Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 20:58 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 68 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 10 dec, 2010 10:56 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 19 nov, 2008 20:18 pm
Berichten: 1790
Woonplaats: Zutendaal, Belgium
ziet er goed ! :shock:

_________________
Groeten, Danny
under construction:
Vanhool Tankoplegger / DAF 95XF
Klaar:
Volvo FH12 Hermans & Co / Volvo FM Hermans & Co / DAF XF Alfred Talke


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 dec, 2010 23:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 17 jan, 2010 0:28 am
Berichten: 377
Woonplaats: Lelystad
Om met de body verder te gaan, moest ik de driehoekjes tegen de A-stijl opnieuw maken. Deze waren verloren gegaan tijdens het uitsnijden van de deuren. Met plastic-card nieuwe gemaakt en gelijmd.

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb nog 1 probleem spot op de body. De pattex heeft waarschijnlijk niet luchtdicht op de ondergrond aangehecht. Resultaat...bubbels in de spuitplamuur. Na meerdere malen schuren blijft het terugkomen. Zelfs met de witte eind grondverf blijft het terugkomen. Ik zal uiteindelijk dit gedeelte weer helemaal kaal moeten schuren om van het probleem af te komen.

Afbeelding

Toch alles in de witte grondverf gezet. Deze witte grondverf is nodig voor de Parelmoer witte lak.

Afbeelding

Een begin is gemaakt met het chassis, dat helemaal wordt voorzien van cf-decal van SMS.

Afbeelding

Alle chassis onderdelen zijn nu zijde mat zwart en ben ik begonnen met het decallen van de diverse onderdelen.

Dit onderdeel zou aan de onderkant moeten gedecalled, althans dat idee kreeg ik. Aangezien de onderkant volledig uit het zicht verdwijnt als de onderplaat os gemonteerd, besloot ik de binnenkant te decallen. Niet eenvoudig maar na lang smeren, fohnen en strijken met een zachte kwast ben ik tot dit resultaat gekomen.

Afbeelding

Afbeelding

Eric

_________________
Water is om eieren in te koken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 dec, 2010 0:21 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 aug, 2005 22:03 pm
Berichten: 10411
Woonplaats: Bakhuuz'n (Frl)
Vervelend, die Bubbels in de Pattex.. is dat die "Stabilit"die problemen geeft?.. ik heb het gezocht, maar hier in de buurt nog niet gevonden.. waar heb je dat spul bemachtigd?..

't CF werk lijkt me een hele klus.. maar't gaat je goed af zo te zien.. waarschijnlijk gaat deze auto eerder af zijn dan de mijne.. maar't is geen wedstrijdje gelukkig.. :lol:

_________________
Ben je dom ofzo?..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 19 dec, 2010 13:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 17 jan, 2010 0:28 am
Berichten: 377
Woonplaats: Lelystad
Om het probleemgebied goed te lijf te gaan heb ik dat gedeelte helemaal kaal geschuurd tot op het plastic. Daarna met spuitplamuur weer strak gemaakt en uiteindelijk met witte primer gespoten. Nu kan de body goed uitharden en kan ik aanstaande week eindelijk het parelmoer gaan spuiten.

Afbeelding

Spuitplamuur.
Afbeelding

Witte primer.
Afbeelding

Nu de body aan het uitharden is kan ik verder met het decallen van het chassis in CF. Ik ben met het makkelijke gedeelte, het interieur, begonnen. Het moeilijkste gedeelte is de achterbovenzijde, dus daar wacht ik maar even mee.

Het interieur.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

...en toen toch maar de achterbovenzijde :wink:
Afbeelding

Afbeelding

De voorzijde.
Afbeelding

De decals van SMS zijn zeer dun. Als je de decals op het te decallen object plaatst krijg je in eerste instantie dit....
Afbeelding

...en denk je, WHAAAAAA. Maar met decalsoftener,kwast, fohn, wattenstaafjes en HEEL, HEEL veel geduld krijg je uiteindelijk dit...
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
:brouw:

De achterzijde blijft goed zichtbaar als de Mirage klaar is, dus daar moest nog wat aan worden gedecalled.
Afbeelding

Enkele losse onderdelen.
Afbeelding

Ook de binnenspatschermen krijgen een CF-huidje.

Het proces:

Ik koos ervoor om de schermen niet eerst in de zijde mat zwart te zetten. Voorzichtig opgeschuurd met 800 schuurpapier. Voor de decal erop komt even een laagje decalsoftener erop.
Afbeelding

Voorzichtig met een nieuw mesje in de Exacto het sjabloon uitgesneden.
Afbeelding

Daarna de decal kortstondig in lauw water.
Afbeelding

Als de decal eenmaal goed in positie is, voorzichtig insmeren met softener, even wachten en dan met de fohn erover. Daarna weer met decalsoftener insmeren en weer met de fohn erover. Nu wordt de decal erg zacht en kun je de vouwtjes met een nat wattenstaafje voorzichtig wegrollen. Weer softener en de fohn en nog even voorzichtig narollen met het natte wattenstaafje. En voila...
Afbeelding

Afbeelding

Aangezien de bovenkant van het scherm het meest zichtbaar is plaats ik de decal voor de bovenkant als laatste.
Zelfde proces.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De vouwtjes en de naden zullen verdwijnen onder een laag lak. Het gehele chassis wordt na goed drogen (1 week, de decals lijken droog maar onder de decals moet het vocht helemaal verdwenen zijn.) helemaal in de blanke lak gezet. Na het uitharden van de blanke lak ga ik deze polijsten om daarna nog een mooie glans laag te spuiten. Zo ver is het nog niet...

Tot dan.

Eric

_________________
Water is om eieren in te koken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 19 dec, 2010 13:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 05 nov, 2009 13:24 pm
Berichten: 269
Ziet er goed uit Eric! Ook mijn complimenten voor de openende deuren en kleppen.

Waarom gebruik je eigenlijk Set in plaats van Sol?

Succes verder en gezien je andere modellen zal het vast wel voor je meevallen hoe moeilijk het 'moeilijkste' gedeelte voor je is.

Tonie

_________________
AfbeeldingAfbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 19 dec, 2010 20:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 aug, 2005 22:03 pm
Berichten: 10411
Woonplaats: Bakhuuz'n (Frl)
Zeker netjes dat Decal werk..

reminder to self: "Ga ook weer eens nog wat doen aan je Gemballa doen joh!"

ben blij dat er geen Carbon aan mijn Gemballa zit.. :)

_________________
Ben je dom ofzo?..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 19 dec, 2010 23:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 17 jan, 2010 0:28 am
Berichten: 377
Woonplaats: Lelystad
Dank je Tonie voor het vertrouwen :brouw:

Arie vergeleken bij jouw elektronische mambojambo is mijn decalwerk peanuts. Ben zelf nooit goed geweest in elektronika en mijn medeleerlingen maar roepen dat ik aan het stromen van water moest denken, yeah right. :D

Eric

_________________
Water is om eieren in te koken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 19 dec, 2010 23:18 pm 
Offline
Ferrari Master
Ferrari Master
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jan, 2008 23:21 pm
Berichten: 3026
Woonplaats: Leiden
Citaat:
even wachten en dan met de fohn erover


Bij hele dunne decals, heb ik een strijkplank naast mij staan, strijk een theedoek lekker heet ...plaats de decal en dep hem dan met een warme theedoek totdat hij strak zit. Soms roep ik de assistentie van mijn vrouw in ( bij hele grote oppervlakken) ...als je geen vrouw hebt....vriendin of moeder heeft hetzelfde effect :mrgreen:

_________________
Groet Ton

Promocom Ferrari 126C2 1:8= in ruste op de werkbank
MG Models Ferrari TR250 1958 1:12 = in de ijskast
Pocher/Autograph Ferrari F40 1:8 = klaar
Triumph TR 6 verbouw=op de werkbank


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 dec, 2010 0:09 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 aug, 2005 22:03 pm
Berichten: 10411
Woonplaats: Bakhuuz'n (Frl)
echte "electronica" is het eigenlijk niet eens.. ik heb straks alleen maar een batterijtje, wat draadjes en 2 wisselschakelaartjes ( de reed-relais) die je op enige afstand kan bedienen met een magneetje..

wat de opmerking over stromend water betreft.. JA!. een goede vriend van mij is electronicus, en hij zegt altijd.. voor elk electronisch component is er een hydraulische evenknie.. wat ik een IC noem, noem jij Ventielenblok, weerstandjes zijn smoorventielen, een Zenerdiode is een reduceerventiel, en een condensator is een expansievaatje

op die manier maak je het "Visueel", en snap je het makkelijker..

Met ergens in je model verstopt een Batterijtje, een paar reed-relais en een optocoupler zou je zo een verlichting kunnen maken die je met een magneetje "op afstand" kan bedienen.. :)

_________________
Ben je dom ofzo?..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 dec, 2010 0:02 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 17 jan, 2010 0:28 am
Berichten: 377
Woonplaats: Lelystad
Vandaag lekker bezig geweest met de Mirage GT. Je kent het wel...je doet heel veel maar je hebt weinig om te laten zien. Ik ben vandaag voornamelijk druk geweest met het spuiten. Ik heb diverse onderdelen die metaal (Alclad II) worden voorzien van een primer en de zwarte ondergrond. Die kunnen nu uitharden en deze week gespoten worden.

Afbeelding

Om de deuren goed te laten sluiten en op hun plaats blijven had bedacht, dat een pennetje in de deurpost en een sleufje in de deur moest werken....en dat deed het gelukkig ook. De deuren blijven mooi op hun plek en sluiten goed aan.

Afbeelding

De body staat in zijn eerste laagjes Pearl White.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook de kappen zijn inmiddels rood met het Gemballa logo.

Afbeelding

Nu kan alles eerst goed uitharden en dan kan de body nog 1 natte laag Pearl White krijgen alvorens de body met alle onderdelen en het chassis in de blanke lak kan worden gezet.

Eric

_________________
Water is om eieren in te koken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 68 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement