Tuus
allekabels.nl  

Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Club   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube   Modelbrouwers.nl winkel 20 jaar
Het is nu ma 19 jan, 2026 20:09 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2073 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 204, 205, 206, 207, 208
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 09 dec, 2025 20:11 pm 
Brouwer

Hallo allemaal,

Afbeelding
Nu ik besloten heb om de communicatie tussen de zender en de boot via WiFi te laten lopen is er de noodzaak ontstaan voor een WiFi router. Daar zijn hele mooie, kleine kastjes voor, maar die moet nog wel ergens komen. Ergens in de zender lijkt de logische eerste keus maar een stukje uit de kant op het water geeft gelijk meer dekking. Zodoende is het idee ontstaan om uit schuim een eilandje met vuurtoren te maken naar dit voorbeeld met net onder de (uiteraard werkende) lamp de WiFi Router. De toren zelf wordt ongeveer 70cm hoog, het eiland 30x55cm. De toren blijft afneembaar waardoor het geheel makkelijk vervoerd kan worden. De powerbank die oorspronkelijk de zender van stroom zou voorzien komt nu onderin het eiland verstopt met daarnaast een ankerlier die met een ESP32 boardje wordt aangestuurd via datzelfde WiFi netwerk.
Afbeelding
De ankerlier heb ik met 5 minuten op de PC ontworpen en kon ik 40 minuten later uit de printer halen. Motor paste perfect en de trommel ook.
https://www.youtube.com/watch?v=fHktUdYSRrM
De lier werkt naar behoren en is krachtig genoeg.
Afbeelding
Dit wordt het anker, mooi plaats voor 2 lagen van 4 blokjes lood bedoeld voor het balanceren van autowielen en in het midden zit een threaded insert om een oogbout in te schroeven. Dat heb ik expres van onderaf gedaan zodat het onderdeel zelf in de weg zit voor de insert om eruit getrokken te kunnen worden.

Afbeelding
Er zijn ook weer grote stappen gezet met het schuren en plamuren.
Afbeelding
De bulb vereist nog wat aandacht, die is nu nog niet symmetrisch.
Afbeelding

Afbeelding
Het achterschip lijkt er meer op.
Afbeelding
Daarna eens wat meetgereedschap en een potlood gepakt en eens gaan kijken hoe dicht ik ben bij het gewenste resultaat. Dat viel nu nog redelijk tegen.
Afbeelding
Meten is weten.

Afbeelding
Na nog wat laatste wijzigingen heb ik inmiddels de nieuwe voedingskast geprint. Dit is een stap in de goede richting t.o.v. wat ik had. Inmiddels worden ook de bovenste plaat waarin een nieuw 20x4 LCD scherm komt en de plaat waar de Raspberry Pi met toebehoren op komt geprint samen met een plaat om te zorgen dat de aansluitingen mooi recht komen te zitten. Deze worden niet vastgelijmd zodat ik altijd nog onderhoud kan plegen.

Groetjes Josse

Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, een monsterklus met veel te veel details en veel te veel werkende functies, I'm loving the challenge!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 dec, 2025 20:21 pm 
Brouwer

Hallo allemaal,

Afbeelding
Naast het schuren en plamuren wat voorlopig nog wel door zal gaan op de achtergrond heb ik de aandacht even verschoven naar de voedingskast. Dit zal in de nieuwe romp als eerste van alle elektronica gerelateerde zaken geplaatst gaan worden, zodoende is het wel handig om die alvast voor te bereiden. De middelste rij connectoren is de min geworden, scheelt weer het nodige met aansluiten en de min blijft toch algemeen. Voor alle 5 groepen (de eerste groep wordt gebruikt als hoofdzekering voor de laatste 3, zodoende heb ik 6 zekeringen maar 5 bruikbare groepen) heb ik 4 aansluitpennen. Vanaf dit punt gaat de bekabeling naar de meer lokale aansluitpunten die ik eigenlijk hetzelfde wil maken alleen wel met een bescherming tegen per ongeluk contact erop.
Afbeelding
Om alle groepen uit elkaar te kunnen houden heb ik wat verf gepakt. Kleurt zo wel lekker vrolijk.
Afbeelding
Al met al toch een behoorlijk apparaat maar er is veel meer ruimte voor de bedrading en de Pi is een stuk beter bereikbaar voor onderhoud. Ik ben alleen nog het accu status display vergeten, dat ga ik nog wel recht trekken.
Afbeelding
Hier zal de kast uiteindelijk komen te staan, maar dan meteen op de bodem i.p.v. op de huidige kast.

Afbeelding
Voor de lieren van de boortoren bekroop mij ineens het gevoel dat de ideale plaatsing (horizontaal) wellicht niet zou kunnen passen.
Afbeelding
Nu dus de proef op de som genomen en het past precies met 3mm dikke wanden voor de boortoren zelf. De assen kan ik nog iets inkorten, dat scheelt weer wat ruimte. De 3mm dikke wanden is wel een hele fijne, er komen immers 5 werkende lieren en een werkende kraan bovenop te staan, als die allemaal aan het hijsen zijn wil je niet je toren krom zien trekken. Inmiddels is de printer al aan de slag met lier nummer 2 van de 5.

Afbeelding
Inmiddels zijn de beide bodems, de 2 plateaus, het dakje en de houder van de WiFi router geprint. Als de PVC buis op maat gemaakt is gaat dit project ineens heel hard. In de bak voor de WiFi router is een gat aanwezig voor de bedrading voor de lampmotor en lamp.

Afbeelding
De gashendels zijn klaar om definitief ingebouwd te worden, aan de binnenkant moet ik alleen niet vergeten de magneten voor de hoek nog te plaatsen. Er is ook een extra geleiding bij gekomen zodat de hendels nu mooi recht blijven zitten. Hier en daar nog wat vet ertussen en dan lopen ze ook helemaal mooi soepel.
Afbeelding
De bedrading heb ik ook afgerond, nu alleen de overige 2 schermen nog plaatsen.
Afbeelding
De rechter gashendel is gespiegeld zodat de gashendel zelf aan de goede kant zit. Op naar het voltooien van het voorzetdeel!
Afbeelding
Het vast zenderdeel start keurig op. Vandaag heb ik ook nog een accu status display toegevoegd zodat ik mooi zicht heb op de accu van de zender.

Groetjes Josse

Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, een monsterklus met veel te veel details en veel te veel werkende functies, I'm loving the challenge!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 dec, 2025 20:15 pm 
Brouwer

Hallo allemaal,

Afbeelding
Nu ik druk bezig ben met het voorbereiden van de voedingkast komen andere onderdelen die in hetzelfde gebied moeten komen naar voren. Deze kraan komt direct boven de voedingkast en daarvoor ga ik 2 servo's en een vertragingsmotor onder het dek plaatsen. Om te kijken hoe dit gaat passen en wat ik nodig heb voor het werkend maken van de kraan ben ik dan maar begonnen aan een 3D ontwerp. Dit is nu een proefversie zodat alle knelpunten zichtbaar kunnen worden voordat de definitieve versie in resin geprint wordt. 1 zo'n knelpunt is bijvoorbeeld dat het niet haalbaar lijkt voor deze 1,7mm remkabel om de scherpe bocht te maken voor de onderste cilinder en dat die dan hoe dan ook extra hulp nodig heeft om de bocht te kunnen maken. Nog een knelpunt is dat de kabel die de knik gaat bewegen nu pas de wrijving van de bocht kan overwinnen als de arm ver genoeg opgetopt is om de knik al te ver te kunnen verplaatsen. Dit kan natuurlijk ook als een ingebouwde veiligheid beschouwd worden.
Afbeelding
De 9gr servo's zijn ineens best groot vergeleken bij de kraan. De remkabel loopt hier duidelijk zichtbaar door de arm heen en zal halverwege uit de arm komen en de cilinder ingaan. De hijskabel komt hier vlak langs te lopen.
Afbeelding
Om een echt goed beeld te kunnen schetsen van hoe ik de servo's en verdere aansturing kan plaatsen zonder de toegang tot het scherm en de elektronica te verliezen heb ik het hoekje van het dek losgehaald van de rest van het dek (dat wordt nog vervangen, deze dient nu alleen om zoveel mogelijk water uit de boot te houden tijdens het varen) en deze vastgelijmd. Ook de steun voor de kraan is even snel in elkaar geflanst om even iets te hebben, er komt uiteindelijk nog een definitieve versie volledig op schaal.

Groetjes Josse

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2073 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 204, 205, 206, 207, 208

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]