Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 12:04 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 68 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 16 nov, 2010 23:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 17 jan, 2010 0:28 am
Berichten: 377
Woonplaats: Lelystad
Nu de Martini Porsche in de kast staat kan ik met een gerust hart verder gaan met de Mirage.

Ik ben verder gegaan met het verwijderen van de diverse panelen. Eerst het linkerpaneel.
Afbeelding

Ook de deur moest nog worden uitgesneden.
Afbeelding

De kofferdeksel ging er in 1 moeite uit.
Afbeelding

Alle uitgesneden panelen bij elkaar. Alleen de deuren ga ik nog gebruiken.
Afbeelding

De scharnieren van de motorkap moesten eraf, omdat de motorkap van de Mirage aan de andere kant scharniert.
Afbeelding

Afbeelding

Aangezien ik de kofferdeksel ook wil laten scharnieren moest er een frame worden gemaakt. Langs de uitgesneden kofferdeksel heb ik een sjabloon gemaakt op plasticcard.
Afbeelding

Vervolgens heb ik uit de vrije hand de vormen uitgetekend vanaf een foto.
Afbeelding

Het frame uitgesneden en op de body geplakt.
Afbeelding

De kofferdeksel van de transkit moest een kleine vermageringskuur ondergaan met behulp van de Dremel om een goede pasvorm op het frame te krijgen.
Afbeelding

Rechtsvoor zat een iets te grote kier. Deze heb ik opgevuld met superlijm (dik) en een soort fijne korrel die reageert met de superlijm. Het resultaat is een keiharde opvulling die tevens makkelijk is te schuren.
Afbeelding

De kofferdeksel zit op z'n plaats met een goede pasvorm.
Afbeelding

Nu al het uitsnij- en paswerk is gedaan ga ik nu verder met het maken van alle scharnieren, tot dan.

Eric

_________________
Water is om eieren in te koken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 17 nov, 2010 0:03 am 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 20 okt, 2005 20:57 pm
Berichten: 2182
Woonplaats: Zundert
Mooi om te zien dat er iemand is die net weer een stapje verder durft te gaan! Een hele uitdaging, go for it!

Greetz, Eric.

_________________
Doe je best dan is elk model geslaagd!!!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 17 nov, 2010 18:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 17 jan, 2010 0:28 am
Berichten: 377
Woonplaats: Lelystad
Vandaag weer een beetje progressie gemaakt. Om de voorruit niet te beschadigen heb ik beide zijden beschermd met maskingtape.
Afbeelding

Er moest nog een bevestigingslipje van de ruit worden verwijderd.
Afbeelding

Er moest vandaag veel worden gedryfit. Aangezien de Mirage met open deuren, kofferdeksel en motorkap wordt uitgevoerd is een goede pasvorm essentieel. Ook het dak moest worden gedryfit en daarvoor moest tijdelijk de rolbeugel worden samengesteld. Alles zonder lijm natuurlijk, alleen maskingtape.
Afbeelding

Ziet er goed uit, tot nu toe :D
Afbeelding

De deuren hadden wat materiaal verloren bij het uitsnijden. Hierdoor onstonden te grote kieren. Om dit verhelpen heb ik plasticcard aan de zijkanten gelijmd met plasticlijm. Het voordeel hiervan is, dat het plastic zich met de deur versmelt.
Afbeelding

En dan begint een nauwkeurig werkje van voorzichtig vijlen, totdat de juiste pasvorm is bereikt.
Afbeelding

Voorzichtig de vorm van de deur in het plastic krijgen. Hiervoor gebruik ik mijn Exacto-mes.
Afbeelding

Vervolgens de naden wegwerken met Tamiya Putty. Laten drogen en schuren.
Afbeelding

Voordat ik verder ben gegaan met de kofferdeksel moest het dashboard worden gedryfit. Zo krijg ik een goed idee hoe de bevestiging van de kofferdeksel moet worden uitgevoerd. Ben er nu wel achter, dat het frame niet de goede vorm heeft. Dus... die moet opnieuw worden gemaakt, maar nu met een template van de voorruit. Onder de voorruit zit een luchtrooster dat in verbinding staat met het frame.
Afbeelding

Veel dryfitten dus en daardoor weinig progressie.

Eric

_________________
Water is om eieren in te koken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 29 nov, 2010 16:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 17 jan, 2010 0:28 am
Berichten: 377
Woonplaats: Lelystad
De body begint nu eindelijk een beetje op te schieten. Ik heb de deuren klaar d.w.z. de bekleding van de deuren is op de uitgesneden deuren bevestig en de tussenruimte is opgevuld met plasiccard. Daarna zijn de deuren grondig geschuurd en geplamuurd en geschuurd enz. Om dit voor elkaar te krijgen gebruik ik om te beginnen Tamiya Putty. De bekleding van de deur zet ik tijdelijk met plakgum (om posters op te hangen ed.) in het interieur.

Afbeelding

Vervolgens met Tamiya Putty een balletje maken en tussen de deur en bekleding plaatsen. De deur er nu voorzichtig opdrukken en uitlijnen. Als het goed zit de deur laten zitten tot de Putty is uitgehard.

Afbeelding

Het schuurproces van de deuren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De naden van de nieuw opgebrachte onderdelen moesten nog beter aansluiten op de body. Hiervoor heb ik Stabilit van Pattex gebruikt. Het zijn twee componenten die bij elkaar worden gevoegd. Na het mengen ontstaat een goed werkbare substantie die keihard uithard. Toch is de uitgeharde Stabilit goed te schuren. Putty heeft de neiging wel eens af te brokkelen en aangezien ik de nieuwe paneellijnen nog moet inkrassen is dit voor mij het beste.

Afbeelding

De opgebrachte Stabilit.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dan het tijdrovende schuren. Ik denk alleen, dat ik niet zoveel hoef te schuren als de mannen met de Avalanche of de Cyrrus :oops: .

Mr. Surfacer (1000) wordt met de kwast aangebracht, want alles wordt toch weer geschuurd. Ook is het belangrijk om je schuurwerk regelmatig te checken.

Afbeelding

Afbeelding

De nieuwe paneellijnen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Om de paneellijnen enigzins recht te krijgen plak ik maskingtape (dubbel) en haal daarlangs voorzichtig een Exactomesje.

Afbeelding

Om de kofferdeksel te kunnen openen heb ik lang nagedacht over een goede bevestiging. Uiteindelijk heb ik van koperbuis en staafje dit gemaakt.

Afbeelding

De body heb ik aan de onderkant is gevreesd, zodat het scharnierpunt goed kon worden bevestigd. Gelukt :D

Afbeelding

Afbeelding

De deuren en de motorkap zijn de volgende taak.

Eric

_________________
Water is om eieren in te koken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 29 nov, 2010 17:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 aug, 2005 22:03 pm
Berichten: 10411
Woonplaats: Bakhuuz'n (Frl)
Mooi werk.. dat Stabilit lijkt me ook wel een mooi productje.. eens kijken of de tuinbroekentoko hier het ook heeft.. ik voel een trend aankomen.. :)

gelukkig dat je weer eens met een Update kwam.. ik kreeg al het gevoel dat ik de enige was die nog wat aan zijn Gemballa deed.. :)

_________________
Ben je dom ofzo?..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 29 nov, 2010 17:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 17 jan, 2010 0:28 am
Berichten: 377
Woonplaats: Lelystad
Ja gelukkig wel Arie. Ik had wel foto's genomen maar geen tijd gehad om ze op de site te zetten. Ik zat ademloos naar jouw geboetseer te kijken :wink:. Ik heb nog een paar drukke dagen, maar dan....genoeg vrije tijd om een flinke stap te maken met deze Mirage.

Eric

_________________
Water is om eieren in te koken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 29 nov, 2010 18:47 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 20 okt, 2005 20:57 pm
Berichten: 2182
Woonplaats: Zundert
Arie Kabaalstra schreef:

gelukkig dat je weer eens met een Update kwam.. ik kreeg al het gevoel dat ik de enige was die nog wat aan zijn Gemballa deed.. :)


Ahum, ik ben weer een weesje zeker! Dat ik niet zo snel ga is bekend maar om je nu eenzaam te gaan voelen is wat overdreven!

@ Ewestra
Je maakt er een spannende build van, ik hoop voor je dat het allemaal lukt. Het ziet er nu allemaal weer lekker gelikt uit en die pattex moet ik misschien ook maar eens proberen.

Greetz, Eric.

_________________
Doe je best dan is elk model geslaagd!!!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 dec, 2010 19:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 17 jan, 2010 0:28 am
Berichten: 377
Woonplaats: Lelystad
Eindelijk!!! De deuren zitten op hun plaats. Het heeft behoorlijk wat moeite gekost om de deuren goed te laten aansluiten op de body. Maar...de aanhouder wint. Hier even wat foto's.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu kunnen we weer even verder. Alles wordt nog even goed strak gemaakt voor de laatste witte ondergrond en dan kan de Parelmoer wit gespoten worden.

Eric

_________________
Water is om eieren in te koken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 dec, 2010 19:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 aug, 2005 22:03 pm
Berichten: 10411
Woonplaats: Bakhuuz'n (Frl)
Ah.. hier ook net nodige gemechaniseerde hak-en-breekwerk.. :)
Mooi om te zien dat deze ook nog springlevend is.. bijna jammer dat hier geen klaplampen op zitten.. :)

_________________
Ben je dom ofzo?..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 dec, 2010 20:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 17 jan, 2010 0:28 am
Berichten: 377
Woonplaats: Lelystad
Alive and kicking, Arie. Alles klapt aan de Mirage, behalve de koplampen. Maar, wat jij doet is mij een "klap" te ver :D

Eric

_________________
Water is om eieren in te koken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 68 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement