Hallo allemaal,
Inmiddels een kleine kilo filament verbruikt in een week tijd, printer heeft heerlijk doorgewerkt tijdens de kerst (gelukkig krijgen machines geen onregelmatigheidstoeslag). Resultaat is onder andere deze techniek plaat waar de beide bluspompen aan opgehangen zullen worden en waar ook wat elektronica aan komt.
Hier is een grote verandering, ik heb een hangaar geprint voor de werkende ROV. De ROV's die aan de A-frames midscheeps komen te hangen ga ik daarom niet eens proberen werkend te krijgen vanwege eis dat er een camera in moet passen en dat signaal live naar de wal gestuurd moet worden waarbij de kabel ook nog een beetje realistisch moet lijken. Met de ROV die in deze hangaar komt heb ik daar geen last van, deze laat ik namelijk gewoon door de moonpool zakken waardoor de kabel niet te zien is.
Pootjes moeten nog een beetje aangepast worden en dan de deur er nog in maken. Aangezien de onderkant onder water komt is waterdichte afdichting erg belangrijk en een beetje afschot wellicht ook erg handig. Daarnaast heb ik ook een mooie steun geprint voor de zelf ontworpen printplaat en de motorhat die 2 hijskranen zal gaan draaien.
Er is weer stroom in de boot! Inmiddels heb ik de relais schakeling getest maar blijkbaar geven de schakelaars maar 2,5V terwijl ik er 12V op zet dus andere schakelaars gebruikt en aangezien ik hier niet meer dan 3A verwacht de relais eruit gehaald. Dat kan dus maximaal 6A aan stroomverbruik besparen als ik de extra functies toch niet gebruik.
De LED-jes ga ik nog vastlijmen met hot glue maar de bedrading is aangesloten en werkt naar behoren.
Aangezien de servomodule lastig bereikbaar is heb ik alvast servo verlengkabels aangesloten en deze ook maar netjes gelabeld zodat ik nog kan achterhalen wat wat is. Daarbij ook gelijk nette bundels gemaakt en de bundels alvast richting de uiteindelijke locatie van de servo's en vaartregelaars komen.
De binnenkant van de opbouw is inmiddels helemaal klaar, alleen t.z.t. nog aan elkaar lijmen en alles monteren. Hier zitten al gaten in voor de 3 blusleidingen (2x bluskanon en 1x blussen op het helidek) en de VGA stekker voor het doorvoeren van stroom en signalen.
De topplaat is nu ook klaar, al moet de bedrading nog aangesloten worden. Ik heb de multimeter al even getest, maar ik kwam op 0,3V en 49,2A (deze meter kan 50A hebben), iets wat ik niet geloof. Ik zal dus ergens een fout hebben gemaakt met aansluiten, ik vermoed dat de Ampère meten over de - niet goed is, dit lijkt mij over de + te moeten gaan. Overigens kreeg ik dezelfde waarde toen ik de draden voor het voltage meten los had gehaald.
Al met al heb ik nog het 1 en ander uit te werken en netjes weg te werken. De + kant van de groepen zijn inmiddels definitief gesoldeerd maar de bedrading moet nog netjes weggewerkt worden.
Groetjes Josse