Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 23 apr, 2024 21:17 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 86 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 04 jul, 2009 10:48 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hoi Bert en Martin,

Over de electra heb ik heel erg weinig vertelt, daardoor is het heel erg moeilijk in te schatten waar het allemaal voor dient.
Waar ik kan besparen op stroomdraden zal ik dat zeker doen, maar voor een aantal functies zal ik zelf behoorlijk complexe schakelingen moeten maken, omdat daar gewoon nog niets voor te krijgen is.
Een klein voorbeeldje wat wel haalbaar moet zijn: het omschakelen van varen naar aangemeerd.
Tijdens de vaart draaien er 2 hoofdgeneratorsets, maar als het schip aangelegd is is het pure brandstofverspilling om die aan te laten, dus wordt haven-generatorset ingeschakeld.
Dat levert een korte, niet heel erg goed zichtbare, en ook niet al te grote rookpluim op uit de schoorsteen.
Ook heeft de motor koelwater nodig, dus komt er een wat dikkere straal water uit de koelwater-uitlaat.
Daarna worden de hoofdgeneratorsets uitgeschakeld, en komt er dus aanzienlijk minder koelwater naar buiten.
Om dat allemaal te kunnen doen zal ik zelf een flink schema moeten bouwen met o.a. tijdschakel-relais om te zorgen dat alles in de juiste volgorde gebeurt.

De draad zal inderdaad zo dun mogelijk gehouden worden, maar ik wil er wel op kunnen nummeren zodat ik weet van waar naar waar de draad gaat.

Het model zal in 2 delen gebouwd worden, waarvan de voorste helft 1,22m lang wordt (precies de lengte van een plaat hout) en de rest van de lengte komt dus in het achterste deel te zitten.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 04 jul, 2009 13:19 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Voor die stoomtoestand, tja, ik zou gewoon eens gaan kijken voor een stoomgenerator voor stoomloks, dat energie besparen is volgens mij een simpele schakeling, je zet gewoon de helft van je aanwezige stroom uit (je "knijpt" de leiding

Lampen voor interieur, tja leuk voor nachtwerk, maar dan vaar je toch niet, dus das hooguit aan/uitknop

Deklampen, ach, zelfde verhaal, ankerlieren, ook aan/uitknop
Kortom, tis best heel simpel, maar jij wil het gewoon veels te moeilijk maken, ook een manier hoor

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 04 jul, 2009 13:30 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hoi Bert,

Wat bedoel je met de stoom?
Dit is een schip dat slechts enkele jaren geleden ontworpen is, en vaart diesel-electrisch, met 3 machinekamers met ieder genoeg power om het hele schip van stroom te voorzien.
Voor de rook heb ik redelijk doorzichtige, witte rook nodig, en daar zijn rookgeneratoren voor te krijgen zoals je al typte.
De verlichting gaat als altijd via schakelaars aan boord, behalve de verlichting voor bijzondere situaties, zoals de Panama-verlichting en de ankerverlichting (lampen die aan andere schepen duidelijk moeten maken dat het schip voor anker licht) die gaan wel vanaf de zender bediend worden.

De moeilijke delen van de electra zit 'm veel meer in de delen voor de aansturing van verschillende, op elkaar reagerende functies, aangezien daar hele schakelingen voor nodig zijn om alles goed in elkaar over te laten lopen.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 04 jul, 2009 13:39 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Voor de stoom bedoelde ik ook het rookgebeuren uiteraard

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 04 jul, 2009 22:50 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 24 mei, 2009 11:39 am
Berichten: 94
Woonplaats: Spijkenisse
Hallo Josse,

Als je er verstand van hebt zijn die volg schakelingen niet zo complex hoor en wat bedrading valt dat ook wel mee. Tijdrelais en met name de multifunctionele zijn veel te groot voor op een model schip ze zijn erg prijzig voor de particulier en er zijn er maar enkele die vanaf 12 V werken. Je kunt tenslotte de relais schakelingen niet onderbrengen in een paneel wat je aan boort zet he, het is tenslotte niet 1:1 :D

Er is niets voor te koop althans niet kant en klaar je trekt het niet zomaar van de plank in de eerste de beste modelbouw filiaal. Je zult iets moeten gaan doen met logica in de vorm van electronica dus. het zij programmeren van een PIC of iets met and en or poortjes middels ic's dus die een puls signaal van je ontvanger omzetten in een volgorde tijd functie die na ieder stap een uitgang aan dan wel uit zetten en niet te vergeten de gehele schakeling resseten op het moment dat zich een storing voordoet het zij spannings uitval of wat anders en ze niet ergens midden in een cylus weer aanvangen waardoor er schade zou kunnen ontstaan aan je model om maar eens wat te noemen :wink: . Daarkomt bij dat je zelf je printen moet maken ontwerpen en etsen ( en dan kom je er niet met een simpel experimenteer printje ). Als je geen kaas hebt gegeten van electronica op dit niveau dan zou ik zeggen hou het lekker simpel tracht eerst het schip te bouwen en kijk daarna of je iets kunt met de elctronica of iemand die daar verstand van heeft want anders denk ik dat het uitdraaid op een schip waarmee je kunt varen en je uiteindelijk de envoudige functie's met de zender kunt bedienen en de rest komt te vervallen hoe graag je het ook zou willen.

Maar ik ben benieuwd hoe ver je komt en blijf je vorderingen volgen :wink:

Gr Martin :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 04 jul, 2009 22:56 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hoi Martin,

Dat van die tijdschakelrelais wist ik niet, wordt dan inderdaad een behoorlijke kluif.
Ik ga er kei hard mijn best voor doen, en ga er hulp bij vragen, heb gelukkig wel enige kennis van zaken, zijn het niet veel.
Ik wil zo veel mogelijk proberen, wat echt niet lukt is dan maar jammer, maar volgens mij zouden er manieren moeten zijn om het mogelijk te maken.

Groetjes Josse, die er ineens nog veel meer zin in heeft, nu de uitdaging aanzienlijk groter blijkt te zijn!

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 18 jan, 2010 18:35 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
De posters van dit schip aan de muur vroegen toch wat te veel aandacht, en dus maar weer eens verder gegaan met de werkvoorbereiding.
Eerst de romp maar eens in 3D nagetekend, en het is gelukt een behoorlijk nauwkeurige 3D tekening van dit schip te maken met behulp van het programma Delftship.
Vervolgens ge-exporteert naar een bestand waar AutoCAD wat mee kan om met AutoCAD de electra e.d. erin te kunnen tekenen.
Dat blijkt bepaald niet simpel te zijn, zeker gezien het feit dat ik zo nodig om de meter een lijn wilde hebben en dat ook nog eens in alle 3 de richtingen.
Een complete puinhoop aan lijnen is het gevolg, en dat maakt het erg lastig om de onderdelen er in 3D op de juiste plaats in te tekenen.

Vervolgens nog eens een Excel-sheet gemaakt met hoeveel functies er op ieder dek gaan komen.
Omdat de Well Enhancer ook al behoorlijk wat functies krijgt en ik graag ieder volgende model weer uitgebreider bouw dan de vorige zal ik dus heel hard na moeten gaan denken wat ik nog werkend kan krijgen.
Allerlei wilde plannen passeren de reveu, waaronder een systeem om de proviand op te kunnen bergen aan boord nadat dat door een hijskraan aan boord gehesen is.
Hier wil ik toch wel serieus naar gaan kijken of dit te doen is, maar waarschijnlijk weet ik wel een manier te verzinnen om dit mogelijk te maken.
Ook zullen echt alle hijskranen werkend gemaakt worden.
Bepaalde ruimtes zullen een eigen verlichtings-groep krijgen om onderscheid te kunnen maken tussen wel en niet aan het werk zijn in die ruimte.

Naast de functies is een erg belangrijk punt om over na te denken uiteraard in welke volgorde en met welke methode ga ik dit alles bouwen.
Voor de romp neig ik sterk naar het maken van een houten plug, en vervolgens een zeer stevige polyester romp, die in principe geen spanten nodig zal hebben.
Er zal wel de nodige verstijving aangebracht worden, en zeker om het dek te dragen.
Zodra de romp uit de mal is wil ik eerst de verstijving in de zijkant en op de bodem aanbrengen, daarna alle in- en uitlaten in de romp, vervolgens de kabelbanen plaatsen, dan alle electra erin met alle draden.
Door dit te doen voordat het dek geplaatst wordt kan ik overal nog lekker makkelijk bij, en is de kans op fouten ook wat kleiner.
Als alles getest is komt er een vals dek in dat alle electra moet beschermen tegen binnenkomend water.
Daarna komt het achterdek met de schotten waar bijna niet bij te komen is.
De moeilijk bereikbare plaatsen zullen los van het schip gebouwd en geschilderd worden, en dus helemaal af aan boord geplaatst worden, zelfs met eventuele verlichting en bedrading.
Als de schotten op het achterdek geplaatst zijn gaat het volgende dek erop, en ook daar geen eerst de volledig voltooide schotten op moeilijke plaatsen erop voordat het volgende dek erop gaat.
Die lijn zit ik door totdat alle dekken erop zitten en er een ruwe opbouw is ontstaan.
Daarna ga ik van de grotere onderdelen geleidelijk door naar de kleinste onderdelen, maar wel zo dat ik het voor mijzelf zo eenvoudig mogelijk maak om alles netjes en realistisch te kunnen bouwen.

Dan nog een mededeling over de materialen, ik wil met dit model meer kunststoffen en metalen gaan gebruiken, aangezien dit netter werkt zonder al te veel afwerking, en daarnaast ook makkelijker te bewerken is dan hout.
Bovendien zijn kunststoffen en metalen al snel sterker dan hout waardoor een degelijker model ontstaat.
Bij dit model ga ik ook alle leringen van de Well Enhancer doortrekken zodat dit model er toch wat beter uit zal zien, en dan ook aan de binnenkant.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 18 jan, 2010 22:51 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 04 dec, 2004 20:28 pm
Berichten: 12617
Woonplaats: kerkrade
Dankzij Rene Lub heb ik de Emma Maersk ook met o.a. Delftship ontworpen.
Heeft mij wel twee dagen tijd gekost om het een beetje door te krijgen. Ik vind het wel jammer dat de files alleen maar geschreven zijn voor dit programma. Je zou ze niet kunnen switchen tussen een ander ontwerp programma. Maar gelukkig wel met een screenshot dan.. Maar de werktekening is er wel mooi mee gelukt.

Ron.

_________________
www.homeghost.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 18 jan, 2010 23:03 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Op school heb ik met Pias/ Fairway leren werken, maar die doet echt alles apart.
Daarmee moet je continu blijven switchen tussen allerlei onderdelen, en dan is de beveiliging ook nog eens veel te goed.
Delftship werkt prima en lekker eenvoudig, maar wel iets minder nauwkeurig dan Pias.
Delftship-tekeningen kunnen wel ge-exporteert worden naar DWX-bestanden voor AutoCAD.
In AutoCAD kan je dan weer verder ontwerpen.

Overigens ga ik de romp waarschijnlijk toch wel in 1 geheel bouwen.
De auto waar ik het meest mij rij is wel de kleinste die we hebben, maar daar kan ook de voorstoel plat, en dan kan de Seven Atlantic er ook in 1 geheel in.
Door de opbouw en hijskraan eraf te halen en naast de boot te zetten blijf ik zicht hebben in de spiegels en past de boot er ook wel in.
Ook in mijn vaders auto zal er wel een manier zijn om het voor elkaar te kunnen krijgen.

Bij dit model wil ik ook ballasttanks in gaan bouwen die zichzelf vullen zodat ik niet zo veel ballast mee hoef te zeulen.
Omdat ik van te voren waarschijnlijk niet zal weten hoeveel ballast ik nodig ga hebben, en hoe de ballast verdeeld moet worden zal ik de tanks voorzien van een verplaatsbaar schot waardoor ik de inhoud kan veranderen.
Ook maakt dit het mogelijk om de belading te veranderen, al staat bij dit schip de meeste lading aan dek.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 19 jan, 2010 19:21 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 16 jun, 2008 20:35 pm
Berichten: 116
Woonplaats: Lemmer
Iemand toevallig ook ervaring met maxsurf? zelfde principe als delftship, alleen dan wat uitgebreider(en duur...). lijkt mij wel interessant.
Voor de rest gebruik ik ook al een tijd delftship. Met mijn laatste romp ben ik 3 dagen bezig geweest, zaten nog steeds fouten in kwam ik achter toen ik de boot in het echt zag. het blijft moeilijk om vanaf foto's na te tekenen.
Je kunt trouwens ook een achtergrond instellen, kun je de lijnen zo overtrekken als het ware.

Ook al bouw je in polyester, ik denk wel dat je spanten nodig blijft hebben, in ieder geval wat dekbalken. Een kernmateriaal is een goedkoop en makkelijke manier om dikte(stijfheid) op te bouwen. dan kun je ook spantloos, en licht bouwen.
En je weet nog niet hoeveel ballast je nodig hebt? Heb je dat in rotterdam nog niet leren berekenen? ;)

_________________
Johannes.
tupolev G5, bezig met de plug.
Mahu M880, huid schuren en plamuren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 86 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement