Hallo allemaal,

Nu het varen echt hard dichterbij komt moet de aandrijving definitief ingebouwd worden. Hierbij 1 van de pogingen voor een passende houder voor de stuurmotor voor de intrekbare schottel, inmiddels is er een mooi passende waarbij de magneet mooi net los van de chip draait. Nu nog testen of de magneet en de chip precies goed gemonteerd zijn voor een juiste registratie.

Voor de achterste stuurmotoren van hetzelfde laken een pak, maar de stuurtandwielen daarvan zijn dikker dus meer ruimte nodig voor het tandwiel.

Varen met een boot die niet waterdicht is lijkt mij geen goed idee, dus de moonpool moet iig qua constructie klaar zijn. Omdat ik even vergat vooruit te denken bleek het een fikse klus om de buizen voor de deur scharnieren erin te krijgen. Hier gebruik ik het resterende stuk 3*2mm buis om het eerste stuk erin te krijgen. Daarna heb ik wat lijm rondom de buis laten druppelen, die is daarna onder de garage door gekropen waardoor ik niet dezelfde truc gelijk weer toe kon passen, ik kon ternauwernood voorkomen dat de 2de buis definitief op de verkeerde plek vastgelijmd zou komen te zitten. Daarna met veel pijn en wat gescheurd PLA later de garage eruit kunnen halen en nu is alles klaar voor het plaatsen van de deuren en terugplaatsen van de garage.

Als je goed kijkt in het midden zie je de restanten van het opvulmateriaal uit de garage. Beide buizen zitten nu wel goed op hun plek.

Nu de garage eraf is gelijk gebruik maken van de gelegenheid om de servo's ook goed op hun plek te krijgen en aan te kunnen sluiten. Deze servo's zitten op een Y-kabel en zullen daardoor precies hetzelfde doen. Ook even mooie houders geprint om zo de servo goed te kunnen bevestigen om die daarna aan te vullen met een versie die op een bodem of dek geplaatst kan worden.

De LED strip geeft erg veel licht, zo kan ik alles goed zien. Het ordenen van de bedrading vordert in de tussentijd ook aardig. Wel weer wat ideeën opgedaan voor betere cable management in de toekomst, iets met gekleurde klittenband bijvoorbeeld.

Zo langs de dekrand is een prima plek voor de LED strip. Dit stuk wordt 1 sectie en heb ik zodoende alvast kunnen plaatsen.

Nu was eindelijk de boeg aan de beurt om opgeruimd te worden. Ik ben nog niet helemaal klaar maar er begint weer wat herkenbaar te worden.

Nu langzaamaan ook maar eens beginnen om de stekkers aan te kunnen sluiten als het dek erop ligt, daarom de houder voor de boortoren ontworpen en geprint. Er zit een gaatje in de bodem voor afwatering en een opstaande rand rondom de stekker zodat daar nooit kortsluiting kan ontstaan. Met deze houder wordt de hele boortoren met diens kraan en lieren stevig vast gehouden, niet geheel onbelangrijk.

De stekker kan er nu in als het dek erop ligt, al blijft die voorlopig nog los erop liggen totdat alles binnenin de romp definitief af is.

Nu zijn de mechanieken klaar voor het plaatsen van de onderste moonpooldeur en de 2 garagedeuren. Voor de bovenste moonpooldeur moet ik nog een manier van bedienen gaan bedenken aangezien deze over het dek schuift. Op dit moment ligt er een servo klaar maar dat kan ook nog een vertragingsmotor met schroefdraad worden. Gelukkig hoeft dat voorlopig nog niet af.

De transceiver heeft zijn definitieve plekje gekregen. Er komt nog een 2de die achterin de hoofdopbouw geplaatst zal worden tussen alle aansluitingen voor bluswater en elektra.

Zelfs de dive-area komt nog redelijk vol te zitten met elektronica. Voor de programmering zal dit wel langs de rand moeten komen want de dive-area zal op z'n plek moeten voordat ik de Pi opstart, daarom komt er een luik in het dek te zitten maar dan moet ik nog wel bij de aan/uit schakelaar en de rotary encoder kunnen komen met alleen het luik open.
Groetjes Josse