Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 18:01 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Modelbouwen?
BerichtGeplaatst: do 15 sep, 2022 20:08 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 15 maart, 2008 15:03 pm
Berichten: 1401
Goedendag beheerder,

Voor als nog, ik ben modelbouwer van de (een) oude stempel. Ik koop een modelbouwdoos en ga aan de slag met de spullen die in de doos zitten.
Niet dat ik dan oob ga bouwen want er is altijd wel iets voor verbetering vatbaar. Die wil en ga ik dan zo goed als mogelijk aanpassen of zelf maken.

Ik heb de indruk dat er steeds minder gewoon ge-modelbouwd word. Er word, buiten de modelbouwdoos, een hele stapel aftermarket spullen, pe, vacuvorm, 3d geprinte onderdelen, boeken en wat al niet meer tevoorschijn getoverd zodat er al minstens een pagina volgezet is met? niks, voordat er ook maar iets in elkaar gezet word.
Persoonlijk vind ik dit geen modelbouw maar meer het samenstellen van allerhande kant en klare onderdelen.

Ik begrijp dat deze verandering niet te stoppen is maar vind het wel heel jammer.

Dit is een van de redenen waarom ik niet meer op het forum actief aan het bouwen ben. Ik kan (en wil) er niet meer tegenop bouwen want dat is een wereld apart waar ik me niet in kan vinden.

Verder veel modelbrouw plezier aan een ieder.

Rob Floor

_________________
Ik ben nergens geschikt voor
Maar daar ben ik heel goed in


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Modelbouwen?
BerichtGeplaatst: do 15 sep, 2022 20:20 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 apr, 2006 16:38 pm
Berichten: 8797
Woonplaats: Utrecht
Dit is geen onderwerp voor "Berichten aan en van de Beheerders", tenzij het doel is dat het beheer gaat dicteren hoe mensen hun hobby beleven, en dat gaan we zeker niet doen :wink:

Ik denk dat dit op zich een interessant onderwerp kan zijn, alleen een beetje jammer dat dit voor mij uit het niets komt en je blijkbaar toch al de beslissing gemaakt hebt om het forum achter je te laten, dus ik begrijp niet goed wat je hiermee hoopt te bereiken.

_________________
Afbeelding
Mijn verslagen
Modelbrouwers.nl broncode: Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Modelbouwen?
BerichtGeplaatst: do 15 sep, 2022 20:40 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 15 maart, 2008 15:03 pm
Berichten: 1401
Goedenavond,

Het is niet mijn intentie om iets te berijken.
Ik dacht alleen maar dat dit de plek op het forum was om het te melden.

En dan nog, maak er dan een onderwerp van. Ik zal zeker deelnemen aan dit eventuele topic.

Rob.

_________________
Ik ben nergens geschikt voor
Maar daar ben ik heel goed in


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Modelbouwen?
BerichtGeplaatst: do 15 sep, 2022 21:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Persoonlijk gebruik ik redelijk wat aftermarket.. maar ga ik ook old school aan de slag... ik heb veel respect voor mensen die een deftig model neerzetten, los van de gebruikte techniek/tools enz... zelf beschouw ik resin, PE, 3D-print enz gewoon als een tool waaruit je kan kiezen... en absoluut niet als een must. Integendeel... hoe meer je toevoegt, hoe groter de kans op eventuele fouten. In die zin erger ik me aan commentaries als: wat een resem upgrades, dit MOET wel een goede bouw worden...

Waar ik wel mee akkoord ben is dat er meer magazines enz eens de nadruk mogen leggen op gewoon oob of met een beetje basic of minder basic scratchen. Veel beginnende bouwers proberen het, want zie, op youtube lukt het wel, en lopen in de problemen en stoppen... dus in die zin, jammer dat je niet meer post daardoor... misschien kan je een voorbeeld nemen aan Huib, Tjopper Bob en vele andere die ook grotendeels ... dus in die zin... wees een voorbeeld, toon dat het geen must is...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Modelbouwen?
BerichtGeplaatst: do 15 sep, 2022 22:28 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 15 maart, 2008 15:03 pm
Berichten: 1401
De uitdaging voor mijn ikkie is dat ik niet iets wil maken van een hoop plastic waarvan iedereen al het ultime model gemaakt heeft.
De modellen die gebouwd worden zijn vaak een duplicaat van dat wat de hele wereld al gebouwd heeft en dan moet dat dan ook mooier, glimmerder en vooral beter zijn dan het orginele onderwerp.

