Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 15:20 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 501 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 47, 48, 49, 50, 51  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 30 nov, 2009 18:20 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 jan, 2009 21:48 pm
Berichten: 66
Maar dan moet je roer wel meer dan de genoemde 30 graden beslaan.
Anders betekend vol gas met roer alleen dat je snelheid hoger wordt, en door de middelpuntvliegende kracht je bocht ruimer ipv korter.
Kortom de Prinses Beatrix kan ineens bakken gaan varen, want heeft een vierkante kop...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 21 dec, 2009 15:11 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Vandaag maar weer eens aan de Josse I gewerkt, dus hier is weer een update.
Afbeelding
Met kit lukte het niet om een mooi vlak matras te maken, dus nu heb ik de houtlijm erbij gepakt.
Dat lijkt tot nog toe te werken, mits het model recht genoeg blijft liggen.
Afbeelding
Vervolgens is het 2de deel van het dak van het stuurhuis geplaatst.
Afbeelding
En vanaf de voorkant.
De foto's zijn gemaakt met een spiegelreflex-camera, en dergelijke camera's maken maar een klein deel van de foto scherp, vandaar dat een aantal onderdelen wat wazig zijn.
De kwaliteit van de foto's is wel erg goed.
De camera in kwestie (een Nikon D40) heb ik van mijn werk gekregen, maar is nog niet helemaal van mij.
De camera is van mij zodra ik 135 teams gefotografeerd heb.
Afbeelding
Ik ben ook begonnen met de bouw van een nieuwe schoorsteen.
Omdat het brugdek erg krom is heb ik er gelijk flink wat gewicht op gezet om te zorgen dat het dek weer in vorm komt.
Afbeelding
En hier een close-up van de bodemplaat van de schoorsteen.
Hier ga ik later nog wat gaten in boren zodat ik eventueel een rookgenerator kan inbouwen om even extra te laten zien dat er flink gas gegeven wordt.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 21 dec, 2009 22:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Nog een kleine foto-update:
Afbeelding
Aangezien het dak van het stuurhuis nu af is en het wel erg handig is om wat licht te hebben buiten op het dek heb ik ook maar gelijk de verlichting aangebracht.
Er komen aan beide kanten van de schoorsteen 2 lampen, dus totaal 4 lampen, om het dek in die buurt te verlichten, daarnaast komen er 2 lampen onder het brugdek te hangen recht voor de deuren om daar ook voldoende licht te hebben.
Over de verduistering van de verlichting ga ik nog eens nadenken.
Afbeelding
Vol inzoomen (is maar 55mm met de spiegelreflex) en diafragma op de hoogste stand (F32 met deze lens), en dan krijg je toch mooie sterretjes......

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 21 dec, 2009 23:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 14 jan, 2009 12:22 pm
Berichten: 852
Woonplaats: Sittard
Hoi Josse,
Ik heb zelf niet zoveel met moderne schepen, vandaar dat ik ook niet vaak antwoordt,
maar ik vind je doorzettingsvermogen en motivatie om dit alles te bouwen toch wel erg indrukwekkend.
Qua afwerking zijn er nog wel wat verbeterpunten, maar dat komt wel naar gelang je ouder wordt.

In ieder geval veel succes en plezier met je modellen. Ik volg in stilte.

Jack

_________________
Groet, Jack
Don't only practice your art but force your way into its secrets. For it and knowledge can raise men to the Divine - Ludwig Van Beethoven


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 21 dec, 2009 23:50 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 20 jan, 2008 20:19 pm
Berichten: 309
ik zie dat je nog altijd veel plezier hebt in het bouwen,dus doe zo verder

mvg luc


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 maart, 2010 18:37 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
En ook hier eindelijk weer eens update:
Afbeelding
Begin gemaakt aan wat waarschijnlijk een open commando-brug gaat worden, een beetje zoals op de Flower-klasse korvetten.
Afbeelding
En vanuit een andere hoek.
Afbeelding
Omdat het kanon nogal wankel stond heb ik de as aan de onderkant maar verlengd en de verlenging gaat nu door een bestaand gat in het dek eronder.
Blijkt toch behoorlijk mooi uitgelijnd te zijn.
Afbeelding
En de schoorsteen heeft er een latje en een lampje bij.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 mei, 2010 12:07 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Afgelopen vrijdag naar de modelbouwclub geweest.
Wegens de nog niet verholpen mankementen aan de stuurinrichting van de Well Enhancer heb ik de Josse I maar meegenomen.
Die voer dit keer prima!
Het sturen ging aanzienlijk beter, de snelheid kwam er goed in.
Wegens een ietwat snelle Condor Express ook nog het vaargedrag in golven kunnen testen, en ook dat ging prima.
De accu maakte het mogelijk om 2 uur te kunnen varen, maar daarna bleek er ergens een lekkage te zijn ontstaan.
Er riep ergens iemand iets over een scheur in het rode deel van de romp, maar zelf kon ik niets vinden.
Er is wel wat schade opgelopen door de regen, daar kon het blanke hout niet zo goed tegen.
Het dak van het stuurhuis kreeg een flinke bolling, de in aanbouw zijnde schoorsteen begon los te breken, en de messing ra met de Nederlands vlag is losgebroken.
Al met al geen verkeerde vaardag geweest.

Foto's komen waarschijnlijk morgen, misschien zelfs nog later.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 dec, 2010 11:08 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Sorry, dubbele post.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Laatst bijgewerkt door Tweety777 op di 21 dec, 2010 11:09 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 dec, 2010 11:08 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Gisteren heb ik de Josse I tewatergelaten voor een hellingproef, aangezien ik die ook al moest doen met een model dat ik voor school moest maken.
Na een 30minuten in het water te hebben gelegen ontdekte ik ineens water in de romp.
Toen maar even de boot terug in het water gelegd om te kijken waar dat water vandaan komt.
Dat hielp niet, dus toen heb ik licht uitgedaan en met de zaklamp gaan kijken naar watersporen.
Die vond ik bij 1 spant van net onder de waterlijn.
Een inspectie aan de buitenkant wijst uit dat een spijker door de glasmat en polyester heen is gebroken, en het water lekt nu dus door de verf heen naar binnen.
Over ongeveer een week, als alles droog is, ga ik ter plaatse wat G4 in de romp gieten om deze lekkage te dichten.
Meer G4 heb ik helaas niet, anders had ik gelijk de hele romp gedaan.

De resultaten van de hellingproef komen later, moet de metingen nog omzetten in waardes die aangeven hoe het met de stabiliteit gesteld is.
De stabiliteit van dit model is altijd al bar slecht geweest, dus het zwaartepunt zal niet al te gunstig liggen.
Ik ben al vele maanden aan het bedenken wat een goede manier zou kunnen zijn om de kiel rechter te maken, aangezien de kiel in het midden aanzienlijk hoger zit dan bij de boeg en achterschip, waardoor de belangrijkste plaats voor het creëren van stabiliteit al wegvalt.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 22 maart, 2011 17:54 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Vandaag heb ik de Josse I eens in bad gelegd om te kijken of de lekkages nu gedicht zijn.
Helaas bleek er toch nog ergens anders een lekkage te zitten.
Nu ga ik dus eerst maar weer even de romp laten drogen, en dan weer eens aan de slag met de PUR-schuim.
Daarnaast heb ik ook besloten dat de bedrading ook helemaal opnieuw gedaan moet worden, nu is het 1 grote puinhoop.
Als er ergens iets niet goed gaat in de bedrading kan ik het probleem op deze manier nooit vinden.

Zo langzaam aan begin ik het vermoeden te krijgen dat de polyester op de romp wellicht aan het bezwijken is, en ook het verfsysteem is bepaald niet goed.
Mochten er lekkages blijven ontstaan dan betekent dat wat mij betreft het einde voor het varen met de Josse I.
Uiteraard ga ik haar in de loop der jaren nog wel voltooien, maar mogelijk dus niet om te varen.
Misschien probeer ik nog een keer wat met G4 in de romp, maar dat zal geen makkelijk klusje worden aangezien er enkele dekken en een motor in de weg zitten.
Dit model is een goed leerproject, waardoor de Well Enhancer het zo goed doet, anders had de Well Enhancer wellicht ook regelmatig problemen gehad met storingen, weigerende aandrijving en nog meer van dergelijke ellende.
Helaas voor de Josse I is het wel vanwege de Well Enhancer dat ik mogelijk het varend houden van de Josse I niet doorzet.
Bovendien heb ik ook de Smit Rotterdam nog, die zal met de ervaringen van de Well Enhancer en de Josse I in het achterhoofd gelijk een stuk degelijker en beter waterdicht gebouwd worden.
De Smit Rotterdam zou dan wel eens de Josse I kunnen vervangen als leuk klein speelbootje.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 501 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 47, 48, 49, 50, 51  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement