Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 19 maart, 2024 10:49 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2021 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 193, 194, 195, 196, 197, 198, 199 ... 203  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 16 apr, 2019 16:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Marco2591 schreef:
10 jaar.. :shock:! En er is nog wel wat te doen zo te zien.. :brouw:

Klopt, ik ben 5 jaar geleden opnieuw begonnen.
Bij de nieuwe poging staan geduld en doordacht te werk gaan centraal als verbeterpunten (de vorige poging boot geen ruimte voor alle techniek die ik erin wil stoppen doordat ik daar vooraf ook geen weet van had. Terwijl de ruimte wel degelijk beschikbaar is in deze maat modelboot) en bovendien begon ik een paar maanden na de start een nieuwe hobbyruimte in te richten en vervolgens leerde ik mijn vrouw kennen en heb ik mijn tijd en energie vol toewijding aan haar besteed. En ben je ineens 5 jaar verder en drijft er nog niks. Gelukkig is het bouwen een doel op zich voor mij.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 okt, 2020 13:22 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Goedemiddag allemaal,

Inmiddels ben ik weer aan het proberen op wat meer structurele basis aan modelbouw toe te komen, helaas is mijn hobbyruimte in de ongeïsoleerde en onverwarmde schuur waardoor de temperatuur toch best wel invloed gaat hebben op mijn mogelijkheden om fysiek te kunnen werken aan de boot maar op de computer kan ik bij alle weer en wind prima verder programmeren. Bovendien ben ik in mijn hoofd ook altijd nog best actief met het uitdenken van allerlei oplossingen. Er zijn inmiddels enkele grote wijzigingen geweest met het oog op de aandrijving: ik ga toch de oude schottels van de eerste poging hergebruiken, al ben ik inmiddels begonnen met het aanpassen van de tandwielen binnenin de romp zodat ik de schottels alsnog met de stappenmotoren kan sturen en de motoren verticaal kan plaatsen met een tandriemoverbrenging. Verder heb ik besloten om ook niet zelf boegschroeven te maken maar heb ik inmiddels kant en klare boegschroeven van Raboesch besteld, de grootste met een vaantje. Daar heb ik gisteren met het nodige hak- en boorwerk ruimte voor gemaakt, nu moet ik die alleen nog definitief plaatsen en de ruimte in de bestaande buizen opvullen. Zie onderstaand de foto's
Afbeelding

Afbeelding
Hier de aanpassing aan de tandwielen. Deze ga ik nog hoger plaatsen dan hier zichtbaar is.
Afbeelding
De stappenmotoren komen uiteindelijk meer vooraan.
Afbeelding
Het begint inmiddels alweer aardig te kriebelen om te gaan varen maar daarvoor moet er nog een hoop geknutseld, geprogrammeerd, geplamuurd en geschuurd worden.
Afbeelding
De hamer met bijtel en de 13mm Speedboor maakte kort werk van de PVC buis en epoxy hars. De nieuwe motoren zijn er wel erg goed uit! Deze zijn ook een stuk zuiniger dan de oude motor in de eerste poging zo'n 10 jaar geleden! Ik heb de boegschroeven gelijk met mooie messing roosters besteld dus als de romp straks helemaal strak is kan ik die mooi plaatsen.
Afbeelding
Aangezien ik een 12V 12A accu wil gebruiken moest er wat ruimte gemaakt worden. Ik heb hier de hele spanten en de kiel onderbroken voor de accu. Ik ga dit opvangen met nieuwe kielbalken aan weerszijden van de ruimte voor de accu die ik met schuine stukken weer doorverbind met de oorspronkelijke kiel. Zo heeft dit geen invloed meer op de sterkte van de romp en ligt de accu wel zo laag mogelijk.

Dat was het voor nu.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 jan, 2021 21:06 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hallo allemaal,

Inmiddels toch weer wat verder gekomen, maar wel het meest met de electronica en programmering. Het is me eindelijk gelukt om een PWM module aan de praat te krijgen! Dat is een grote en zeer belangrijke stap richting een varende boot!

Verder ben ik wat aan het plannen geweest voor wat betreft welke functie vanaf welk onderdeel (PWM module of 16 kanaals port expander) aangestuurd wordt, welk adres dat apparaat krijgt en met welk commando die functie opgeroepen moet gaan worden.

Verder heb ik inmiddels ook een mooie batterijstatus en een stroommeter voor in de boot. Uiteindelijk komen er 2 stroommeters, 1 voor de aandrijving en 1 voor alle andere functies om niet tijdens zwaar gebruik over de maximale 10A heen te gaan en een meter op te blazen.

Afbeelding
Stukje verder gekomen met het inrichten van de zolder als mijn hobbykamer (naast mijn thuis kantoor).

Afbeelding
Dive-area heeft ineens flink vorm gekregen, hier komen later de Raspberry Pi, de hoofd zekeringen en de antenne.

Afbeelding
Mooi overzichtje van hoe de electronica wellicht geplaatst gaat worden.

Afbeelding
De machinekamer achterin begint aardig vorm te krijgen! Deze Kricke motorsteunen blijken alleen niet helemaal optimaal voor verticale plaatsing. Met de nodige aanpassingen maak ik hier uiteindelijk wel een mooi passend verhaal van.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 27 maart, 2021 13:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:06 pm
Berichten: 771
Woonplaats: Willemstad Curacao ~ Veendam Groningen
Kijk niet zo heel vaak hier, maar dit is toch al een zeer lang lopend bouwverslag. Maar wel leuk te zien dag je desondanks alles nog altijd doorgaat.

_________________
..................................................................................
Cernit omnia Deus vindex
..................................................................................


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 27 maart, 2021 16:30 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hallo Boris,

Dank je voor je reactie. Ik ben inderdaad vastberaden om dit project af te maken, ongeacht hoe lang dat ook mag duren.
Op de achtergrond ben ik de laatste tijd wat meer bezig met de programmering en ik heb op zolder een wand geplaatst om zodoende een mooie nieuwe hobbykamer en kantoorruimte te maken. Zo langzaam aan ga ik wel de bouw ook weer meer oppakken. Zo ben ik afgelopen week bezig geweest met het aanpassen van de schottels waardoor ik nu alleen nog de tandwielen op de motoras moet zien te krijgen, deze passing is namelijk extreem nauwkeurig. Ik wil dit oplossen door het juiste onderdeel grondig op te warmen om zo de marge te vergroten, ik moet alleen nog even goed nadenken of ik dan de motoras of juist het tandwiel moet verhitten. Verder ga ik morgen een nieuwe borenset kopen voor de Dremel, de set die ik had is met de Dremel uit mijn huis gejat toen we in de verhuisperiode zaten. Met de nieuwe borenset ga ik de laatste aanpassingen doen om de schottels ook te kunnen sturen.

Ook het glad maken van de romp is pas geleden behoorlijk gevorderd waardoor ook het verven en afwerken van de boot nu wel echt duidelijk in zicht komt.

Al met al is er nu toch wel hoop dat dit jaar varen misschien nog wel kan lukken, al ga ik vooral voor kwaliteit.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 10 apr, 2021 16:53 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hallo allemaal,

Nu de hobbykamer op zolder verder klaar is ben ik vandaag maar eens verder gegaan met de machinekamer.
Afbeelding
De tandriemen staan strak, al moet ik nog een manier zien te vinden om de tandwielen op de motoren beter aan te sluiten, misschien even proberen om het gat in de tandwielen op te boren. Verder heb ik de tandwielen voor het sturen aan kunnen sluiten op de stappenmotoren en ik heb de stappenmotoren kunnen plaatsen. Zo zijn er ineens een paar forse stappen in de goede richting gezet! Beetje jammer dat de programmering nog zo ver achter loopt maar daar ga ik vast ook wel uit komen.
Afbeelding
Ook nog even een mooi plekje voor de stappenmotor controller vinden maar dat komt wel goed.
Afbeelding
Ik ben nog wat bezig geweest met de opslag voor mijn spullen op mijn werkbureau, helaas was de gereedschapsmodule nog niet op voorraad.
Afbeelding
Hier ligt de boot tegenwoordig. Deze ruimte is echt een flinke verbetering t.o.v. de schuur.

Groetjes, Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 24 jun, 2021 18:09 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Echt een gaaf stuk modelbouw, ik volg deze al een hele poos in stilte. :)


Succes,



D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 24 jun, 2021 19:59 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hoi D.J.,

Dank je! Ik blijf her en der nog wel bezig, al gaat de laatste tijd de programmering vooral het hardst. Inmiddels werkt de aansturing van de servo's en ben ik druk bezig om ook de stappenmotoren aan te kunnen sturen. Een simpel stukje test programma daarvoor werkt inmiddels, nu nog zo ombouwen dat ik dit bij de programmering voor de servo's kan verwerken.

Verder ben ik bezig met plannen rondom een 3D printer, ik wil nieuwe joysticks voor de zender 3D printen (hiervoor heb ik alleen de 3D printer en materiaal nog nodig, de rest staat klaar op de computer) en ik heb vandaag nieuwe tandwielen voor het sturen van de schottels ontworpen om 3D te printen. Verder wil ik de panamakluizen en diverse andere kleine dingetjes (eventueel zelfs de reddingsboten) gaan 3D printen.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 29 nov, 2021 20:57 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hallo allemaal,

Het is alweer een tijd geleden doordat ik het behoorlijk druk heb gehad. Inmiddels is de 3D printer aardig ingewerkt aan het raken en heb ik met name voor de joysticks diverse ontwerpfoutjes opgespoord en inmiddels grotendeels verholpen. Denk aan dingen als indicatie van welke roerstand je eigenlijk hebt (door een mooie, scherpe punt aan de schijf te maken) tot en met dingen als gashendels die zwaarder zijn dan de potmeter weerstand heeft dus via een zo licht mogelijke gashendel (van 18gram terug naar 9gram) nu door naar andere potmeters waarvoor de kappen dan ook weer aangepast moeten worden. De 3D printer is wel een goed succes en gaat een hoop plezier geven als is het nog wel zoeken naar welke onderdelen zich nu wel en welke zich niet zo lenen om 3D geprint te worden, ook rekening houdend met de afmetingen van het printbed.

Op naar wat foto's van de vorderingen:
Afbeelding
Allereerst krijgt de hobbyruimte meer en meer vorm, nu nog in totaal 7 kastjes te gaan, waarvan er 4 helemaal in de hoek tegen de hoekdelen aan komen.
Afbeelding
Het houtwerk van de nieuwe zender is gezaagd en alle joysticks zijn binnen. Hier liggen er nog 2 verstopt in de boot maar dit geeft wel een indruk van hoe het gaat worden. Overigens is de hele zender in totaal nu 10cm breder geworden dan het prototype vanwege het 10,1" touchscreen die inmiddels ook binnen is. Zo kan ik het geheel leesbaar houden en de geselecteerde functies van de 12 joysticks ook nog weergeven (daarvoor kan ik kiezen uit 5 functiegroepen om de besturing zo intuïtief mogelijk te maken). Al met al een hele verbetering.
Afbeelding
Hier komen er iig 4 van op de zender, 2 gemonteerd op een schijf, 2 als losse gashendel. Ik overweeg nog om eventueel nog een 3de roterende joystick te maken met het oog op de Seven Atlantic al is de kans aardig groot dat dat project komt te vervallen vanwege gebrek aan ruimte.
Afbeelding
Ook voor in de boeg begint het geheel redelijk vorm te krijgen. Er ligt een lekker compact vaartregelaartje (dat rode printplaatje) die ik ga gebruiken voor de pompen, verder is er wat gesoldeerd voor de port expander (tot 16 aan/uit functies) en de bijbehorende 5 relais zijn dit weekend nog voorbereid om bedraad te gaan worden. Als laatste is ook nog een speaker voor de scheepshoorn klaar gelegd. Deze ga ik waarschijnlijk wat verder wegwerken aangezien ik hoop die niet snel te hoeven vervangen.
Afbeelding
Het is nu nog aardig chaotisch, dat ga ik nog rechttrekken zodra de onderdelen allemaal binnen zijn en alles zijn definitieve plekje begint te krijgen.
Afbeelding
Ook de tandwielen voor het sturen zijn een onderwerp van verbetering geweest, mede doordat de printer iets kleiner print dan ik opgeef. Dat is best vervelend als met een digitale schuifmaat de exacte maat hebt opgemeten en in 3D verwerkt hebt... Nu alleen nog een tandwiel ontwerpen voor de potmeter, aangezien die de roerstand terugkoppeling zal gaan geven.
Afbeelding
Aan elektronica geen gebrek, maar dat is niet te vermijden met zoveel functies. De kleine blauwe printplaat stuurt straks 16 servo's en vaartregelaars aan, de grote stuurt de stappenmotoren voor de kranen op het achterdek aan, 1 de grote kraan, de ander de kleine kraan.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 dec, 2021 12:55 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21288
Woonplaats: Bodegraven
Sowieso respect voor je bouw, je bent er nu al zo lang mee bezig en toch blijf je enthousiast. Van dit stadium, de electronica, heb ik geen flauw benul, maar ik vind het wel mooi al die vorderingen

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2021 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 193, 194, 195, 196, 197, 198, 199 ... 203  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement