Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 20:24 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 16 mei, 2011 8:34 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Hallo Brouwers,

ik ben nogal een groentje op dit forum en modelbouw ga ik weer doen na een radiostilte van ruim 22 jaar en dit gaat mijn allereerste verslag worden. Voordat ik überhaupt een verslag wilde vastleggen heb ik heel wat afgelezen mbt tot technieken, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik er maar weinig van begrijp en ik hoop dat jullie me via dit verslag een eind op weg helpen, zodat ik er ook handigheid in zal krijgen. Heb het wel geprobeerd op andere kitjes, maar werd geen suc6 :oops: .
Ik beschik niet over een airbrush (simpelweg geen centen voor) en zal alles met de kwast doen.

Deze kit is van Matchbox 1/72 en is een NL Tigermeet uit 1992. Het is geen uitgebreide kit en ik zag dat de cockpit al niet gedetailleerd is, maar dat mag de pret niet drukken en daarnaast vind ik Matchbox op zich een leuk merk en heeft een redelijk goede pasvorm (het jeugdsentiment speelt ook mee....de bekende autootjes van Matchbox :lol: :lol: )

Dit is de kit
Afbeelding

De tekening
Afbeelding
Afbeelding

Begin ik maar meteen met het eerste probleem waar ik tegenop loop en dat is de legenda van de verf. Het lijkt wel of de zijkanten verschillend zijn ten opzichte van elkaar, maar ik kan dit niet echt zien, wellicht dat een van jullie deze kit ooit eens heeft gemaakt en hier wel uit is gekomen.

Tweede wat me wel opviel is dat de primaire kleuren die Matchbox en nu dan Revel je wil laten gebruiken niet echt kloppen.
Revell wil je 75(Stone Grey), gemixt met wit 5 :x :roll: (die mixjes zijn ook niet altijd alles) /76(USAF light Grey)/77(Dust Grey) en 57(Grey) laten gebruiken, maar dat strookt volgens mij niet echt met de F-16 kleuren. Iemand ervaring hiermee?

Ik zal als primaire kleuren, de kleuren van Humbrol gaan gebruiken die volgens mij meer van toepassing zullen zijn 125 (US Dark Grey), 126 (US Medium Grey) en 127 (US Ghost Grey). De staartkleur willen ze je doen geloven dat dit zwart (8) en Blauw (56) is. Als ik op het doosje goed kijk, zijn het toch echt 2 kleuren blauw en niet één kleur zwart. Dus hier voor ook weer Humbrol en wel 15 (Midnight Blue) en 89 (Middle Blue).

Meteen een vraag over tekening 10.......deze twee grote jongens gisteren even gelijmd....paste niet helmaal goed, dus wat bijgevijld...nu komt de vraag.... de randen blijf je lichtjes zien van de twee helften, raden jullie aan dit te plamuren of laten zoals het is, want de verf verdoezeld deze randen? Tot zover de korte intro :lol: .

Cheerz m8's :brouw:


Laatst bijgewerkt door Wolf73 op ma 05 dec, 2011 16:03 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 mei, 2011 16:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Er is weinig gebeurd met de bouw......mis een paar essentiële kleuren en de lokale modelboer had ze niet meer op voorraad. Moesten besteld worden grmbl :( :x
Maar ik heb nog ff de tijd tot 31-12 :lol: :lol:

Cheerz m8s :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 mei, 2011 14:24 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6031
Woonplaats: Zwolle
Hoi,
Matchbox is iderdaad een nostalgisch merk voor velen. ;)

[quote]Revell wil je 75(Stone Grey), gemixt met wit 5 (die mixjes zijn ook niet altijd alles) /76(USAF light Grey)/77(Dust Grey) en 57(Grey) laten gebruiken, maar dat strookt volgens mij niet echt met de F-16 kleuren. Iemand ervaring hiermee?/quote]
Als ik jou was zou ik even verder online zoeken naar de juiste kleurtjes. Ik denk dat je aardig wat info zal vinden hierover.

Vwb. je vraag over de twee helften... Ja je zal moeten gaan plamuren en schuren maar bij deze schaal is dat toch zo gedaan?

Succes!
Eelco


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 mei, 2011 15:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2006 12:41 pm
Berichten: 6476
Woonplaats: Oss/ Duxford,UK
Leuk F-16, staat ook nog op mijn verlanglijstje.
Jammer genog is de kist zelf in 2006(?) geland zonder piloten.

Over je kleuren:
Afbeelding

En je kan het bekijken wel kleur het is met deze site:
http://www.paint4models.com/

Succes met je bouw!

Tiger! Tiger!
Freddie

_________________
Mijn Album
Voor de liefhebbers: Walkarounds
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 mei, 2011 16:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Dank jullie wel, alvast voor jullie tips en aan/verwijzingen.

De kleuren die ik noem van Humbrol komen overeen met de Federal Standards. Alleen voor 35375 kan ik niets vinden :?
Maar ik heb een vermoeden dat dat toch echt 127 is :)

Cheerz m8's :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 mei, 2011 18:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 19 okt, 2009 11:40 am
Berichten: 315
Woonplaats: Berghem
Wolf73 schreef:
Dank jullie wel, alvast voor jullie tips en aan/verwijzingen.

De kleuren die ik noem van Humbrol komen overeen met de Federal Standards. Alleen voor 35375 kan ik niets vinden :?
Maar ik heb een vermoeden dat dat toch echt 127 is :)

Cheerz m8's :brouw:



35375 is een typo. Het moet 36375 zijn.
Inderdaad Humrol 127.

_________________
Zijn er andere schalen dan 1/72?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 mei, 2011 10:02 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
@ Arie

Citaat:
35375 is een typo. Het moet 36375 zijn.
Inderdaad Humrol 127.


Thanks voor de bevestiging.

Even een hele kleine update....ik ben niet een snelle bouwer :oops: , toch te maken met de "onervarenheid" en tijdsgebrek en het meteen goed willen doen...dus ook maar weinig progressie.

Zoals gezegd stelt de cockpit geen bal voor :( , zal dus aan de gang moeten gaan met zelf aangebrachte modificaties.
Stoelen moeten nog de juiste zittingkleur krijgen.

Afbeelding

Ik heb de luchtinlaat deels inelkaar gezet en kwam deze fijne kiertjes tegen aan beide zijden, die er niet horen te zitten :x .

Afbeelding

De boel afgeplakt (ook dat is al een kunst op zich) om aan de slag te gaan met putty....zal de allereerste keer worden dat ik met dat spul ga werken. Ik heb een tubetje van Revell....las later dat autoplamuur een net zo goede oplossing is. Gezien de dikte van het spul zal ik het ook verdunnen met wasbenzine (ook deze tip gelezen op dit forum :) en hopen dat dit mixje ook werkt met de revell putty ) Je leert hier behoorlijk wat af :lol: .

Ben best wel zenuwachtig :? , maar lopen leer je ook met vallen en weer opstaan en stug doorgaan :mrgreen: .

Wordt dus vervolgd

Cheerz :brouw:


Laatst bijgewerkt door Wolf73 op di 27 sep, 2011 16:30 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 mei, 2011 10:31 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2006 12:41 pm
Berichten: 6476
Woonplaats: Oss/ Duxford,UK
Ik ben ook al een Half jaar bezig met een F-16, dus maakt niet uit of je een langzamer brouwer bent.
Maar goed dat je het allemaal laat zien, je begint iedergeval goed.
Lekker met putty werken! Rustig aan, dan leer je het meest.

Succes.

Freddie

_________________
Mijn Album
Voor de liefhebbers: Walkarounds
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 21 mei, 2011 17:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Weer even tijd gehad voor de f-16.

Ik heb de stoelen wat aangekleed met gordels....niet helemaal goed te zien kreeg de foto niet scherper....maar ze zitten er :D

Afbeelding

Voor het eerst aan ge gang geweest met putty....de revell putty reageert gelukkig goed op het mixje met wasbenzine.
Ik ben niet ontevreden over de eerste keer

Afbeelding

De plek waar de luchtinlaat dien te worden geplaatst was niet al te best...de zijwangen van de inlaat werden weggedrukt en de boel sloot niet goed aan....stukje weg snijden dan maar

Afbeelding

Stukje wegsnijden hielp niet dus alles maar weg :lol:

Afbeelding

Zijkanten sluiten redelijk goed aan,maar toch weer een kier :x

Afbeelding

Iemand een goed idee :idea: of weer aan de gang met putty :?: Ga denk ik gewoon voor het laatste, kijken hoe het uitpakt.

Cheerz m8s :brouw:


Laatst bijgewerkt door Wolf73 op di 27 sep, 2011 16:35 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 31 mei, 2011 9:59 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Wat een ongelooflijke rotplek om dat spul er tussen te krijgen......maar gewapend met een stukje schuurpapier op een tandestoker geplakt :? aan de gang maar :lol: . Tevens meteen een beter beeld van de stoel.

Afbeelding

Afbeelding

Onderkant met de bovenkant bevestigt
Afbeelding
Afbeelding

Vleugels bevestigt....en ook hier weer :roll: ...naden en nog een naden :x ....dat wordt afplakken en dichtsmeren die boel.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Binnenkort weer meer

Cheerz m8's


Laatst bijgewerkt door Wolf73 op di 27 sep, 2011 16:41 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement