Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 20:32 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2021 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 185, 186, 187, 188, 189, 190, 191 ... 203  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 12 apr, 2014 11:22 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Update:

Achter de schermen gaat het beplanken gewoon door.
Gisteren heb ik de romp maar eens gecontroleerd om te checken of de romp wel echt recht is en de achterkant blijkt toch weer iets getordeerd te zijn, zie foto's:
Afbeelding

Afbeelding
Het is niet zo goed zichtbaar maar er zit een kleine spleet tussen de huid en de blokhaak.
Afbeelding
Hier is de spleet vreemd genoeg een stuk groter...
Afbeelding
Terwijl de rest van de romp weer wel recht is...

Wat kan ik het beste doen om de achterkant weer recht te krijgen?
Gaat de platen lossnijden en met gewicht erop weer vastlijmen werken?
Of moet de achterkant eraf en opnieuw gebouwd worden?

Afbeelding
De boeg is dus wel op orde.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 17 apr, 2014 19:36 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Op advies van leden van een Amerikaans forum heb ik een to do lijst opgezet waarop redelijk gedetailleerd uitgeschreven staat wat er allemaal moet gebeuren waarvan ik vervolgens aan kan geven wat er de volgende keer beter moet.
Het doel van deze lijst vooral om mezelf te dwingen om mijn werk te blijven controleren waardoor ik hoop dat eventuele fouten eerder opgevangen kunnen worden waardoor ze op tijd herstelt kunnen worden.

Nog een item waar ik een start mee probeer te maken wat ook de nodige fouten kan voorkomen is een 3D model maken van het model om zo de indeling te gaan ontwerpen.
De romp had ik al in een 3D romp ontwerp programma ontworpen, ik ben aan het proberen dat over te zetten naar een 3D teken pakket waarin ik alle onderdelen wil gaan ontwerpen zodat ik in 3D kan zien hoeveel ruimte ik heb en wat waar moet gaan komen.
Het programma wat ik daarvoor gebruik kan ook plaatuitslagen maken en kan heel eenvoudig aanzichten en doorsneden maken waardoor ik een onderdeel alleen maar hoef te ontwerpen om alle mogelijke kanten te kunnen tonen en de aanzichten worden vervolgens automatisch opgebouwd, ik hoef alleen maar aan te geven vanaf welke kant ik op het onderdeel wil kijken.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 17 apr, 2014 21:44 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Afbeelding

Als het een torsie was, dan zou je denken dat de kiel niet recht is, maar op de bovenste foto lijkt hij van voor tot achter op een verticale lijn te zitten. Maar de linkse hoek zit te hoog en de rechtse te laag. Is het achterste spant dan wel mooi symmetrisch?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 17 apr, 2014 22:14 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hoi Steven,

De meeste bovenste lijnen zijn van de hoeken van de plaat gezaagd dus waar dat het geval is is de bovenkant iig echt recht.
Als ik mij niet vergis ben ik bij de spiegel begonnen dus zou het logisch zijn dat die echt recht is.
Dat maakt de kans niet erg groot dat het aan de spiegel ligt.
[edit]Precies het stuk kiel waar het mis zou gaan is in de foto kijkend over de boeg te donker om er iets uit op te maken en wordt in de andere foto's geblokkeerd door een waterpas of door de spiegel dus is het op basis van de foto's in de bewuste post bijna niet te bepalen of de kiel inderdaad recht is.
Bovendien hebben we het nu alleen over het bovenste deel van de kiel, er zit nog een onderste kielbalk onder na een gat. [/edit]

Ik ga er nog eens wat uitgebreider naar kijken want ik wil zeker weten dat de romp uiteindelijk echt recht is en het is wel over duidelijk dat er iig iets niet recht is, al is het maar de bovenkant van de spiegel.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 17 apr, 2014 22:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Afbeelding
Als je over de middelste verticale plaat heen kijkt zie je dat er her en der nog wat ruimte zit waar de schotten erin geschoven zitten - alsof die schotten niet helemaal netjes zijn uitgezaagd. Kan het zijn dat er daardoor wat speling is ontstaan, of lijkt het op de foto erger dan het is?

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 18 apr, 2014 8:15 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Gisteren heb ik nog even gekeken en het lijkt er zeer sterk op dat de spiegel niet helemaal haaks op de kiel staat.
Mijn blokhaak is eigenlijk veel te groot voor zo'n kleine ruimte maar ik zag duidelijk een aardige spleet tussen de blokhaak en de spiegel en die kier zag ik niet tussen de blokhaak en de kiel.

Ik ga er nog uitgebreider naar kijken, de check van gisteren was op mijn bed en dat is niet de meest stabiele ondergrond...

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 mei, 2014 13:50 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Inmiddels weer terug van vakantie in de Spaanse Pyreneeën, fantastisch weer gehad, veel uitdagende wandelingen gemaakt en nog een canyoningtocht gemaakt, ben gaan parapenten en een rondvlucht door de valleien even ten noorden van de camping.
Heb het uitstekend naar mijn zin gehad dus ik wil meteen weer terug...

Dan nu maar even een update:
Afbeelding
Met hulp van mijn broertje maar even de kont los gesneden en vervolgens nog even gecheckt waar het mis gaat en dit vervolgens recht getrokken en nu wordt de boel weer vast gelijmd.
De achterste waterpas dient als referentie omdat tafels nog wel eens niet recht staan en omdat ook de boot zelf niet altijd even vlak op de tafel ligt.
Afbeelding
En de boeg vordert in de tussentijd ook aardig, dit is immers allemaal recht dus is dit geen verloren werk.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 mei, 2014 23:12 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Update:
Afbeelding
Toch weer een redelijk aantal latjes erbij kunnen plaatsen.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 mei, 2014 10:38 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Update:
Afbeelding
De kim is bereikt!!!
Afbeelding
En het eerste stukje is helemaal van dek via kiel naar dek beplankt!!!
Afbeelding
De grijze pijlen geven aan waar de waterdichte schotten de tanks gaan verdelen.
Volgens de berekening komt de middelste tank (5 spanten lang) uit op totaal 5kg aan water, de tanks ervoor en erachter komen uit op 1,2kg per spantvak.
Afbeelding
De trotse bouwer met zijn model.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 mei, 2014 21:15 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Update:
Afbeelding
De gaten voor de waterloopgaten in de tanks zijn geboord.
Afbeelding
Foto-update ter ere van het voltooien van de eerste laag beplanking op de boeg!!!
Afbeelding

Afbeelding
En dat was het weer voor vandaag.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2021 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 185, 186, 187, 188, 189, 190, 191 ... 203  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement