 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hallo allemaal,

Zo, de bruiloft is een feit!!! Ik ben nu een getrouwd man, we hebben allebei een geweldige dag gehad!!
Daarna op huwelijksreis geweest naar het prachtige Iseomeer in Italië, en inmiddels alweer een maand lang volle bak aan het werk.

Afgelopen week langzaamaan het modelbouwen maar weer eens opgepakt met aardig resultaat:
Afbeelding
Gaatjes geboord van 1,6mm in de tandwielen zodat ik daar draad in kant tappen.
Afbeelding
M2 schroefdraad tappen, het is in 1 keer goed gegaan bij alle 7 tandwielen, de tandwielen voor de schottels en de boegschroeven zijn hiermee dus klaar, nu alleen de schroefjes nog inkorten want zo passen ze niet in de T-stukken.
Afbeelding
Zo moet het er ongeveer uit gaan zien.
Inmiddels ben ik ook wat verder met het uitdenken van de T-stukken, met het dunne plaatje messing is het te zwak.
Ik ga mallen maken voor de 3 uiteinden en daar ga ik epoxy onderdelen van maken met een messing koper aan de binnenkant om de assen op hun plaats te houden.
Afbeelding
Ik heb 3 wandjes geplaatst, 2 daarvan hebben alvast de gaten voor de patrijspoorten zodat de later uit doorzichtige epoxy te gieten deuren het licht erachter mooi kunnen laten doorschijnen.

Dat was het voor nu.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Laatst bijgewerkt door Tweety777 op zo 03 sep, 2017 9:48 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2021 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 191, 192, 193, 194, 195, 196, 197 ... 203  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement