Modelbrouwers.nl modelbouw
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/

Mercedes 2628AK met knijperbakkraan EINDFOTO'S
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=162&t=30890
Pagina 7 van 12

Auteur:  Danny Weytjens [ wo 16 feb, 2011 10:52 am ]
Berichttitel:  Re: Mercedes 2628AK met knijperbakkraan

stoer truckje Johannes, al ik had ik de hoekschildjes en bumper glanzend zwart gemaakt, vind ik net iets mooier staan op deze modellen van mercedes

Auteur:  Korrelexpress [ wo 16 feb, 2011 16:59 pm ]
Berichttitel:  Re: Mercedes 2628AK met knijperbakkraan

De eerste groene kleur vond ik mooier Johannes, kwestie van smaak natuurlijk :mrgreen:
Het rood/wit/blauw in de grill zou ik laten zitten, staat goed! En natuurlijk ben ik nu benieuwd naar je kraan...

Auteur:  ingzagers [ do 17 feb, 2011 16:54 pm ]
Berichttitel:  Re: Mercedes 2628AK met knijperbakkraan

Tja over die kleuren.......ik heb wat aan het "passen en meten" geweest met gekleurde stukken kunststof.
En dat donkergroen leek op mosgroen en bracht ook naar mijn mening geen evenwicht in de kleurstelling immers het is ondanks het Ferrarirood toch een lichte cabine.
Het groen leek op afstand zwart en deze lichtere kleur groen past beter. Het doorzetten van het groen naar de cabine vond ik dan ook wel noodzakelijk om die kleur ook daar terug te laten komen. De kraan wordt ook al zwart en dan zou het wel een erg op zichzelfstaande kleur worden als alleen de bak groen zou zijn.
Maarja, allemaal natuurlijk een persoonlijke smaak. Wel zo een blauwe kentekenplaat mooi afsteken op het groene......

De motor van de SK heb ik maar aangepast naar een versie zonder turbo en met een luchtfilter langs het chassis. In vergelijking met de Revell motor is de Italeri motor echt een slag groter dus of het allemaal waarheidsgetrouw is blijft een vraag. Wel pas het in het chassis en in de hoogte en dat is dan het belangrijkste.
Vanavond de kraan maar eens bij de oren pakken.

Johannes

Auteur:  ingzagers [ vr 18 feb, 2011 16:17 pm ]
Berichttitel:  Re: Mercedes 2628AK met knijperbakkraan

Goedemiddag,
Gisteren heb ik me maar eens bezig gehouden met de in het oog springende kraan.
Eerst maar eens op de Effer site gekeken of er ook afwijkende kranen gemaakt werden van die kraan die Italeri heeft en natuurlijk zijn er uitvoeringen.
Omdat de top te ver boven de cabine stak heb ik eerst het gedeelte met de steunpoten bijna een cm hogerop gehaald. Daarbij is de onderzijde van de mast onder het draaipunt ook ingekort.

Afbeelding

Tevens de 1e arm met meer dan een cm ingekort want anders paste het geheel zelfs niet in de laadbak :(
Vervolgens 2 steunpoten gezocht (uiteraard waren die van de sprues afgebroken en waarschijnlijk bij een ander project gebruikt) en heb nieuwe steunpoten gemaakt.
Toen kwam het lastigste verhaal: de hydrauliekleidingen.
Met een 0,5 mm boortje heb ik gaatjes geboord in het deel wat op de 1e arm van de kraan komt en dat zijn er 8. Omdat elke cilinder in ieder geval 2 leidingen heeft heb ik er maar 2 vaste hydrauliekleidingen bijgemaakt voor het knijpergedeelte en die ook met een 0,5 mm boor behandeld.
In dat gat een stukje koperdraad gedrukt en om dat koperdraad het omhulsel van de kabel maar dan zonder koperdraad dus de huid van de koperdraad. Deze is lekker flexibel, onderstaande foto is niet al te scherp :( maar bij het witte staafje is nog iets roodbruins te zien van het koperdraadje.

Afbeelding

Daar ben ik nu mee bezig om het enig smoelwerk te geven, een onmogelijkheid om te denken dat alle leidingen te maken zijn want volgend de foto's is het een woud van kabels en leidingen.
Gelukkig werkt men nu met van die stamkabels verpakt in een beschermhoes dus bij grote concentraties van hydrauliekleidingen zoals bij de mast maak ik daar mooi gebruik van.
Hoe het uitschuiven van de arm nu gaat en het meetrekken van de hydrauliekleidingen is me nog een raadsel want bij de lichtere Effer kranen zie ik geen "opwindmechanisme" en ik kan me ook niet voorstellen dat men bij de ingeschoven kraan de leidingen zomaar laat hangen dus dat wordt nog even speuren.

Afbeelding

De cilinders heb ik afgesneden en vervangen door chroomkleurig sprues die ik altijd keurig bewaar voor zulk soort diensten. D.m.v. een pen en gat verbinding maak ik dan weer een las met het originele draaipunt. Voordeel hiervan is dat die chroomkleurige dingen na het spuiten aangebracht kunnen worden of ingeval van een nokje ik het chroomdeel in de cilinder kan drukken zodat ie mooi afgeschermd is.