Ik merk dat men vaak niet echt weet waar ze mee bezig zijn.
Een VW Bril Kever, gespoten in glanslak en ook nog gepolijst?

En zo heb ik nog wel wat meer opmerkingen voor wat betreft de kennis van de onderwerpen die gemaakt worden.

Maar goed. Ik heb m'n hart gelucht en blijf in ieder geval neuzen op het forum en geef, als dat nog mag, mijn inbreng.

En nogmaals, ik wil niemand tegen de schenen schoppen.
Met de groeten

Rob

_________________
Ik ben nergens geschikt voor
Maar daar ben ik heel goed in


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Modelbouwen?
BerichtGeplaatst: do 15 sep, 2022 22:35 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 15 maart, 2008 15:03 pm
Berichten: 1401
En daar te bij, als je dan een opleving hebt en wat wil posten word je in de grond geboord omdat het weet ik hoeveel maanden geleden is dat je gepost hebt en dat het niet de bedoeling is dat het onderwerp omhoog gehaald word.
Ok, dan maar niet.
Dusssss.

Rob

_________________
Ik ben nergens geschikt voor
Maar daar ben ik heel goed in


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Modelbouwen?
BerichtGeplaatst: do 15 sep, 2022 22:55 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 apr, 2006 16:38 pm
Berichten: 8797
Woonplaats: Utrecht
rob floor schreef:
En daar te bij, als je dan een opleving hebt en wat wil posten word je in de grond geboord omdat het weet ik hoeveel maanden geleden is dat je gepost hebt en dat het niet de bedoeling is dat het onderwerp omhoog gehaald word.
Ok, dan maar niet.
Dusssss.

Rob

Door wie wordt je in de grond geboord dan? Dat soort reacties zijn niet de bedoeling, en die posts kan je dan ook rapporteren voor het mod-team. :)

_________________
Afbeelding
Mijn verslagen
Modelbrouwers.nl broncode: Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Modelbouwen?
BerichtGeplaatst: do 15 sep, 2022 23:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
rob floor schreef:
Voor als nog, ik ben modelbouwer van de (een) oude stempel.

Die zijn hier meer. Het is maar net welke topics je bezoekt, ze zijn er genoeg.

rob floor schreef:
Niet dat ik dan oob ga bouwen want er is altijd wel iets voor verbetering vatbaar. Die wil en ga ik dan zo goed als mogelijk aanpassen of zelf maken.

De een gebruikt daar styreen voor of wat voor restmateriaal dan ook en de ander gaat wat luxer en scoort resin / PE / 3D, zoals je zelf ook al schrijft.
rob floor schreef:
Er word, buiten de modelbouwdoos, een hele stapel aftermarket spullen, pe, vacuvorm, 3d geprinte onderdelen, boeken en wat al niet meer tevoorschijn getoverd

Niks mis mee om wat naslagwerk te hebben.

rob floor schreef:
Ik begrijp dat deze verandering niet te stoppen is maar vind het wel heel jammer.

Hoe doe je het in het dagelijks leven? Eten / huis-, tuin en keuken apparatuur / Auto's.... Blijf je daar ook in het verleden hangen? De auto's die je nu koopt hebben stuurbekrachtiging, ramen die met een knopje omlaag en omhoog gaan, ..... Hoeft voor mij ook niet, maar soms zit het er gewoon op.

Mijn mening: Ga lekker old-skool bouwen en laat de 'jeugd' zien hoe het ook kan i.p.v. de eerder genoemde 'ik-kijk-een-joeptjoep-filmpje-en-ik-denk-dat-ik-het-ook-kan bouwer'.

By-the-way: dank voor het compliment silenoz :brouw:

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Modelbouwen?
BerichtGeplaatst: vr 16 sep, 2022 1:13 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 31 jan, 2007 22:43 pm
Berichten: 341
rob floor schreef:
Voor als nog, ik ben modelbouwer van de (een) oude stempel. Ik koop een modelbouwdoos en ga aan de slag met de spullen die in de doos zitten.
Niet dat ik dan oob ga bouwen want er is altijd wel iets voor verbetering vatbaar. Die wil en ga ik dan zo goed als mogelijk aanpassen of zelf maken.

Ik heb de indruk dat er steeds minder gewoon ge-modelbouwd word. Er word, buiten de modelbouwdoos, een hele stapel aftermarket spullen, pe, vacuvorm, 3d geprinte onderdelen, boeken en wat al niet meer tevoorschijn getoverd zodat er al minstens een pagina volgezet is met? niks, voordat er ook maar iets in elkaar gezet word.
Persoonlijk vind ik dit geen modelbouw maar meer het samenstellen van allerhande kant en klare onderdelen.

Je bent echt geen minderheid met jouw manier van bouwen, als ik naar onze modelbouwclub (IPMS regio Zuid-Holland) kijk. Ik schat dat de helft nooit 'aftermarket' spullen gebruikt, een kwart een enkele keer, en een kwart met regelmaat. De laatste groep heeft er ook (veel) meer werk aan, zodat de productie veel lager is dan de andere groepen. Neem het verslag van onze avond in augustus: op 23 meegebrachte modellen tel ik volgens de tekst slechts twee aftermarket instrumentenpaneeltjes, de rest van de extra details is allemaal zelf gemaakt van tape, plastic en metaal:

https://ipms.nl/regios/regio-zuid-holland/regio-zuid-holland-artiklelen/regioavond-zuid-holland-augustus-2022a

Misschien trekken de bouwers met veel 'aftermarket' meer aandacht op het forum, maar voor de echte wereld is je observatie niet correct, naar mijn idee.

Ik moet bijna braken als ik het woord 'diversiteit' weer hoor, maar ik begin me steeds meer te realiseren dat in onze club alle modelbouwstijlen een plek hebben, ofwel dat er veel diversiteit is, en dat er niet veel geoordeeld wordt. Misschien moet je het ook eens zo benaderen, in plaats van je terug te trekken omdat een deel van de anderen een andere bouwstijl heeft dan de jouwe?

Rob


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Modelbouwen?
BerichtGeplaatst: vr 16 sep, 2022 7:05 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Beste Rob,

Allereerst kan ik er wel waardering voor opbrengen dat je je onvrede met ons wilt delen, in plaats van stilletjes te vertrekken. Of ik het met je eens ben is een tweede... :wink:


Want als ik deze uitspraak...:
rob floor schreef:
een hele stapel aftermarket spullen, pe, vacuvorm, 3d geprinte onderdelen...


...in één alinea zie staan met deze:
rob floor schreef:
Persoonlijk vind ik dit geen modelbouw maar meer het samenstellen van allerhande kant en klare onderdelen.


..heb ik sterk de indruk dat je dit soort spullen inderdaad nog nooit gebruikt hebt en er tegelijkertijd ook niet veel moeite in hebt gestopt om te begrijpen waar het voor dient. Voor mij voegt het toevoegen van de spullen die je noemt er zeker niet voor dat de bouw makkelijker wordt. PE-onderdelen zijn soms zo extreem priegelig dat zelfs de beste horlogemaker er even voor moet gaan zitten. Ik heb een jaar geleden in een opwelling (ik zat in de proeverij van La Trappe, daar ging het mis) een resin 3D-printer gekocht en het ding nog altijd niet uitgepakt. Ik zou willen dat ik de vaardigheden had om de onderdelen te tekenen die ik wil printen, maar die heb ik dus niet.

Enne... waar je de vacuform nou vandaan haalt? De enige plekken waar ik dat tegen kom is in, meestal behoorlijk oude, bouwdozen van zolderkamerfabrikanten.

Ik denk dat je vast bent gaan zitten in een hele specifieke ergernis en daaropvolgende confirmation bias. Je zit hier voor je plezier, en als je dat er niet uithaalt dan moet je natuurlijk zelf je keuzes maken, maar ik denk dat je het nu te moeilijk maakt voor jezelf.

groetjes Jelle


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement