Jeroen, inspiratie is ook een beetje ontstaan door de 1e twee fotojaarboeken door te neuzen.
Wat een spul en persoonlijk vind ik het nog steeds de leukste boeken, alles kon en het "optuigen" mocht zo fout zijn als maar wat.
Wat ik nog precies met het kraantje ga doen weet ik niet. De vorige 2628 die ik gebouwd hebt had een Hiab kraan en die heb ik zelf gebouwd. Veel tijd wil ik ook niet aan de kraan besteden want die komt zo lekker languit gestrekt te over en te rusten in de laadbak met het knijpertje.
Die poten bij Hiab waren bij voorwielaandrijving al langer dan de zuiger en hadden aan de bedieningskant een opklapbaar opstapje zodat je mooi bij de hendels kon, in ieder geval worden deze dus ook zo.
De velgen die jij omschrijft zijn de huidige en oude standaard Italeri voorvelgen dus dat is geen probleem.
Vooral bij Mercedes zat er zo'n mooie gekarteld middenstuk op de achternaaf zoals de Revell bouwdoos die in principe ook heeft en dat gaat hem dan wel worden.
Ook typisch waren de sierringen op de voorvelg, de gaten waren sleufgaten met de sleuf naar de naaf toe.
Ach, zo'n ding heb ik al eerder gebouwd en vanavond heb ik al een gigantisch gat in het werk geslagen
Trouwens over verhalen vertellen zo Gertje dat kan, nou ik heb er ook een.
Chauffeurs zijn nog wel eens lui
en de chauffeur van mijn buurman vouwde bij een dag van normaal kiepverkeer de kraan niet achter de cabine maar legde die met knijper in de laadbak onder het motto dat ie dan altijd de knijper bij de hand had.
Bij het kiepen zette ie de arm vertikaal en ging dan kiepen, ongekeerd ritueel als ie weer weg reed.
Tot het moment dat ie dat laatste vergat en met zijn verticale kraan een nabijgelegen stalen loopbrug tegenkwam.
Deze vette V8's
hebben nogal wat kracht en de kraan nam de loopbrug mee en die schuurde op haar beurt weer over een direct achtergelegen spoorbaanviaduct.
De kraanschacht trok de verbinding tussen kraan en chassis kapot en had een hoek van 60 graden i.p.v 90 graden en steunde nog tegen het kopschot van de laadbak. De poten van de kraan kwamen nog net niet door de cabine maar staken in de spatborden, kraan helemaal geknakt en met alle hydrauliekvloeistof in de laadbak en een gigantische schade aan de loopbrug (en tevens stremming aan het spoor omdat gecontroleerd moest worden of er schade aan de rails was) kwam de truck weer met 2 lekke voorbanden hobbelend thuis.
Tegenwoordig hebben ze daar volgens mij een waarschuwingslampje en signaal voor in de cabine.
Tja, vroeger...
Johannes