Afbeelding

Om nog enig idee van verhoudingen te krijgen heb ik de replica van de kieper van Klein Kromhof er maar bijgehaald waarop een eigenbouw Hiabkraan zit en de Effer steekt in gestreken vorm niet al te ver boven de Hiab uit en is het voor mij zo wel acceptabel.
De kraan komt met knijper in de laadbak te liggen alhoewel er de mogelijkheid blijft deze achter de cabine op te vouwen.

Afbeelding

Afbeelding

In ieder geval ligt er nog wel een paar uur werk om het hydraulische gedeelte aan te sluiten, de naden te schuren en bij te werken voordat er zwart op kan.
De kraan wordt zijdeglans zwart en bijkomstigheid is dat dan de hydrauliekleidingen al voor het spuiten aangebracht kunnen worden. :wink:

Johannes

Auteur:  gertje [ vr 18 feb, 2011 19:50 pm ]
Berichttitel:  Re: Mercedes 2628AK met knijperbakkraan

haaj johannes de daf ligt even stil ,ben bezig nu mwet een opel corsa 1 op 1 , me vrouw had er een botsauto van gemaakt , waar ik wel achter kwam ,ik kwam bij een goede verfzaak in ons dorp aan , en liet de kleurmaken naar code , nu als je deze lak spuit ,word hij dof ,daar moet blanke lak overheen zei de vak man ,
en effe warm maken nzegt hij met een haarfohn ,vloeit het mooier , gaat nu effe over een plastic spiegel kap maar toch . weer een leer

kan gewoon in de schuur bij koud weer .


Wel weer even mooi kippers gemaakt johannes , jeetje word druk op de brouwers dag

Auteur:  Korrelexpress [ vr 18 feb, 2011 20:46 pm ]
Berichttitel:  Re: Mercedes 2628AK met knijperbakkraan

:shock: :o
Mooi hoor Johannes, al die detaillering! Je begrijpt dat ik je kraantje even op de voet volg :mrgreen: Kan ik nog wat van leren of nadoen, net hoe je het wil zeggen....

Auteur:  Danny Weytjens [ za 19 feb, 2011 11:16 am ]
Berichttitel:  Re: Mercedes 2628AK met knijperbakkraan

ik dacht even dat je wat geknutseld had in photoshop toen ik die andere zag. lijjkt me inderdaad wel een prulwerkje met die hydrauliekleidingen, maar er zonder is natuurlijk ook geen zicht.

ik kom het zeker eens bekijken in jabbeke

Auteur:  SAModelbouw [ zo 20 feb, 2011 12:17 pm ]
Berichttitel:  Re: Mercedes 2628AK met knijperbakkraan

Johannes,

Zeer mooie aanpassingen en strak spuitwerk op je Mercedes.
De aanpassingen aan de kraan, zijn gerust indrukwekkend te noemen. :shock:

Grt SAM.

Auteur:  diplomanta [ di 22 feb, 2011 0:27 am ]
Berichttitel:  Re: Mercedes 2628AK met knijperbakkraan

Knap werk ...
Ben zelf ook voor het eerst met leidingern aan het knoeien op de international , en ik bliojf het knap vinden dat jullie het er zo strak uit kunnen laten zien .

Moet als ik dit zie nog veel oefenen :oops: :oops:

Grtz Arnoud

Auteur:  ingzagers [ di 22 feb, 2011 18:58 pm ]
Berichttitel:  Re: Mercedes 2628AK met knijperbakkraan

Het moest er dan toch een keer van komen: het spuiten van de kraan.
Eerst heb ik de naar mijn idee meest in het oog springende leidingen aangebracht, aan het eindstuk wat extra beschermbuis omdat daar de leidingen naar de knijper door moeten.
Snel nog even een opklapbaar stepje aan de bestuurderskant gemaakt en bevestigd tegen de stempelpoot. Omdat de bediening van de kraan bij een voorwielaangedreven truck net te hoog zit hebben de meest fabrikanten een stepje als optie in de aanbieding waar je net met 2x maat 43 op kan staan.
Resultaat:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daarna dus iets waar ik tegenop zag. Gisteren met temperaturen rond het vriespunt toch de kraan maar helemaal uitgelegd opgehangen en de spuitbus gepakt. Wonderbaarlijk goed gelukt na een 2e laagje, dit is toch het voordeel als je later de plunjers in de cilinders monteert i.p.v. vooraf: je kan overal lekker bijkomen.
Vanmiddag maar de nodige stickers geplakt en afgezien van de knijperbak, wat stipwerk en de rode knoppen op de bediening is ie nu wel zover af dat ik kan kijken naar een plaatsje op het chassis.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Volgende hoofdpijndossier is de laadbak. Na lang drogen zag ik dat er bij sommige naden de eerder opgespoten lak los liet. Dat komt ervan als je eerst acryl blaast en dan bij verandering van kleur toch maar weer alkyd pakt. Vooral het matte heeft de neiging dan alles mee te trekken, misschien kent iemand datzelfde fenomeen als je matte verf over een verse blanke laklaag schildert bijvoorbeeld de raamrubbers.
Vanavond maar eens bekijken in hoeverre dr. schuurpapier dat kan opknappen.

Ondertussen wel de vette V8 in de benen gekregen en die gaat vanavond nog in het chassis.
Wordt vervolgd.

Johannes

Pagina 7 van 12 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/