Goedemiddag,
Gisteren heb ik me maar eens bezig gehouden met de in het oog springende kraan.
Eerst maar eens op de Effer site gekeken of er ook afwijkende kranen gemaakt werden van die kraan die Italeri heeft en natuurlijk zijn er uitvoeringen.
Omdat de top te ver boven de cabine stak heb ik eerst het gedeelte met de steunpoten bijna een cm hogerop gehaald. Daarbij is de onderzijde van de mast onder het draaipunt ook ingekort.

Tevens de 1e arm met meer dan een cm ingekort want anders paste het geheel zelfs niet in de laadbak
Vervolgens 2 steunpoten gezocht (uiteraard waren die van de sprues afgebroken en waarschijnlijk bij een ander project gebruikt) en heb nieuwe steunpoten gemaakt.
Toen kwam het lastigste verhaal: de hydrauliekleidingen.
Met een 0,5 mm boortje heb ik gaatjes geboord in het deel wat op de 1e arm van de kraan komt en dat zijn er 8. Omdat elke cilinder in ieder geval 2 leidingen heeft heb ik er maar 2 vaste hydrauliekleidingen bijgemaakt voor het knijpergedeelte en die ook met een 0,5 mm boor behandeld.
In dat gat een stukje koperdraad gedrukt en om dat koperdraad het omhulsel van de kabel maar dan zonder koperdraad dus de huid van de koperdraad. Deze is lekker flexibel, onderstaande foto is niet al te scherp

maar bij het witte staafje is nog iets roodbruins te zien van het koperdraadje.

Daar ben ik nu mee bezig om het enig smoelwerk te geven, een onmogelijkheid om te denken dat alle leidingen te maken zijn want volgend de foto's is het een woud van kabels en leidingen.
Gelukkig werkt men nu met van die stamkabels verpakt in een beschermhoes dus bij grote concentraties van hydrauliekleidingen zoals bij de mast maak ik daar mooi gebruik van.
Hoe het uitschuiven van de arm nu gaat en het meetrekken van de hydrauliekleidingen is me nog een raadsel want bij de lichtere Effer kranen zie ik geen "opwindmechanisme" en ik kan me ook niet voorstellen dat men bij de ingeschoven kraan de leidingen zomaar laat hangen dus dat wordt nog even speuren.

De cilinders heb ik afgesneden en vervangen door chroomkleurig sprues die ik altijd keurig bewaar voor zulk soort diensten. D.m.v. een pen en gat verbinding maak ik dan weer een las met het originele draaipunt. Voordeel hiervan is dat die chroomkleurige dingen na het spuiten aangebracht kunnen worden of ingeval van een nokje ik het chroomdeel in de cilinder kan drukken zodat ie mooi afgeschermd is.

Om nog enig idee van verhoudingen te krijgen heb ik de replica van de kieper van Klein Kromhof er maar bijgehaald waarop een eigenbouw Hiabkraan zit en de Effer steekt in gestreken vorm niet al te ver boven de Hiab uit en is het voor mij zo wel acceptabel.
De kraan komt met knijper in de laadbak te liggen alhoewel er de mogelijkheid blijft deze achter de cabine op te vouwen.

In ieder geval ligt er nog wel een paar uur werk om het hydraulische gedeelte aan te sluiten, de naden te schuren en bij te werken voordat er zwart op kan.
De kraan wordt zijdeglans zwart en bijkomstigheid is dat dan de hydrauliekleidingen al voor het spuiten aangebracht kunnen worden.
Johannes