Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 16:24 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2021 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 194, 195, 196, 197, 198, 199, 200 ... 203  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 26 dec, 2021 22:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hoi Bert,

Dank je voor de mooie woorden!

Ik hoop de komende maanden de electronica grotendeels afgerond te krijgen met voor nu de nadruk op de zender. Daarna wil ik zelf ook graag verder met de echte bouw van het schip, al is er tegen die tijd (met wel een gedetailleerde en geverfde romp) hopelijk ook al een proefvaart gemaakt. Tenzij er andere dingen in de weg komen te zitten of het met programmeren niet wil lukken, maar er ligt nu een flinke basis qua programmeren en hoef ik alleen nog de details te verwerken zodat de zender daadwerkelijk als zender gaat werken en de boot alles uit gaat voeren wat de zender zegt.

In de tussentijd heeft de zender wel al wat meer vorm gekregen en zit het 10" touchscreen inmiddels ingebouwd, daarover zal binnenkort hopelijk een foto update komen.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 30 dec, 2021 15:17 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hallo allemaal,

Afbeelding
De nieuwe zender en het prototype naast elkaar, de nieuwe is toch nog flink groter dan het prototype, maar daar ben ik eigenlijk wel blij mee.
Afbeelding
De nieuwe zender begint inmiddels behoorlijk vorm te krijgen. Alleen de gaten waar de joysticks doorheen gaan moeten nog groter, nu passen ze niet. Er gaat uiteindelijk toch een plaat overheen om het geheel zo waterdicht als mogelijk te maken. Deze platen ga ik 3D printen maar moet ik nog ontwerpen.

Terwijl ik dan toch bezig was met het uitwerken van de laatste details voor de zender bedacht ik mij dat het doel met de zender is om deze voor al mijn projecten te kunnen gebruiken. Dat laatste is wat lastig met het oog op de Smit Rotterdam die langszij ligt om maar ergens te beginnen. Die heeft immers niks aan 2 360 graden draaibare schijven. Zodoende kwam ik op het idee om een extra stuk aan de voorkant aan te sluiten die met magneten vast gehouden wordt. Inmiddels heb ik besloten om deze delen 3D te printen al zal ik dat wel uit 2 delen gezien de afmetingen van het geheel.
Afbeelding
Dit is het begin van het ontwerp. Alleen nog wat gaten maken waar de draden straks doorheen gaan. In ieder "aanbouwdeel" moet een port expander met hetzelfde adres (dat is nodig om de programmering niet aan te hoeven passen) en 2 Analoog naar digitaal converters, zodoende heb ik meer dan genoeg ruimte om voor extreme gevallen (kan het nog extremer dan de Well Enhancer :shock: :lol: ) nog de nodige joysticks en knoppen toevoegen. Het is wel de bedoeling om 1 vaste maat te gebruiken voor alle aanbouwdelen.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 23 jan, 2022 21:53 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hallo allemaal,

Afgelopen tijd nog weer wat stappen gezet, zowel in het uitwerken van ideeën als in de bouw van met name de zender.
Afbeelding
Hier ben ik nog wat aan het nadenken over de posities van de elektronica, waarbij ik neig te vergeten dat er straks nog een stuk dek op komt waardoor niet alles bereikbaar blijft.
Afbeelding
Ben nog druk bezig met het vormgeven van de dive area voor het gat voor de accu. Ik wil proberen om de Pi en bijbehorende elektronica onder de stroom verdeling te krijgen, al moet ik wel ruimte over houden voor de stappenmotor en andere aandrijvingen voor de kraan in de bakboord hoek vooraan de opbouw.
Afbeelding
De zender krijgt nu meer en meer vorm. Onderaan liggen een multimeter (kleine blauwe printplaat) en een timing relais. De eerste wil ik gaan gebruiken voor de accustatus (niet het meest betrouwbaar maar beter dan niks). Het timing relais gaat tussen het signaal van de Pi bij afsluiten en het latching relais, specifiek de Unset pin daarvan, om de stroom uit te schakelen. Er komt een drukknop die direct verbonden wordt met dezelfde Unset pin om te zorgen dat als alles vastloopt er altijd nog een soort harde reset is. Zodoende maak ik mijn eigen computer aan/ uit schakelaar, wat ik overigens ook in de boot ga doen.
Afbeelding
Inmiddels heb ik ook al wat geplamuurd aan de zender.
Afbeelding
Dit is ineens wel erg leeg nu de hoofd aansturing naar een nieuw verzetdeel verplaatst is. Helaas wil het printen hiervan nog niet lukken. Het materiaal moet ineens met een verhoogde snelheid ingevoerd worden om überhaupt een dichte laag te maken i.p.v. een soort vlechtwerk maar ook met die instelling aangepast wil het nog niet lukken. Inmiddels liggen er 3 pogingen in de afvalbak, allemaal afgebroken in de eerste 4 lagen van de print. Bij de laatste wilde het materiaal op sommige plekken niet hechten aan het bed en kwam dit omhoog zetten waarna de printkop erachter is blijven hangen. Vervolgens heb ik de stroom van de printer uit moeten schakelen maar intussen had het platte oppervlak en Z-vorm gekregen doordat andere delen weer totaal niet loslieten van het bed.

Voor de aansluiting ga ik een simpele VGA stekker gebruiken, veel makkelijker en kant en klaar na het solderen van de draden.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 feb, 2022 17:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:06 pm
Berichten: 771
Woonplaats: Willemstad Curacao ~ Veendam Groningen
Volgens mij heb jij hier het langst lopende actieve bouwverslag lopen, knap dat je desondanks nog steeds bezig bent met je project. :brouw: :brouw:

_________________
..................................................................................
Cernit omnia Deus vindex
..................................................................................


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 feb, 2022 19:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hoi Boris,

Dat zou zomaar kunnen inderdaad. Scheelt dat ik halverwege opnieuw ben begonnen denk ik zo. Helpt ook heel erg om een duidelijk doel voor ogen te hebben, daar kun je je aan vasthouden en moed uit putten.

Deze week een paar moeizame successen gehad, na wat priegelen op de vierkante millimeter met de soldeerbout is het gelukt om eerst het aan/uit circuit in de boot en inmiddels ook in de zender werkend te krijgen. De meeste moeite zat in het werkend krijgen van het latching relais (die heeft 2 signaal poorten, ieder schakelt het relais naar 1 kant, je kunt dus net zo vaak een signaal naar de ene poort sturen als je wil, alleen het eerste signaal heeft effect, totdat de andere poort een keer actief is geweest). Ze waren vergeten te vertellen dat het ding wel stroom nodig heeft apart van de stroom die geschakeld wordt. Dan helpt het niet als je iets dergelijks vermoed om die stroom van de Pi te halen, die kan immers pas aan en dus stroom geven nadat het latching relais bediend is :roll: :roll: Uiteindelijk dus wat Buck converters gekocht om zo de latching relais direct vanaf de accu te voeden (buck converter verlaagd de stroom naar een instelbare waarde, in dit geval van 12V naar 3,3V).

Vervolgens heb ik bovenstaand verhaal in de zender. Hierbij bleek ik de uit schakelaar verkeerd aan te hebben gesloten waardoor het latching relais in de uit stand bleef hangen. Nu dus tijdelijk een draad naar de knop doorgeknipt. Uiteindelijk de Pi aan de praat gekregen maar het scherm blijkt overleden te zijn... Nu dus proberen om via de klantenservice een nieuwe te krijgen. Maar het goede nieuws is dat de schakeling verder wel werkt!

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 31 jul, 2022 13:39 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hallo allemaal,

Afgelopen half jaar vooral druk met het huis en de tuin bezig geweest maar dat is voorlopig weer even klaar. Inmiddels weer wat motivatie gevonden door het zwembadje in de tuin en het weer aan de praat krijgen van mijn 3D printer (al blijft het materiaal regelmatig vastlopen). Ik heb daarom besloten om er vol voor te gaan om de Well Enhancer volledig geverfd in het water te krijgen voordat het zwembad voor de winter de schuur in gaat. De eerste stappen zijn inmiddels gezet.

Afbeelding
Dit zijn zelf ontworpen printplaten, heb deze laten fabriceren, maar dat gaat in oplagen van 5 stuks. Alleen de multiplex IC nog bestellen en daarna vast solderen.
Afbeelding
Om te kunnen verven moeten de koelwateruitlaten eerst gemonteerd worden, deze komen immers net boven de waterlijn. Het kleine spleetje is waar straks het water uitkomt. Deze zijn geprint met mijn nieuwe resin 3D printer. Mooie uitdaging om een middenweg te vinden tussen sterk genoeg voor een impact tegen de kade maar genoeg ruimte voor het water. Beetje testen om te zien of dit gaat functioneren kan wel handig zijn.
Afbeelding
Na wat schuren en plamuren kon ik het niet laten om onderweg naar binnen met de boot die toch even in het zwembad te leggen. Aangezien de koelwater inlaten nog niet vastgelijmd zijn verwachtte ik een aantal lekkages, dat gebeurde echter niet zo diep als ze op deze foto's lag (ze is duidelijk zwaarder dan haar voorganger, ze ligt 3 keer dieper dan de eerste poging) en dat terwijl met name de achterste koelwaterinlaat hier toch al een paar cm onder water zit. Toen ik de boeg even tot de waterlijn duwde begon er wel water binnen te komen bij de inlaat van de bluspompen en toen ik de achtersteven tot op de waterlijn duwde lekte er wat langs de schottels. Het eerste wordt met greenstuf opgevuld en opgelost, voor het laatste ga ik zelf een rompdoorvoer ontwerpen en 3D printen.
Afbeelding

Afbeelding

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 aug, 2022 21:35 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hallo allemaal,

Sinds mijn vorige update ben ik zeer regelmatig aan het schuren en plamuren geweest, ergens wel frustrerend als je elke keer dat je plamuur aangebracht hebt denkt dat je er deze keer dan toch wel bent en dan bij het schuren toch weer kleine oneffenheden te vinden. Maar ik ben er nu aan de eerste kant doorheen!
Afbeelding
Na 3 pogingen met de grondverf was het eindelijk strak genoeg om definitief te kunnen verven!
Afbeelding
De eerste kant van de romp is nu helemaal geverfd, helaas is er wel wat verf onder de afplaktape gekropen. Dit ga ik recht trekken zodra de andere kant rood geverfd wordt.
Afbeelding

Afbeelding
Belangrijk om te weten is dat het stuk romp boven het hoofddek naast de dive-area vervangen gaat worden door een 3D geprint dek en romp, dit wordt in 1 geheel ontworpen en gedetailleerd en na verven zal dat in 1 keer geplaatst worden. Dat heb ik besloten omdat dit deel erg krom getrokken is geraakt en eigenlijk niet stevig genoeg blijkt te zijn voor het schuren en plamuren. Wellicht volgende keer toch de mallen laten zitten totdat de romp helemaal glad geschuurd en geplamuurd is.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 aug, 2022 7:36 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Zo geplamuurd en geverfd ziet hete r a stukken beter uit dan de afgekloven grondvorm waar je ooit mee begon

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 17 aug, 2022 15:10 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Inderdaad mooi om deze eens met verf erop te zien.

Blijft een imposant project om te volgen, en...

Weer een horde verder

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 17 aug, 2022 15:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hoi Bert en Silenoz,

Bedankt voor de complimenten!

Nu de andere kant van de romp nog strak trekken en verven. Al ben ik er gisteren wel achter gekomen dat al het schuren en plamuren een nieuwe lekkage heeft veroorzaakt in de kim, daar zal ik dus nog wat herstelwerk aan moeten doen inclusief wat nieuwe epoxy. De nieuwe kokers voor de schottels en het afdichten van de water inlaat voor de bluspomp hebben wel het gewenste effect gehad. Zie onderstaande foto's van de drijftest gisteravond:
Afbeelding
Voorlopig is er nog marge genoeg qua gewicht ook al is deze romp beduidend zwaarder dan de oude. Had nog steeds bijna alle ballast van de eerste nodig om haar op diepgang te krijgen.
Afbeelding
Overigens blijkt de achterste boegschroef ook nog iets te lekken. Dat ga ik oplossen met wat kit, waarschijnlijk komt dit tussen de 2 PVC buizen door namelijk. Dat komt omdat ik eerst een buis gemonteerd had met de bedoeling zelf boegschroeven te gaan maken om vervolgens alsnog standaard Raboesch buizen in de reeds geplaatste buizen in te bouwen.
https://modelbrouwers.nl/media/cache/20 ... c06bb5.jpg
De achterkant mag nog ietsje dieper in het water.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2021 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 194, 195, 196, 197, 198, 199, 200 ... 203  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement