Tuus
allekabels.nl  

Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 12 okt, 2024 14:37 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2025 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 199, 200, 201, 202, 203
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 28 jan, 2024 23:20 pm 
Brouwer

Hallo allemaal,

Afbeelding
Momenteel loop ik tegen een uitdaging aan met programmeren (de Pi kan geen apparaten vinden via de I2C, dat moet opgelost worden om te kunnen programmeren), daarom besloten om mezelf wat lucht te geven in dat opzicht en de opbouw weer even op te pakken. Dat pakt goed uit, de voorkant van de opbouw zit inmiddels in elkaar.
Afbeelding
Het laatste gat vooraan zal opgevuld worden met een in resin geprint en volledig gedetailleerd onderdeel.

Afbeelding
Toen ik vanmorgen wakker werd en Vesselfinder bekeek zag ik dat de Well Enhancer op dit moment in Amsterdam ligt. Zodoende heb ik mijn camera gepakt en ben ik naar Amsterdam gereden en heb ik mijn telelens goed gebruikt voor allerlei close-ups om weer verder te kunnen. Helaas kon ik niet heel ruim om het schip heen maar toch heb ik een paar vraagstukken kunnen beantwoorden (de kleur van 1 van de lampen in de mast was niet duidelijk, het licht begin deze middag onthulde de kleur), maar tegelijk heb ik ook ontdekt dat ik nog een paar functies heb gemist. Zo komen er 2 bluskanonnen bij achterop de dive-area, de boortoren krijgt nog een kraan erbij en een personeelbakje die langs de achterkant als een lift bemanning omhoog en omlaag brengt.
Afbeelding

Afbeelding

Groetjes Josse

Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, een monsterklus met veel te veel details en veel te veel werkende functies, I'm loving the challenge!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 13 jul, 2024 21:38 pm 
Brouwer

Hallo allemaal,

Het is alweer even geleden, vooral omdat ik nauwelijks en bouwen toe ben gekomen. Op de achtergrond zijn er nog wel wat puzzelstukken op hun plek gevallen. Zo heb ik besloten dat dek 4 rondom de dive-area vast aan de romp maken heel veel problemen creëert voor het bewegen van de davits en kranen. Die problemen zijn in 1 klap opgelost door net onder dat dek de scheiding te maken tussen afneembaar en niet afneembaar, dit ook omdat dan de grote ruimte bovenin beschikbaar komt om de servo's en elektronica te plaatsen terwijl het anders hopeloos in de weg zit voor de hoofdcomputer en accu. Bovendien heb ik besloten om de elektronica voor te bereiden om eventueel de duikersklokken met bijbehorende attributen nog toe te kunnen voegen aan weerszijden van de accu.

Daarnaast heb ik gisteravond de eerst video geüpload op YouTube waar ik de bouw bij wil gaan houden, zie hier de video:
https://www.youtube.com/watch?v=sVQar8oVR84&t=85s

Afbeelding
Dit is een lang openstaand bijproject. Het is de bedoeling deze MBB BO105 om te bouwen tot Sea King of Super Puma, liefst met wat cockpit interieur. De afmetingen kloppen behoorlijk voor deze helikopters en deze heli is reeds voorzien van 6 assige gyro wat mijn werk met vliegen een stuk makkelijker zal maken.

Afbeelding
Alleen mist nu het helidek een beetje, maar momenteel ben ik met belangrijkere zaken bezig.

Afbeelding
Ik was niet tevreden met de voedingskast vanwege het moeilijk bereikbaar worden van de elektronica. Zodoende ben ik deze nu weer aan het ombouwen naar een kleinere, gecombineerde kast aan het maken. Nu alleen nog ombouwen naar de nieuwe kast.

Afbeelding
Inmiddels is de zekeringkast verhuist naar de nieuwe kast, nun de rest nog.

Afbeelding
Er is nog een hoop te doen! Er moet nog een elektronica plaat ontworpen en 3D geprint worden en een betere houder voor de Pi die nu een mooi kant-en-klaar printje heeft gekregen om de aan/uit schakeling te regelen. Mijn eerste PCB is inmiddels ook vervangen om zodoende de verkeerde aansluiting in de PCB op te lossen. Nu alleen nog testen of deze werkt zodat ik daarna ook de andere PCB's kan gaan vervangen.

Afbeelding
Verder heb ik het aantal functies en hun bijbehorende commando's bijgewerkt en besloten om nog 2 PWM modules toe te voegen, 1 in de boortoren en 1 in de dive-area. Zodoende komen er in totaal 6 PWM modules aan boord.

Groetjes, Josse

Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, een monsterklus met veel te veel details en veel te veel werkende functies, I'm loving the challenge!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 jul, 2024 20:29 pm 
Brouwer

Hallo allemaal,

Afbeelding
Vandaag is het gelukt de problemen van eerder deze week in ieder geval tijdelijk op te lossen door een printbaan door te snijden en de verbindingen met de 2 losse draden aan te passen. Zodoende weet ik nu iig dat het bijgewerkte ontwerp nu wel echt gaat werken. Hierbij laat ik gelijk IC voetjes meeleveren i.p.v. de chip zelf vast te solderen, de chip weer los halen is inmiddels erg moeilijk gebleken en is mij niet gelukt. Met de voetjes kan ik de chip makkelijk vervangen mocht dat ooit nodig zijn.
Afbeelding
De testopstelling met een chip met dezelfde functie maar minder capaciteit voor stroom maar voor het testen bleek deze wel erg nuttig bij gebrek aan de juiste chip. Deze opstelling heeft een cruciale bijdrage gehad zodat ik wist welke printbaan ik aan moest passen en welke draden aangesloten moesten worden. Het bleek ook nodig te zijn om 3,3V op de Reset pin aan te sluiten om de chip op te starten.

Al met al heb ik vandaag toch wat grote doorbraken gehad. Toch moet het echte feest nog wachten totdat de beide Pi's daadwerkelijk blijven reageren (die in de zender geeft maximaal een paar minuten en dan loopt de verbinding vast) en de aangesloten I2C apparaten gaat vinden, dat laatste wil om 1 of andere reden nog niet lukken in de boot. In de boot heb ik wel een simpele test kunnen doen met de transceiver (die is via SPI aangesloten en heeft dus geen last van de I2C problemen) en voor zover ik kan zien werkt die naar behoren, maar zonder een transceiver om mee te communiceren is testen erg lastig. Al doende ben ik nu wel op een punt dat ik vermoed dat als de problemen opgelost zijn ik ineens heel dicht bij een bestuurbaar model ben!

Groetjes Josse

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17 aug, 2024 20:49 pm 
Brouwer

Hallo allemaal,

Afbeelding
De bijgewerkte printplaten zijn binnen. De toegevoegde waarde van een beetje tekst is direct gebleken, mede dankzij de keuze om door de boot heen her en der stroom vanaf de printplaat te halen i.p.v. vanaf de Pi denkend dat die teveel vermogen moet leveren voor de I2C. Nu kon ik direct zien dat sommige stekkers voor de I2C de + en - verkeerd om aangesloten hebben. Inmiddels heb ik een eerste begin gemaakt aan het recht trekken van deze fout, maar hier gaat nog wel een hoop werk in zitten.
Afbeelding
Hier zijn inmiddels 2 nieuwe printplaten klaar gemaakt, in totaal heb ik 10 nieuwe besteld waardoor ik, met de gemodificeerde oudere versies, net 2 stuks op voorraad hou. Hier heb ik echt nog een hoop werk aan om dit allemaal goed te krijgen, maar dit heeft nu, samen met de zender, de hoogste prioriteit.
Afbeelding
De nieuwe printplaat met de 2 andere oude ontwerpen die nu definitief zijn komen te vervallen. Vanaf nu gebruik ik relais modules aangezien dat gunstiger is zowel voor de ruimte als voor de kosten.

Groetjes Josse

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 sep, 2024 21:10 pm 
Brouwer

Hallo allemaal,

In de afgelopen paar weken heb ik mij gefocust op het varend krijgen van de Well Enhancer, in de hoop dit voor het einde van het seizoen voor elkaar te krijgen. In de pogingen om het doel te halen ben ik tegen vele problemen aangelopen waardoor ik nu begrijp waarom de pro's hun elektronica eerst los testen voordat je een definitief product gaan maken. Zodoende ben ik nu terug naar de tekentafel.
Afbeelding
Letterlijk tekentafel gezien de bewuste keuze voor schoolbordverf als ondergrond :D
Hier ga ik nog wat mooie lijnen op tekenen om het 1 en ander goed te kunnen ordenen. Achterin is de nieuwe I2C kabel te zien die nu verdeelt is in hoofdkabel met in totaal 5 aansluitpunten en de verdeelkabels die ieder op een eigen aansluitpunt aansluiten. Deze verdeelkabels maak ik op maat en netjes gelabeld zodat ik niet meer de spaghetti krijg die ik eerder had gemaakt. Bovendien gebruik ik nu vaste kleuren voor de functies van de I2C kabels zodat aansluiten en controleren daarvan ook mogelijk wordt.
Afbeelding
Zo gaat dat er ongeveer uit zien, uiteraard moet alles nog aangesloten worden, een aantal onderdelen moeten nog uit de boot gehaald worden en een deel moet nog gekocht worden. De ruimte hier zal nog verder ingericht moeten worden om beter geschikt te worden voor het doel maar de basis is inmiddels alvast gelegd. Er liggen alvast kabelklemmen klaar die nog vast geschroefd gaan worden om zodoende de stroomvoorziening te kunnen regelen.

Groetjes Josse

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2025 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 199, 200, 201, 202, 203

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]