Aangezien de DAF bijna klaar is, en eind augustus 2011 nog een heel eind weg, toch maar besloten om nog een klassieker te bouwen.
Ik had er verschillende op mijn verlanglijstje staan, maar die vielen af omdat die op dit moment al op dit forum worden gebouwd. Zoals de MAN waar Bryan mee bezig is, of een DAF 4x4 kipper, met een laadkraan, met een 218 cabine. Maar Gertje is net aan een DAF met zo'n cabine begonnen, dus die komen nog wel een keer.
Maar op dat lijstje stond ook nog de GMC CCKW. Dat is de auto waar Nederland na de oorlog zo ongeveer helemaal weer mee is opgebouwd. Transportbedrijven die na de oorlog weer opnieuw moesten worden opgestart deden dat met o.a. GMC's welke door de amerikanen hier waren achtergelaten. Deze werden omgebouwd naar civiele trucks, en de CCKW vooral als kipper t.b.v. de bouw, wegenbouw en grondverzet. Ook het bedrijf van mijn vader bestond, voordat eind jaren 60 de nieuwe Tatra's werden gekocht, uit een aantal oude GMC's. Ik kan me daar niet veel meer van herinneren. Het enige wat ik nog weet, is dat er één groen was, met een spijltje in de voorruit. Dus ik vermoed dat dat het type was, die op onderstaande foto staat. Zelf heb ik uit die tijd helaas geen foto's.
Het model zal weer volledig eigenbouw worden. Nou is het chassis niet zo heel ingewikkeld bij zo'n oude auto. En ik heb daar op het internet ook al behoorlijk veel foto's van kunnen vinden. Dus dat zal wel meevallen. Maar de cabine zal wel wat meer een uitdaging worden denk ik. Ik heb daar nog geen tekeningen van kunnen vinden waar de maten opstaan, alleen foto's. Ook voor wat betreft de de velgen en de banden moet ik nog goed gaan zoeken, dus als er iemand nog goede suggesties heeft?
Hieronder een foto, welke ik van het internet heb gehaald. Deze auto moet het worden. Ik weet nog niet in welke kleur, of wat voor bedrijf, maar daar kan ik nog een tijdje over nadenken.
Gr. Zeger
Bron: Twentetransport